undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobry den, stala se mi kuriozni prihoda s tzv. wire transfer ze zahranici. Jsme zahranicni firma a zaplatili jsme dodavateli v Ceske republice. Uhradili jsme poplatek za transfer zahranicni bance a castka byla odeslana. Praxe, kterou jsme delali x krat obema smery pres ruzne banky a vzdy to vlastne funguje stejne. Poplatek v Cesku za prijem nelze predplatit, protoze vyse je neznama, plati prijemce podle jeho dohodnutych podminek s bankou. Cesky subjekt platbu obdrzel,banka mu nauctovala poplatek, akorat ze zakladu platby nizsi o asi Euro 15.Jako kdybych poslal platbu o tuto castku nizsi nebo instruoval svoji banku aby zahrnula nejake nezname poplatky. Vysledek je, ze cesky subjekt me vini, ze jsem zamerne poslal nizsi castku, coz neni pravda. Od odesilaci banky mam potvrzeni, ze takova situace nenastala a banka ji vylucuje s ohledem na platne zakony a poukazana byla plna castka. Nikdy se mi nestalo, ze by si banka anonymne strhla castku a vykazala nizsi platbu nez ve skutecnosti. Na banku jsem volal a bylo receno, ze se to klidne muze stat nekde po ceste, coz je absolutni nesmysl. Na emaily neodpovidaji. Co mam delat? Na celem svete by takova cinnost byla povazovana jako kriminalni. V opacnem pripade kdybych si podobnym zpusobem v bance ukradl stejnou castku skoncim ve vezeni. Poslu jim doporuceny dopis, se vsemi kopiemi, ktere uz obdrzeli a co dal? Soudit se s nimi leta, zacit na policii? Okradena byla primo nase firma, prijemce dostal pouze nizsi platbu a rozdil na nas narokuje. A nebo je to v Cesku zcela bezny standard, na ktery je nutno si zvyknout jako riziko nerizeneho bankovniho podnikani?

Odpověď

Dobrý den,

Váš případ, podle mých zkušeností, nemánic společného s českou stranou nebo bankou na území ČR, která stojí v roli příjemce.

 

Pokud se jedná o klasicou zahraniční platbu, kdy Vy posíláte peněžní prostředky, tak záleží na tom, jaký typ poplatku vyznačíte na platebním příkaze. Když to bude SHA - dělený poplatek, tak Vaše firma zaplatí poplatek Vaší bance dle jejího sazebníku a další poplatky, např. opravdu zprostředkovatelské bance, se v tomto případě strhávají z částky převodu, takže opravdu do Česka pak může přijít částka nižší. Pokud se tomuto chcete vyhnout, musíte zaškrtnout poplatek "our" (tzn. vše platí Vyše firma, a to často dodatečně zpětně, neboť Vaše banka, která je bankou plátce nezná poplatky zprostředkujících bank a ani banky příjemce).

Pokud je to ale SEPA platba nebo přeshraniční (tj. mezi klienty zemí EHP), pak se toto uplatňovat nesmí a platba musí přijít příjemci v té výši, v jaké byla Vámi poslána.


Dotaz

Dobrý den, přišel mi z Kanady šek na 1000dolarů. Zašla jsem do banky GE Money a paní se mnou vyplnila papír o převodu peněz na účet. Jediné co mi oznámila je: bude to trvat zhruba měsíc. Nic víc. Peníze mi převedli,ale vzali si 280Kč poplatek. Je to normální? Můžu proti tomu něco dělat? Děkuji za odpověď Lucie Urbanová

Odpověď

Dobrý den,

ano, bohužel je to normální., Šek putuje fyzicky zpět do Kanady, k bance výstavce nebo k bance, která je partnerem Vaší banky pro zajištění zúčtování šeku. Poplatek za toto tzv. "inkaso" šeku však musí být v sazebníku Vaší banky. Lze akceptovat i např. procento z hodoty šeku apod.


Dotaz

Dobry den!Pred pul rokem jsem zalozila platne ucty v raiffeisen a v csob.Pred nekolika mesici jsem musela odjet domu kvuli neplatnosti viza a muj pobyt v Cr byl zrusrn i kdyz jsem chodila do univetzity.Takze jsem nemohla zrusit ucty v techto bancich.Ja jsem jim psala ze nepouzivam ty ucty aproto chtela bych zrusit ucty plnym mocem protoze oni vymahaji dluhy.Chtela bych se zeptat,jestli oni prijimou plnou moc bez overeni meho podpisu protoze jsem v zahranici i kde muzu najit vzory techto plnych moci i musim-li uvest tam sve rodne cislo? Dekuju.

Odpověď

Buď požádejte banku o takový formulář nebo si dopis s pokynem pro banku nechte ověřit u notáře, který může činit úkony do zahraničí, příp. vyhledat velvyslanectví ČR či konzulát a požádat úředníka z tohot úřadu o ověření Vašeho podpisu a Vaší identifikace, že jste to Vy. Nemusíte tedy ani nikomu udělovat plnou  moc, stačí, když Váš pokyn bude úředně ověřen. Teoreticky ale vzato, banka by měla mít Váš podpisový vzor, takže by to mohla udělat i bez ověření Vašeho podpisu, ale to je věcí banky, zda takový pokyn by bez ověření přijala. V každém případě lze účet platně vypovědět písemnou formou, anaiž byste musela chodit do banky osobně. Není to nic neobvyklého. Před zrušením účtu je ale nutné uhradit všechny závazky Vás vůči bance, tzn. všechny dluhy, které u banky máte spojeny s vedením těchto účtů. To lze udělat formou příkazu z Vaší země do daných bank jako zahraniční platbu. Bude Vás to něco stát, ale budiž....


Dotaz

Dobrý den ,chtěl bych se zeptat na přepočet kurzu při platbě kartou. Často platím kartou v zahraničí, jsem klientem České spořitelny. Na oficiálník kurz. lístku spořitelny je několik údajů, tzv. nákup, prodej a střed a dále kurz České národní banky, který je vždy nižší než kurz mé banky. Zajímalo by mě v jakém kurzu je mě přepočítána útrata pokud platím kartou v cizině. Kolega mě říkal, že na přepočet se používá ofic. kurz ČNB, ale má zkušenost je jiná, je mě počítán kurz - střed mé banky. Děkuji za odpověď. J.Velzel

Odpověď

Dobrý den,

na tento dotaz Vám těžko odpovím. To je povinností banky, která musí klientovi sdělit, jakým kurzem se použije. Je to ale pro banku těžké, protože operace se vždy zúčtovává přes banku dané karetní asociace buď v eurech nebo amarických dolarech (i když např. kupujete zboží za libry, dánské koruny, australské dolalry nebo chorvatské kuny apod.) a teprve pak putuje k Vaší bance a tam se užije další kurs. Kurs ČNB se používá, podle mých zkušeností, pro účetní výkazy.


Dotaz

Ceska Sporitelna - poplatek 1000Kc za prichozi zahranicni prevod. Dobry den, pred 2 lety jsem si prevedl osobni vklad z meho uctu v ceske Sporitelne na muj ucet v USA. Ceska Sporitelna si nauctovala poplatek 1000Kc za prevod. V USA tenkrat penize prisly na ucet a protoze poplatky za wire uz byly zaplaceny- zadne dalsi-duplikatni uz nebyly uplatneni. Pred mesicem sem posilal tyto penize zpet. Zaplatil americke bance $50 za wire a Sporitelna predem potvrdila ze nebudou uplatnovat dvoji poplatky. Pochopitelne mi nauctovali tech 1000 Kc a kdyz jsem se odvolal , bylo mi sdeleno ze jejich poplatek je na miste - at reklamuju na americke strane. Myslim ze tento dvoji poplatek nauctovany mi Sporitelnou je nezakonny. Muzete mi nabidnou svuj nazor? Dekuji Foldyna

Odpověď

Dobrý den,

pokud má banka za došlé zahraniční platby poplatek uveden v sazebníku, tak je to OK. Není mi známo, že by zde byla nějaká obecná konvence, která by tzv. zakazovala podle Vašeho názoru tzv. dvojí zpoplatnění.

Pokud jste nechtěl platit nic na straně coby příjemce, měl jste si v platebním příkaze na straně banky odesilatele označit poplatky "OUR", tzn. že všechny náklady platby nese plátce. Protože jste asi označil "SHA" (poplatky dělené), tak poplatky banky plátce nese plátce a poplatky zprostředkovatelských bank a banky příjemce nese vždy příjemce. To jsou pravdila systému SWIFT, které banky, jehož jsou členy (a to jistě i banka v USA i ČS jsou), musí dodržovat.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda má cenu,stěžovat si např- u soudu,nebo na policii? na tuto záležitost: Můj už v té době bývalý manžel si vzal ůvěr i na mě(samozřejmě podvodem, využil mojí v té době stále stejné adresy a ůčtu u této banky který tam mám od manželství doted)),i na na naší nezletilou dceru která byla v nalezeném dopise od banky vedená jako zletilá, a tato banka mu ůvěr ze stavebního spoření odklepla, banka se tedy zůčastnila s bývalým manželem podvodu na mě a mojí v té době nezletilé dceři.(jsem v plném invalidním důchodu pro špatnou psychiku od rozvodu manželství)- Až když jsem našla dopis,který jsem otevřela až po dlouhé době,pro svůj zdr.stav.,bylo tam toto,i já že jsem dlužníkem,a dcera zatažená do věci. Dál o věci nic nevím. Děkuji předem za odpověd, vše můžu doložit. Katka

Odpověď

Dobrý den,

pokud je to tak, jak píšete, pak se asi musíte obrátit na Policii ČR s oznámením spáchání trestného činu podvodu a informvoat o tom danou banku. Při úvěrech ze stavebního spoření si banky nechávají podepsat oba manželé na smlouvu. Pokud byl úvěr poskytnut po rozvodu, pak by banka neměla Vás jako osobu považovat za spoludlužníka. Dcera v každém případě stojí mimo úvěr, pokud je nezletilá. Za ni však mohl jednat její otec (tedy Vášč bývalý muž).


Dotaz

Dobrý den, na koupi domu jsme si vzali hypoteční úvěr od Hypoteční banky ve výši 2 500 000,- Kč. Jsme nicméně nuceni dům prodat s tím, že v současné době tvoří poplatky za předčasné splacení téměř 450 000,- Kč (fixace končí až v roce 2019). Jaké jsou možnosti se tomuto poplatku vyhnout nebo jej výrazně snížit? Podle prvotních informací z banky existují 2 možnosti: 1) Najít kupce, který bude ochotný si vzít úvěr od Hypoteční banky a ta následně poplatek sníží, popř.úplně odpustí (podle výše nového úvěru). 2) Pokud by se takového kupce nepodařilo nalézt, oplatek nyní zaplatit a při koupi další nemovitosti vzít úvěr opět od této banky na podobnou částku, která jeho část nebo celou výši vrátí zpět. Především druhá možnost se mi jeví pouze jako "dobré slovo", které nebude nijak smluvně podložené, na což kvůli výši částky nejsme ochotní přistoupit. Máte nějaké zkušenosti s tímto problémem a jak nakonec banka (nejlépe konkrétně tato) zareaguje? Existuje nějaká jiná cesta jak docílit snížení/odpuštění poplatku? Děkuji Vám za odpověď Jorge

Odpověď

Dobrý den,

s tím zkušenosti nemám. Tato poradna není komerční poradnou, ale poradnou k tomu, jak v případě stížnosti, kterou banka odmítla, dále postupovat. Smlouva o hypotéčním úvěru prozatím může obsahovat tzv. sankční pokutu za předčasně splacený úvěr, pokud to není splatnost v rámci uplynutí doby fixace. Jaké jsou možnosti, záleží na tom, co je ochotna banka akceptovat. V tom Vám neporadím. Co banka, to může být jiný postup.


Dotaz

Dobrý den mam 18 dosp. a 13 leté dítě .Chtěl bych jim ukládat penizky ale nevím se rozhodnout na který učet nebo knížku aby se dalo libovolně vybírat a ukladat s minimalnim jakykoliv poplatkem děkuji za každou radu

Odpověď

Dobrý den,

bohužel, toto není komerční poradna a já nejsem finanční zprostředkovatel ani poradce. Tato poradna složí pro rady klientům bank a dalších finančních institutí v tom, jak nakládat s bankami v případě stížností...... Děkuji za pochopení.


Dotaz

dobrý den, přnišla mi z německa výplata šekem z Deutsche bank. Všude chtějí konto a proplacení trvá moc dlouho. Je nějáká možnost proplacení šeku v hotovosti ihned na přepážce? Třeba i vněmecku, kdybych si tam dojel? Děkuji za odpověd

Odpověď

Doobrý den,

není to sice dotaz na reklamaci na banku, ale budiž - ano, je to možné. Musíte ale dojet na pracoviště banky šekovníka. Není mi jasné, zda jde o šek bankovní či soukromý. Nicméně pracoviště DB v Německu by zpracovat melo na počkání, příp. i v hotovosti, pokud to není šekovým křižováním zakázáno.


Dotaz

Dobrý den, reaguji na odpověď dotazu "FIO Banka a oskenování občanského průkazu" BOHUŽEL nemáte pravdu. Psal jsem na Úřad pro ochranu osobních údajů. Podle nich jedná banka zcela v mezích zákona, ze kterého nevyplývá jakýkoli zákazníkův nárok na produkty banky. Pokud mají v podmínkách oskenování či kopii OP, nedá se nic dělat. Já jsem kvůli tomu z banky odešel a zřídil si účet u Equabank - tam se spokojili s opisem OP. Hodně štěstí :)

Odpověď

Po mne banka také chtěla oskenovat průkaz totožnosti.... a neudělal jsem to, neboť UOOÚ mi těžko bude hradit škodu, kterou mi způsobí třetí strana tím, že mi hecker stáhne moji naskenovanou kopii. Nejem přítelm takových postupů. Kopie průkazu totožnosti lze udělat bez problémů, viz zákon proti praní špinavých peněz, identifikace klienta. Ten, kdo provádí identifikaci, může provedenou identifikaci doložit kopiemi dokladů, z kterých tuto identifikaci udělal (§ 8 odst. 8 zákona).

To se musel UOOÚ otočit o 180 stupňů, neboť jakýkoliv sken OP či jiného průkazu totožnosti rozporoval, jednu dobu dokonce i kopie. Pokud však klient souhlasí, je to jeho věc. Já s tím skenem nesouhlasím. Banka mne nutit nemůže a měla by udělat taková opatření, aby klient sken OP obyčejným mailem neposílal. Jiná věc je šifrovaná zpráva.... to však obyčejný občan nemá. Opis OP je OK, fotokopie také.

Jinak nevím, co jsem psal na původní dotaz.


Dotaz

Dobry den mam ucet u ery nakupuju pres anglicky eshop platim kartou castku kterou jsem odeslala cinila 3574kc neco nebylo na sklade tak mi napsali ze se omlouvaji atd a ze castka cini 2331kc. Tak cekam co se bude dit na ucte blokovana castka 3574 a zaroven strhnuto 2331. Znamena to ze 3574 mam blokovane a jeste navic strhnuto 2331. Jak dkouho trva odblokovani castky?

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz není dotazem jak na banku v případě stížnosti. Nicméně, co si pamatuji z praxe, blokace trvala cca 7 dní, pak byla uvolněna. Pokud si prodávající strhnul dva tisíce a něco, tak by měl částku druhou již uvolnit. Pokud částka nebude uvloněna cca po sedmi dnech od blokace, pak požádejte svou banku o pomoc.


Dotaz

Dobrý den, dlouhá léta jsem měl KB a nedávno jsem si založil AIR Bank. U KB jsem měl také eurový účet, který jsem chtěl převést k AIR Bank. Příslušné papíry jsem vyřídil na pobočce AIR Bank (nutno říci, že na několikrát kvůli technickým problémům. V poslední den výpovědní lhůty mi volala paní z KB s otázkou, z jakého účtu (u KB - CZK nebo EUR) mi má strhnout poplatek 490 Kč za zahraniční platbu. Domluvili jsme se, že to bude lepší z CZK účtu. Další den mi bylo strženo 1350 Kč. Oněch 490 Kč by odpovídalo SEPA platbě (190 + 300 za papírové podání). 1350 Kč je rozděleno do 250 za normální zahraniční platbu, 300 za papírové podání a 800 "Poplatek za OUR". Mohu se nějak bránit a získat zpět rozdíl 860 Kč, když paní poradkyně nedodržela domluvu? Oněch 490 Kč mi proplatí Air Bank, ale mají to zastropované na 500 Kč. Předem děkuji za odpověd. Ondřej B.

Odpověď

Měl byste podat reklamaci na chybně provedenou platbu. Je otázkou, zda to může být SEPA či ne. V každém příapdě jde o platbu přeshraniční, takže musí banka uplantit poplatek za přeshraniční platbu a žádný poplatek OUR u přeshraniční platby neexistuje. Oni Vám tuto platbu zkrátka udělali jako zahraniční. Zde nejde o úmluvu, zde jde s největší pravděpodobností o chybné provedení platby s užitím jiného sazbeníku na jinou platbu. Paní na pobočce sdělila vše správně (asi), ale centrála to nevyhodnotila dobře a provedla jinak. Pokud Vám banka nevyhoví, můžete na toto podat stížnost u finančního arbitra ČR a stěžovat si na chybně provedený pařevod.


Dotaz

Splatil jsem předčasně hypotéku, kdy jsem musel bance uhradit poplatek za mimořádnou splátku úvěru v celkové výši 25% z jistiny (tj. poplatek 234tis Kč). Dle směrnice EU číslo 2014/17/EU má věřitel (banka) nárok na spravedlivé a objektivní odškodnění (transpozice MF je v §117 uvedena-věřitel má právo na účelně vynaložené náklady). Tedy můj dotaz zní, zda poplatek ve výši 234tis Kč z částky 994tis za předčasné splacení hypotéky je spravedlivý a objektivní resp. účelně vynaložený náklad?

Odpověď

Dobrý den,

já se obávám, že transpozice MF ČR prozatím není platná ani účinná, je to návrh, který nebyl ještě ani v PSP ČR. Jak se bude pak vykládat, je věcí soudu, příp. finančního aribra, kdy se předpokládá, že bude o to rozšířena jeho kompetence. Já osobně si myslím, že to určitě nejsou účelně vynaložené nálklady. To by banka musel doložit. Např. zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, má horní hranice těchto nákladů vyjádřené v % (jedno %, resp. půl procenta, podle toho, kdy klient předčasně splácí - viz § 15 tohoto zákona). Tzn. pro Vás by to bylo max. 9,9 tis. kč, kdyby ty podmínky byly stejné jako jsou dnes u spotřebitelského úvěru.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, na poplatek za předčasné splacení autopůjčky od home credit. Vzali jsme si úvěr na auto od home creditu, auto jsme zahrnuli do obchodního majetku, ale splátky úvěru neodečítáme z firemních zdrojů. Jednalo se o klasický spotřebitelský úvěr na koupi auta. Nyní jsme se rozhodli úvěr doplatit a bylo nám řečeno, že nám bude doúčtováno 15% z pravidelné měsíční splátky vynásobené počtem zůstávajících nezaplacených splátek. Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli úvěr doplatit již po 5 měsících , je tato částka poměrně vysoká. Ve smlouvě je přesně napsáno : " pokud jste podnikatelem, můžeme vám vyúčtovat poplatek za předčasné splacení úvěru ve výši 15 % z pravidelné měsíční splátky vynásobené počtem zůstávajících nezaplacených splátek, jejichž splatnost byla sjednána na dobu po datu předčasného splacení" Chtěla bych se proto zeptat, zda má home credit opravdu nárok na tento nesmyslný poplatek, který se vypočítává ne jenom z jistiny,ale i z budoucích úroků a zda se nějak proti tomuto poplatku můžeme bránit. Předem moc děkuji za odpověd Janušková Jana

Odpověď

Dobrý den,

pokud to nebyl spotřebitelský úvěr, tak ano. Je to smluvní ujednání. Pokud by to byl spotřebiteslký úvěr, pak jsou náklady za předčasnou splátku regulovány zákonem č. 145/2010 Sb. o spotřebitelském úvěru, § 15 - citace:

§ 15 Předčasné splacení spotřebitelského úvěru

(1) Spotřebitel je oprávněn spotřebitelský úvěr zcela nebo zčásti splatit kdykoliv po dobu trvání spotřebitelského úvěru. V takovém případě má spotřebitel právo na snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru o výši úroku a dalších nákladů, které by byl spotřebitel povinen platit v případě, kdy by nedošlo k předčasnému splacení spotřebitelského úvěru poměrné snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru. (

2) Pro případ předčasného splacení spotřebitelského úvěru má věřitel právo na náhradu nutných a objektivně odůvodněných nákladů, které mu vznikly v přímé souvislosti s předčasným splacením.

(3) Výše náhrady nákladů nesmí přesáhnout 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru, přesahuje-li doba mezi předčasným splacením a sjednaným koncem spotřebitelského úvěru jeden rok. Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru.

(4) Věřitel nesmí požadovat náhradu nákladů za předčasné splacení

a) pokud splacení bylo provedeno v rámci plnění z pojistné smlouvy určené k zajištění splacení spotřebitelského úvěru, b) v případě přečerpání, nebo c) pokud splacení bylo provedeno v období, pro které není stanovena pevná úroková sazba.

(5) Náhrada nákladů nesmí přesáhnout částku úroku, kterou by spotřebitel zaplatil za dobu od předčasného splacení do skončení spotřebitelského úvěru.


Dotaz

Dobrý den, česká pojišťovna mi zaslala dopis ve kterém mne informovala že od určitého data mění poplatky na flexibilním životním pojištění. Dle mého názoru se jedná o minimálně nemorální jednání, jelikož flexibilní životní pojištění je dlouhodobý produkt na který mám vázány daňové odpočty. Ze zákona sice mohu od smlouvy odstoupit, protože poplatky byly navýšeny, ale musel bych zpětně dodanit. Při kontrole jsem zjistil, že mi v průběhu trvání smlouvy některé poplatky již v tichosti upravili. Zaslal jsem tedy nesouhlas se změnou, ale bylo mi napsáno, že pojišťovna změnila ceník a tím došlo k navýšení poplatků. Opravdu lze takto kdykoli sazebníkem změnit výši poplatků u těchto dlouhodobých produktů na kterých je navázána státní podpora formou daňových odpočtů? Podobný problém jsem zaznamenal i u stavebního spoření RSS, kde navyšovali poplatek za správu účtu.

Odpověď

Dobrý den,

ve smyslu občanského zákoníku je nutné o změnách poplatků kleinta předem informovat. Pokud k tomu nedošlo, je to chyba. Vím, že tato praxe se, k mé lítosti, běžně děje a je to samozřejmě špatně. U životního pojištění si můžete stěžovat u finančího arbitra ČR,který je kompetentní řešit probémy kolem životního pojištění. Řešení je zdarma pro stěžovatele a rozhodnutí FA je závazné pro pojišťovnu (ale i pro Vás v případě zamítnutí) s možností i výkonu rozhodutí. Pak můžete podat žalobu na pojišťovnu u soudu. Bohuže u stavebního spoření to zatím možné není řešení u FA, jen soudní cestou. Protože však jste v pozici spotřebitele, můžete podaž podnět ČNB, samostanému odboru ochrany spotřebitele. Nebude sice konkrétně řešit Váš případ jako takový, ale může řešit obecně postup instituce, zda byl v souladu s zákonem.


Dotaz

Dobrý den, měl jsem účet u RB veden zdarma se zůstatkem 150 Kč s úmyslem nechat účet pro případnou žádost o hypoteční úvěr. Banka rozhodla o změně poplatku za vedení účtu na 250 Kč, tím jsem se dostal do záporného zůstatku - poplatek 500 Kč a dalších 500 Kč za upozornění. Jakým způsobem je banka povinna dát vědět o změně sazebníku - v mém případě je evidentní, že o cenu 250 Kč za měsíc bych neměl zájem, tuto informaci jsem i sdělil v případě, že mě telefonicky cca před rokem informovali o změně účtu na jiný program. Děkuji S pozdravem Miloslav Filip

Odpověď

Dobrý den,

jde o porušení zákona o platebním styku, § 94, dost 1 ve vazbě na § 80 odst. 1 téhož zákona (č. 284/2009 Sb.). Kromě toho jste v roli spotřebitele a žijete jistě v dobré víře (viz nový občanský zákoník), že banka je profesionální strana obchodu a že je schopna dodržovat předpisy. Je tedy ve smyslu výše uvedeného ustanovení povinna minimálně dva měsíce dopředu Vám poskytnout informaci zachycenou na nosiči schopného trvalého záznamu tuto změnu. Pokud tak neučinila, porušila zákon. Viz výpis z § 94 odst. 1:

"Navrhuje-li poskytovatel uživateli změnu rámcové smlouvy, musí tak

učinit na trvalém nosiči dat způsobem uvedeným v § 80 odst. 1 nejpozději 2 měsíce

přede dnem, kdy má podle návrhu změna rámcové smlouvy nabýt účinnosti...."

Ten § 80 hovoří o poskytnutí - tj. předání informace na trvalém nosiči dat co se mj. týká ceny či úplaty za služby.

Můžete také podat podnět na Odbor ochrany spotřebitele ČNB, která by mohla na základě Vámi podaného podnětu zahájit v bance šetření, zda skutečně nedošlo k porušení zákona. Váš případ však konkrétně jako takový řešit nemohou. Bohužel, ani finanční arbitr, podle mého názoru, tento případ řešit nemůže.

 


Dotaz

Dobrý den, prosím o radu ohledně neférového jednání ČSOB,od 07/015 mám povoleno oddlužení. Nemám žádný účet, výplatu mi zaměstnavatel platí přímo. Proto jsem založila studentské konto synovi 16 let a tam přichází platby od otce-alimenty a přídavky z Německa. V červnu 2015 mi zablokovali výběr kartou, důvod, že nemohu být zákonný zástupce mého syna, protože jsem v insolvenci.Posléze kartu uvolnili, když jsem se s paní ředitelkou místní banky sešla. Včera 16.10.mi zablokovali kartu opět a při řešení v bance ČSOB, mi bylo řečeno, že syn má výpověď z bank.účtu, protože nemá zákonného zástupce. Na účtě mám 3600Kč a tyto peníze mi nedají, dokud synovi soudně nepřidělí zák.zástupce.Nikdo mě neinformoval, nikdo mě nekontaktoval, nikdo se mnou nic neřešil ani neupozornil. Konto používáme již 5 let, (dříve dětské konto), na polatcích platím jsem této bance zaplatila dost a hlavně mé peníze, které se tam měsíčně točí také nejsou úplně malé. Takto si váží zákazníků? Zablokují moje jediné finance. Mohu se nějak bránit? Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

problematika zákonného zástupce a jeho postavení v tom, že jste v insolvenci, je poměrně složitá. Nejsem v této oblati odborník, a proto Vám doporučuji obrátit se na advokáty, příp. na právní poradny, které se zabývají ochranou spotřebitelů v případě insolvence. Jen mi není zřejmý postup banky, kdy Vy jako matka jste ze zákona zákonný zástupce. Spíše jde o to, že banka chce, aby byl ustanoven tzv. opatrovník, což bývá soud, aby s jeho penězi bylo naloženo tak aby byly spotřebovány pro prospěch nezletilce a nikoliv Vás. Takže zákonný zástupce jste, ale nemůžete (ani jako zákonný zásupce) volně nakládat s penězi nezletilce, neboť ty jsou určeny jen pro jeho potřeby. Proto chce banka, aby byl ustanoven opatrovník, který by dozíral na to, jakým způsobem se čerpají peníze nezletilce. Teoreticky vzato byste mohla Vy a otec Vašeho syna požádat soud, aby syna uzal svéprávným. Jsou tam ale podmínky jako např. že by musel prokázat, že je schopen se samostatně živit a o sebe starat.....


Dotaz

Co se stane pokud nedolozim faktury ve sjednanou dobu

Odpověď

Dobrý den,

to já nevím, co se stane. Komu, kdy a jak? Když nedáte fakturu, tak Vám asi nikdo nezaplatí......


Dotaz

Dobrý den, letos mi konci 3 letá fixace úroků u hypotéky. Budu u téže banky podepisovat novou smlouvu, u níž nejsou již poplatky za vedení účtu. Mohu po bance žádat, navrácení poplatků za minulé 3 roky? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

pokud při uzavírání původní smlouvy byl poplatek uveden v zasebníku a ve smlouvě byl odkaz na sazebník, tak to nebudete mít úspěch. Podpisem původní smlouvy jste se zavázal dodržovat stanovené podmínky banky, které mj. spočívaly i v tom, že budte hradit poplatky stanovené v platném sazebníku.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz týkající se refinancování úvěru. Je obecně výhodné refinancovat úvěry,jestliže 1. rok úvěru splácím vždy větší část úroku než poměrnou část jistiny? Děkuji za vyjádření. Michal

Odpověď

Dobrý den,

to si musíte spočítat s ohledem na výši úvěru a na délku splatnosti. Ale obecně vzato nikoliv, pokud nová banka Vám nenabídne výrazně nižší úrokovou sazbu a RPSN by bylo výrazně nižší. Můžete si simulovat čerpání původního úvěru za původních podmínek a pak čerpání refinancovaného úvěru za nových podmínek, ale do posouzení je nutné neopomenout zahrnout již uhrazený úrok a příp. další náklady (např. poplatek za vedení účtu, náklady na vyřízení úvěru apod.).


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu k tomuto problému: V roce 2011 jsem zřídil termínovaný vklad s revolvingem u čs. spořitelny. Po nějaké době jsem požádal o zrušení revolvingu z důvodu využití peněz pro nákup nemovitosti. Hledání vhodného objektu se však protahuje a tak jsem začal z tohoto účtu vybírat menší částky. Výběry byly realizovány po uplynutí poslední revolvingové periody. Dva výběry proběhly bez problémů. Když jsem však do banky přišel vybrat hotovost potřetí, byl mi výběr odepřen s tím, že se jedná o „prostředky čekající na výběr“, protože účet byl prý zrušen. O zrušení účtu mně banka nijak neinformovala. Také dva uskutečněné výběry menších částek svědčí o možnosti peníze takto používat. Vedoucí pobočky mi sdělila, že si peníze buď můžu vybrat vcelku, nebo převodem na jiný účet. Na otázku jak to, že mi umo6nili na stejné pobočce dva předchozí výběry, Reagovala slovy „Udělali jsme chybu no a co“ Všeobecné obchodní podmínky čs, Spořitelny, definují způsoby výpovědi účtu ze strany zákazníka a ze strany banky / bod 9.6 a 9.8 VOP!. O důsledcích ukončení revolvingu se VOP nezmiňují. /Podepsal jsem skutečně smlouvu o ukončení revolvingu. O ukončení účtu v tomto dokumentu není zmínka. Jednání vedoucí pobočky bylo nepřijatelně, podal jsem stížnost ředitelce retailových služeb. Ta sice během ústního jednání konstatovala chybné jednání vedoucí pobočky a zařídila, abych mohl z účtu peníze postupně i nadále. Nevím, co zařídila, ale zatím to jde. Nebyl jsem však spokojen s písemným sdělením ředitelky, především chybělo explicitní přiznání pochybení, tak jsem se obrátil na útvar ombudsmana čs. spořitelny. Ten konstatoval, že jsem účet vlastně vypověděl já, zrušením revolvingu, s čím nesouhlasím. Následovalo pár vaágních a nic neříkajících omluv prosím o odpověď na tyto otázky: 1.Znamená zrušení revolvingu automaticky výpověď účtu? Jestli ano z čeho to plyne. 2.Jaká je promlčecí doba vkladu, ve které je třeba vybrat peníze, Starší verze VOP r. 2009/2011 v kapitole 4 hovoří dost nejasně mezi 3 až 10 lety. Podle jakého předpisu? 3.Jak eskalovat stížnost na jednání spořitelny, když mně verdikt ombudsmana spořitelny neuspokojil? \\odepření výběru vkladu po částech spolu s dalšími okolnostmi a způsobem jednání považuji za závažný zásah do mých práv. Děkuji, s pozdravem, OH

Odpověď

Dobrý den,

aniž bych prostudoval podmínky banky z doby, kdy jste uzavíral smlouvu o účtu s revolvingem, tak nemohu odpovědně odpovědět na Vaše dotazy. To by bylo pro finančního poradce, který se zabývá prodejem daného produktu pro banku.

Nicméně z obecného hlediska:

ad 1) Podle mého názoru zrušení revolvingu neznamená zrušení účtu, pokud to nevyplývalo přímo z VOP banky. Muselo by to tam být jasně uvedeno.

ad 2) Promlčení se řídí u vkladu s účinností od 1. ledna 2014 novým občanským zákoníkem. Lhůta je tříletá, podle obchodního zákoníku byla 4 letá (u smluv uzavřených do jeho zrušení). Lze si ale dohodnout i lhůtu jinou. Majetková práva se promlčují až za 10 let. Z toho pro Vás ale vyplývá, že čím delší lhůta, tím pro Vás jako věřitele lépe. Nicméně Vy jste si svou pohledávku za bankou jasně definoval (chcete peníze vyplácet), takže lhůta o promlčení u Vás, podle mého názoru, nehrozí.

ad 3) Můžete podat podnět samostatnému odboru ochrany spotřebitele u ČNB, Na Příkopě 28, Praha 1 (adresa je na www.cnb.cz). Jen nelze předpokládat, že se budou zabývat přímo řešením stížnosti, jen bude podnět pro přezkum, zda banka postupovala podle platných právních předpisů a svých podmínek.

Pozn. Bohužel u finačnního arbitra ČR si stěžovat asi nemůžete. Pokud byste však u něj podal stížnost, že si nemůžete vybrat své peníze (tzn. nemůžete realizovat výběr z účtu), pak by to asi šlo. Poraďte se v kanceláři FA nebo a přes internet.


Dotaz

Dobrý den, v souvislosti s pravidelnou aktualizací sazebníků, jsem od ČSOB dostal zprávu, která mi oznamuje "rádi bychom Vás informovali, že k 8. 11. 2015 aktualizujeme Obchodní podmínky pro účty a platební styk. Hlavní změny jsou: ... možnost úročení zůstatků na účtech nulovou nebo zápornou úrokovou sazbou, ... " Předpokládám, že uvedení "možnosti úročení zápornou úrokovou sazbou" je legitimní a pokud se mi tento postup nelíbí, či mi přijde nemorální, tak jediným řešením je bance písemně napsat nesouhlas ke změně těchto nových Obchodních podmínek. Co pak následuje? Jak může banka řešit tuto neakceptaci? Děkuji JD

Odpověď

Dobrý den,

 

ano, je to tak. Písemně jim sdělete, že nesouhlasíte a většinou následuje to, že banka účet vypoví. Může, ale až po uplynutí dvou měsíců od prvního dne následujícího po doručení výpovědi z účtu. Je to ochranná lhůta garantovaná zákončem o platebním styku, aby si klient mohl najít novou banku.

Jinak o tom, že sazba bude nulová nebo záporná musí informvat banka také klienta, ale dostačuje operativní informace.


Dotaz

Dobrý den, to si asi děláte ze mně legraci??? Vy nic nevíte - jako internetový ombudsman bankovních klientů- o kauze vymáhání bankovních poplatků?????

Odpověď

Dobrý den ještě jednou,

tato odpovědna slouží k tomu, aby si klienti bank mohli ověřit svůj postup vůči bance při nespokojenosti s jejich službami. Má jim dát radu, jak si na banku stěžovat. Toto není komerční poradna. O vymáhání bankovních poplatků vím asi to, co Vy. Pouze z médií.


Dotaz

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jak to vypadá v kauze vymáhání poplatků, které iniciovali páni Mgr. Petr Němec, Ing. Patrik Nalcher. Je již jasný konečný výsledek a následné kroky žalovaných bank? Žel po p. Patriku Nalcherovi slehla zem, je na něj kontakt? Nechal jsem se do toho taky naverbovat a tak budu rád za Vaši odpověď. S pozdravem, František Ebergényi

Odpověď

K této akci se nevyjadřuji, neboť o ní nic bližšího nevím.


Dotaz

Dobrý den, pane doktore, máme hypotéku u ČSOB podle smlouvy uzavřené v roce 2008. Příští měsíc nám končí fixace a my chceme zbytek hypotéky (asi 300 tisíc) doplatit. Banka nám poslala vyčíslení nákladů na ukončení hypotéky: 1. částku 1.000 Kč za úkony v souvislosti s ukončením hypotéky, (jak uvádějí: např. uzavření účtů, vystavení dokumentů týkajících se ukončení hypotéky apd.) 2. částku 500 Kč za odeslání veškerých potřebných podkladů na katastrální úřad 3. a částku 1.000 Kč, která se platí katastrálnímu úřadu Celkem 2.500 Kč Domníváme se ovšem, že a) poplatek 1000 katastru má zaplatit banka, která ho na nás teď převádí. K jinému postupu jsme se ve smlouvách nezavázali. V zástavní smlouvě jsme podepsali, že „správní poplatek za vklad zástavního práva do KN uhradí zástavce“. To bylo při vkladu, v roce 2008. Nezavázali jsme se k zaplacení úkonů v souvislosti s výmazem v KN; tehdy se ovšem správní poplatky na katastru neplatily. b) Poplatky 1000 a 500 za úkony banky považujeme za nemorálně vysoké a myslíme si, že neodpovídají dobrým mravům. Navíc by banka mohla i zohlednit, že díky naší pětileté fixaci jsme jí přepláceli na úrocích, které v období po roce 2008 hodně klesaly. Co byste nám poradil, jak postupovat? Děkuji předem Domincová

Odpověď

Dobrý den,

pokud jsou poplatky součástí aktuálního sazebníku, se kterým jste souhlasili (byť pasivně, což znamená, že banka Vás o změnách sazebníku průběžně informovala s tím, že si změny můžete najít na webu nebo byly k dispozici na prodejnch místech banky a Vy jste sazebník písemně neodmítli), tak jsou náklady spojené s ukončením úvěru oprávněné. Pokud jste názoru, že jsou v rozporu s dobrými mravy, můžete se pokusit o tom přesvědčit soud. Bohužel, prozatím Vaši příp. stížnost nemůže řešit finanční arbitr.


Dotaz

Dobrý den, měl jsem asi rok účet v exekuci, podal jsem na sebe insolvenci a byla mě schváleno odlužení splátkovým kalendářem. Banka po uvolnění účtu mi naúčtovala poplatek za vedení účtu v exekuci asi 3000Kč, mohu se nějak bránit? Ta částka se mi nelíbí a přijde mi to velmi neseriozní.(banku mám Zuno). Děkuji Lukáš

Odpověď

Dobrý den,

poplatek za vedení účtu musí být obsažen v sazebníku a to v době, kdy jste s bankou uzavíral smlouvu o vedení účtu. Není přípustné účtovat klietnovi poplatek následně, aniž byl s jeho výši předem seznámen. Otázkou je, zda Vy jste si tento poplatek o vedení účtu uvědomil. Některé banky mají zvláštní poplatek za vedení účtu v exekuci.


Dotaz

Dobrý den. Máme stávající hypot.úvěr u Wüestenrot. Budeme si brát další. Starý úvěr překlopíme do nového u téže spolecnosti. V podmínkách čerpání je doložit doklad zůstatku starého úvěru. Banka si za tento dokument který vystavuje de facto sama sobě účtuje neuvěřitelných 1000 Kč! Doklad nám vystavili bez naší žádosti o tento dokument a velmi brzy-ihned jak jsme začali o úveru jednat (ještě před tím než jsme měli nový úvěr schválený). Než se zprocesovaly úřední dokumenty za nákup nemovitosti, došlo mezi tím ke splátce úvěru a dokument bankou vystavený pozbyl platnosti-změnila se výše zůstatku. Banka chce po nás nový dokument. Považuji to za absurdní šikanu. Pokud po nás budou chtít dalších 1000 Kč máme možnost se bránit? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

je to věcí klienta a banky a jejich dohody - tedy podmínek pro čerpání úvěru. Pokud to je v sazebníku, pak bych to viděl jako oprávněný požadavek, je v tomto Vašem případě mi připadá "neetický". Smysl by měl, kdyby to byl poplatek za potvrzení o výši úvěru pro třetí stranu, tedy další banku. Pak ano. Takto mi to připadá nekorektní. Bohužel u finančního arbitra si stěžovat nemůžete, neboť ona zatím nemůže řešit otázky kolem hypotéčních úvěrů.


Dotaz

Dobrý den,dcera v loňském roce uzavřela smlouvu o stavebním spoření s pracovnicí ČMSS.Pracovnice ji informovala,že ČMSS v tomto období poskytuje uzavření navíšení smluv bez poplatku.Dcera,tedy svoji stávající smlouvu navýšla na 1000000kč a smlouvu podepsala.Pak ještě navýšila na stejnou částku 1000000kč smlouvu svému nezletilému synovi.V letošním roce přišel výpis smluv a nestal šok,ČMSS jim strhla na tyto 2smlouvy strhla 24.600kč.Dcera ihned volala oblastnímu vedoucímu ČMSS,který jí řekl,že pracovnice která smlouvy navýšila už pro ČMSS nepracuje a podle něj se s tím bohužel nebude dát nic dělat.Pak informoval tuto jejich bývalou pracovnici,která dceru telefonicky kontaktovala a ta řekla,že ihned zařídí nápravu u ČMSS.Bohužel dodnes se neozvala.Proto oblastního vedoucího kontaktoval její manžel a požadoval informaci jak má teda žena postupovat,ten doporučil napsání reklamace na vedení ČMSS do Prahy.Díky těmto se vyřizování stížnosti značně protáhlo a máme obavu,že je na reklamaci pozdě.Zdá se,že si pracovnice přišla na pěkné mzdové ohodnocení za uzavření 2smluv a tím to pro ni zhaslo.Poraďte nám prosím jak má dcera postupovat.Dékuji

Odpověď

Dobrý den,

určitě podejte stížnost na vedení stavební spořitelny s podrobným popisem situace. Pokud nebudete úspěšní, pak bych věc asi řešil soudní cestou (24 tis. kč už není tak malá částka). Problematiku sporů vypývajících ze stavebního spoření nemůže prozatím řešit finanční arbitr. Proto lze podat pouze podnět vůči ČNB, ta však nebude řešit Váš spor jako takový, ale může prověřit záknný postup stavební spořitelny.

Další informace o možnosti ochrany spotřebitele ze strany ČNB naleznete na níže uvedeném odkazu:

http://www.cnb.cz/cs/spotrebitel/ochrana_spotrebitele/index.html

 


Dotaz

Dobrý den, mám vedený euro účet u AIR BANK a k němu platební kartu.Vše fungovalo dokonale, než jsem potřeboval vybrat eura v hotovosti. Jelikož AIR BANK je bezhotovostní banka, jediné místo kde v Čr vybrat hotově eura je u bankomatů firmy TRAVELEX. AIR bank garantuje poplatek při výběru kdekoliv v EU a z jakéhokoliv bankomatu 25kč nebo cca 1 euro.Při výběru u nás z ATM Travelex na Letišti v Praze jsem vybral 660 euro ale na účtu mi bylo odečteno 773 eur. Byl jsem toto reklamovat, ale bylo mi sděleno, že výběr byl v pořádku, že jen bankomat nerozpoznal, že je účet v ČR veden v eurech a provedl dvojí převod.Na bankomatu jsem toto nemohl nijak ovlivnit, což se mi snaží podsunout za vinu.Proto bych Vás rád požádal o radu jak postupovat dále.Veškerou elektronickou korespondenci s AIR BANK mohu zaslat. Předem díky za odpověď Pavel Mráček

Odpověď

Dobrý den pane Mráčku,

je důležité si porovnat podmínky banky pro výběr z ATM a realitu. Pokud se Vám jeví realita odlišná, podejte stížnost u banky. Pokud Vás banka odmítne, podejte stížnost u finančního arbitra ČR, který je kompetentní řešit jak směnárenskou operaci, tak výběry z účtu (jedná se o platební službu). Návrh na zahájení řízení u FA je k dispozici na jejich internetových stránkách. Podmínka ale je, že musíte podat stížnost u banky, která Vám nevyhoví.+


Dotaz

Dobrý den Fio banka mi ke dni 11.4.2015 neobnovila kontokorentní úvěr. Osobní účet jsem používal pro nepravidelné příjmy ze živnosti a shodou okolností jsem od 1.1.2015 do 13.3.2015 nedostal žádné platby. Dne 16.3.2015 mi banka zaslala oznámení že mi vypovídá smlouvu o kontokorentním úvěru a ke dni 11.4.2015 mi ho zruší. Vyzvala mne ke splacení dlužné částky (zrovna jsem platil daně a sociální pojištění). Očekávané příjmy mi dluh již 23.3.2015 uhradily (od té doby jsem byl v plusu), banka si normálně strhla úroky a k 11.4.2015 úvěrový rámec ukončila. Nejdřív mi to nevadilo, jenže pak jsem zjistil, že jiné banky (používám více internetových bank) mi nechtějí schvalovat již dříve předschválené úvěry. Ve výpise z BRKI jsem pak měl uvedeno od Fio banky "Nejhorší status : zesplacený úvěr". Má na to banka právo, když jsem neměl žádný dluh po splatnosti? Však je to stejná situace jako kdybych kontokorent normálně doplatil a zrušil sám. Nebo se mýlím? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

na to se těžko odpovídá, neboť neznám podmínky FIO banky k čerpání KTK úvěru. Vypadá to, že by asi měl být KTK úvěr vždy vyrovnán ke konci měsíce. Já např. mám u banky podmínku, že musím v případě čerpání KTK limitu na BÚ jej splatit alespoň jednou za 6 měsíců na min. jeden den. Podobnou podmínku může mít i FIO banka. Pokud jste tuto podmínku porušil, tak pro ni jste byl v prodlení a pak má právo do registru tuto informaci uvést. Pokud s tím nesouhlasíte, podejte stížnost do banky a uvidíte. Protože jste nejednal jako spotřebitel, nespadá tento případ pod dozor Odboru ochrany spotřebitele u ČNB. Případ také nelze řešit u finančního arbitra, pouze příp. u soudu. Takže pokud byste neměl dluh po splatnosti, banka nemá právo Vás do registru oznámnit. Pokud však ano (o čemž možná ani nevíte), pak na to právo má.


Sekce obsahuje celkem 1001 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna