Pouze 4 z 10 Čechů vědí, že už mohou reklamovat zboží jen s fotkou účtenky


11. 10. 2016  13:11          komentáře (0)

Každý druhý Čech má za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. 56 % lidí totiž kvůli ztracené nebo vyblednuté účtence nakonec vůbec nereklamuje. Přitom stačí účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 % lidí. 

Pouze 4 z 10 Čechů vědí, že už mohou reklamovat zboží jen s fotkou účtenky




 „Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ říká Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.

Tomu, že při reklamaci lze použít i elektronickou kopii papírové účtenky, ale podle průzkumu věří jen 4 z 10 lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě. 64 % lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.

I v samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. 16 % respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu, použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky a uspělo s ní 95 % lidí. 6 % lidí zkusilo papírový výpis z účtu a 4 % elektronickou kopii účtenky a obchodníci jim reklamaci vždy umožnili. Pouze 3 % lidí, co použili elektronický výpis z účtu, se v polovině případů setkala s odmítnutím.

Když účtenka vybledne nebo se ztratí, více než polovina lidí už nereklamuje

Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. 7 z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli něco reklamovat, nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. 56 % lidí pak v případě ztracené nebo vyblednuté účtenky zboží vůbec nereklamovalo.

„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit. Našim klientům to usnadňujeme virtuálním Šanonem, kde mohou mít všechny své účtenky i jiné dokumenty hezky po kupě. Nikdy jim nevyblednou, a když je budou potřebovat, rychle a jednoduše je v něm najdou,“ dodává Pivoda.

Šanon je místo v internetovém a mobilním bankovnictví, kam si mohou klienti Air Bank ukládat své dokumenty spojené s placením. Na jednom místě pak mají nejen všechny své účtenky, ale i složenky nebo faktury. Díky složkám nebo fulltextovému vyhledávání vždy najdou ten doklad, který zrovna potřebují. Šanon totiž všechny potřebné informace z elektronické i papírové faktury sám přečte. U faktur nebo složenek navíc předvyplní i platební příkaz a klient ho po kontrole správnosti jen potvrdí. Nejen pro tyto vlastnosti získal Šanon ocenění Novinka roku v soutěži Zlatá koruna 2016.

Výzkum společnosti STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2016 na reprezentativním vzorku 501 respondentů ve věku 18 až 65 let.

 

graf1.PNG

graf2.PNG



Pouze 4 z 10 Čechů vědí, že už mohou reklamovat zboží jen s fotkou účtenky

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15187870768

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2110
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7010
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8040
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5065
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,9570
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,3900
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0661
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více