Povánoční výprodeje – slevy, které nemusí být slevou.


29. 12. 2011  06:44     Jan Votočka     komentáře (0)

V posledních letech se čeští spotřebitelé naučili využívat stále oblíbenějších povánočních slev a výprodejů, a tak mnozí z nich odsouvají hlavní nakupování do období mezi svátky a po Novém roce. Bohužel, jak ukazují zkušenosti z minulých let a některé stížnosti zákazníků na poradenské lince časopisu dTest – 299 149 009, ne každá sleva je skutečně slevou a ne každá výhodná koupě se opravdu vyplatí.





Češi na slevy slyší, a proto většina obchodů začala zákazníky lákat na již tradiční povánoční slevy. Mnozí obchodníci nevydrželi čekat tak dlouho a s výprodejovými cenami přišli již před Vánoci a nyní je snižují ještě více. Většina prodejců si v dnešní době dává pozor, aby při označování výrobků a tvorbě slev postupovala v souladu se zákonem, najdou se však stále i ti, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají. „Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,“ popisuje některé z triků Jan Votočka, právní poradce dTestu, a pokračuje: „Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem.“ . Známé jsou i situace, kdy se lákavé „až 70%“ slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment v podejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané. Přesto reklama svůj účel splní – dostane zákazníka do prodejny. Někdy též není patrné, kolik ona sleva či cena vlastně činí. Platí však, že cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní. Ač nejsou marže obchodů známé, obecně platí, že na zlevněném kusu zboží prodejci tolik nevydělají. Proto se občas snaží alespoň minimalizovat své budoucí náklady s možnými reklamacemi a neposkytnout slevu takříkajíc zadarmo. Děje se tak nejčastěji prohlášením, že na zlevněný sortiment neposkytují záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě. „Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce,“ upozorňuje závěrem Votočka.     

Pro zákazníky tak platí, že by neměli podléhat nákupní horečce a v případě pochybností si ověřit, zda je sleva skutečně slevou a že nákupem se slevou opravdu ušetří. Zákazníci by také nikdy  neměli přistupovat na to, že zakoupením zlevněného zboží nebudou moci v budoucnu využít všech svých, jinak běžných, spotřebitelských práv. 



Povánoční výprodeje – slevy, které nemusí být slevou.

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16389244640

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více