Pozor, podílové fondy umí lhát, aby vás přilákaly


26. 10. 2007  13:50     Daniel Kuchta     komentáře (0)

Podílové fondy jsou jednou z nejoblíbenějších forem investování a dá se říct, že i jednou z nejvýhodnějších, především pro nezkušené investory. Mají však své slabiny a "mouchy", které mohou některým klientům investici doslova znechutit.





Největší slabinou fondů je zejména jejich netransparentnost, která nedovoluje běžným investorům kontrolovat a ovlivňovat složení portfolia. Základním principem existence podílových fondů je sice právě profesionální správa prostředků, o které se investor nemusí sám starat, má to však i druhou stránku. Portfolio manažerům a investičním společnostem dává právě tato netransparentnost možnost využívat některé praktiky, které by investoři příliš neocenili.

Asi největším neduhem podílových fondů je velmi často jejich nepříliš jasná struktura portfolia. Běžný investor nemá možnost se dostat k aktuálním údajům o složení portfolia podílového fondu nebo o jednotlivých cenných papírech. Jediným informačním zdrojem, který je investorům běžně poskytován, jsou pravidelné čtvrtletní infolisty nebo výroční a pololetní zprávy. Jinak se investor detailnější informace dozví jen těžko.

Jednou z nejčastějších "leváren“ od podílových fondů je nedodržování investičního stylu. Portfolio manažeři se tak snaží vylepšovat obraz o svém fondu tím, že investují do jiných cenných papírů, než by podle statutu měli. Nezřídka se pak stává, že ačkoli má fond povinnost podle prospektu investovat do hodnotových akcií, upřednostňuje tituly růstové apod. Samotný tento fakt sice nevypovídá nic o tom, jestli fond investuje dobře, nebo špatně, ale v případě, že manažer přecení své schopnosti a příliš se vychýlí od deklarovaného stylu podílového fondu, mohou být investoři po čase velmi nepříjemně překvapeni.

Často se můžeme setkat se špatným označením, resp. pojmenováním fondů. Místo neutrálního zaměření smíšeného fondu může být jeho portfolio velmi dynamické, nebo naopak příliš konzervativní. Napříkla fond J&T Opportunity CZK se řadí mezi smíšené fondy, ale jeho portfolio je velmi flexibilní. Momentálně má zainvestováno do akcií bezmála 80 % všech prostředků (z toho 36 % v českých akciích), což je běžné u rizikových akciových fondů. Opatrní investoři pak nemusí dobře snášet případné vyšší než očekávané výkyvy a dynamičtí investoři zase mohou být zklamáni nevýraznými výnosy daného fondu. V lepším případě se pak investoři dozvědí o tom, že název fondu a jeho skutečné zaměření se neshodují až tehdy, když dojde k přejmenování fondu nebo sloučení s jiným fondem.

Dalším nepříjemným jevem, který může investory velmi lehce zmást, je, že fondy, které by měly mít různou strategii nebo zaměření, mají velmi podobné složení portfolia. To je nejčastěji problém u fondů jedné společnosti, například ve skupině profilových fondů. Investiční společnost sice klientům prezentuje tyto fondy jako různé produkty, které je dobré mít v portfoliu kvůli diverzifikaci pohromadě, ale ve skutečnosti se jejich portfolia moc neliší (nejvýznamnější pozice v některých cenných papírech jsou úplně stejné). Klient pak žije v domnění, že vykonal dostatečnou diverzifikaci, ale opak může být pravdou. Výraznější ztráta několika titulů pak může vést ke zbytečným ztrátám celého portfolia fondů. 

Kosmetické úpravy vylepšují image fondu

Jednou z praktik, která může mít na investice podílníků velmi neblahý vliv, je vylepšování výkonnosti fondů v očích klientů, tzv. windows dressing. Ten spočívá v tom, že portfolio manager těsně před zveřejněním pravidelných zpráv o fungování fondu (na konci čtvrtletí, nebo konci roku) nakupuje cenné papíry, které splňují podmínky strategie fondu nebo aby zakryly případné chyby portfolio manažera. Běžně tak ke konci čtvrtletí dochází k tomu, že do fondu jsou nakupovány tituly, kterým se v poslední době velmi daří, a naopak se prodávají ty, které celkovému obrazu fondu škodí, jsou ve ztrátě apod. Portfolio manažeři konzervativních fondů se pak mohou zbavovat určitého množství rizikových cenných papírů, které v portfoliu nemají co dělat, ale kvůli zvyšování výkonnosti a vylepšení obrazu fondu v očích investora tam jsou.

Podobným nešvarem je také tzv. portfolio pumping, což je umělé vylepšování výkonnosti cenných papírů v portfoliu. Správci velkých fondů (většinou těch, které nechtějí přijít o pověst nejvýkonnějšího fondu, nebo naopak těch, které jsou na tom výkonnostně špatně) tak mohou uměle navyšovat poptávku po určitých titulech, kterým se v poslední době nedařilo, a zvyšovat tak jejich cenu. To, že se tím zlepší celková výkonnost fondu, je evidentní. 

Dále na http://fincentrum.idnes.cz/pozor-podilove-fondy-umi-lhat-aby-vas-prilakaly-f58-/fi_osobni.asp?c=A071025_172754_fi_osobni_dku



Pozor, podílové fondy umí lhát, aby vás přilákaly

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16438678048

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více