Stoprocentní systém by vyšel banky dráž Před Vánocemi nejedou na doraz jenom obchody, ale i bankovní systémy pro převody peněz. Banky nezvládají nápor internetových plateb a přiznávají, že nyní nemohou klientům garantovat stoprocentní pohodlí.
Přes internet dnes miliony lidí zadávají většinu transakcí, a jak se blíží konec roku, opakovaně se objevují potíže - přihlášení trvá déle anebo systémy mají úplné výpadky.
"Když mi někdo zaručí, že náš systém bude hladce fungovat - a bude za to chtít dva miliony, tak je dostane," říká Gernot Mittendorfer, šéf České spořitelny.
Klienti spořitelny se před týdnem čtyřicet minut nedostali ke svým účtům a i poté je systém odkazoval, ať zkusí přihlásit se později. ČSOB měla minulý čtvrtek internetové bankovnictví nedostupné
asi hodinu a i včera trvalo přihlašování místo tří vteřin půl minuty. Komerční bance spadlo internetové bankovnictví na začátku října.
"Zpomalení je způsobeno nárůstem klientů. Před Vánocemi je jich asi o dvacet procent více než během roku," říká mluvčí ČSOB Tomáš Kopecký. Zvyšuje se nejenom nákupní aktivita, ale na poslední
chvíli lidé přes internet zařizují i platby či úhrady faktur.
"Banky mají systém dimenzovaný na určitý standardní počet transakcí. Jedenáct měsíců běží v pořádku, a v ten dvanáctý, nejnáročnější, se začnou objevovat problémy. Banky ale limity nezvyšují,
protože se jim to nevyplácí," domnívá se nezávislý odborník na informační systémy Petr Koubský.
Stoprocentní kvalita by podle názoru odborníků byla drahá. "Kvůli vysokým cenám investic do IT infrastruktury, které by způsobily zvýšení investičních nákladů až o padesát procent, se bankám
posilování vlastních systémů dosud nevyplácí," vysvětluje Michal Fišer, generální ředitel společnosti EMC Česká republika.
Tři největší české banky přitom loni dohromady vydělaly 28 miliard korun.
Banky se ale snaží své problémy řešit. "Příčinu výpadku z minulého týdne nyní zkoumáme i s dodavatelem systému společností Oracle. Nabízíme klientům možnost reklamace, každý případ budeme posuzovat
zvlášť. Zatím se nám nikdo nepřihlásil," říká Kristýna Havligerová, mluvčí České spořitelny.
Internet je přitom dnes nezastupitelný, v ČSOB přes něj probíhá až osmdesát procent transakcí. "Vytíženost služby v prosinci oproti loňsku stoupla o dvacet až třicet procent," dodává Havligerová.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1550 | |
1 USD | 23,4670 | |
1 PLN | 5,8270 | |
1 GBP | 29,3610 | |
1 CHF | 25,6875 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0552 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024