Provize pro autobazary jsou přenášeny na klienty


07. 05. 2014  08:19     Miroslav Zeman     komentáře (1)

Určitě to znáte. Pokud jste kupovali auto v některém z větších autobazarů, tak vás určitě zaujalo, že jste získali slevu pokud jste automobil financovali úvěrem u partnerské splátkové společnosti. Jaký je důvod takovéto  "velkorysosti" autobazaru?

Provize pro autobazary jsou přenášeny na klienty




Vždy bylo dobrým zvykem, že pokud jste zboží uhradili v hotovosti a hned na místě, bylo to pro obchodníka to nejlepší řešení. Klasický způsob úhrady byl také často důvodem pro slevu. Tento zvyk se však především u nabídky autobazarů absolutně změnil. Pokud jste šli do autobazaru a chtěli si zakoupit automobil, nabídl vám prodejce slevu, nebo nižší pořizovací cenu automobilu, pokud by jste ho financovali úvěrem.

Pro mnoho lidí se jedná o zvláštní nabídku. Když si ušetříte vlastní prostředky a na koupi automobilu si půjčíte, tak vám ještě sníží cenu. Vypadá to jako velmi výhodná nabídka. Navíc prezentované úroky splátkových společností nebyly nijak zvlášť podezřele vysoké. Pokud se však zákazník pečlivě zamyslel nad systémem, kterého se má stát součástí a v podstatě ho i financovat a prostudoval pečlivě kompletní podmínky, tak už se celá věc tak výhodná nejeví.

Prvním vykřičníkem je velká celková výše splátek

Prvním varováním může být celková výše splátek, která neodpovídá výši prezentovaných úroků či RPSN. Při zevrubné kontrole pak zjistíme, že součástí celkové výše úvěru, který má být na konci splacen není jen pořizovací částka automobilu navýšená o úroky za dobu splácení, ale také jakési administrativní poplatky či náklady ve výši i několik desítek tisíc korun. Vysvětlení těchto poplatků se splátkové společnosti často velmi brání a ani od prodejce informace nezískáte. Navíc v atmosféře prodejní a nabídkové masáže prodejců není mnoho lidí schopno vnímat jednotlivé položky ceny či jednotlivá ustanovení smlouvy. Vytvořená atmosféra spěchu a určitého tlaku navíc neumožňuje precizně a podrobně si podmínky vztahu prostudovat a vznést případně připomínky či protinávrhy.

Záhada rozluštěna

Paradox, kdy financování z úvěru je výhodnější než placení na místě v hotovosti byl najednou rozluštěn. K rozluštění vedly jak často velmi negativní zkušenosti klientů autoservisů s splátkových společností, tak i samotné přiznání splátkových společností v médiích. Háček objevili klienti, kteří se snažili po uzavření smlouvy o půjčce a pořízení vozidla od smlouvy v termínu odstoupit, nebo úvěr splatit předčasně. Splátkové společnosti totiž v takovém případě v podstatě sankcionovali klienta za předčasné splacení či odstoupení od smlouvy uplatněním pokut či výše zmíněných administrativních poplatků v řádu desítek tisíc. Důvodem měly být výdaje, které splátkové společnosti napojené na autobazary musely uhradit jako provizi autobazaru. Vysvětlení je na světě, nicméně klientům nebylo zřejmé a zřejmě ani není pochopitelné, proč mají klienti doplácet na fakt nevstřícného obchodního modelu těchto dvou subjektů.

Splátkové společnosti přiznaly nevstřícný postup

S postupujícím tlakem a nespokojeností klientů se k věci postavily i splátkové společnosti, které přiznaly, že platí autobazarům za zprostředkování uzavření úvěru i několik desítek tisíc korun. Zprostředkovatelská provize činí nezřídka i 40 procent ceny automobilu, což je skutečně neadekvátní výše provize. Pokud by provizi a její riziko nesla splátková společnost, nebyl by problém. Nicméně právě tento nevýhodný vztah splátkové společnosti k autobazarům přenáší splátkové společnosti na své klienty. Navíc způsob tohoto přenosu není úplně v pořádku.

Výsledkem je skutečnost, že autobazary přestaly vydělávat na maržích při samotném prodeji aut, ale začaly vydělávat výhradně na provizích za úvěry. Autobazaru se tak vyplatilo a vyplatí prodat auto v podstatě za stejnou cenu za kterou bylo auto od prodávajícího pořízeno, pokud je koupě ze strany klienta financována úvěrem. Autobazar se vzdá výnosu ve výši cca 10-20 tisíc korun na běžné přirážce k ceně vozu a naopak získá provizi ve výši 30 či 40 tisíc korun. Přínos je až dvojnásobný a navíc je tento způsob ze strany neinformovaného zákazníka výrazně přitažlivější.

Nespokojenost klientů a kontrolních orgánů gradovala

Nespokojenost klientů se přenesla i na kontrolní orgány, které porušení povinností ze strany splátkových společností sankcionovaly. Výsledkem bylo přiznání splátkových společností, že hradí autobazarům přemrštěné provize. Důvodem vysokých provizí mají být nadstandardní požadavky autobazarů, které spolupracují pouze s těmi splátkovými společnostmi, které byly ochotny na požadavky vysokých provizí přistoupit. Celá věc tak má i pozitivní dohru. Medializace celé věci a vyšší finanční gramotnost zákazníků a klientů zvýšily výrazně zájem veřejnosti o tuto problematiku a větší obezřetnost při sjednávání těchto obchodů.



Provize pro autobazary jsou přenášeny na klienty

Marze autobazaru
Zdravim,marze autobazaristu jsou neskutecne vysoke,a to vam jeste vybrakuji auto,a navic zaplatite d...
Diskutovat (1)


Bankám jsme v roce 2020 na poplatcích již celkem zaplatili

20336230520

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

655


ČÍSLO TÝDNE - 655 právě tolik bylo vyhlášeno bankrotů tuzemských podnikatelů jen v průběhu června tohoto roku. Jedná se o nejvyšší počet bankrotů za celý rok. Podnikatelé krachují zejména z důvodu postižení koronavirovou krizí. Ohroženi jsou podnikatelé podnikající v automobilovém průmyslu či turistických službách.


Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více