Refinancování dluhopisů není známkou nového rizika. Nejčastěji si vydavatelé jen zlevňují cenu peněz


03. 10. 2019  16:39     Tisková zpráva     komentáře (0)

Elementární psychologie: většina Čechů plánuje svůj život v krátkodobém horizontu, či neplánuje vůbec. To se projevuje i při investování – například nákupu korporátních dluhopisů. Nejčastěji čeští zájemci stojí o ty s dvouletou splatností. Ideální doba půjčení peněz pro většinu podnikatelů bývá ovšem delší, návratnost projektů je kolem čtyř až osmi let. To už je pro běžného investora příliš dlouhá doba, často se tedy hledá cesta refinancování. Není to známkou špatného hospodaření či krize. Je potřeba najít kompromis pro obě strany, aby se setkala nabídka s poptávkou.

Refinancování dluhopisů není známkou nového rizika. Nejčastěji si vydavatelé jen zlevňují cenu peněz




„Většina lidí má  spíše lepší plán pro svou příští dovolenou než pro vlastní život v dalších 2-3 letech, přemýšlí krátkodobě. Proto jsou vyhledávány spíše krátkodobé příležitosti. Rok či dva jsou určitou psychologickou hranicí, protože přece během roku či dvou se nic moc nezmění. Přitom z praxe známe případy, kdy i delší časové horizonty nemusí znamenat výraznou změnu, a naopak u dynamických oborů mohou hrát roli měsíce,“ uvedl Jiří Helich z ceskedluhopisy.cz.

Podnikatelé si chování českých investorů uvědomují a nabízejí dluhopisy s odpovídající splatností. Sami přitom potřebují plánovat v jiném než krátkodobém horizontu. Vědí, že například nová výrobní technologie, kterou si pořídí, má návratnost pět let, a tak potřebují dluhopisy refinancovat a své podnikání zefektivnit. Žene je touha ušetřit a zlepšit současné podmínky. Je to obdobná situace jako u člověka, který má hypotéku na svůj dům a hledá refinancování za lepších podmínek. Firmy zkrátka chtějí být ve výhodnější situaci a splácet méně, s přívětivějším úrokem.

„Představte si modelovou situaci. Máte na osmiprocentní úrok půjčeno 10 milionů korun na novou výrobní linku. Ta vám funguje, firma díky tomu roste a ekonomická čísla se zlepšují. Návratnost je ale třeba šest let. Půjčíte si tedy za příznivějších podmínek další peníze, ze kterých se uhradí předchozí dluh. Celkový úrok se sníží, zlevníte si půjčené peníze a vaše podnikání je díky tomu efektivnější, můžete tím i urychlit dobu návratnosti,“ přiblížil Jiří Helich z ceskedluhopisy.cz.

Cest, jak dluhopisy refinancovat, je více. Jednou z variant, jak si zlevnit peníze, je bankovní úvěr s nižším úrokem než dluhopisy. Jenže na něj se i přes dobré dosažené ekonomické výsledky mnoho podnikatelů nedosáhne. „Až splatíte dluhopisy, tak vám půjčíme,“ může na přepážce zaznít. Oblíbeným způsobem se tak stává vydání dalších dluhopisů, kterými se refinancuje předchozí emise. „I kdyby u nich ale zůstal úrok třeba stejně vysoký, emitent stejně ušetří a peníze si zlevní,“ nastínil Jiří Helich.

Jak je to možné? „Pokud emitent pravidelně splácí úroky z dluhopisu, komunikuje s držiteli dluhopisů a jeho podnikání se daří, většina současných věřitelů si ráda prodlouží možnost klidného přístavu pro své peníze a zakoupí i dluhopisy nové emise vydavatele, kterého zná a má s ním dobrou zkušenost,“ vysvětlil marketingový šéf ceskedluhopisy.cz Jiří Helich.

Marketingový šéf ceskedluhopisy.cz vidí refinancování dluhopisů pomocí další emise jako zcela legitimní cestu, jak si zlepšit stávající podmínky pro podnikání, i jako dobrou investiční příležitost pro stávající investory. „Důležité ovšem je, aby se jednalo o emitenta, který komunikuje s věřiteli, splácí kupon, je bezproblémový. Pak dává smysl pořídit si u něj další dluhopisy než hledat na trhu nějaký jiný projekt, který neznám a třeba ani nemusí vyjít,“ uzavřel Jiří Helich.



Refinancování dluhopisů není známkou nového rizika. Nejčastěji si vydavatelé jen zlevňují cenu peněz

Diskutovat (0)