Rozumíme penězům:
jak na (nejen) povánoční reklamace?


11. 01. 2012  14:31     Lucie Horáčková, AISIS     komentáře (0)

Pan Erpéčko: Je po Vánocích, dárky rozbaleny... Měli všichni radost? Panu Svobodovi odnaproti se ta letošní nadílka moc nevyvedla – a teď má plnou hlavu starostí.





Příběhy ze sousedství

 

Martin Svoboda se ze všech sil snaží být dobrým otcem a manželem. Letos se už dlouho před Vánoci pídil po přáních své rodiny, schraňoval peníze, vybíral a nakupoval. Těšil se, jak všem udělá radost. Jenže jak už to bývá, ne pokaždé bývá upřímná snaha korunována úspěchem.

Začalo to hned na Hod Boží. „Miláčku,“ pošeptala mu ráno jeho žena. „Já vím, že ses mě snažil potěšit, ale ten parfém, cos mi dal, je pánský. Mohl bys ho prosím tě vyměnit?“ Pan Svoboda se zastyděl. Takový hloupý omyl! A slíbil, že ho napraví.

„Tati, ty kozačky se mi asi rozlepily. Hrozně do nich teče,“ přišla na Štěpána z procházky domů celá promočená šestnáctiletá dcera Eva. „Můžeš s tím něco udělat? Chci ale znovu ty samé, jsou fakt super!“ Samozřejmě, co by táta pro svou princeznu neudělal. A tak pan Svoboda slíbil, že kozačky budou co nejdřív.

„Tati, mám problém,“ přišoural se na Silvestra čtrnáctiletý syn Tomáš. „Tomu laptopu, cos mi dal, se neotvírá DVD mechanika. A já bych si na něm rád pouštěl filmy. Půjde s tím něco udělat, prosím tě?“ Pan Svoboda pochopitelně nechtěl před vlastním synem vypadat jako hlupák. „Neboj nic, Tome,“ usmál se sebejistě. „Já to vyřeším!“

Jenže Martin Svoboda si ani náhodou není tak jistý, že dokáže všechno napravit. Smysl pro pořádek nikdy nepatřil mezi jeho silné stránky. A tak ví, že od laptopu už doma nemá originální krabici. Kozačky pro dceru koupil s velkou slevou jako starší kolekci – co když zlevněné výrobky není možné reklamovat? A parfém pro manželku kupoval přes internetový obchod a neví, jestli mu vyjdou vstříc. Ještě ani nezačal nový rok a pan Svoboda má starosti.

 

Doporučení pana Erpéčka

Co myslíte – má pan Svoboda šanci uvést na pravou míru všechny svoje omyly? Reklamace zboží není nikdy příjemná a většinou má člověk pocit, že to nemůže dopadnout dobře. Může! Pokud si ovšem zapamatujete pár pravidel a budete se umět vypořádat s triky, které obchodníci rádi zkoušejí.

  1. „Zboží k reklamaci můžeme přebrat jen v originálním obalu,“ říkají rádi prodavači. Ale vy přece víte, že to není pravda! Reklamujete vadný výrobek, nikoliv krabici.
  2. „Zboží jsme vám prodali se slevou, takže na reklamaci nemáte nárok.“ Dvouletá záruka se nevztahuje pouze na věci rychle se kazící, jako jsou například potraviny. Na zlevněné věci pak určitě ano! Jedinou výjimkou je, když je věc prodávána se slevou kvůli výrobní vadě – pak samozřejmě na tuto vadu nelze uplatňovat reklamaci.
  3. Vrácení zboží zakoupeného přes internet může být pohodlnější než u zboží z kamenných obchodů. Do 14 dnů od převzetí může zákazník odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Pokud totiž nakupujete přes internet, nemáte šanci si ho prohlédnout a „osahat“ stejně jako v běžném obchodě.
 

Co dál?

 

Šance pana Svobody jsou tedy vysoké a je velmi dobře možné, že jeho rodina brzy bude mít všechny dárky v pořádku doma. A co ještě bychom my všichni měli vědět o reklamacích a vracení zboží?

Je toho dost a prostoru málo. Tak jen pár rad a doporučení, které se mohou hodit každému.

  1. Zboží reklamujte nejlépe písemnou formu. Sepište, jaké vady se na něm vyskytly. Paragon nedávejte z ruky – prodávající nemá právo ho od vás chtít. Maximálně si může udělat kopii.
  2. O reklamaci musí prodávající rozhodnout ihned, u složitých případů do tří dnů. Na vyřízení reklamace včetně opravy vady má pak 30 dnů.
  3. „Reklamace přijímá jen pan vedoucí, a ten tu dnes není!“ Prodávající je povinen zajistit, aby se v provozovně po celou provozní dobu vyskytovala osoba pověřená vyřizovat reklamace.
  4. „Vada vznikla už při výrobě, řešte reklamaci s výrobcem.“ V průběhu záruční doby je vůči spotřebiteli odpovědný jedině prodejce – a s ním řešte všechny případné problémy.


Rozumíme penězům: jak na (nejen) povánoční reklamace?

Diskutovat (0)