Životní situace:
Co když zboží nemá deklarované vlastnosti?
Česká obchodní inspekce
Petr si nevědomky objednal inzerci přes telefon. Může ho to stát tisíce
Práva spotřebitelů pomáhá bránit mnoho nezávislých webů. Víme, které to jsou - I. díl
4. díl: Jak se Filip zodpovědně zadlužuje
1. díl: Co by měl Filip vědět o bankovních účtech
Kazuistika: Petr ušetří desítky tisíc korun. Díky zákonu o spotřebitelském úvěru
Podnikatel má povinnost vás řádně informovat o vlastnostech zboží, které nabízí. Pokud to nesplní, porušuje tím zákon.
V případě závažného porušení této povinnosti se podnikatel může dopustit nekalé praktiky, za což mu hrozí přísnější postih. To by nastalo v případě, kdy by nesprávná informace mohla ovlivnit vaše rozhodnutí o tom, zda si věc koupíte. Například kdyby podnikatel uvedl, že věc, kterou nabízí, je z pravé kůže, ale ve skutečnosti by byla zčásti pouze z koženky.
Krom toho, že by mohla být podnikateli v takové situaci uložena pokuta, můžete zakoupené zboží, pokud nemá uváděné vlastnosti, reklamovat. V případě, kdy podnikatel nebude schopen v rámci reklamace dodat zboží odpovídajících vlastností, tak se můžete dožadovat i vrácení peněz.
Kde je to upraveno: § 5, § 5a, § 9, § 24 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele; § 2161 a § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník