Slovníček bankovnictví nové generace:
O jakých trendech se teď bude mluvit?


31. 05. 2018  00:57     TZ     komentáře (0)

Světový trh bankovnictví se pomalu, ale jistě mění. Rozvoj technologií, nový přístup vlastníků bank, požadavky klientů, ale také regulatorní požadavky ze strany Evropské unie toto doposud konzervativní odvětví posunou výrazně vpřed.

Slovníček bankovnictví nové generace: O jakých trendech se teď bude mluvit?




A přestože se zatím transformace očekávaná po nástupu směrnice PSD2 nerozjela takovým tempem, jak možná někteří předpokládali, už nyní je možné vysledovat několik trendů, se kterými se budeme v blízké budoucnosti běžně setkávat. Ty nejzajímavější v prvním dílu shrnula společnost BSC, světový lídr v řešeních pro openbanking.

Startupizace bank

Banky v následujících letech čeká zásadní „omlazovací kůra“. Pro tu se postupně vžívá pojem „startupizace bank“. Pokud totiž banky chtějí využít nové výzvy, bude se muset výrazným způsobem změnit jejich myšlení a přístup. Jinými slovy, budou se samy muset stát startupem.

„Současné bankovní systémy jsou neskutečně složité, mají mnoho vrstev a jejich úprava se počítá v řádech desítek měsíců. Trh se však vyvíjí výrazně rychleji. Banky budou tedy muset přijít na způsob, jak znovu dokázat inovovat takříkajíc v reálném čase,” myslí si Petr Koutný, CEO BSC. „Jednou z cest je úprava jejich aplikační architektury, zavedení tzv. vícerychlostního IT, spolu s nasazením openbankingového systému, který jí uvolní ruce pro další rozvoj. Není to přitom nic složitého. Průměrně velká banka to může zvládnout za necelý rok. Jenže tlak trhu ještě není takový, aby se to stalo standardem, jakkoli je to nevyhnutelné pro malé i velké hráče.”

Banka jako služba (Bank-as-a-Service)

Banka jako služba neboli Bank-as-a-Service je jednou z možností, jak banku rychle reformovat, zbavit se toho, co ji zpomaluje. Jedná se o asi čtyři roky starý trend, který se rozbíhá především v USA. Tamní banky řešily problém, jak velice pomalé procesy, založené na „papírování” a velkém množství fyzických kontaktních poboček, skokově přenést do online prostředí, které bude bance šetřit peníze a zároveň zvýší její dostupnost. BaaS se ukázal jako dobrý způsob, jak to zvládnout v rekordním čase. Nástup tohoto trendu má navíc i českou stopu - právě BSC patří ke společnostem, jež se na BaaS službách pro USA podílí.

„Banky jednoduše využijí expertní poskytovatele služby, kteří se kompletně postarají o její IT. Je to naprosto logické, bance se vyplatí vyvíjet pouze to, v čem je unikátní,” zmiňuje Koutný. „Zbytek si může jednoduše pronajmout od dodavatele s veškerým servisem a širokým know-how a nepřijde tím o žádnou konkurenční výhodu. Osobně si myslím, že tento trend bude v budoucnu převládat v naprosté většině nově zřizovaných finančních institucí.”

Afinitní banky

V outsoucingu je však možné jít ještě dál. V USA momentálně testují nový model takzvaných afinitních bank, u kterých si kontrahujete nejen technologie a infrastrukturu, ale také kompletní bankovní licenci. Provozovatel banky se tak může starat o jediné - klienty, obchod a marketing. Takové bankovní služby mají mnohem blíže například k věrnostním klubům. Být jejich součástí pak může znamenat vstup do prestižní rodiny, která přináší výhody na míru.

„V USA není afinitních bank mnoho, ale již nyní se ukazuje, jak perspektivní model to je. Afinitní banky jsou často provozované sportovními kluby pro jejich fanoušky nebo významnými značkami pro jejich zákazníky. Tomu také odpovídá zaměření jejich produktů a služeb, které dokáží zkombinovat bankovní přístup se zájmy a potřebami jejich klientů. Finanční služba se tak vlastně stává lifestylovým produktem,“ vysvětluje Koutný. „Sluší se však dodat, že ve státech EU by byl úspěch takových bank zatím omezený.”

Personalizace v bankovnictví

Pojem osobní bankovnictví není žádná novinka. Personalizované bankovnictví však jde dále, kdy přizpůsobuje nabídku jednotlivým personám či přímo individuálnímu klientovi. Až banky zvládnou digitalizaci, která jim přinese snížení nákladů a dodá jim hbitost ve vývoji nových služeb, přijde na řadu schopnost nabídnout klientovi ve správný čas to, co opravdu potřebuje. Nikoli tedy to, co má banka ve svém produktovém portfoliu zrovna k dispozici. Současné bankovní systémy fungují podle ustáleného principu „skórování” jednotlivých klientů a lepší či horší segmentaci, v rámci které jim banka vybírá konkrétní balíčky služeb. Blízká budoucnost by však měla vypadat výrazně jinak.

„Dá se předpokládat, že v horizontu jednotek let dokáže náš adaptivní systém automaticky upravovat klientskou nabídku na základě reálných možností a potřeb. Již dnes banky mají o klientech neuvěřitelné množství informací, na kterých se dá vystavět osobnější - tedy pro klienta výhodnější - bankovnictví,” myslí si Koutný. „Směřujeme k tomu, že systém bude umět výrazně více věcí sám pochopit a automaticky nabídnout vhodný servis různým skupinám. Stejně individuálně - s ohledem na věk, postavení, potřeby a příjmovou situaci - pak budou moci být namixovány například investiční příležitosti. Takový přístup přinese obrovskou konkurenční výhodu. Podobný generační posun ostatně v minulosti již český zákazník zažil v případě mobilních tarifů, i když ani tam ve srovnání s nabídkou v zahraničí nejsme stále v cíli.”

„Multiage“ banka

Podobný „problém” mají banky také kvůli generačním změnám klientů v oblasti přístupu k technologiím. Zatímco nejstarší generace je často ještě „složenková“, mileniálové nemají problém s bankou komunikovat přes messenger. Připravovat pro každého klienta vlastní mix kanálů je technologicky možné již dnes, masově se však „multiage approach“ rozšíří zhruba do dvou let.

„Očekáváme, že openbankingové systémy velmi brzy dokáží upravovat uživatelské prostředí na základě profilu jejich uživatelů. Adaptivní systém se plně podřídí způsobu, jakým chce klient banku využívat. Jinými slovy - bude mu moci vstupovat do jeho prostředí a být mu na blízku, nikoli čekat, až klient přijde sám,” zmiňuje Koutný. „Obrovský posun v této oblasti přinese rozvoj hlasových asistentů a jejich lokalizace do jednotlivých národních jazyků. I díky tomu by se banky mohly stát průkopníky multiage přístupu v businessu obecně.”

A na jaké trendy se podíváme příště?

  • Regulatorní krize
  • Realtime Banking
  • Bankéři na bázi umělé inteligence
  • Bankovní marketplace
  • Návrat expertů


Slovníček bankovnictví nové generace: O jakých trendech se teď bude mluvit?

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více