Analýza plnění Kodexu chování mezi bankami a klienty přinesla zajímavé výsledky. Pouze zanedbatelná část bankovního kodexu se zabývá tím nejdůležitějším, tedy cenou bankovních služeb vyjádřenou poplatky.
Pouze 7 z 60 odstavců se věnuje bankovním poplatkům. Ke kodexu zatím přistoupilo 17 bank, ale jen šest z nich informuje své klienty o této skutečnosti prostřednictvím základního
informačního nástroje současnosti, tedy vlastních webových stránek.
Z provedeného celorepublikového průzkumu na 60 pobočkách devíti bank podepsaných pod kodexem vyplynulo, že na některých pobočkách (celkem 10) v šesti bankách nebyli pracovníci ochotni
podat o podepsaném kodexu bližší informaci. Jestliže chceme pochopit relativně nové a pro naši kapsu důležité pojmy, banky nám v tom moc nepomohou. Pouhých šest bankovních institutů podepsaných
pod kodexem umožňuje svým klientům vyhledat na jejich webových stránkách alespoň stručné vysvětlení složitých bankovních termínů. Mnohdy zmatečné jsou názvy jednotlivých produktů, jejichž skutečný
obsah je obratně skryt zvídavému klientovi. Zhruba jedna čtvrtina zkoumaných bank neuvádí na své titulní straně sazebník poplatků. Záhadou zůstává, jak je možné, aby pracovníci stejné banky na
různých pobočkách sdělovali odlišnou výši úroků u stejného produktu. S vykřičníkem byla zaznamenána skutečnost, že ve zhruba jedné třetině byla pracovníkem banky odmítnuta prosba klienta o
poskytnutí smlouvy o vedení běžného účtu předem k prostudování. Co se týče všeobecných obchodních podmínek, základního dokumentu upravujícího vztah mezi bankou a klientem, je tento na pobočkách
sice dostupný, ale je hodnocen jako málo srozumitelný a formulačně složitý. Všeobecné obchodní podmínky nejsou „uživatelsky příjemné“. Pouze cca jedna třetina bank podepsaných pod kodexem má na svých
webových stránkách zveřejněny historické sazebníky, kde si klient může porovnat pohyb poplatků v čase. Pět ze 17 signatářských bank na svých webových stránkách neinformuje klienty o tom, jak
řešit stížnost a žádná z nich neinformuje o právu klientů obrátit se v případě problémů na Českou bankovní asociaci, která je garantem kodexu. Česká bankovní asociace je pro nás přirozeným
partnerem v dalších krocích.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
15540753712
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2620 | |
1 USD | 23,7020 | |
1 PLN | 5,8330 | |
1 GBP | 29,5365 | |
1 CHF | 25,9990 | |
100 HUF | 6,4050 | |
1 RON | 5,0774 |
Zprávy z devizového trhu
- Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024 - Dolar stále na vlně
16. 04. 2024 - Dolar nejdražší za rok a půl
15. 04. 2024 - ECB trhy nepřekvapila, koruna koriguje
12. 04. 2024 - Tolik povyku kvůli jedné desetině?
11. 04. 2024 - Česká koruna se vzpamatovává ze včerejšího výprasku
10. 04. 2024