Test internetbankingu 2006:
blýská se na lepší časy (iDNES, 11.10.2006)


01. 01. 2005  01:00     Běla Fialová, iDNES     komentáře (0)

Banky od loňska změnily své internetové aplikace především ve smyslu bezpečnosti. Změny se ale týkaly i jiných oblastí. Která banka je nejlevnější, která se líbí nejvíce a která vyhrála v celkovém hodnocení testu portálu iDNES? Čtěte dál.




Test internetbankingu 2006: blýská se na lepší časy

Zdroj: iDnes
Datum: 11.10.2006
Autor: iDNES.cz, Běla Fialová, kst,

Rubrika: finance
 
Banky od loňska změnily své internetové aplikace především ve smyslu bezpečnosti. Změny se ale týkaly i jiných oblastí. Která banka je nejlevnější, která se líbí nejvíce a která vyhrála v celkovém hodnocení našeho testu?

Internet jako výkladní skříň

Proč je internetbanking čím dál důležitější a co se v Česku mění k lepšímu?
Používáte internetové bankovnictví? Potom se zamyslete - kdy jste naposledy navštívili pobočku? Víte vůbec, jak to tam vypadá? Možná si spíše vybavíte, jak vypadá vaše "banka přes internet". A o to přesně jde.
Elektronické bankovnictví hraje v komunikaci klient - banka stále větší roli. Podle průzkumů se v letošním roce stalo nejužívanějším kanálem internetové bankovnictví, které tak předběhlo dosavadního vítěze - telebanking. Odborníci proto mají za to, že internetové bankovnictví bude brzy do značné míry ovlivňovat vnímání banky. Internetbanking se tak stane novou "výkladní skříní" banky.

I když rosteme, zaostáváme

Přes neustálý růst však patří Česko stále k zemím s nízkou internetovou penetrací - a tím i nízkým využitím internetbankingu. Čísla hovoří jasně - užití internetového bankovnictví v Česku se pohybuje mezi 10 a 20 %, zatímco průměr EU činí 36 %. Nejvíce přitom internetbanking využívají obyvatelé ve skandinávských zemích, kde míra užití přesahuje 70 %. Využívání internetbankingu také roste s dosaženým vzděláním - více než 45 % uživatelů internetového bankovnictví jsou vysokoškoláci).

Přesto nebo spíše právě proto v Česku rostou objemy transakcí realizovaných přes internet závratným tempem a je očekáván další růst. O výhodách internetu pro práci s financemi se přesvědčuje stále více lidí - dostupnost po čtyřiadvacet hodin denně, možnost zadat příkaz bez stání fronty na pobočce z pohodlí domova jsou jen částí z nich. Další je cena, která ovlivňuje klienty vždy a ve všem - komu by se taky chtělo platit za jeden příkaz zadaný na přepážce 45 korun, které si účtuje největší z českých bank?

Internet je přitom ze všech kanálů přímého bankovnictví nejlevnější - na rozdíl od podání platebního příkazu na přepážce nebo i přes telebanking totiž nevyžaduje lidskou práci. Paušály za využívání internetbankingu se přitom pohybují obvykle kolem třiceti korun měsíčně, v balíčcích pak bývají poskytovány za zvýhodněnou cenu. Platební příkaz do jiné banky pak vyjde nejčastěji na částku kolem čtyř korun.

Slabiny internetu: obavy o bezpečnost

Na druhou stranu se hrstka lidí v letošním roce přesvědčila i o nevýhodách internetu - zejména kauza se zmizelými penězi z účtů Komerční banky a České spořitelny opět rozvířila debaty o bezpečnosti internetbankingu. Obě banky zvýšily bezpečnost svých aplikací o nový, v Česku stále populárnější prvek - jednorázový kód pro autorizaci aktivních operací zasílaný bankou zdarma na mobilní telefon. Stranou nezůstala ani poslední z velkých bank, která v roce 2003 zavedla autorizaci operací jednorázovým SMS klíčem - hodlá standardní zabezpečení posílit ještě letos tím, že nabídne klientům možnost zvolit si SMS klíč i pro přihlášení do aplikace (dosud autentizace přihlášení do aplikace na bázi PIN). Internetové bankovnictví ČSOB a její značky - Poštovní spořitelny - běží na stejné platformě.

V obraně proti útokům na své klienty plánuje zvýšit zabezpečení svého internetbankingu od listopadu i Citibank - klienti budou k přístupu do aplikace potřebovat autentizační klíč - kalkulačku, která generuje pro každou operaci unikátní kód.

Banky se ovšem kromě zvyšování bezpečnosti zabývají i rozšiřováním funkčnosti svých aplikací. Přestože jsou nejvyužívanějšími službami kontrola zůstatku na účtu a příkazy k úhradě, snaží se banky využít internet i pro ovládání nastavení účtu a dodatkových služeb, samostatnou kapitolou je snaha o využití všech produktů finanční skupiny, jejímž je banka členem. Takže kromě zadání platebních příkazů či inkasa a jejich ovládání můžete v různých aplikacích najít možnost sjednat si termínovaný vklad, ale i stavební spoření či investici do podílových fondů

Internetové bankovnictví by přitom mělo být pro klienta uživatelsky přívětivé, tzn. hlavně přehledné, klient by se v něm měl snadno orientovat. Podle konceptu internetbankingu jako výkladní skříně banky jsme tedy nechali desetičlennou porotu složenou z odborníků i laiků ohodnotit snadnost ovládání, funkčnost a celkovou přehlednost internetových aplikací čtrnácti retailových bank v Česku. Porota hodnotila internetové aplikace jako ve škole - od jedničky do pětky (toto hodnocení spolu s náhledy do jendotlivých aplikací naleznete ZDE).

Jejich "známky" jsme pak zahrnuli do celkového hodnocení a po zohlednění dalších faktorů (ceny, bezpečnosti a rozsahu služeb) jsme vyhodnotili vítěze letošního ročníku testu internetbankingu - o tom již naleznete více informací v tomto článku.

Ceny: rozdíly v řádech stokorun

Výběr konta s internetem rozhodne o tom, kolik zaplatíte. Kdo je nejlevnější?
V porovnání s ostatními možnostmi je zadání platebního příkazu přes internet zdaleka nejlevnější, a to zejména v porovnání s papírovými příkazy zadanými buď prostřednictvím sběrného boxu, či přímo na přepážce banky. Poplatky za využití služeb pobočky jsou totiž minimálně dvakrát vyšší. Rozdíl však může být i více než desetinásobný.
Některé bankovní domy rozdělují poplatky nejen u příkazů elektronicky zadaných a papírových. Rozlišují ceny i v rámci elektronicky podaných plateb, a to z hlediska použitého komunikačního prostředku. Zejména při porovnání dvojice telefonické versus internetové bankovnictví bývá patrný někdy i značný rozdíl - jednorázový příkaz zadaný přes telefonního bankéře pak je samozřejmě dražší.

Přes internet ušetříte nejen u jednorázových plateb

Obecně se ceny platebních příkazů zadaných přes internetové bankovnictví pohybují v rozmezí 2 až 8 korun. Některé banky pak částku za odeslání příkazu dělí na dvě části - položku za platební příkaz a částku za clearing ČNB (což jsou 2 koruny), posíláte-li platbu na účet do jiné tuzemské banky. Paušály za používání internetbankingu pak nejčastěji činí kolem 30 korun. Jediná velká banka, která si paušál neúčtuje (bez dalších podmínek), je Poštovní spořitelna. U ní je to však v základním programu Klasik vykoupeno zpoplatněním operací, které bývají jinde zdarma - například zjištění zůstatku (2 koruny). U programu s o něco vyšším paušálem pak tyto operace zpoplatněny nejsou.

Nízké ceny a v některých případech i nulové poplatky při obsluze financí přes internet se týkají i operací spojených se zadáváním, zrušením či změnami trvalých příkazů nebo inkasních plateb. K těmto úpravám ceníku některé banky přistoupily po veřejné kritice jejich poplatkové politiky, a tak uživatel internetbankingu může díky internetu ušetřit okolo 30 korun za jednu operaci s trvalým příkazem či inkasní platbou. Poměrně zajímavý je i jev, kdy banky účtují poplatek za provedení trvalého příkazu podle toho, jakou cestou byl původně zadán (ČSOB, Volksbank).

Co se změnilo za uplynulý rok

Od loňského roku se v cenách, které banky účtují klientům v souvislosti s používáním internetového bankovnictví, změnilo poměrně mnoho položek. Finanční ústavy zejména díky velké medializaci a pod tlakem veřejnosti začaly rušit nebo optimalizovat své sazebníky, a to nejen na poli elektronického platebního styku. Největším ústupkem bylo rozhodně zrušení poplatku za příchozí položku na účet. Tento neoblíbený poplatek zrušily během tohoto roku hned 3 banky - Poštovní spořitelna, eBanka a Raiffeisenbank. Klienti tak za každou částku, která jim dorazí na účet, ušetří v průměru pětikorunu. V případě eBanky je to u programu Základ dokonce 7,90 korun za jeden příkaz.

Od minulého testu se u eBanky změnily i paušální ceny, když od 1. července letošního roku navýšila ceny svých programů v kombinaci s vedením přímého bankovnictví, a to ne právě zanedbatelně - u programu Plus ze 142 na 159 korun a u Základu z 96 na 109 korun. Nejcitelněji se zvýšil poplatek za vedení programu eLinka z původních 64 na 109 korun. Jestliže tedy klient eBanky nemá možnost využít nabídky programů "Zdarma", vyjde jej provoz účtu velmi draho. eBanka však také zlevňovala - snížila o 20 haléřů cenu příkazu k úhradě na 5,90 z 6,10 koruny a zrušila již zmíněný, nikoliv zanedbatelný poplatek za příchozí platby.

Podobné úpravy v sazebníku provedla i Raiffeisenbank - její balíčky služeb od podzimu podražily od 9 do 24 korun. Opět však klient ušetří za příchozí položky na účet a také za 2 výběry z domácího bankomatu. Dále se v našich modelových příkladech poněkud zvýšily měsíční náklady u Komerční banky. Příjemným překvapením je naopak to, že u poloviny testovaných bank se náklady v modelových příkladech od loňska nepohnuly, ve třech případech dokonce mírně poklesly.

K tabulce je ještě třeba uvést, že jsme vždy počítali s účtem či balíčkem služeb, který byl pro naše modelové klienty nejvýhodnější. O programech zdarma uvedených v poznámce jsme již mnohokrát psali - u eBanky i Citibank jejich využití provoz účtu značně zlevňuje, nejsou ovšem určeny pro všechny, pro jejich získání je nutné splnit podmínky banky (viz informace v poznámce). Aktivkonto od Volksbank, které momentálně představuje jediný balíček vedený zdarma bez dalších podmínek na českém bankovním trhu (jinak běžný účet zdarma nabízí Fio, družstevní záležna), jsme rovněž do kalkulace zahrnuli jen orientačně, neboť je možné jej pořídit zatím pouze na dvou místech České republiky, což je poněkud málo. Banka chce ovšem během tří let vybudovat "malé pobočky" zvané VolksbankShopy ve všech obchodech sítě Kaufland. Právě VolksbankShopy přitom Aktivkonto prodávají.
Pozn.: *) platí pro Aktivkonto, které lze pořídit zatím pouze ve dvou VolksbankShopech umístěných v Kauflandu v Brně-Židenicích a Ostravě-Porubě; **) při prům. měsíčním zůstatku nad 40 000 Kč za poplatkovací období; ***) při příjmu na osobním účtu ve výši min. 15 000 Kč, resp. 30 000 Kč u aktivního klienta; ****) při zůstatku od 100 tisíc Kč na všech účtech u Citibank; ceny v korunách, v případě rozpočítání ročního poplatku za kartu zaokrouhleny

Zdroj: výpočty Fincentrum.cz

MODELOVÉ PŘÍKLADY

Málo aktivní klient:

vedení běžného účtu s aktivní službou internetového bankovnictví
2 převody na účet v jiné tuzemské bance (zadané přes interentbanking)
2 příchozí platby z jiné tuzemské banky
2 platby na základě trvalého příkazu do jiné banky
1 platba SIPO
měsíční výpis z účtu zaslaný poštou
platební karta
5x kontrola zůstatku

Aktivní klient:

vedení běžného účtu s aktivní službou internetového bankovnictví
10 převodů na účet v jiné tuzemské bance (zadané přes interentbanking)
10 příchozí plateb z jiné tuzemské banky
5 plateb na základě trvalého příkazu do jiné banky
5 plateb na základě povoleného inkasa do jiné banky
měsíční výpis z účtu zaslaný poštou
platební karta
10x kontrola zůstatku
V cenách nejsou zahrnuty poplatky za internetové připojení účtované telekomunikačními společnostmi.

Bezpečnost: co vám hrozí?

Zabezpečení řeší banky různě. Kde riziko minimalizují nejlépe? Jak se bránit?
Odborníci tvrdí, že neexistuje elektronické bankovnictví bez rizika - jen lze maximalizovat jeho ochranu. Běžný uživatel ovšem nebývá technicky příliš zdatný - od internetbankingu očekává sice bezpečnou, ale také uživatelsky přívětivou aplikaci, kterou bude umět bez problémů ovládat.
Způsoby zabezpečení internetových aplikací jsou různé. Dobrou zprávou je, že od příštího roku ve standardním internetovém bankovnictví žádné z českých bank nebude možné realizovat aktivní transakci (například příkaz k úhradě) pouze pomocí trvalého uživatelského jména a hesla, které jsou odborníkům vyloženě trnem v oku.

Posledními mohykány, u kterých trvalá hesla stačila, byly Česká spořitelna (do výše 20 tisíc) a Citibank. U České spořitelny potřebují od začátku října všichni klienti pro zadání aktivní transakce sms kód zaslaný na mobil a Citibank od listopadu zavádí použití autentizačního klíče.

Statickými hesly se tak za chvíli dostanete již jen do zjednodušeného internetového bankovnictví GE Money Bank (Internetbanka Genius, maximální výše převodu 10 tisíc korun) a Komerční banky (Expresní linka Plus - přístup na účet přes internet s omezenými funkcemi, funguje jako "přídavek" k telebankingu).

Certifikáty versus SMS kódy

Dalším způsobem ochrany je u českých bank takzvaný osobní certifikát v souboru, který vygeneruje elektronický podpis a je chráněn heslem. Může být vyžadován již při vstupu do aplikace, nebo jen pro autorizaci transakcí. Nabízí jej svým klientům BAWAG Bank CZ, Volksbank a WSPK. Poslední ze jmenovaných bank ovšem nabízí jeho vylepšenou variantu - certifikát uložený na USB tokenu. Toto zařízení slouží k ukládání a správě důvěrných dat, jako jsou digitální certifikáty a páry privátních a veřejných klíčů, v chráněných úložištích. Je u nich zajištěno, že privátní klíč neopouští dané zařízení a nemůže být zneužit. Vyšší zabezpečení samozřejmě není zadarmo.

Ostatní banky, které podpisové certifikáty používají, poskytují obvykle variantní způsob ochrany - obvykle jednorázovými kódy zasílanými na mobil (GE Money Bank, Raiffeisenbank), nebo jednorázovými kódy, které obdrží klient poštou do vlastních rukou (Živnostenská banka). Živnobanka navíc umožňuje certifikát uložit na čipovou kartu i USB token.

JAK CHRÁNIT SVÉ PENÍZE PŘED ÚTOKY?

 Nadstandardní zabezpečení pomocí certifikátu na čipové kartě dále nabízí ČSOB, ČS a Komerční banka. Poslední jmenovaná banka má další zvláštnost - pro podepsání první aktivní transakce po přihlášení do aplikace potřebujete nejen certifikát, ale i sms kód zaslaný na mobil. Vysoká míra zabezpečení je u používání certifikátu na čipové kartě dána tím, že vaše údaje nikdy čipovou kartu neopustí a ani je není možné z karty přehrát jinam. Karta je "zaheslována" pomocí PINu, bez něhož ji nelze použít - je tak chráněna před zneužitím neoprávněnou osobou v případě např. ztráty nebo krádeže.

Jednorázové kódy zasílané na mobilní telefon jsou v Česku stále oblíbenější - kromě klientů již zmíněných bank (Česká spořitelna, GE Money Bank, Raiffeisenbank, v kombinaci s certifikátem Komerční banka) je používají pro podepisování aktivních transakcí i klienti ČSOB a Poštovní spořitelny.

Bezpečnější doručování sms kódů zvolila jako standard eBanka - sms kód je zasílán při přihlášení do aplikace i pro potvrzení transakce a je chráněn BPINem. Umožnění zasílání sms kódů již při přihlášení plánuje ještě v tomto roce ČSOB, která také svým, klientům v případě vlastnictví služby ČSOB Mobil 24 nabízí setjně jako eBanka zasílání SMS klíče šifrovanou SMS zprávou. eBanka dále zájemcům umožní ochranu pomocí jednorázových hesel vygenerovaných PIN kalkulátorem či internetovým klíčem, který funguje jako digitální podpis.

Již zmíněné jednorázové kódy zasílané poštou zmíněné u Živnobanky používá i Oberbank. Klient pro každou transakci použije jeden ze sady padesáti kódů, který je poté hned zneplatněn.

PIN Kalkulátor jako standardní zabezpečení internetbankingu nabízí HVB Bank - pro přístup do aplikace i pro potvrzování transakcí. Jak jsme již zmínili, bude ji brzy následovat Citibank.

Zajímavou novinku chystá BAWAG Bank CZ - chce klientům poskytnout zabezpečení internetového bankovnictví pomocí certifikátu uloženého na čipu platební karty.

Bezpečnost posilují i další prvky Samozřejmě existují další prvky, které mají pomoci zamezit případnému vykradení konta přes web. Patří mezi ně například možnost nastavení limitů pro transakce, odhlášení z aplikace při delší nečinnosti, bankou resp. aplikací vynucené časté změny hesla či zablokování přístupu k účtu při opakovaném zadání nesprávných údajů.

Banky nabízejí možnost posílání sms o účtu - např. vždy při přihlášení do internetového bankovnictví či při uskutečnění převodu. To samozřejmě také může pomoci. Je však třeba informovat se o výši poplatků za tyto zprávy, aby vás kontrola nad vaším účtem nevyšla příliš draho.

Hodnocení bezpečnosti v testu

Bezpečnost pro nás otestoval a podle úrovně standardního zabezpečení banky v testu seřadil server Technet.cz s následujícím komentářem:

Letošní test ukazuje, že to bankovní domy myslí se zabezpečením svých on-line produktů stále vážněji. Navíc některé z nich nabízejí na svých stránkách rady, jak se chovat při přístupu ke svému účtu přes internet a jak si chránit počítač.

Přesto se i letos našla banka, u níž je zabezpečení výrazně pod úrovní ostatních. Řeč je o Citibance, která se však hodlá zhruba od poloviny října polepšit a přidat ke svým ochranným prvkům možnost využití PIN kalkulátoru a možnost změnit přihlašovací údaje.

Třetina všech bank se však stále nemůže pochlubit certifikátem pro podpis a zašifrovaní každé akce, který patří k jedněm z nejlepších bezpečnostních prvků. Ještě méně bank pak nabízí certifikát na čipové kartě či USB Tokenu. Pokud banky nabízejí takové lepší zabezpečení za příplatek, vyplatí se do něj investovat.

Službami jen tak někdo neoslní

Co je standard a kdo se "vyšvihl" nad něj? Co můžete obstarat přes web?
Už otřepanou frází je, že máte k dispozici svůj běžný účet 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dnů v roce. Vše vyřizujete z klidného prostředí domova, případně z jakéhokoliv místa na světě, a to bez nutnosti navštívit pobočku banky. Stačí jen mít přístup k internetu. Je tomu tak i ve skutečnosti?
Co je standard a co nadstandard?

Za naprostou samozřejmost a tedy standard lze považovat to, že si pomocí internetového bankovnictví ověříte zůstatek vlastního běžného či termínovaného účtu, máte možnost nahlédnout do historie jednotlivých transakcí, zaplatíte tuzemský i zahraniční jednorázový příkaz k úhradě, zřídíte termínovaný resp. spořící účet, nebo jen nastavíte trvalý příkaz k úhradě, příp. souhlas s inkasem (tuto možnost ovšem nemáte u BAWAG Bank CZ).

Tím, co už tak úplně běžné není, je např. dobíjení předplacených karet mobilních operátorů, správa investičních fondů, či on-line přehled nejen o svých platebních debetních kartách, nýbrž i o kartách kreditních. Za určitý nadstandard lze bezpochyby považovat i byť pouze pasivní přístup k vlastním účtům stavebního spoření, penzijního připojištění, životního pojištění aj. v rámci finanční skupiny banky. Významným plusem je také v internetovém bankovnictví se prosazující a využívaná stálá kontrola nad úvěrovými účty, např. úvěry spotřebitelskými, nad kontokorentem, či hypotečním úvěrem.

Dobít předplacené karty všech mobilních operátorů není problém prostřednictvím internetového bankovnictví České spořitelny, GE Money Bank, Poštovní spořitelny, Živnostenské banky a v omezené podobě i v Raiffeisenbank, kde si kredit dobijete pouze pro operátora O2. Moderní klienti eBanky musí ovšem k dobíjení kreditu mobilních operátorů využívat jiných alternativ.

Co je nového

Komerční banka od loňského testu funkce svého internetového bankovnictví rozšířila. To bude jistě příznivou novinkou zejména pro ty, co nechtějí ztrácet čas čekáním na přepážce v okamžiku, kdy se rozhodnou investovat volné finance z běžného účtu. Nyní mohou uzavřít smlouvu o investování do konkrétního investičního fondu také prostřednictvím internetového bankovnictví Komerční banky.

Také v tomto ohledu Česká spořitelna poněkud zaspala, neboť i nadále dovoluje uživateli internetbankingu pouze správu investičních fondů (tj. vklady a výběry) a nikoliv zřízení smlouvy. Klienti České spořitelny jsou tak nuceni nejdříve pobočku banky navštívit, aby pak již bez problémů mohli elektronickou cestou bezhotovostně ze svého účtu investovat či naopak uspořené prostředky vybírat. Klienti eBanky jsou rovněž zvyklí prostřednictvím internetového bankovnictví spravovat své investice již od prvního kroku, tedy podpisu smlouvy. Raiffeisenbank na rozšíření funkčností pracuje a umožní tak svým klientům obsluhovat investiční produkty (podílové fondy, prémiové dluhopisy a prémiové vklady).

Kdo je nejlepší?

Nejširší škálu služeb, které lze obsluhovat prostřednictvím internetového bankovnictví, má již tradičně eBanka, opodál najdete Komerční banku a Českou spořitelnu. Na opačném konci žebříčku pak stojí menší hodnocené banky Oberbank AG pobočka Česká republika a WSPK. Ty poskytují svým klientům v rámci internetbankingu nejužší rozsah služeb.

Internetbanking: jak se vám líbí?

Porota hodnotila přehlednost. Uvnitř náhledy všech aplikací.
Které internetové bankovnictví je nejpřehlednější a nejlépe se ovládá? Na to se pokoušela dát odpověď naše porota, která sledovala nejen design, ale především uživatelskou přívětivost jednotlivých aplikací.
Pochopitelně šlo o subjektivní hodnocení, ve kterém se někdy názory značně rozcházely. Hodnocení probíhalo jako ve škole - na stupnici známek 1-5. Známka byla složená z hodnocení pěti kritérií a poté bylo hodnocení všech uživatelů zprůměrňováno a zaokrouhleno na jedno desetinné místo. V naší desetičlenné porotě zasedli laikové, kteří nikdy internetové bankovnictví neovládali a nebyli tedy ovlivněni jednou aplikací, kterou používají, i lidé, kteří s počítači denně pracují, včetně pracovníků IT. Koho ohodnotili nejlépe?

Nejlepší průměrnou známku dostaly Raiffeisenbank a eBanka - 1,5, tedy jakési "jedna mínus". Za nimi se umístila Komerční banka, která získala hodnocení 1,6. Lepší dvojku dostala ještě Česká spořitelna, ČSOB, Poštovní spořitelna, Volksbank a GE Money Bank. Na druhém konci stupnice skončily nepříliš překvapivě malé banky - Oberbank (3,1) a WSPK (2,6).

Pokud se chcete přesvědčit o tom, jak vypadají jednotlivé internetbankingy, stačí kliknout na název banky v tabulce a otevře se vám náhled aplikace.
Zdroj: test Fincentrum.cz

Hodnocená kritéria:
- snadnost ovládání, přehlednost
- dostupnost a přehlednost zůstatků, historie účtu
- snadnost zadání tuzemského příkazu v úhradě
- nápověda, vysvětlivky, uživatelská podpora
- komplexnost služeb, celkový dojem

Peníze přes internet nejen v bance

Abyste mohli spravovat své peníze po síti, nemusíte mít běžný účet v bance..

Spravovat finance po síti lze i bez běžného účtu v bance, a to díky speciálním produktům, mezi které patří kreditní karta Citibank, charge karta Diners Club či spořící účet ING konto. Náhled na účet a zjištění zůstatku či obratů na účtu umožňují svým klientům i některé stavební spořitelny, pořídit přes internet lze i některá pojištění. Finančním ústavem, který poskytuje služby na internetu srovnatelné s bankovními, je Fio družstevní záložna.

Ke kreditním kartám e-účet

Obě zmíněné platební karty umožňují svým majitelům přes web náhled na karetní účet, sledování obratové historie či zůstatku, karta DC i elektronické výpisy. Citibank navíc nabízí majitelům kreditní karty, kteří u banky nemají veden běžný účet, možnost kombinovat úvěr kreditky s úvěry Hotovost na zavolanou či Hotovost na splátky. Majitel karty tak má možnost využít lepší úrokové sazby, či odpuštění poplatku za výběr hotovosti, chce-li použít celý úvěrový rámec na financování svých potřeb a ví, že ho nesplatí v bezúročném období.

ING konto nyní zařídíte i přes web

Internetové bankovnictví ING v letošním roce rozšířilo své služby u spořícího účtu ING konto o možnost založení účtu přes internet, telefon nebo na základě písemné žádosti, tedy bez účasti poradce a nutnosti osobní návštěvy pobočky. ING konto je přitom vedeno zdarma, zdarma je i většina u běžných účtů standardně zpoplatněných položek.

Fio: první internetbanking v Česku

Komplexní služby po síti poskytuje svým klientům Fio, družstevní záložna. Ta své elektronické bankovnictví spustila ve stejném roce jako eBanka. Elektronická správa účtů umožňuje například zadávat jednotlivé i hromadné jednorázové a trvalé příkazy k úhradě, inkaso, SIPO, získat výpisy z účtu, avizovat výběry v hotovosti na pobočkách atd. Demo internetbankingu Fia naleznete na stránkách www.fio.cz, pro jeho náhled klikněte ZDE.

Fio podobně jako některé banky na trhu neúčtuje poplatek za příchozí platbu prostřednictví clearingu ČNB. Zdarma však dále nabízí i vedení účtu, internetbankingu, standardní platbu do banky v ČR zadanou elektronicky či odeslání pravidelné platby na základě trvalého příkazu, inkasa či platby SIPO. V jejím případě by tedy měsíční náklady počítané v modelových příkladech v článku o cenách činily u aktivního i málo aktivního klienta 46,70 Kč - jde o cenu složenou z poplatku za výpis poštou plus vedení elektronické karty rozpočítané na rok (zbytek operací v příkladech uvedených je zdarma). Pokud by pak klientovi stačily elektronické výpisy, zůstává pak jen poplatek 16,70 Kč měsíčně.

Fio, družstevní záložna je přitom od začátku roku přímo napojena na zúčtovací centrum ČNB. Účty vedené Fio, družstevní záložnou mají vlastní bankovní kód /2010.

 


Test internetbankingu 2006: blýská se na lepší časy (iDNES, 11.10.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12588656704

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3060
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4400
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8760
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5935
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0060
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4250
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0918
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více