Třetina obyvatel Libereckého kraje se setkala s lichvou, stejné množství obyvatel nedokáže lichváře poznat


11. 09. 2012  11:38     tz     komentáře (0)

Více než třetina obyvatel Libereckého kraje nedokáže jasně rozlišit bezpečného poskytovatele spotřebitelského úvěru od lichváře. Ukázal to průzkum Navigátora bezpečného úvěru, který zpracovala agentura GfK. Jak dále ukázal, 11 % z nich se nezajímá o sankce, které s sebou přináší předčasné splacení úvěru. Téměř 32 % spotřebitelů v Libereckém kraji také uvedlo, že se již s lichváři setkali.





Jaké znaky mají typičtí čeští úvěroví predátoři, tedy lidově řečeno lichváři? Podle obyvatel Libereckého kraje jsou to nejčastěji zneužívání špatné sociální situace dlužníků (30 %), velmi vysoké úrokové sazby (27 %) a používání nátlakového arogantního jednání (15 %). „To všechno jsou ale v současné době již klišé, se kterými si běžný spotřebitel nevystačí,“ varuje profesor Michal Mejstřík, člen vládního NERVu, ředitel poradenské společnosti EEIP a jeden ze spolutvůrců projektu Navigátor. Podle něj mají lichváři moderní metody – jsou to často zdánlivě důvěryhodní obchodníci, kteří nabízejí úvěry s přijatelným úvěrem a dobře připraveným RPSN. „Čert je ale skryt v detailu. Nebezpečím jsou špatně napsané smlouvy, vysoké sankce za pozdní nebo naopak předčasné splacení úvěru, nebo vysoké poplatky za zřízení a vedení úvěru,“ upřesňuje profesor Mejstřík. Obyvatelé by se podle něj měli soustředit na banky nebo značkové nebankovní poskytovatele úvěru. Pokud u nich spotřebitel úvěr nedostane, měl by si uvědomit, že v takovém případě velmi pravděpodobně není schopen unést jeho váhu. „Právě ti, kdo vyzkouší banky a značkové poskytovatele úvěru a neuspějí, a přesto jsou přesvědčeni o tom, že úvěr splácet dokáží, skončí nakonec v sítích úvěrových predátorů. Že splácet úvěr je nad jejich síly, zjistí až pozdě,“ varuje profesor Mejstřík.

 

Dobrou zprávou naopak je, že obyvatelé Libereckého kraje si dávají pozor na to, co podepíší. 89 % z nich uvedlo, že trvá na prostudování smlouvy před tím, než ji podepíšou. „Vždy zdůrazňujeme, že smlouvu mají spotřebitelé právo odnést před podpisem domů, důkladně ji prostudovat a ověřit či zjistit si to, čemu nerozumí,“ vysvětluje Petr Teplý, výzkumný pracovník Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Přesto i 11 % respondentů průzkumu z Libereckého kraje přiznalo, že smlouvy před podpisem ani nečtou.

 .

Jednoznačně nejčastěji využívají obyvatelé kraje půjčky na vybavení domácnosti – k takové půjčce se hlásí až 60 % spotřebitelů. Celkem 37 % obyvatel Libereckého kraje využívá půjček k nákupu automobilu či motorky, 21 % potřebuje půjčky pro podnikatelské záměry, o něco více si půjčku bere na nákup elektroniky (27 %).

Více než třetina obyvatel Libereckého kraje neví, na koho se obrátit v případě, že potřebuje s půjčkou pomoci, nebo má problém, který neví, jak řešit.

    Další zajímavá zjištění průzkumu:  
  • 27 % obyvatel kraje neví, jaké úvěrové produkty mají jejich rodinní příslušníci
  • 22 % rodičů se o úvěrech nebaví se svými dětmi, neradí jim, ani neví, jaké mají půjčky
  •   Ideální úvěr podle obyvatel Libereckého kraje?  
  • transparentní podmínky (26 %)
  • nízký úrok přijatelný pro obě strany (22 %)
  • bez skrytých poplatků (21 %)


Třetina obyvatel Libereckého kraje se setkala s lichvou, stejné množství obyvatel nedokáže lichváře poznat

Diskutovat (0)


Bankám jsme v roce 2020 na poplatcích již celkem zaplatili

16246515548

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne 723 000

723000


ČÍSLO TÝDNE: 723 000 právě tolik žádostí již obdržela finanční správa o vyplacení kompenzačního bonusu pro OSVČ. Velká většina podnikatelů tak o tento bonus, který lze čerpat až v celkové výši 39 500 korun, zažádala. 


Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více