Zdroj: Lidové noviny
Datum: 02.01.2006
Název: Ubydou absurdní poplatky
Ročník: 19
Číslo: 001
Autor: Lada Kičmerová
Str.: 02
Pořadí: 03
Rubrika: Ceny
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 02.01.2006 06:49:59
Identifikace: LN20060102000059
Text:
Nejprve banky přestaly vybírat poplatek za zrušení účtu, poté ustoupily od zpoplatnění neoprávněné reklamace.
Dochází také ke zjednodušování sazebníků a klienti se možná v tomto roce dočkají jejich jednotné databáze.
Ať už tak banky činí ze své vlastní vůle nebo na nátlak veřejnosti a ministerstva financí, pravdou je, že ve vztahu klient - banka dochází ke změnám. Byl přijat kodex, který definuje
základní práva klientů, a banky také v průběhu roku 2005 rušily některé poplatky a nyní představují nové sazebníky. Prvním z poplatků, který vyvolal vlnu nevole, byl ten za zrušení účtu. V
minulých dvou letech ho však zrušily již všechny velké banky na našem trhu, výjimkou je Poštovní spořitelna, která si za tuto službu účtuje 200 korun. Je třeba vzít v úvahu i další
poplatky, které s přechodem ke konkurentovi souvisí, jako jsou ty za zrušení trvalých příkazů, inkasa apod. Většinou se jim lze vyhnout použitím kanálů přímého bankovnictví.
Dalším diskutovaným poplatkem se stal ten za neoprávněnou reklamaci. Pokud klient reklamoval výpis z kreditní karty nebo jinou bankovní službu, a tato reklamace byla shledána neoprávněnou,
zaplatil i několik set korun. I od tohoto poplatku již hodně bank ustoupilo, ne však všechny. Například v Raiffeisenbank zaplatíte za neoprávněnou reklamaci transakce na kreditní kartě 300
korun.
Velké banky zkracují sazebníky
Česká spořitelna na začátku minulého roku oznámila, že celý rok nebude zvyšovat ceny. V srpnu poté ze sazebníku vyřadila devět položek, mezi nimi poplatek za rušení účtu a poplatek za
neoprávněnou reklamaci. I podle nového Kodexu ČS by klienty odchod z banky neměl nic stát.
Podobným směrem se vydala i Komerční banka, která v novém roce přistoupila ke zjednodušení svého sazebníku. "Nový sazebník vstoupil v platnost 1. ledna 2006. Ruší například veškeré poplatky
za zrušení trvalého příkazu či inkasa, ať už je provedeno na pobočce, přes telefon nebo internet. Od ledna mají také všichni klienti, kteří využívají platební kartu, minimálně jeden výběr
měsíčně zdarma," říká Marie Petrovová, mluvčí Komerční banky.
Komerční banka také minulý rok zavedla takzvanou Garantovanou úroveň služeb, která klientovi například umožňuje obrátit se se svou stížností na ombudsmana, jenž není zaměstnancem banky.
Navíc pokud klient není se svým účtem spokojen, banka mu vrátí až dva poplatky za vedení účtu.
Podle mluvčího ČSOB Pavla Hejzlara čeká klienty banky od února zkrácení sazebníku a použití slovníku, který bude srozumitelný i laikům.
Z dohody mezi asociací a ministerstvem by do budoucna mohly vyplynout i další výhody pro klienty bank. Například by se mohli dočkat jednotného sazebníku, který by srovnával poplatky ve
všech bankách, a usnadňoval tak lidem výběr toho správného produktu.
V průběhu roku 2006 navíc expertní skupina zajistí vypracování studie, která bude srovnávat podmínky bank a nebankovních subjektů finančního trhu při nabídce různých finančních produktů.
Kampeličky i splátkové společnosti si na nerovné postavení vůči bankám často stěžují, takto by tedy mohlo dojít ke změně a nárůst konkurence je opět výhodou pro spotřebitele.
Soutěž o nejabsurdnější bankovní poplatek
Diskuse, která se okolo bankovních poplatků rozpoutala, vedla k vyhlášení petice proti poplatkové politice bank a ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek. Podle iniciátora petice, Patrika
Nachera, se nejvíce stížností týká poplatku za příchozí platby. Nacher v článku na www.měšec.cz popsal situaci, kdy přátelé hromadně posílali na jeden bankovní účet jednu korunu. Majitel
účtu dostal několik set korun, ale zaplatil za ně mnohem více, protože poplatek za každou příchozí platbu tuto částku (1 Kč) několikanásobně převyšoval.
Podobný případ popisuje účastník ankety, kterému byl na účet připsán měsíční úrok ve výši 0,04 Kč. Absurdní je, že za tuto transakci zaplatil 3,90 Kč, takže vlastně na úročení svého vkladu
prodělal.
Vzhledem k tomu, že se banky snaží podporovat kanály přímého bankovnictví nižšími sazbami a zkvalitňují jejich zabezpečení, vyplatí se místo chození do pobočky ušetřit na poplatcích tím, že
využíváte k provádění svých finančních transakcí internetové nebo telefonní bankovnictví.
O autorovi: Lada Kičmerová, redaktorka LN
|