Unikátní výsledky reality testu:
Co banky skutečně nabízejí
Unikátní výsledky reality testu: Pro klienty je nejdůležitější cena úvěru. Nesmí ale spěchat
Unikátní výsledky reality testu: Lidé jsou při výběru úvěru opatrnější
Unikátní výsledky reality testu: Banky snižují poplatků u úvěrů
II. bankovní reality test – neúčelové úvěry 9. kolo - 4. čtvrtletí
V rámci tohoto čtvrtečního seriálu vám budeme pravidelně po dobu jednoho měsíce přinášet zajímovosti a zjištění, která jsme v testu zaznamenali. Reality testem jsme chtěli zjistit skutečný a reálný stav v sektoru spotřebitelských úvěrů. Zejména jsme zjišťovali skutečnou výši nákladů na úvěry a porovnávali jsme je s reklamními nabídkami bank. Dále jsme chtěli posoudit strukturu nákladů na úvěry a jejich vývoj v čase.
Hlavní zjištění Reality testu pro spotřebitelské úvěry za rok 2014
U čtyř ze 14 testovaných bank byla nabídka úrokové sazby a výše RPSN stejná pro všechny čtyři klientské profily a v průběhu roku se tak neměnila (Air Bank, mBank, GE Money Bank a Poštovní spořitelna).
Nepočítáme-li změnu úrokové politiky u ZUNO Bank u hranice 50 tisíc Kč (z 26,8 % na 11,5 %), největší rozdíly mezi jednotlivými čtvrtletími v roce 2014 najdeme u Expobank (LBBW) – 12,6 p.b. a u České spořitelny 8,3 p.b.
I v roce 2014 byly banky, které měly inzerovanou sazbu na webu paradoxně vyšší než reálnou nabídku (ČS, RB).
Rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem (srovnáním RPSN v průměru za všechny čtyři kvartály) je 13 p.b., to znamená, že rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem byl průměrně za všechny čtvrtletí 22 840 Kč.
Meziroční srovnání 2013 / 2014 - průměrná RPSN za všechny banky a všechny čtyři kvartály klesla o 1 p.b. z 17,16 % na 16,2 %.
Meziroční srovnání 2013 / 2014 – průměrná úroková sazba za všechny banky a všechny čtyři kvartály přitom poklesla jen o 0,25 p.b. z 14,44 % na 14,19 %. Z toho jasně vyplývá, že meziročně došlo ke zlevnění úvěrů v důsledku rušení poplatků.
Reality test spotřebitelských úvěrů a zveřejnění výsledků, přiměl dvě banky změnit svoje procesy při tvoření nabídky pro klienty.
Metodika projektu
Jde o projekt, jehož cílem je REÁLNÉ porovnání neúčelových úvěrů - imitování chování klienta, který hledá nejlepší nabídku na trhu. Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě. Počet mystery shopperů byl přizpůsoben tomu, aby byly osloveny všechny banky.
Každé čtvrtletí je testován jiný klientský profil, stejně jako v roce 2013.
Pro všechny profily platí:
nemá negativní záznam v registru dlužníků,
v ideálním případě nemá žádný aktivní úvěr (ani hypotéku) anebo pokud má nějaký úvěrový produkt (kreditní kartu, kontokorent, hotovostní úvěr, hypotéku atd.), tak není přeúvěrován, tzn. u testovaných bank je úvěruschopný,
výše úvěru - 50 000 Kč, doba trvání - 5 let (60 měsíců).
Do výběru jsou zařazeny všechny banky, které nabízejí neúčelové spotřebitelské úvěry občanům (v průběhu roku vypadla Citibank).
Je zkoumána orientační nabídková sazba z kalkulačky - skutečná úroková sazba - RPSN - částka, o kterou klient přeplatí - rozdíl mezi RPSN a úrokovou sazbou.
Rok 2015 – pokračování projektu
Projekt bude pokračovat i v roce 2015, ale s menší frekvencí. Uplynulé dva roky testu ukazují, že v pořadí bank k žádným výrazným posunům nedochází – jsou tu banky dlouhodobě levnější, banky dlouhodobě dražší. Až na výjimky nedochází k žádným zásadním změnám v rámci jednotlivých čtvrtletí a to i přesto, že se mění profily mystery shopperů. Nově bude Reality test úvěrů probíhat v menší frekvenci, a to jednou za pololetí.
Cíle pro rok 2015:
pozorovat vývoj úrokových sazeb
pozorovat vývoj nákladů mimo úroky (poplatky)
průvodce pro klienty – něco jako Heureka spotřebitelských úvěrů
meziroční srovnání
Další články k tématu
Vstřícná banka
