Uvádějí banky klienty v omyl propojením běžných a spořicích účtů?


16. 07. 2012  15:20     Vrba     komentáře (2)

Banky nabízejí řadu služeb, jejichž výhodnost pro klienta se při bližším poznání může stát tématem obsáhlé diskuse. Pan Zákostelecký za jednu ztěchto služeb považuje propojení běžných a spořicích účtů s automaticky převáděným zůstatkem. Má pravdu?





DOPIS ČTĚNÁŘE:

Dobrý den,

.

prosím o posouzení, zda ZUNO Banka a příp. další banky se nedopouštějí nezákonného postupu následujícím jednáním: Banka umožňuje propojení běžného účtu (BU) se spořícím účtem (SU) za účelem toho, aby ze SU byly prováděny dotace/odvody zůstatků na BU tak, aby zůstatky na BU byly udržovány v předem stanoveném rozmezí. Tato funkčnost je výhodná, nabízí ji řada bank (GE Money, LBBW, ZUNO aj.) a je vítaná. ZUNO banka však v internetovém bankovnictví zobrazuje v různých přehledech účtů zůstatky na běžném účtu jako součet zůstatků BU+SU (zpravidla je někde vyznačena poznámka, že je aktivováno propojení BU a SU). U SU se zobrazuje skutečný zůstatek na BU.

.

Tato praxe vede evidentně k uvádění klienta v omyl. Pokud si klient neuvědomí zrádnost tohoto zobrazování zůstatků, žije v domnění, že na BU má dostatek prostředků, BU přečerpá a … známé důsledky, typicky přečerpání do nepovoleného debetu. Banka odmítá tento způsob zobrazování zůstatků měnit.

Lze tuto dle mého názoru nekorektní praxi považovat za nezákonnou a bránit se jí např. podáním upozornění na dohledový orgán ?

.

Děkuji za odpověď. zdenekzakostelsky@seznam.cz

 

ODPOVĚĎ: OTAKAR SCHLOSSBERGER, PRÁVNÍK A EKONOM SE ZAMĚŘENÍM NA BANKOVNICTVÍ


Dobrý den,
.
mně se to nezdá jako "nezákonné". Jde o to, že Vy to podle podmínek banky víte, že to tak banka dělá. Snad se ale můžete na každý účet podívat samostatně? Pokud se Vám přístup banky nelíbí, vyměňte banku. Pak samozřejmě můžete iniciovat "stížnost" na odbor ochrany spotřebitele u ČNB. Tento odbor Vám sice problém nevyřeší, ale může to být iniciativou k tomu, že se ČNB při dohlídce na místě může touto problematikou zabývat.
.
O. Schlossberger



Uvádějí banky klienty v omyl propojením běžných a spořicích účtů?

Všeobecné obchodní podmínky ze dne 2.2.2012, kapitola 2.4.5
Milé Bankovnípoplatky.com, doufám, že se tato služba banky nestane tématem obsáhlé diskuze, jak u...
Diskutovat (2)