Více než třetina obyvatel kraje se setkala s lichváři, lidé nedokáží rozlišit mezi bezpečnou a rizikovou půjčkou


11. 09. 2012  11:47     TZ     komentáře (0)

Téměř 37 % obyvatel Olomouckého kraje se setkalo s lichváři, či přímo s nabídkou od nich. Ukázal to průzkum agentury GfK, exklusivně realizovaný pro projekt Navigátor bezpečného úvěru. Klasický lichvář se podle obyvatel kraje pozná podle velmi vysokého úroku, či podle rychlého, arogantního a nátlakového jednání.





Jednoznačně nejvíce využívají spotřebitelé v Olomouckém kraji spotřebitelské úvěry na vybavení domácnosti (více než 40 %), případně na nákup vozu či motocyklu (téměř 35 %), výjimkou nejsou ale ani půjčky na zajištění chodu domácnosti (13 %), či na zajištění denních potřeb (6,3 %). Více než tři procenta obyvatel kraje využívá spotřebitelských půjček na refinancování stávajících úvěrů.

 

Čtvrtina dotázaných v Olomouckém kraji přiznává, že nedokáže rozlišit bezpečného poskytovatele úvěru od lichváře. „V tomto ohledu patří Olomoucký kraj mezi horší průměr v republikovém srovnání. Je jednoznačné, že je třeba zaměřit se na finanční gramotnost a prevenci – právě špatné úvěry mohou totiž přinést sociální napětí a nestabilitu do celého regionu,“ varuje profesor Mejstřík, člen vládního NERV, ředitel poradenské společnosti EEIP a jeden z tvůrců projektu Navigátor bezpečného úvěru. Třetina obyvatel kraje také neví, na koho se obrátit v případě, že si chce ověřit, zda je poskytovatel úvěru bezpečný, či nikoli. „Jedním z takových nástrojů je například právě projekt Navigátor bezpečného úvěru, který jednou za rok hodnotí úvěrový trh v České republice a poskytuje tak návod,“ říká Mejstřík.

 

Většina obyvatel Olomouckého kraje se naopak zajímá o sankce v případě předčasného úvěru (nezajímá se o ně jen 10 % obyvatel kraje), opatrní jsou lidé také v případě skrytých sankcí v samotných smlouvách. Na ty si dává pozor téměř 80 % z nich. Mění se i postoj obyvatel k prostudování smlouvy před jejím podpisem – téměř 80 % obyvatel Olomouckého kraje smlouvu před podpisem prostuduje. „Je třeba mít na paměti, že zákazníci mají právo si smlouvu a další podklady odnést domů, důkladně vše prostudovat a teprve poté se rozhodnout,“ dává jednoduchý návod jak nenaletět Petr Teplý, výzkumný pracovník Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a spolutvůrce projektu Navigátor.

 

„Velmi špatných výsledků dosahují spotřebitelé v Olomouckém kraji v zájmu o zadlužení svých rodinných příslušníků – necelých 22 % z oslovených nemá přehled o tom, jak jsou na tom jejich blízcí s úvěry. Přitom neschopnost splácet se především v případě lichvářů může výrazně negativně dotknout celé rodiny,“ říká Michal Mejstřík. Jak dodává, téměř třetina rodičů o úvěrech nemluví se svými dětmi. „I to je velmi špatně. Finanční gramotnost by vždy měla začínat doma, v rodině, pokud se rodiče později nezajímají o to, jaké úvěrové smlouvy jejich děti podepsaly, je to špatná vizitka celé společnosti,“ uzavírá Mejstřík.

  Ideální úvěr podle obyvatel Olomouckého kraje?  
  • Nízký úrok přijatelný pro obě strany (31 %)
  • Transparentní podmínky (18 %)
  • Bez skrytých poplatků (13 %)
  •  


Více než třetina obyvatel kraje se setkala s lichváři, lidé nedokáží rozlišit mezi bezpečnou a rizikovou půjčkou

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16417372704

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více