Vstřícná banka:
Bankovní poplatky - II. čtvrtletí 2013


06. 08. 2013  01:20     Vstřícná banka     komentáře (0)

Aktuální II. čtvrtletí bylo poněkud klidnější, nicméně i tak jsme zaznamenali řadu poplatkových změn. Výrazné a přitom pozitivní změny jsme zaznamenali u Air Bank, nová konta pak začala nabízet Sberbank. I tento kvartál byl do jisté míry ovlivněn aktivitou kolem hromadného vymáhání poplatků za vedení úvěrových a hypotečních účtů. A pak také pravidelnými nabídkami zvýhodněných hypotečních úvěrů s rekordně nízkými sazbami a bez poplatků.

Vstřícná banka: Bankovní poplatky - II. čtvrtletí 2013




Kritéria:

1) Výše bankovních poplatků a jejich struktura.

2) Vývoj poplatkové politiky banky v posledním čtvrtletí.

3) Přehlednost sazebníku banky.

4) Analýza na základě výsledků kalkulátoru či jiných porovnání na www.bankovnipoplatky.com.

Podklady:

  • Vývoj poplatkové politiky za poslední čtvrtletí.
  • Výsledky analýzy kalkulátoru.
  • Podklady od společnosti Scott & Rose

Air Bank (8.5, 7.5, 9, 8.5) = 8,38

Druhá retailová banka s českými vlastníky (vedle Fio banky). Air Bank razantně vstoupila na český trh s několika poplatkovými a nabídkovými unikáty. Prvním originálním prvkem byl příslib zachování vysoké úrokové sazby u spořicího účtu – tzv. garance TOP 3. Z pohledu poplatků je zase unikátní záležitostí možnost odmítnout poplatek v případě, že je klient nespokojen se službou banky. V aktuálním čtvrtletí navíc došlo k největším poplatkovým změnám od zahájení provozu banky. Tyto poplatkové změny – např. zrušení poplatku za odchozí platbu či za cashback, snížení měsíčního poplatku u velkého tarifu – mění strukturu poplatků banky a proto zvyšujeme naše hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Pokud jde o vývoj v poplatkové politice banky, došlo ve II. čtvrtletí k razantním změnám. Od 1. 4. 2013 zrušila Air Bank u Malého tarifu poplatek (5 Kč) za odchozí platbu do jiné banky, za cashback (5 Kč) a za změnu PINu přes bankomat (25 Kč). Dále banka snížila měsíční poplatek u Velkého tarifu z původních 150 Kč na 100 Kč. U obou tarifů pak klesl také poplatek za výběry z bankomatů mimo EU a za zahraniční platby z 200 Kč na 100 Kč. Nově stojí zaslání SMS o pohybu na účtu 1 Kč za každou SMS (původně banka účtovala za zaslání každých pěti SMS o pohybech na účtu 5 Kč). Vzhledem k těmto pozitivním poplatkovým změnám zvyšujeme hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Sazebník patří stále mezi ty nejjednodušší a nejpřehlednější. Včetně vysvětlujících textů se vešel pouze na jednu A4. Jednoduchý sazebník se v prvních měsících působení nové banky stal její předností. Je srozumitelný, nenajdete v něm žádné hvězdičky, písmenka ani vysvětlivky pod čarou. Bankovní klient jistě ocení informaci, že ceny v sazebníku jsou stejné pro všechny druhy kanálů – ať už klient využije služeb pobočky, internetbankingu či telebankingu. Sazebník se nezměnil ani ve II. čtvrtletí a tak vysoké hodnocení z minulého čtvrtletí ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose pak logicky vyplývá, že se postavení banky proti I. čtvrtletí výrazně změnilo. Náklady standardního klienta klesly z 1.193 Kč ročně o nevídaných více než 71% na 339 Kč, čímž se banka dostala na 3. místo. Hodnocení proto zvyšujeme o 0,5 bodu.

Citibank (5.5, 6.5, 7.5, 5) = 6,13

Banka zaměřená spíše na majetnější klienty jakkoliv Citibank přišla v poslední době s rozšířením nabídky. Po těchto strukturálních změnách došlo k uklidnění a žádné poplatkové změny jsme nezaznamenali. V aktuálním II. čtvrtletí tedy hodnocení v této části nemáme důvod měnit.

Citibank v aktuálním čtvrtletí neudělala žádné poplatkové změny. Naposledy změnila sazebník v tomto roce od 1. 1. 2013 a změny se týkaly zejména hotovostních operací. Vzhledem k tomu, ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni.

Sazebníky všech druhů kont zůstávají i nadále ve stejné podobě, tudíž hodnocení v této části ani pro aktuální II. čtvrtletí neměníme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že ani u standardního klienta (2.529 Kč ročně), ani u aktivního klienta (5.050 Kč ročně) se pozice banky nemění. Vzhledem k tomu není důvod měnit hodnocení banky v této části.

Česká spořitelna (5.5, 8, 5, 4.5) = 5,75

Banka zaměřená na retailové klienty s obrovskou výhodnou velkého klientského kmene z dřívějších dob. Osobní účet ČS sice umožňuje individuální sestavení účtu, na druhé straně se klient nevyhne stavu, kdy může platit i za služby, které nepotřebuje či nevyžaduje. Dílem je to tím, že produktové a výběrové sady jsou celkem složité na pochopení a sestavení a především tím, že si klient nevybírá vždy jen jednotlivé služby, ale celé sady služeb. ČS pravidelně přichází s poplatkovými změnami či novými službami. V tomto kvartále to byla například možnost volby bankovek u bankomatů. Nicméně základní struktura poplatků se ani v aktuálním čtvrtletí nezměnila a tak hodnocení v této části ponecháváme.

Poplatkové změny si banka připravila pro I. čtvrtletí, kdy došlo k několika změnám a to od 1. 1. 2013 a od 1. 3. 2013. V aktuálním kvartále to bylo mnohem klidnější. ČS například zavedla jednorázový poplatek 3 000 Kč pro Hypotéku Komplet, která je volitelnou službou k Hypotéce ČS. A jako každý rok, i letos banka nabídla pro majitele a disponenty všech typů sporožirových účtů, prodej cizí měny v období od 1. 6. 2013 do konce září zdarma (v případě výběru cizí měny přímo z účtu). Vzhledem k vysokému hodnocení v této části a relativně drobným změnám, nebudeme toto čtvrtletí hodnocení v této části měnit.

Podoba sazebníku se v aktuálním čtvrtletí nezměnila, takže i nadále zůstává hodnocení totožné. Sazebník je sice snadno dohledatelný na webu ČS, na druhé straně příliš přehledný a uživatelsky vstřícný není – překlikávání ze souboru na soubor, řada důležitých informací pod tabulkami. Výsledkem této podoby pak je, že každá část sazebníku (např. vkladové produkty, platební styk, přímé bankovnictví, kartové služby) se může měnit v různé době a sazebník jako celek tak působí nesourodě a nepřehledně. Sazebník je sice k dispozici i v pdf formátu v jednom souboru, ale i ten je nepřehledný, takže i relativně standardních 10 stran působí neskutečně rozsáhle.

Z údajů Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že se postavení ČS vůbec nezměnilo a tak standardní klient zaplatí i nadále 2.145 Kč ročně a aktivní klient pak 5.038 Kč ročně. Hodnocení ponecháváme beze změny.

ČSOB (6, 6.5, 7, 6) = 6,38

Banka, která je v posledních letech velmi aktivní. V tomto roce ale zatím k žádným viditelným, strukturálním změnám nedošlo, takže celková poplatková struktura a filozofie banky je stejná. Proto ani ve II. kvartále 2013 nebudeme měnit hodnocení banky v této části.

ČSOB se ve II. čtvrtletí zaměřila především na platební karty. Změny sazebníku jsme zaznamenali k 1. 5. 2013. Banka například nově účtuje příplatek za vydání nebo změnu designu Image karty (embosovaná kreditní karta MasterCard) ve výši 200 Kč. K tomu je třeba dodat, že při automatické obnově se karta vydává s posledním designem (zdarma). ČSOB také vypustila ze sazebníku debetní karty VISA Business Standard, VISA Business Premium a VISA Business Gold, dále kreditní kartu MasterCard Gold. Banka snížila poplatek za avizování/registraci záruky a za avizování/registraci změny záruky z původních 1 500 Kč na 1 000 Kč. Na druhé straně zavádí ve stejné kapitole nový poplatek ve výši 500 Kč za posouzení textu záruky a za posouzení textu změny záruky. Vzhledem k výše popsaným spíše drobnějším změnám nebudeme tentokrát měnit naše hodnocení v této části.

Sazebník ČSOB patří i nadále mezi ty spíše přehlednější. Osobní konta jsou v jedné tabulce a je tak na první pohled zřejmé, co do balíčku patří a co nikoliv a to použitím malých barevných ikonek. Pozitivní je také fakt, že je sazebník na webových stránkách banky snadno k nalezení. Hodnocení pro aktuální II. čtvrtletí neměníme.

Postavení ČSOB se v Q Reportu Scott & Rose proti minulému kvartálu nezměnilo. Standardní klient i nadále zaplatí za rok 1.831 Kč a aktivní klient 7.231 Kč. Vzhledem k tomu nemáme důvod měnit hodnocení v této části.

Equa Bank (8, 8, 8.5, 9) = 8,38

Další nová nebo přesněji řečeno staronová banka. Původně Banco Popolare, kterou koupil britský fond AnaCap. V II. čtvrtletí tentokrát nedošlo k podstatným či strukturálním poplatkovým změnám. Equa bank však zrušila jeden poplatek. Proto ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni jako minule.

Banka se snaží po svém vstupu na trh každé čtvrtletí přijít s něčím novým. V aktuálním kvartále si dala malou pauzu. A tak jen od 15. 4. 2013 se Equa bank zařadila po bok ostatních bank a zrušila poplatek za vedení hypotečního účtu (150 Kč). Dále banka přišla až do odvolání s odpuštěním poplatku za odhad ceny nemovitosti u refinancování hypoték. Zatím tedy ponecháváme pro aktuální II. čtvrtletí hodnocení na stejné výši jako minule.

Sazebník je stejně jako u Air Bank přehledný, jednoduchý. Sice se nevešel jen na jednu A4, ale i tak se na třech stranách budou klienti velmi dobře orientovat. Je zcela evidentní, že nové banky přistoupily k sazebníkům proklientsky a to jak z hlediska přehlednosti, stručnosti, barevnosti, tak i z pohledu různých dodatkových a vysvětlujících informací. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k žádným změnám v podobě sazebníku a tak vysoké hodnocení z minula ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že proti minulému čtvrtletí nedošlo k žádným změnám a tak roční náklady banky u standardního klienta jsou i nadále 218 Kč, což ji v průzkumu této agentury řadí na 2. místo (za Fio banku). V této části proto ponecháváme hodnocení na stejné výši jako minule.

Fio banka (9, 8.5, 7.5, 9.5) = 8,63

Fio banka se stala Nejvstřícnější bankou i pro rok 2012. Uvidíme, jak si v souboji bank povede letos. Očekával se boj nízkopoplatkových bank, ale v minulém čtvrtletí byla nejvstřícnější bankou překvapivě KB. Jinak v aktuálním II. čtvrtletí nedošlo k žádným strukturálním poplatkovým změnám a tak hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni.

Také ve II. kvartále udělala Fio banka jen kosmetické změny respektive doplnění ve svém sazebníku. Od 15. 4. 2013 banka nabízí bezkontaktní Maestro karty. Poplatek za tuto debetní kartu činí na počátku 99 Kč. Fio banka jinak stále nabízí i MasterCard PayPass karty. Vzhledem k dalšímu klidnému čtvrtletí, není důvod měnit hodnocení v této části.

Sazebník banky patří i nadále k těm přehlednějším, kdy všechno najdete v jednom dokumentu, který je aktuálně na šesti stranách. Pro někoho může působit rušivě oceňování poplatků i v jiných měnách než jenom v korunách (euro, dolary), ale pro jiné klienty to může být vítaná přidaná hodnota. V sazebníku také najdeme na relativně malém prostoru množství hvězdiček a pomocných vysvětlení. Hodnocení neměníme.

Fio banka se ve většině průzkumů umísťuje i v II. čtvrtletí se svým běžným účtem na prvním nebo druhém místě, hned za mKontem. První místo v Q Reportu Scott & Rose obhájila banka i pro II. čtvrtletí, když roční náklady standardního klienta zůstaly na úrovni 147 Kč. Hodnocení v této části nemáme důvod měnit.

GE Money Bank (7, 7, 7, 7) = 7

Jedna z nejaktivnějších bank v tomto kalendářním roce. V minulém kvartále přišla banka s výraznými poplatkovými změnami od 1. 1. 2013. A se svou aktivitou neustala ani v hodnoceném II. čtvrtletí. Tentokrát to byly změny směřující ke zdražení služeb. Nicméně celková architektura sazebníku se nezměnila a tudíž ani my neměníme hodnocení v této části pro aktuální II. kvartál, ale s negativním výhledem.

Banka navázala na aktivní I. kvartál a přichystala změny jak k 1. 4. 2013, tak k 1. 6. 2013. Podruhé za sebou zdražila GE Money poplatek za papírový výpis zaslaný poštou, když pokračovala ve zdražení z I. čtvrtletí z 15 Kč na 20 Kč a aktuálně na 25 Kč. Banka také zvýšila poplatek za příchozí platbu z 5 Kč na 6 Kč. Dále zavedla poplatek za zpracování neroztříděných mincí při vkladu hotovosti nad 100 kusů jedné nominální hodnoty ve výši 3 %, minimálně 100 Kč a poplatek za vklad hotovosti provedený třetí osobou ve výši 70 Kč. Od června potom zvýšila GE Money poplatek za vedení konta Genius Active při nesplnění průměrného měsíčního zůstatku (250 tisíc Kč) ze 129 Kč na 139 Kč měsíčně. U Flexikreditu změnila banka způsob účtování překročení povoleného debetního zůstatku - sankční poplatek 25 Kč denně nahradil poplatek 300 Kč měsíčně. U kreditních karet MoneyCard Gratis, MoneyCard Plus, MoneyCard Gold a Avon zavedla banka nově poplatek 20 Kč za předávání výpisu poštou. Na druhou stranu přišla banka s konsolidací půjček bez poplatků. I tak se poplatkové změny pohybovaly v drtivé většině směrem nahoru a tak snižujeme po předchozím negativním výhledu hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Sazebník banky se v aktuálním čtvrtletí nezměnil. Opakovaně kvitujeme a oceňujeme, že veškeré změny, které banka připravuje, vždy prezentuje ve zvláštním souboru v pdf formátu, který je dostupný v sekci přímo u nové verze sazebníku (aktuálně jde o soubor změn k 1. 9. pro fyzické osoby i podnikatele), kde si klient může najít všechny změny, jakých kapitol a služeb se týkají a především srovnání s původní cenou dané služby. Hodnocení ve II. čtvrtletí neměníme.

Vlivem poplatkových změn se postavení banky v Q Reportu Scott & Rose zhoršilo. U standardního klienta došlo k drobnému posunu nahoru a to z 2.709 Kč ročně na 2.802 Kč a u aktivního klienta pak z 5.060 Kč na 5.088 Kč ročně. Tyto posuny byly drobnějšího charakteru a tak v aktuálním II. čtvrtletí ponecháváme zatím hodnocení v této části beze změny, ovšem s negativním výhledem do budoucna.

Komerční banka (7, 7.5, 8.5, 5) = 7

Komerční banka dlouhodobě patří mezi aktivní banky, pokud jde o poplatkové změny, ale i o novinky v sazebníku. V minulém čtvrtletí se ji tato aktivita vyplatila, když získala titul nejvstřícnější banka. V aktuálním II. kvartále však k žádným změnám, tudíž ani ke strukturálním, nedošlo, takže v této části ponecháváme hodnocení na stejné výši jako minule.

V aktuálním II. čtvrtletí, jak již bylo napsáno, nedošlo k významným poplatkovým změnám v sazebníku KB. Proto není důvod měnit hodnocení v této části z předešlého kvartálu.

Sazebník banky se díky změně konceptu ještě více zjednodušil a zredukoval a tak i nadále obhajuje pozici jednoho z nejpřehlednějších ceníků na českém trhu. Zejména je třeba podtrhnout uvádění ceny mimo balíček v jedné tabulce či tipy u každé kapitoly. Banka mimochodem nabízí oba koncepty pohledu na sazebník. Jeden soubor v pdf formátu ke stažení, kde je všechno na jednom místě a pak sazebník rozčleněn do jednotlivých kapitol (depozitní produkty, karty, platební styk, úvěry atd.), kde si klient může hledat jednotlivé služby a mezi kapitolami si přeskakovat. Hodnocení ponecháváme na stejné výši.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným změnám. Standardní klient tak i nadále zaplatí 2.192 Kč ročně a aktivní klient pak 7.334 Kč. Hodnocení v této části proto nemáme důvod měnit.

mBank (9, 7.5, 8, 9.5) = 8,5

Nízkonákladová banka, která svou politiku postavila na nulových poplatcích. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k poplatkovým změnám. I nadále tak mBank z pohledu poplatků patří mezi nejlevnější banky u nás, ale její postavení již není tak zcela neotřesitelné. Hodnocení v této části neměníme.

Banka příliš poplatkových změn nedělá, protože není moc kde. V aktuálním II. čtvrtletí k žádným změnám nedošlo, proto nemáme v tomto čtvrtletí důvod hodnocení v této části měnit.

Podoba sazebníku se ani v aktuálním čtvrtletí nezměnila. U sazebníku mBank je třeba ocenit, že je snadno k nalezení hned na homepage. Dále v něm klient v horní části najde přehlednou tabulku s archívem změn, a jakého okruhu služeb či produktů se tyto změny a kdy týkaly. Bohužel jednotlivé konkrétní změny klient nenajde a musí sazebníky porovnávat. Hodnocení neměníme.

V Q Report Scott & Rose nedošlo k žádnému pohybu a tak standardní klient zaplatí stále 647 Kč ročně, což ovšem banku posunulo už na 4. místo (za Fio banku, Equa bank a nově za Air Bank). Nedávno jsme kvůli tomuto pohybu dolů snižovali hodnocení v této části, tentokrát jej ponecháme na stávající úrovni, ovšem s negativním výhledem do dalšího čtvrtletí.

LBBW Bank (8, 5.5, 5.5, 7.5) = 6,63

Struktura bankovních poplatků se u této banky ani v aktuálním II. čtvrtletí nezměnila. Hodnocení v této části proto ponecháváme na stejné úrovni jako v minulém kvartále.

Banka tentokrát nepřišla s žádnými významnými pohyby. Jedinou a poněkud méně příjemnou změnou je, že debetní karta Maestro již nebude součástí nově otevřených kont IQkonto ZDARMA (poplatek 20 Kč měsíčně). Vzhledem k této jedné změně, hodnocení v této části zatím ponecháváme na stejné úrovni jako minule.

Sazebník nedoznal žádných grafických změn a tak platí hodnocení z předchozího čtvrtletí. Je sice celkem viditelné, co všechno spadá pod balíčkové účty, přesto by mohl být sazebník poněkud přátelštější ke klientům. Členění jednotlivých částí uvnitř kapitol je graficky nepřehledné a především nevýrazné. V sazebníku se špatně orientuje. Jinak je dostupný jak ve formátu html, tak ve formátu pdf. Pro klienty je také přínosné, že má banka zároveň na stejném místě archív sazebníků (pdf. dokumenty) s přesnými daty změn. Banka také pravidelně dopředu informuje v tiskových zprávách o změnách ve svém sazebníku a k tomu přikládá i dokument, kde jsou změny popsány, takže klient hned ví, jakých služeb se budou týkat. Hodnocení v této části zatím není důvod měnit.

Podle Q Reportu Scott & Rose došlo ke zdražení nákladů standardního klienta, který ročně nově zaplatí 1.357 Kč (minule 1.249 Kč), u aktivního klienta se jeho náklady nezměnily 7.999 Kč ročně. Vzhledem k opakujícímu se pohybu směrem vzhůru a celkem vysokému hodnocení banky, jsme se rozhodli její hodnocení v této části snížit o 0,5 bodu.

Poštovní spořitelna (7.5, 5.5, 6.5, 8) = 6,88

V posledním roce se stalo téměř pravidlem, že většinu změn, které PS aplikuje, činí tak společně s ČSOB. Nicméně v aktuálním II. čtvrtletí PS poplatkové změny neuskutečnila. Od 29. 4. zavedla banka ve svých finančních centrech službu Czech Point. Hodnocení tak v této části pro II. kvartál neměníme.

Poštovní spořitelna v aktuálním II. čtvrtletí žádné velké změny sazebníku nepřipravila. Nejbližší změna je naplánovaná od 1. 8. 2013. Vzhledem k tomu nemáme důvod měnit hodnocení v této části.

Sazebník PS patří k těm méně přehledným. Je příliš dlouhý, komplikovaný a graficky nepřehledný. Nicméně změnou sazebníku na počátku minulého roku (k 1. 2. 2012) došlo přece jen ke zlepšení. Hned na začátku sazebníku v pdf formátu je celkem přehledná tabulka, která znázorňuje poplatky u jednotlivých druhů kont a to za vedení účtu a za transakce. Pro klienty je příjemné, že je tabulka rozdělená podle druhu účtů, komunikačního kanálu, který klient použije a na jednotlivé transakční služby. Může si tak snadněji než dosud najít, kolik a za co zaplatí. Po této tabulce již pokračuje původní sazebník PS. V aktuálním čtvrtletí k žádným grafickým změnám nedošlo a tak hodnocení nemáme důvod měnit.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo ke změnám a tak roční náklady standardního klienta zůstaly na úrovni 1.620 Kč. Vzhledem k minulému zvýšení nákladů a propadu v pořadí mezi ostatními bankami, jsme se rozhodli snížit velmi vysoké hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Raiffeisenbank (7, 6.5, 7.5, 6.5) = 6.88

Raiffeisenbank svoji poplatkovou politikou směřuje klienty k maximálnímu využívání eKonta při splnění podmínek pro věrnostní výhody. V minulém čtvrtletí přišla banka s rozšířením konceptu eKonta a nabídla dvě jeho varianty eKonto Mini a eKonto Komplet. Nicméně v aktuálním sazebníku již figurují jen tyto dvě varianty a původní verze eKonta (Prémium a Extra) banka již nenabízí. Po minulém snížení hodnocení v této části, jej ponecháváme na stejné hodnotě jako v minulém kvartále. Změnu strategie banky budeme i nadále pečlivě sledovat.

II. čtvrtletí bylo proti tomu prvnímu znatelně klidnější. A po minulých spíše negativních informacích o zdražení, tento kvartál přišla banka s příjemnější novinkou – snížila u eKonta Komplet hranici požadovaného kreditního obratu z 25 000 Kč na 15 000 Kč měsíčně. Toto čtvrtletí proto ponecháme hodnocení v této části na stejné výši.

Sazebník nedoznal žádných výraznějších grafických změn a patří tak stále k těm přehlednějším a klienti by se v něm měli dobře orientovat. Jasně je poznat, co všechno patří do preferovaného eKonta. U RB je třeba vyzdvihnout, že jako jedna z mála bank vydává při změnách sazebníku speciální pdf. dokument, kde nejen, že popíše seznam změn s původní a novou cenou (dokonce i s výpočtem rozdílu), ale také přidá tipy a alternativy pro klienty, kteří jsou změnou nějak postiženi. V rámci aktuálního II. čtvrtletí se principálně podoba sazebníku nezměnila a tak hodnocení v této části neměníme. Nicméně ke změně podoby sazebníku dojde k 1. 7. 2013, kdy je rozdělen do dvou částí – aktivní a nenabízené služby. Tyto změny budou předmětem hodnocení v příštím čtvrtletí.

Q Report Scott & Rose nezaznamenal ve srovnání s minulým kvartálem žádný pohyb a tak náklady za účet u standardního klienta jsou 2.324 Kč ročně a u aktivního klienta 2.664 Kč ročně. Vzhledem k tomu není důvod měnit hodnocení banky v této části.

UniCredit Bank (7.5, 7, 8, 7) = 7,38

UniCredit výrazně změnila svůj sazebník minulý rok. Aktuální II. čtvrtletí bylo viditelně klidnější a navázalo na klidný počátek letošního roku. Po minulé změně konceptu banky, kdy UniCredit nabídla nová osobní balíčková konta (Expresní, Aktivní, Perfektní a Premium), nedošlo ve II. kvartále k žádným podstatným poplatkovým změnám. Proto ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni jako minule.

UniCredit prodloužila dobu, po kterou nevybírá poplatek za vedení hypotečního účtu do konce srpna 2013 (původně do konce května 2013). Od 23. 5. 2013 pak banka zrušila u Cool konta PRO MLADÉ 40korunový poplatek za zadání tuzemského trvalého příkazu, souhlasu s inkasem a SIPO zadané na papírovém formuláři. Cena za tuto službu je nově zavedena v měsíčním poplatku za vedení konta. Vedení nového Spořicího účtu MULTI konto pro klienty AXA Bank je zdarma. V rámci účtu klient získává jednu embossovanou platební kartu VISA Basic, neomezený počet výběrů z bankomatů UniCredit Bank doma i v zahraničí, internetové bankovnictví, všechny příchozí platby a 5 odchozích transakcí zadaných elektronicky měsíčně zdarma. Hodnocení zatím v této části měnit nebudeme, ale budeme pečlivě sledovat další vývoj.

UniCredit měnila významně podobu svého sazebníku v roce 2012. Banka rozšířila možnost prezentace sazebníku - dříve byl k dispozici jen v jednom dokumentu, nově banka rozdělila sazebník na logických 15 kapitol, které je možné ovládat samostatně. Zároveň ale umožňuje sazebník stáhnout v jednom pdf formátu, kde je hlavní tabulka se všemi nabízenými konty a podobně jako u KB i s cenou služby mimo balíčkový účet. V aktuálním II. kvartále tedy vysoké hodnocení z minula neměníme.

V Q Reportu Scott & Rose tentokrát nedošlo k žádným změnám a tak i nadále standardní klient zaplatí ročně 1.638 Kč a aktivní klient pak 7.495 Kč. Vzhledem k tomu není důvod měnit naše minulé hodnocení.

Sberbank (7.5, 7, 7.5, 8) =7,5

Banka, která je v poslední době velmi aktivní. Ve II. čtvrtletí na tuto aktivitu navázala, kdy začala nabízet FÉR konto a to ve třech variantách START, PLUS a EXTRA. Zároveň banka již nenabízí všechny dosavadní účty (Osobní konto, STYL konto, Program EXCLUSIVE, Free konto, Konto RYBIČKA). Vzhledem k těmto strukturálním změnám, které ovlivnily celkovou nabídku banky a bankovní služby se v průměru zlevnily, jsme se rozhodli zvýšit hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

Pokud jde o poplatkové změny, přišla Sberbank v aktuálním II. kvartále s drobnými úpravami dosavadní cenové politiky. Banka například zavedla poplatek za změnu PINu debetní karty na bankomatu ve výši 35 Kč. V aktuálním čtvrtletí nemáme důvod měnit hodnocení v této části.

Sberbank přejala podobu sazebníku Volksbank a tak i nadále nabízí přehledný seznam jednotlivých kapitol, který je pro klienty transparentní. Sazebník je postaven na odlišném konceptu například od KB nebo UniCredit Bank, kde je vše v jedné tabulce. Nově je ovšem možné celý sazebník stáhnout v pdf formátu, stejně jako jeho jednotlivé kapitoly. Jinak jsou jednotlivé kapitoly (služby) jasně definované a snadno k nalezení. Hodnocení jsme se proto rozhodli v této části zvýšit o 0,5 bodu.

V Q Reportu Scott & Rose došlo vlivem nástupu nových kont k významným pohybům. A pro klienty je dobrá zpráva, že směrem dolů. Standardní klient nově zaplatí ročně 1.527 Kč (minule 2.053 Kč) a aktivní klient pak 3.478 Kč, což je více než 40% méně než minule (5.893 Kč). Proto logicky zvyšujeme hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Zuno Bank (8, 8, 8.5, 8) = 8,13

Zuno Bank patří jako jedna z novějších bank do bankovní skupiny Raiffeisen Bank International. Zuno Bank přišla, podobně jako obě nové banky, s několika originálními prvky. Nicméně v aktuálním II. čtvrtletí jsme nezaznamenali žádnou podstatnou poplatkovou změnu a ani se nezměnila základní poplatková filosofie banky, takže hodnocení v této části ponecháme také beze změn.

Zuno Bank v aktuálním II. kvartále nepředstavila výrazné poplatkové změny a tak nemáme důvod měnit naše hodnocení ani v této části. Nicméně opakujeme určitý negativní výhled do budoucna, pokud by banka byla pasivní v delším časovém horizontu.

Sazebník je podobně jako u Air Bank či Equa bank přehledný a celkem jednoduchý. Všechny tři nové banky vyslyšely volání klientů po srozumitelnosti na první přečtení. Sazebník Zuno Bank se i po rozšíření služeb vešel na dvě A4. Hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni jak v minulém čtvrtletí.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným pohybům ve výši bankovních poplatků a tak i nadále jsou roční náklady standardního klienta 908 Kč. Hodnocení ponecháme na stejné úrovni jako minule.



Vstřícná banka: Bankovní poplatky - II. čtvrtletí 2013

Diskutovat (0)


Vstřícná banka

Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor