OVB Vstřícná banka z pohledu poplatků - III. čtvrtletí 2013


22. 10. 2013  00:22     Vstřícná banka     komentáře (0)

Aktuální III. čtvrtletí bylo vlivem letních měsíců viditelně klidnější, nicméně i tak jsme zaznamenali řadu poplatkových změn. Nejaktivnějšími bankami byly tentokrát Česká spořitelna, ČSOB a LBBW.

OVB Vstřícná banka z pohledu poplatků - III. čtvrtletí 2013




Kritéria:

1)  Výše bankovních poplatků a jejich struktura.

2)  Vývoj poplatkové politiky banky v posledním čtvrtletí.

3)  Přehlednost sazebníku banky.

4)  Analýza na základě výsledků kalkulátoru či jiných porovnání na www.bankovnipoplatky.com.

Podklady:

Vývoj poplatkové politiky za poslední čtvrtletí.

Výsledky analýzy kalkulátoru.

Podklady od společnosti Scott & Rose

.

VÍCE O ANKETĚ VSTŘÍCNÁ BANKA NALEZNETE ZDE!

.

Air Bank (8.5, 7.5, 9, 8.5) = 8,38

II. čtvrtletí - (8.5, 7.5, 9, 8.5) = 8,38

Druhá retailová banka s českými vlastníky (vedle Fio banky). Air Bank razantně vstoupila na český trh s několika poplatkovými a nabídkovými unikáty. Unikátní záležitostí je možnost odmítnout poplatek v případě, že je klient nespokojen se službou banky. V aktuálním III. čtvrtletí nedošlo po minulých převratných změnách, k žádným pohybům, takže naše hodnocení tentokrát neměníme.

Pokud jde o vývoj v poplatkové politice banky, nedošlo ve III. čtvrtletí k žádným změnám. A je to logické, Air Bank si revoluční změny odbyla v minulém kvartálu (od 1. 4. 2013), kdy zrušila několik bankovních poplatků. Banka ale například oznámila, že prodlužuje dobu, po kterou si budou moci klienti vybírat peníze z terminálu Sazka bez poplatků a to do konce letošního roku. Toto čtvrtletí bylo tedy v porovnání s tím předešlým naprosto klidné a nemáme důvod měnit naše hodnocení v této části.

Sazebník patří stále mezi ty nejjednodušší a nejpřehlednější. Včetně vysvětlujících textů se vešel pouze na jednu A4. Jednoduchý sazebník se v prvních měsících působení nové banky stal její předností. Je srozumitelný, nenajdete v něm žádné hvězdičky, písmenka ani vysvětlivky pod čarou. Bankovní klient jistě ocení informaci, že ceny v sazebníku jsou stejné pro všechny druhy kanálů – ať už klient využije služeb pobočky, internetbankingu či telebankingu. Sazebník se nezměnil ani ve III. čtvrtletí a tak vysoké hodnocení z minula ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose tentokrát logicky vyplývá, že se postavení banky proti II. čtvrtletí vůbec nezměnilo. Roční náklady standardního klienta zůstaly na velmi pěkných 339 Kč, čímž se banka drží na 3. místě. Hodnocení neměníme.

Citibank (5.5, 6.5, 7.5, 5) = 6,13

II. čtvrtletí - (5.5, 6.5, 7.5, 5) = 6,13

Banka zaměřená spíše na majetnější klienty jakkoliv Citibank přišla v poslední době s rozšířením nabídky. Po těchto strukturálních změnách došlo k uklidnění a žádné poplatkové změny jsme nezaznamenali. V aktuálním III. čtvrtletí tedy hodnocení v této části nemáme důvod měnit.

Citibank je v poslední době celkem pasivní bankou, pokud jde o nějaké poplatkové či produktové novinky. V aktuálním čtvrtletí neudělala opět žádné poplatkové změny. Naposledy změnila sazebník k 1. 1. 2013 a změny se týkaly zejména hotovostních operací. Vzhledem k tomu, ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni.

Sazebníky všech druhů kont zůstávají i nadále ve stejné podobě, tudíž hodnocení v této části ani pro aktuální III. čtvrtletí neměníme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že ani u standardního klienta (2.529 Kč ročně), ani u aktivního klienta (5.050 Kč ročně) se pozice banky nemění. Vzhledem k tomu není důvod měnit hodnocení banky v této části.

Česká spořitelna (5.5, 8, 5.5, 5) = 6

II. čtvrtletí - (5.5, 8, 5, 4.5) = 5,75

Banka zaměřená na retailové klienty s obrovskou výhodnou velkého klientského kmene z dřívějších dob. ČS pravidelně přichází s poplatkovými změnami či novými službami, ale v tomto čtvrtletí přišla rovnou s novým účtem - Osobní účet České spořitelny II. Banka jej doprovází titulkem – „jeden účet na celý život“. ČS tak zřejmě opouští svůj doposud zavedený zvyk nabízet samostatné balíčky pro děti, studenty či seniory. Základní balíček je pro všechny stejný a stojí 69 Kč měsíčně, pro seniory je to pak 59 Kč a pro děti a studenty do 30 let je zdarma. Základní nabídková struktura banky se evidentně v tomto kvartále změnila, zatím je ovšem brzy hodnotit, jakým směrem posuneme naše hodnocení v této části. Každopádně to na první pohled vypadá jako přehlednější nabídka, než doposud. Balíčkový účet ČS budeme podrobně sledovat s výhledem pozitivní změny v dalším čtvrtletí.

Banka připravila od července svůj zcela nový balíčkový účet - Osobní účet České spořitelny II s cenou 69 Kč za měsíc (pro seniory 59 Kč, pro děti a studenty do 30 let zdarma). Součástí balíčku jsou až 2 výpisy z účtu, platební karta Visa Classic s vlastním obrázkem, měsíčně 2 výběry z bankomatů ČS, všechny příchozí platby, všechny změny PINu a limitů ke kartě. Banka také nabízí doplňkové služby a to za příplatek 29 Kč (za každou službu), klient si může vybrat, co by na svém účtu potřeboval rozšířit – všechny odchozí platby v Kč, všechny výběry z bankomatů ČS, kontokorent, 25 informačních sms, všechny výběry z bankomatů v zahraničí v rámci skupiny Erste zdarma a z ostatních za výhodnou cenu, zvýhodněné zahraniční platby v EUR či další platební karta. ČS zároveň s novým balíčkem zrušila od 1. 7. 2013 v rámci Programu výhod možnost si sjednat slevu z měsíční ceny Osobního účtu ČS, Osobního účtu ČS Student a Osobního účtu ČS Junior. Vzhledem k čerstvým změnám a vysokému hodnocení banky v této části, nebudeme prozatím měnit hodnocení v této části.

Banka s novým balíčkovým účtem přišla i se změnou podoby sazebníku. Nový Osobní účet České spořitelny II. je tak jen v jednom dokumentu, který se vešel na 4 strany. Je zde zřetelně vidět, z čeho se balíček skládá, co si lze připlatit a jaké další služby banka nabízí. Je sice pravda, že i nadále má banka část služeb zvlášť v dalších dokumentech – přímé bankovnictví, platební karty, platební styk – nicméně sazebník se vydal směrem k větší přehlednosti. Tudíž jsme se rozhodli zvýšit hodnocení banky v této části a to po třech letech o 0,5 bodu.

Z údajů Q Reportu Scott & Rose pak logicky vyplývá, že se postavení ČS vlivem nového balíčkového účtu změnilo a to oběma směry. Standardní klient nově zaplatí 2.161 Kč (minule 2.145 Kč) ročně a aktivní klient pak 4.006 Kč (minule 5.038 Kč) ročně. Vzhledem k jen mírnému zvýšení nákladů u standardního klienta, ale zato znatelného snížení (o více než 20%) u aktivního klienta, jsme se rozhodli zvýšit hodnocení v této části o 0,5 bodu.

ČSOB (6, 7, 7, 6) = 6,5

II. čtvrtletí - (6, 6.5, 7, 6) = 6,38

Banka, která je v posledních letech velmi aktivní. A v aktuálním kvartále patřila ČSOB k těm nejaktivnějším. Banka sice strukturu svých služeb a poplatků výrazně nezměnila, ale sjednotila například poplatek za vedení účtu bez ohledu na to, jaký výpis z účtu klient používá a to u všech tří typů svých účtů. Nicméně celková poplatková struktura a filozofie banky zůstala stejná. Proto ani ve III. kvartále 2013 nebudeme měnit hodnocení banky v této části, nicméně budeme banku v dalším období podrobně sledovat.

ČSOB pro III. čtvrtletí připravila k 1. 8. 2013 řadu poplatkových změn. Vedení ČSOB Konta vyjde nově měsíčně na 55 Kč (dříve 50 Kč s výpisy elektronicky, jinak 60 Kč), vedení ČSOB Aktivního konta pak nově na 95 Kč měsíčně (dříve 90 Kč nebo 100 Kč) a vedení Běžného účtu a ČSOB Osobního konta na 25 Kč (dříve 20 Kč nebo 30 Kč). Vycházíme-li z premise, že moderní je dnes používat elektronické výpisy z účtu, došlo k mírnému zdražení vedení účtu o 5 Kč. U ČSOB Konta a ČSOB Aktivního konta platí klient měsíčně příplatek za výpisy z účtu zasílané poštou ve výši 13 Kč (týká se nových kont založených od 1. 8. 2013). Na druhé straně banka zrušila poplatek za tuzemské příchozí platby a to u všech typů osobní kont (dříve za 6 Kč). Banka také změnila poplatky u svých kreditních karet - u MasterCard Standard embosované platí klient nově 20 Kč měsíčně (původně 500 Kč ročně), u kreditní karty MasterCard neembosované 20 Kč měsíčně (původně 250 Kč ročně), u kreditní karty MasterCard Gold pak 350 Kč měsíčně (původně 3 000 Kč ročně). Karty MasterCard Gold a MasterCard neembosovaná již banka nenabízí. Ke všem typům kreditních karet je zasílání výpisu elektronicky zdarma a zasílání výpisu poštou opět za 13 Kč. Vzhledem k výše popsaným změnám jsme se rozhodli zvýšit hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Sazebník ČSOB patří i nadále mezi ty spíše přehlednější. Osobní konta jsou v jedné tabulce a je tak na první pohled zřejmé, co do balíčku patří a co nikoliv a to použitím malých barevných ikonek. Pozitivní je také fakt, že je sazebník na webových stránkách banky snadno k nalezení. Na druhé straně je třeba dodat, že sazebník nabobtnal na celých 20 stran. Hodnocení pro aktuální III. čtvrtletí neměníme.

Postavení ČSOB se v Q Reportu Scott & Rose proti minulému kvartálu téměř nezměnilo. Standardní klient zaplatí za rok o 4% více – 1.907 Kč (minule 1.831 Kč) a aktivní klient i nadále 7.231 Kč. Vzhledem k tomu nemáme důvod měnit hodnocení v této části, nicméně s mírně negativním výhledem pro další čtvrtletí.

Equa Bank (8, 8.5, 8.5, 9) = 8,5

II. čtvrtletí - (8, 8, 8.5, 9) = 8,38

Další nová nebo přesněji řečeno staronová banka. Původně Banco Popolare, kterou koupil britský fond AnaCap. Ve III. čtvrtletí tentokrát nedošlo ke strukturálním poplatkovým změnám. Zato Equa bank oslavila dvouleté výročí působení na českém trhu a k tomu přichystala 11 novinek, které se týkaly rozšíření nabídky produktů a služeb. Hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni jako minule.

Banka se snaží po svém vstupu na trh každé čtvrtletí přijít s něčím novým. V aktuálním kvartále představila klientsky přívětivé změny u svých produktů v rámci dvouletého výročí svého působení v ČR. Z 11 představených novinek vybíráme bezkontaktní kartu, bonusový program či podporu neziskové organizace, kde banka věnuje za každou vrácenou starou kartu 10 Kč na projekt TaKavárna, novou generaci mobilního bankovnictví. Dále banka přišla s nabídkou spořicího účtu EXTRA s roční úrokovou sazbou 1,8%, kde se úrok skládá z garantovaného výnosu 1,2 % p.a. a z EXTRA bonusu ve výši 0,6 % p.a., od září pak Equa bank nabízí spotřebitelský úvěr, tzv. Minutovou půjčku, jejíž schválení je on-line a údajně trvá do jedné minuty. Půjčka (od 30 000 Kč až do 600 000 Kč) je bez poplatků a zájemce nemusí navštívit pobočku, vše lze vyřídit prostřednictvím internetu. Ke každé půjčce navíc banka dává bonus ve výši 1.000 Kč. Od 17. 9. 2013 nabízí Equa bank také nový hypoteční úvěr, kdy po dva měsíce lze získat hypotéku bez poplatku za poskytnutí. Vzhledem k těmto změnám, které se týkají poplatků sice zprostředkovaně, ale zato v širokém kontextu proklientských změn, zvyšujeme hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

.

VÍCE O ANKETĚ VSTŘÍCNÁ BANKA NALEZNETE ZDE!

.

Sazebník je stejně jako u Air Bank přehledný a jednoduchý. Sice se nevešel jen na jednu A4, ale i tak se na třech stranách budou klienti velmi dobře orientovat. Je zcela evidentní, že nové banky přistoupily k sazebníkům proklientsky a to jak z hlediska přehlednosti, stručnosti, barevnosti, tak i z pohledu různých dodatkových a vysvětlujících informací. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k žádným změnám v podobě sazebníku a tak vysoké hodnocení z minula ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že proti minulému čtvrtletí nedošlo k žádným změnám a tak roční náklady banky u standardního klienta jsou i nadále 218 Kč, což ji v průzkumu této agentury řadí stále na 2. místo (za Fio banku). V této části proto ponecháváme hodnocení na stejné výši jako minule.

Fio banka (9, 8.5, 8, 9.5) = 8,75

II. čtvrtletí - (9, 8.5, 7.5, 9.5) = 8,63

Fio banka se stala Nejvstřícnější bankou i pro rok 2012. Uvidíme, jak si v souboji bank povede letos. Zatím v každém kvartále skončila druhá. V I. čtvrtletí byla nejvstřícnější bankou KB a minule pak Air Bank. Jinak v aktuálním III. čtvrtletí nedošlo k žádným strukturálním poplatkovým změnám a tak hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni jako minule.

Také ve III. kvartále udělala Fio banka jen kosmetické změny. Od 1. 9. 2013 mění banka minimální a maximální poplatek za poštovné za zaslání výpisu z účtu a to minimálně od 12,10 Kč (dříve od 10 Kč) a maximálně do 71,39 Kč (dříve do 24 Kč) včetně DPH. Do sazebníku zavádí Fio banka novou položku „Poštovné za zaslání výpisu poštou mimo ČR“ minimálně 24,20 Kč, maximálně 344,85 Kč včetně DPH. Vzhledem k tomu, nebudeme prozatím měnit hodnocení banky v této části.

Fio banka v tomto čtvrtletí zmodernizovala svůj sazebník. Aktuálně se rozkládá na sedmi stranách. Banka sazebník graficky zpřehlednila a opustila princip oceňování poplatků i v jiných měnách než jenom v korunách (euro, dolary). V sazebníku i nadále najdeme na relativně malém prostoru množství doprovodných a vysvětlujících textů. Nicméně vzhledem k pozitivnímu faceliftu zvyšujeme hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Fio banka se ve většině průzkumů umísťuje i ve III. čtvrtletí se svým běžným účtem na prvním nebo druhém místě. První místo v Q Reportu Scott & Rose obhájila banka i pro III. čtvrtletí, jakkoliv se roční náklady standardního klienta nepatrně zvýšily na 158 Kč (minule 147 Kč). Hodnocení proto v této části nemáme důvod měnit.

GE Money Bank (7, 7, 7, 7) = 7

II. čtvrtletí - (7, 7, 7, 7) = 7

Jedna z aktivních bank v posledním roce. V aktuálním kvartále přišla banka s poplatkovými změnami, zaměřenými na kreditní karty a kontokorent. Nicméně celková architektura sazebníku se nezměnila a tudíž ani my neměníme hodnocení v této části pro aktuální III. kvartál, ovšem s určitým negativním výhledem.

Banka navázala na předchozí čtvrtletí a i tentokrát byla aktivní. Bohužel pro klienty došlo opět spíše ke zdražování a to v oblastech kreditních karet a kontokorentu. GE Money Bank od 1. 9. 2013 zdražila výběry z vlastního bankomatu v ČR z 59 Kč na 89 Kč pro kreditní karty MoneyCard Gratis, MoneyCard Plus, MoneyCard Gold, AVON, bene+, TESCO, MoneyCard, Electro World, Makro, OK Premium a ING a z 39 Kč na 89 Kč pro kreditní kartu VISA. Poplatek za čerpání povoleného debetního zůstatku Flexikredit se zvýšil z 19 Kč na 29 Kč u konta Genius Active, Genius Start, Genius Dual a Běžný účet Genius. Banka k 31. 8. 2013 ukončila prodej konta Genius Dual. U podnikatelských účtů pak banka zdražila zasílání výpisů poštou pro všechny běžné účty s frekvencí jedenkrát měsíčně o 20 Kč, jednou týdně o 80 Kč a jednou denně o 400 Kč. U zajištěných podnikatelských úvěrů zvýšila GE poplatek za změnu podmínek úvěrového obchodu z podnětu klienta z 3 000 Kč na 4 000 Kč. Jakkoliv se zvýšení poplatků nemusí dotknout retailového klienta, jde o pokračování trendu zdražování. Po minulém snížení hodnocení banky v této části, jej zatím ponecháme na stejné úrovni, ovšem s negativním výhledem do dalšího kvartálu.

Sazebník banky se v aktuálním čtvrtletí nezměnil. Opakovaně kvitujeme a oceňujeme, že veškeré změny, které banka připravuje, vždy prezentuje ve zvláštním souboru v pdf formátu, který je dostupný v sekci přímo u nové verze sazebníku, kde si klient může najít všechny změny, jakých kapitol a služeb se týkají a především srovnání s původní cenou dané služby. Hodnocení ve III. čtvrtletí neměníme.

Jak už bylo napsáno, poplatkové změny se příliš netýkaly retailového klienta, takže se postavení banky v Q Reportu Scott & Rose příliš nezměnilo. Standardní klient tak i nadále zaplatí ročně 2.802 Kč, zato náklady u aktivního klienta vzrostly na 5.333 Kč (minule 5.088 Kč) ročně. Tyto posuny byly drobnějšího charakteru a tak v aktuálním III. čtvrtletí ponecháváme zatím hodnocení v této části beze změny, ovšem s negativním výhledem do budoucna.

Komerční banka (7, 7.5, 8.5, 5) = 7

II. čtvrtletí - (7, 7.5, 8.5, 5) = 7

Komerční banka dlouhodobě patří mezi aktivní banky, pokud jde o poplatkové změny, ale i o novinky v sazebníku. V předminulém čtvrtletí se ji tato aktivita vyplatila, když získala titul nejvstřícnější banka za I. kvartál 2013. V aktuálním III. kvartále však k žádným změnám nedošlo, takže v této části ponecháváme hodnocení na stejné výši jako minule.

V aktuálním III. čtvrtletí, jak již bylo napsáno, nedošlo k významným poplatkovým změnám v sazebníku KB. Banka udělala jen drobné změny. Nově zpoplatňuje volitelné pojištění schopnosti splácet u svých spotřebitelských úvěrů, a to pro úvěry sjednané od 20. 8. 2013. Cena pro prvního (resp. Jednoho) pojištěného činí 0,10 % měsíčně z poskytnuté výše úvěru. Vzhledem k tomu, není důvod měnit hodnocení v této části.

Sazebník banky se díky změně konceptu ještě více zjednodušil a zredukoval a tak i nadále obhajuje pozici jednoho z nejpřehlednějších ceníků na českém trhu. Zejména je třeba podtrhnout uvádění ceny mimo balíček v jedné tabulce či tipy u každé kapitoly. Banka mimochodem nabízí oba koncepty pohledu na sazebník. Jeden soubor v pdf formátu ke stažení, kde je všechno na jednom místě a pak sazebník rozčleněn do jednotlivých kapitol (depozitní produkty, karty, platební styk, úvěry atd.), kde si klient může hledat jednotlivé služby a mezi kapitolami si přeskakovat. Hodnocení ponecháváme na stejné výši.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným změnám. Standardní klient tak i nadále zaplatí 2.192 Kč ročně a aktivní klient pak 7.334 Kč. Hodnocení v této části proto nemáme důvod měnit.

mBank (9, 8, 8, 9.5) = 8,63

II. čtvrtletí - (9, 7.5, 8, 9.5) = 8,5

Nízkonákladová banka, která svou politiku postavila na nulových poplatcích. V aktuálním III. čtvrtletí došlo k několika drobným poplatkovým změnám, ale celá poplatková struktura zůstala beze změny. I nadále tak mBank z pohledu poplatků patří mezi nejlevnější banky u nás, ale její postavení již není zcela neotřesitelné. Hodnocení v této části neměníme.

Banka příliš poplatkových změn nedělá, protože není moc kde. V aktuálním III. čtvrtletí však i přesto k poplatkovým změnám směrem dolů došlo. Od 1. 7. 2013 banka zrušila poplatek za zřízení, změnu nebo zrušení trvalého platebního příkazu, povolení k inkasu nebo SIPO a příkazu k inkasu u osobního účtu mKonto provedeného přes operátora mLinky (dříve každá z těchto služeb stála 20 Kč). Od stejného data pak v oblasti SWIFT plateb banka snížila minimální a maximální poplatek za realizaci zahraniční platby a platby v cizí měně v rámci ČR prostřednictvím operátora mLinky. mBank bude účtovat 0,5 % z částky převodu, nově minimálně 220 Kč (dříve 390 Kč), maximálně 840 Kč (dříve 990 Kč). Vzhledem k těmto pozitivním změnám zvyšujeme hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

.

VÍCE O ANKETĚ VSTŘÍCNÁ BANKA NALEZNETE ZDE!

.

Podoba sazebníku se ani v aktuálním čtvrtletí nezměnila. U sazebníku mBank je třeba ocenit, že je snadno k nalezení hned na homepage. Dále v něm klient v horní části najde přehlednou tabulku s archívem změn, a jakého okruhu služeb či produktů se tyto změny a kdy týkaly. Bohužel jednotlivé konkrétní změny klient nenajde a musí sazebníky porovnávat. Hodnocení pro aktuální III. kvartál neměníme.

V Q Reportu Scott & Rose došlo vlivem poplatkových změn k drobnému pohybu směrem dolů, takže standardní klient zaplatí nově 634 Kč (minule 647 Kč) ročně. I přesto je v tomto průzkumu banka zatím překvapivě až na 4. místě (za Fio bankou, Equa bank a Air Bank). Nedávno jsme kvůli tomuto pohybu dolů snižovali hodnocení v této části, tentokrát jej ponecháme na stávající úrovni.

LBBW Bank (7.5, 5, 5.5, 7) = 6,25

II. čtvrtletí - (8, 5.5, 5.5, 7.5) = 6,63

Struktura bankovních poplatků se u této banky sice ani v aktuálním III. čtvrtletí nezměnila, nicméně opakované zdražování poplatků u základních bankovních služeb, změnilo postavení banky na trhu. Vzhledem k vysokému hodnocení v této části, které jsme poslední tři roky neměnili, snižujeme toto hodnocení o 0,5 bodu.

Banka tentokrát přišla se zdražováním a to i u velmi frekventovaných služeb. LBBW Bank tak například od 1. 8. 2013 zdražila poplatek za příchozí platbu na 5 Kč (dříve 2 Kč), poplatek za odchozí platbu v papírové podobě na 70 Kč (dříve 40 Kč) či poplatek za výběr hotovosti na přepážce na 65 Kč (dříve 55 Kč). Zdražila také výměna měny, která je nově zpoplatněna ve výši 2% z částky, minimálně 50 Kč (dříve 1% a výměna korun na cizí měnu dokonce zdarma). A v neposlední řadě banka zdražila měsíční poplatek za vedení platební karty Maestro z 20 Kč na 40 Kč, platební karty MasterCard Standard z 50 Kč na 65 Kč a platební karty MasterCard Gold z 300 Kč na 350 Kč. Vzhledem k těmto změnám, nezbývá než snížit hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

Sazebník nedoznal žádných grafických změn a tak platí hodnocení z předchozího čtvrtletí. Je sice celkem viditelné, co všechno spadá pod balíčkové účty, přesto by mohl být sazebník poněkud přátelštější ke klientům. Členění jednotlivých částí uvnitř kapitol je graficky nepřehledné a především nevýrazné. V sazebníku se špatně orientuje. Jinak je dostupný jak ve formátu html, tak ve formátu pdf. Pro klienty je také přínosné, že má banka zároveň na stejném místě archív sazebníků (pdf. dokumenty) s přesnými daty změn. Banka také pravidelně dopředu informuje v tiskových zprávách o změnách ve svém sazebníku a k tomu přikládá i dokument, kde jsou změny popsány, takže klient hned ví, jakých služeb se budou týkat. Hodnocení v této části zatím není důvod měnit.

Podle Q Reportu Scott & Rose došlo ke znatelnému zdražení nákladů a to u obou klientských profilů. Standardní klient nově zaplatí ročně 1.603 Kč (minule 1.357 Kč), aktivní klient pak 8.315 Kč (minule 7.999 Kč) ročně. Vzhledem k opakujícímu se pohybu nákladů směrem vzhůru a celkem vysokému hodnocení banky, jsme se rozhodli její hodnocení v této části snížit o 0,5 bodu stejně, jako jsme tak učinili i v minulém čtvrtletí.

Poštovní spořitelna (7.5, 6, 6.5, 8) = 7

II. čtvrtletí - (7.5, 5.5, 6.5, 8) = 6,88

V posledním roce se stalo téměř pravidlem, že většinu změn, které PS aplikuje, činí tak společně s ČSOB. Nicméně v aktuálním III. čtvrtletí se PS poplatkově vydala jiným směrem. Došlo sice k celé řadě poplatkových změn, nicméně základní architektura bankovních poplatků se nezměnila a tak ani my neměníme hodnocení v této části.

Po klidnějším předchozím kvartále došlo ve III. čtvrtletí k řadě poplatkových změn a to oběma směry. Banka připravila změnu sazebníku pro své klienty od 1. 8. 2013. Zpracování hotovosti připisované na účet, které bylo zadané platební kartou, vyjde nově na 8 Kč, prostřednictvím tiskopisu na poště na 20 Kč (původně 12 Kč). Dále banka sloučila u Osobního účtu cenu za jednorázový příkaz ve Finančním centru se splatností tentýž den (původně 26 Kč) s jednorázovým a hromadným příkazem k úhradě zadaným tiskopisem (původně 20 Kč) – obojí nově za 25 Kč. PS zrušila poplatek za zrušení nebo změnu příkazu k úhradě prostřednictvím klientského poradce, poplatek za vydání druhé a další vkladové karty a poplatek za změnu PINu (dříve 8 Kč). Naopak dotaz na zůstatek v bankomatu ČSOB ve Slovenské republice bude zpoplatněn stejně jako u ostatních bankomatů v zahraničí částkou 9 Kč (dříve zdarma). Vzhledem k těmto změnám a relativně nízkému bodovému základu v této části, zvyšujeme hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Sazebník PS patří k těm méně přehledným. Je příliš dlouhý, komplikovaný a graficky nepřehledný. Nicméně změnou sazebníku na počátku minulého roku (k 1. 2. 2012) došlo přece jen ke zlepšení. Hned na začátku sazebníku v pdf formátu je celkem přehledná tabulka, která znázorňuje poplatky u jednotlivých druhů kont a to za vedení účtu a za transakce. Pro klienty je příjemné, že je tabulka rozdělená podle druhu účtů, komunikačního kanálu, který klient použije a na jednotlivé transakční služby. Může si tak snadněji než dosud najít, kolik a za co zaplatí. Po této tabulce již pokračuje původní sazebník PS. V aktuálním čtvrtletí k žádným grafickým změnám nedošlo a tak hodnocení nemáme důvod měnit.

V Q Reportu Scott & Rose došlo jen k nepatrnému pohybu směrem nahoru a tak roční náklady standardního klienta činí 1.626 Kč (minule 1.620 Kč). Vzhledem k minulému snižování hodnocení v této části, ponecháváme jej pro III. kvartál na stejné úrovni.

Raiffeisenbank (7, 6.5, 7.5, 7) = 7

II. čtvrtletí - (7, 6.5, 7.5, 6.5) = 6.88

Raiffeisenbank svoji poplatkovou politikou směřuje klienty k maximálnímu využívání eKonta při splnění podmínek pro věrnostní výhody. V předminulém čtvrtletí přišla banka s rozšířením konceptu eKonta a nabídla dvě jeho varianty eKonto Mini a eKonto Komplet. Aktuálně však banka nabízí jen tyto dvě varianty a původní verze eKonta (Prémium a Extra) jsou již minulostí. V aktuálním kvartále nedošlo k žádným významným změnám, tedy ani strukturálním, tudíž hodnocení v této části ponecháváme na stejné hodnotě jako v minulém čtvrtletí. Nicméně změnu strategie banky budeme i nadále pečlivě sledovat.

Po klidném II. čtvrtletí následoval stejně klidný i III. kvartál. Došlo jen k pár změnám. Banka od července 2013 již nenabízí samostatný běžný účet. RB změnila poplatky u studentského účtu - u eKonta Student si klient měsíčně zaplatí za využití kontokorentu nově 90 Kč (dříve 50 Kč), na straně druhé se zrušil poplatek za změnu nastavení výpisu prostřednictvím Telefonního bankovnictví (dříve 15 Kč) a za změnu nastavení výpisu na pobočce (dříve 50 Kč). Opětovně musíme kvitovat rozhodnutí banky z minulého čtvrtletí, kdy snížila u eKonta Komplet hranici požadovaného kreditního obratu z 25 000 Kč na 15 000 Kč měsíčně, což se projevilo i ve výsledcích Q Reportu. Jinak pro aktuální III. čtvrtletí ponecháme hodnocení v této části na stejné výši.

Sazebník nedoznal žádných výraznějších grafických změn a patří tak stále k těm přehlednějším a klienti by se v něm měli dobře orientovat. Jasně je poznat, co všechno patří do preferovaného eKonta. U RB je třeba vyzdvihnout, že jako jedna z mála bank vydává při změnách sazebníku speciální pdf. dokument, kde nejen, že popíše seznam změn s původní a novou cenou (dokonce i s výpočtem rozdílu), ale také přidá tipy a alternativy pro klienty, kteří jsou změnou nějak postiženi. K 1. 7. 2013 došlo k zajímavé změně podoby sazebníku, kdy jej banka rozdělila do dvou částí (v pdf formátu) – aktivní a nenabízené služby. Tím se sazebník stal přehlednějším. Nicméně zatím jsme se pro aktuální III. čtvrtletí rozhodli hodnocení v této části neměnit, ovšem s pozitivním výhledem do budoucna.

Q Report Scott & Rose zaznamenal ve srovnání s minulým kvartálem výrazný pohyb směrem dolů a to u standardního klienta 1.856 Kč ročně (minule 2.324 Kč). U aktivního klienta se nic nezměnilo a tak jeho roční náklady jsou 2.664 Kč. Vzhledem k tomu, že jsme nedávno kvůli zvýšení nákladů snižovali naše hodnocení, tentokrát jej budeme zvyšovat v této části a to o 0,5 bodu.

UniCredit Bank (7.5, 7, 8, 7) = 7,38

II. čtvrtletí - (7.5, 7, 8, 7) = 7,38

UniCredit výrazně změnila svůj sazebník minulý rok. Aktuální III. čtvrtletí navázalo na předchozí období a bylo viditelně klidné. Po změně konceptu banky z počátku letošního roku, kdy UniCredit nabídla nová osobní balíčková konta (Expresní, Aktivní, Perfektní a Premium), nedošlo ve III. kvartále k žádným podstatným poplatkovým změnám. Proto ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni jako minule.

Změn bylo i v aktuálním III. čtvrtletí poskrovnu. UniCredit přestala od 1. 9. 2013 nabízet Spořicí účet MULTI konto. Banka také v sazebníku zrušila položku „přerušení požadavku na mobilitu účtu směrem do UniCredit Bank“ za 100 Kč. Nově mimo jiné zavádí položku „doplňková služba Zavolej a zaplať“ u kreditních karet a to za 99 Kč a položku „zaslání výpisu transakcí z kreditní karty poštou“ za 20 Kč. Hodnocení proto v této části měnit nebudeme.

UniCredit měnila významně podobu svého sazebníku již v roce 2012. Banka rozšířila možnost prezentace sazebníku - dříve byl k dispozici jen v jednom dokumentu, nově banka rozdělila sazebník na logických 14 kapitol, které je možné ovládat samostatně. Zároveň ale umožňuje sazebník stáhnout v jednom pdf formátu (na 22 stran), kde je hlavní tabulka se všemi nabízenými konty a podobně jako u KB i s cenou služby mimo balíčkový účet. V aktuálním III. kvartále tedy vysoké hodnocení z minula neměníme.

V Q Reportu Scott & Rose tentokrát nedošlo k žádným změnám a tak i nadále standardní klient zaplatí ročně 1.638 Kč a aktivní klient pak 7.495 Kč. Vzhledem k tomu není důvod měnit naše minulé hodnocení.

Sberbank (7.5, 7, 7.5, 8) =7,5

II. čtvrtletí - (7.5, 7, 7.5, 8) =7,5

Banka, která je v poslední době velmi aktivní, nejprve změnila název a poté i strukturu nabízených balíčkových účtů. Po delší době bylo ovšem III. čtvrtletí evidentně klidnější. Banka tak i nadále nabízí své nové FÉR konto a to ve třech variantách START, PLUS a EXTRA. Zároveň banka již nenabízí všechny dosavadní účty. Vzhledem ke klidnějšímu kvartálu, nemáme důvod měnit hodnocení banky v této části.

Pokud jde o poplatkové změny, nestalo se v tomto čtvrtletí v zásadě nic podstatného. Sberbank k 15. 8. 2013 aktualizovala sazebník kvůli dříve zavedeným novým produktům FÉR kontokorent a FÉR konsolidace. A obě dvě služby jsou zdarma (poskytnutí úvěru, vedení úvěrového účtu, zaslání výpisu z úvěrového účtu atd.). V aktuálním klidném III. čtvrtletí nemáme důvod měnit naše hodnocení v této části.

Sberbank přejala podobu sazebníku Volksbank a tak i nadále nabízí přehledný seznam jednotlivých kapitol, který je pro klienty transparentní. Sazebník je postaven na odlišném konceptu například od KB nebo UniCredit Bank, kde je vše v jedné tabulce. Nově je ovšem možné celý sazebník stáhnout v pdf formátu, stejně jako jeho jednotlivé kapitoly. Jinak jsou jednotlivé kapitoly (služby) jasně definované a snadno k nalezení. Hodnocení v této části jsme se rozhodli po minulém zvýšení, ponechat na stejné hodnotě.

V Q Reportu Scott & Rose logicky nedošlo k žádnému pohybu, tudíž standardní klient zaplatí ročně 1.527 Kč a aktivní klient pak 3.478 Kč. Proto nemáme důvod měnit naše hodnocení v této části.

Zuno Bank (8, 8, 8.5, 8) = 8,13

II. čtvrtletí - (8, 8, 8.5, 8) = 8,13

Zuno Bank patří jako jedna z novějších bank do bankovní skupiny Raiffeisen Bank International. Zuno Bank přišla, podobně jako obě nové banky, s několika originálními prvky. Nicméně v aktuálním III. čtvrtletí jsme nezaznamenali žádnou podstatnou poplatkovou změnu a ani se nezměnila základní poplatková filosofie banky, takže hodnocení v této části ponecháme beze změn.

Zuno Bank v aktuálním III. kvartále nepředstavila výrazné poplatkové změny a tak nemáme důvod měnit naše hodnocení ani v této části. Nicméně znovu opakujeme určitý negativní výhled do budoucna, pokud by banka byla pasivní v delším časovém horizontu.

Sazebník je podobně jako u Air Bank či Equa bank přehledný a celkem jednoduchý. Všechny tři nové banky vyslyšely volání klientů po srozumitelnosti na první přečtení. Sazebník Zuno Bank se i po rozšíření služeb vešel na dvě A4. Hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni jako v minulém čtvrtletí.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným pohybům ve výši bankovních poplatků a tak i nadále jsou roční náklady standardního klienta 908 Kč. Hodnocení ponecháme na stejné úrovni jako minule.

.

VÍCE O ANKETĚ VSTŘÍCNÁ BANKA NALEZNETE ZDE!

.



OVB Vstřícná banka z pohledu poplatků - III. čtvrtletí 2013

Diskutovat (0)


Vstřícná banka

Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor