Vyhlášeny výsledky o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012


14. 03. 2013  00:43     Patrik Nacher     komentáře (0)

Server Bankovnipoplatky.com před dvěma měsíci vyhlásil soutěž o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012. Do ankety přišlo několik desítek příběhů. Jako nejpřekvapivější se ukázalo, že lidé stále nejčastěji podlehnou téměř základním lichvářským praktikám, a že si například nespočítají, o kolik úvěr přeplatí, což může být podstatným kritériem při jeho výběru.

Vyhlášeny výsledky o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012




„Půjčka, která se výrazně prodražila, nakonec vyhrála v anketě o nejabsurdnějšího lichváře roku,“ říká Patrik Nacher, provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com. „Je to sice v této oblasti klišé, ale snad právě proto je nejabsurdnějším fakt, že si lidé stále dopředu nespočítají, o kolik přeplatí a tím dávají vydělávat pochybným společnostem a dostávají sami sebe do finančních problémů,“ vysvětluje Nacher. Právě v této jednoduchosti se nakonec ukázala absurdita vítězného příběhu. Jak se ukazuje, ani široká finanční osvěta, ke které v posledních letech dochází, mnoha lidem nepomáhá orientovat se a chránit se. Ačkoli si mnohdy dávají pozor například na podmínky ve smlouvách, nebo na různé sankce, vyplývající z neschopnosti splácet, zcela pomíjí jednoduchou metodu spočítat si, kolik za úvěr skutečně zaplatí.

Vítězný příběh – Nejabsurdnější lichvář roku 2012

„Dobrý den i já jsem se nechala nachytat, sice to nebylo na ulici, ale v normální pobočce. Nutně jsem potřebovala půjčit 60.000kč, zašla jsem tedy k jedné společnosti, no a na učet mi přišlo jen 28.300kč a zaplatila jsem celých 60.000kč. Dejte si proto na tyto lichváře pozor.“ *

(* jméno společnosti bylo odstraněno)

Většina takových příběhů se týkala malých společností, které úvěr poskytují a které inzerují nejčastěji na sloupech veřejného osvětlení, v MHD či prostřednictvím řádkových inzerátů či, stále častěji, na sociálních sítích. „Lidé by měli více přemýšlet o tom, od koho si půjčují – měli by mít v takového poskytovatele důvěru. Je zajímavé, že zatímco při výběru bank je jejich důvěryhodnost pro klienty důležitým faktorem, při výběru od koho si vezmou úvěr, jsou často velmi nezodpovědní a jednaní více impulsivně. To je pak přivádí do velkých problémů,“ vysvětluje Patrik Nacher.

Dalším překvapením bylo, že mnoho z došlých příběhů a nominací na Nejabsurdnějšího lichváře roku se týkala také českých bankovních domů. „Je vidět, že lidé si stále více uvědomují, že banky s nimi v otázce poplatků a úroků nehrají férovou hru a začínají se nahlas ozývat a popisovat reálný stav věci,“ podotýká Nacher. Podle něj by si i z toho banky měly vzít poučení. „Již dlouhou dobu upozorňuji například na fakt, že v otázce spotřebitelských úvěrů nebývají banky tou nejvýhodnější volbou, a že mají mnohdy mnohem přísnější podmínky, včetně sankcí, než je tomu u značkových nebankovních poskytovatelů úvěru,“ upozorňuje Nacher.

Dalším překvapením se stalo, že lidé poměrně často upozorňovali na stát, který se podle nich chová také často jako lichvář – ať už se jedná o placení daní a sankce za jejich pozdní zaplacení, nebo také v případě například některých státních společností. „Je pravdou, že český stát by se měl zamyslet sám nad sebou a nad tím, zda je správné, aby mnoho poplatků či sankcí měl výrazně přísnější, než v případě komerčních subjektů, které se snaží různými zákony usměrnit, zatímco sám sebe si nevšímá,“ uzavírá za www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Jako příklady, kdy stát postupuje kontroverzně, jsou sankce u některých státních či polostátních společností, které si draze účtují poplatky z upomínky, a úrok z prodlení je mnohdy vyšší, než u finančních společností, ale třeba také například sankce za pozdní uhrazení daní, či sociálního pojištění.

Jeden z příběhů, který se týká banky

„Mám v bance účet minimálně 12 let a chodí mi tam výplata, tak že bych předpokládal, že jsem váženým klientem. Mám u banky kontokorent 15 000, který bohužel využívám. 2x se mi podařilo, že jsem byl téměř na maximu kontokorentu např. -14 800 Kč. Banka si následně odečetla zmíněné poplatky, úroky apod., které činily asi 250 Kč, čímž jsem se dostal přes limit asi o 50 Kč. Ihned si strhla 300 Kč za nedodržení smlouvy a za poslání výpisu tuším 30 Kč, abych to vyrovnal do 10 dní. Jelikož jsem na to zapomněl a poslal to o den později, dostal jsem další pokutu 500 Kč s výhružkou skoro jako kdybych přepadl banku...Abych uvedl konkrétní procenta: Kontokorent 15 000. Vedení + úrok 250, nedodržení 300, výhružka 500, dopisy 60 = 1 110 Kč, (1110/15000)*12*100 = 88,8 % RPSN*. Za podobný úrok, myslím, půjčuje ruská mafie. Pokud bych uvedenou penalizaci vztáhnul jen na přečerpaní 50 Kč, tak RPSN* vychází přes 20 000 %, což asi nemá smysl dál komentovat.“

(* výpočet RPSN není zcela přesný, nicméně na podstatě příběhu nic nemění a pro autenticitu příběhu zůstal zachován dle autora příspěvku)



Vyhlášeny výsledky o nejabsurdnějšího lichváře roku 2012

Diskutovat (0)


Bankám jsme v roce 2021 na poplatcích již celkem zaplatili

36247379287

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

57


ČÍSLO TÝDNE 57 právě tolik procent Čechů nakupuje pravidelně na internetu. Je to o 18 procent více než v roce 2019, tedy před nástupem koronavirové krize. Zájem o internetové nakupování se bude zvyšovat i nadále.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,4360
Kurz USD Americký dolar 1 USD 22,4870
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,5265
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,7645
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 24,4935
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,9650
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,1393
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více