Číslo týdne 39
Prodlouží se moratorium na odklad splátek? Poplatkovi se vrací ke splácení
Kamil Rataj z Banky CREDITAS: Chceme modernizovat, připravujeme nové internetové i mobilní bankovnictví
Děti a účty: průměrné kapesné na účet je 700 Kč. Nejčastější útrata je za jídlo, aplikace a dopravu.
Velké potravinářské, nápojové a tabákové firmy mají jedno společné. I v době krize mají vysoké zisky a podnikají v necyklickém odvětví spotřebního zboží. Lidé se bez ohledu na svoji finanční situaci bez jejich produktů zkrátka neobejdou. A právě téměř konstantní poptávka je pozitivním atributem, na který investoři v době nejistoty a ekonomické krize slyší.
„Světový trh potravin je takovou malou globální vesnicí. Od Petrohradu, přes New York až po Mombassu si lidé oblíbili stejná jídla a pijí stejné nápoje. Díky zajištěnému fondu Optimum Fund ČSOB Potravin a nápojů 1 na tom mohou vydělat i čeští investoři.,“ říká Jan Barta, člen představenstva ČSOB Asset Management, a.s., investiční společnost (ČSOB AM) a dodává: „V akciovém koši je umístěno 30 značek výrazně se podílejících na světovém trhu potravin a nápojů. Jejich cenné papíry někteří investoři dokonce považují za rodinné stříbro portfolií. Mnozí se totiž již stačili přesvědčit, že jsou to výnosové „držáky“. Např. pivo ve fondu ČSOB Světových pivovarů 1* se od uvedení fondu v roce 2008 k dubnu 2012 zhodnotilo o více než 23 %.“
Velcí světoví giganti jako je Nestlé, Unilever a další se stávají větší a mocnější. „Jelikož tito giganti vlastní desítky i stovky různých značek a produktů, je jejich portfolio dostatečně diverzifikováno, což zajišťuje stabilní tržby a ziskovost,“ upřesňuje Aleš Prandstetter, investiční stratég ČSOB AM. „Ziskovost firem je skutečně impozantní. Podle agentury Bloomberg dosahují hrubé marže firem, zahrnutých v sektorovém indexu S&P Food & Beverage, kolem 50 %, výnosnost aktiv pak velmi slušných 12 %. Ziskové polštáře, a tedy i bezpečnost pro investora, jsou tedy více než dostatečné i pro špatné časy,“ doplňuje Aleš Prandstetter.
Jedním z důvodů dobré stability potravinářských gigantů je jejich technologický náskok. „S jejich náklady na výzkum a rozvoj mohou mnohé státy jen těžko soupeřit. Další výhodou je i kvalita jejich strategického managementu. Zvládají vyrábět a prodávat stejné výrobky po celém světě,“ prozrazuje Jan Barta. Proto se název Coca Cola dostal do všech jazyků světa, whiskey je srozumitelné slovo i pro Číňany a firma Nestlé se proslavila jako značka dětské výživy i v Africe.
* KBC Click CSOB Breweries 1 - http://www.csob.cz/cz/fondy/Zajistene-fondy/Stranky/BE0948075941.aspx
Výkonnost společností firem ze sektoru potravin a nápojů značně převyšuje široké akciové indexy.
Zdroj: Agentura Bloomberg
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,2560 | |
1 USD | 23,7050 | |
1 PLN | 5,8560 | |
1 GBP | 29,3735 | |
1 CHF | 26,0530 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0756 |
Zprávy z devizového trhu
- Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024 - Dolar stále na vlně
16. 04. 2024 - Dolar nejdražší za rok a půl
15. 04. 2024 - ECB trhy nepřekvapila, koruna koriguje
12. 04. 2024 - Tolik povyku kvůli jedné desetině?
11. 04. 2024