Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů roste, hlásí ČOI


26. 03. 2018  00:14     čtk     komentáře (0)

Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů loni stoupl o čtvrtinu. Čeští spotřebitelé touto cestou nejčastěji řešili spory spojené s reklamacemi spotřebního zboží. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo. Vyplývá to z údajů České obchodní inspekce (ČOI).

Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů roste, hlásí ČOI




Vzrostl také zájem o mimosoudní řešení sporů v oblasti financí, konkrétně pak u služeb neživotního pojištění. Na inspekci se loni obrátilo 3394 spotřebitelů s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dohodou bylo vyřešeno 53,5 procenta případů.

Inspekce 740 návrhů ze zákonných důvodů odmítla, mezi nejčastější důvody patřilo to, že navrhovatel nebyl spotřebitel, návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od uplatnění práva, návrh byl zjevně bezdůvodný či ve sporu již rozhodoval soud. Ve 310 případech vzal spotřebitel návrh zpět. V 1124 případech se strany dohodly, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty. Ostatní návrhy se dosud řeší.

Rekordní počet spotřebitelů chtěl loni řešit spor s obchodníkem v zahraničí, protože např. nebyl spokojen s nákupem v zahraničním e-shopu. Na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátilo 1633 lidí, kteří hledali pomoc ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu. Je to o 46 procent meziročně více. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 procent.

"Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Dalšími oblastmi sporů jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí. Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíc korun - například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven.

Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu k řešení svého sporu s obchodníkem využít od února 2016. Dříve byl soud jedinou cestou, jak se domoci práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o takzvanou konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.



Zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů roste, hlásí ČOI

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12601300160

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3060
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4400
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8760
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5935
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0060
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4250
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0918
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více