Zamítnutí reklamace z důvodu mechanického poškození


20. 12. 2024  19:59     Lucie Korbeliusová     komentáře (0)

Ačkoliv se spotřebitelé v praxi setkají s různými důvody zamítnutí reklamace, obchodníci
mohou přistoupit k tomuto kroku jen na základě zákonných důvodů. Své zamítavé
stanovisko tak nezřídka odůvodňují s poukazem na mechanické poškození věci. 

Zamítnutí reklamace z důvodu mechanického poškození




Jakou vadu reklamovat?

Vadné zboží lze reklamovat, pokud se vada projevila v době dvou let od převzetí zboží.
Zboží je vadné, pokud nesplňuje jakost při převzetí. „Prodávající odpovídá kupujícímu za
to, že věc při převzetí nemá vady,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské
organizace dTest, a dodává: „To znamená, že prodávající odpovídá zejména za to, že
věc odpovídá ujednaným a zároveň očekávatelným vlastnostem, například s ohledem
na jeho popis, druh, množství, dále také, že je věc vhodná k účelu, k němuž se věc
tohoto druhu obvykle používá a že byla dodána s příslušenstvím, obalem, návodem
použití či montáži“.

V praxi však nejčastěji půjde o nevhodně zvolený materiál věci či jinou vadu ve výrobním
procesu. Naopak nelze reklamovat běžné opotřebení či vadu, kterou si spotřebitel
způsobil sám, například svojí nešikovností, tím, že s věcí zacházel v rozporu s návodem
nebo nedodržoval pokyny prodejce ohledně údržby. „Zakoupíte-li si například hodinky,
které nejsou voděodolné, půjdete si v nich zaplavat a hodinky se rozbijí, prodejce je při
prokazatelném vniknutí kapaliny oprávněn zamítnout reklamaci, právě z důvodu
mechanického poškození,“ uvádí ředitelka dTestu.

V prvním roce lze zamítnout pouze s odborným odůvodněním

V prvním roce od převzetí platí takzvaná domněnka vadnosti, což znamená, že pokud se
projeví vada v průběhu jednoho roku od převzetí, tak se má za to, že věc byla vadná již
při převzetí. „V praxi to znamená, že v prvním roce musí být případné zamítnutí
reklamace prodávajícím odborně odůvodněno, ideálně znaleckým posudkem, ale
postačí i jiné odborné vyjádření například od servisu prodávajícího,“ upozorňuje Eduarda
Hekšová a doplňuje: „V opačném případě není reklamace řádně vyřízena, a spotřebitel
tak může odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu z ceny.“

V případě reklamace již zmíněných hodinek by tedy takové zamítnutí reklamace mělo
obsahovat také vyjádření například servisu, kde by bylo podrobně popsáno, jak servis
došel k názoru, že si vadu spotřebitel způsobil sám.

Příkladem mechanického poškození zboží může být dále spadnutí vázy na zem
a následné prasknutí, poškrábání mobilu ostrým předmětem či rozlití kávy na počítač.

Jak se lze bránit?

V případě, že zamítnutí reklamace obsahuje odborné odůvodnění, ale spotřebitel
s důvody zamítnutí či odůvodnění nesouhlasí, je jednou z možností vyhledat soudního
znalce a nechat si zpracovat znalecký posudek. Kompletní seznam znalců můžete
nalézt na webu Justice.cz. Vyjde-li znalecký posudek ve váš prospěch, tak
doporučujeme obrátit se znovu na prodávajícího a rozporovat vyřízení reklamace právě
s odkazem na znalecký posudek. „Pokud se ukáže, že původní reklamace byla
důvodná, cenu znaleckého posudku můžete požadovat po prodejci jako účelně
vynaložený náklad,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Trápí vás spotřebitelský problém?

Volejte bezplatnou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009. Naši poradci jsou
připraveni vám pomoci každý všední den od 9 do 17 hodin. Kontaktovat nás můžete
i elektronicky.



Zamítnutí reklamace z důvodu mechanického poškození

Diskutovat (0)