Právní poradna BP: Rozhodnutí finančního arbitra nebo ČOI nemusí být konečné
Jeden velký internetový obchod se pokusil paní Elišku připravit o poštovné. Má na to nárok?
Finanční poradna serveru BP: Než si půjdete pro hypotéku nechte si udělat odhad
Platový výměr vás může připravit o tisíce. Plat si sjednejte přímo v pracovní smlouvě.
Dnes vám předkládáme příběh klienta penzijního fondu ČS a bývalého zaměstnance ČS. V rámci objektivity níže zveřejňujeme i reakci ČS.
To: OMBUDSMAN ČS Věc: Neoznámené zrušení smlouvy u penzijního fondu ČS Dobrý den, minulý týden jsem se dověděl, že v penzijním fondu ČS mi k 31. 10. 2008 zrušili účet. Od paní z PF ČS jsem dostal následné vysvětlení: Jsem občan SR a jeden víkend jsem byl bez zdravotního pojištění, což je důvod ke zrušení smlouvy. Měnil jsem totiž práci. Ve staré práci jsem končil v pátek, a v nové jsem začínal v pondělí. O víkendu jsem nebyl zaměstnán nikde. Protože jsem Slovák, nemůžu mít zdravotní pojištění v ČR, když tady nepracuji (ten víkend). Mé podněty: 1. Prosím o prošetření, zda je uvedený důvod zrušení mé smlouvy v souladu se zákonem. A také, jestli mi v tomto případě pojišťovna není povinná vrátit našetřenou sumu (11 000 Kč). 2. Prosím o přešetření, zda je v souladu se zákonem, že mě o zrušení mého účtu neinformovali, i když jsem od té doby byl ve věci penzijního fondu dvakrát na pobočce a několikrát jsem volal na infolinku, s uvedením čísla smlouvy. 3. Prosím o přešetření, zda je v souladu se zákonem, že ode mě přijali platbu i po ukončení smlouvy. A tuto platbu mi nevrátili. 4. Prosím o prověření, jestli je pravda, že jediná možnost, jak se dostat ke svým úsporám (bez poslední splátky - ta se někde ztratila) je: založit si penzijní pojištění u jiné společnosti a znovu minimálně 8 měsíců vkládat další prostředky na tento účet a doufat, že se mi peníze převedou v pořádku. 5. Prosím o zjištění, proč jsem na infolince nedostal vysvětlení, proč byl můj účet zrušen a neobdržel jsem ani písemnou odpověď. 6. Prosím o prošetření, proč poradkyně při uzavírání smlouvy ode mě nepožadovala všechny potřebné dokumenty, ale pak je ode mě PF ČS vyžadoval velice razantně, jako by to byla moje chyba. 7. Prosím o prošetření, jestli je v souladu se zákony ČR: a) že na základě telefonátu ohledně reklamace k bodu 6, jsem byl vyhozen z práce v ČS, b) že nahrávka daného rozhovoru byla určená k jiným účelům, než se pořizovala (byla použitá na interní řízení, i když jsem volal v soukromé věci, v soukromém čase a ze soukromého mobilu). Děkuji M. T. --- Dobré odpoledne, děkuji Vám za důvěru, se kterou jste se obrátil na tým ombudsmana. Níže uvedené jsem náležitě prověřil. Přijměte, prosím, moje vyjádření. Nezbývá mi než potvrdit vyjádření, které jste již obdržel od PF ČS. Dle Zákona o penzijním připojištění č. 42/1994 Sb. a dle Penzijního plánu č. 4 může být účastníkem fyzická osoba starší 18-ti let s bydlištěm na území jiného členského státu Evropské unie, pokud je účastna důchodového pojištění nebo veřejného zdravotního pojištění v ČR. Na vrácení pojištění nemáte na základě výše uvedeného nárok, jelikož jste danou dobu nebyl pojištěný. Po dny, kdy klient není zaměstnaný a nemá trvalý pobyt na území ČR, si musí platit sociální a zdravotní pojištění sám. V tuto chvíli doporučuji založit si jiné penzijní připojištění, kde budete pokračovat ve spoření tak, jak Vám poradila M.S. z PF ČS. Vážený pane, co se týká pracovně-právních vztahů v ČS, existuje pro tyto případy institut interního ombudsmana. Tým ombudsmana Vám nadále zůstává k dispozici. S úctou J. V., odbor Řízení kvality služeb - tým ombudsmana --- Dobrý den, samozřejmě, že Vaše jednání je nezákonné. Odpověděli jste mi jenom na jeden bod, a to nepravdivě. Trvám na odpovědi na všechny dole poptávané body. Shrnu fakta (to nejsou otázky, ty jsou níže): 1. Nijak jste mně o záhadném zrušení mého účtu neinformovali. Trvalo to rok, než jsem na to přišel. A to jsem ve věci tohoto účtu byl několik krát na pobočce. 2. Nechali jste mě dál posílat peníze na zrušený účet. Tyto peníze se někde „ztratili“? Mám to písemně potvrzené od Vaší mzdové účetní. Protože tyto peníze byste měli vrátit na mzdový účet. A odtud na můj osobní účet. 3. Samotný důvod zrušení účtu je minimálně podezřelý. Jeden víkend jsem nebyl krytý zdravotním pojištěním v ČR. Protože jsem měnil práci. V pátek jsem končil ve staré a v pondělí začínal v nové práci. 4. K vedení účtu penzijního fondu jste ode mne požadovali potvrzení o přechodném pobytu. Ale pro samotné vedení účtu občana EU, nic takového nepotřebujete. A o státní příspěvek zájem nemám. Samozřejmě je lež, že ten víkend jsem byl povinný platit zdravotní pojištění v ČR. Byl jsem povinný platit ho v SR. V ČR jsem ho ani nemohl platit, i kdybych chtěl. M. T.
Reakce České spořitelny: Abychom byli korektní a dostáli liteře zákona, nevyjadřujeme se ke konkrétním případům klientů. Veškeré situace řešíme napřímo s nimi. Nicméně obecně platí, že u penzijního pojištění jsou pravidla jasně vymezené zákonem o penzijním připojištění. Podle něj mají penzijní fondy velmi omezené možnosti, jak vypovědět smlouvu o penzijním připojištění. Naopak existují situace, kdy penzijní připojištění a smlouva o něm zaniká ze zákona (tedy bez výpovědi smlouvy penzijním fondem). Je to například v den, kdy skončí klientovi účast na důchodovém pojištění nebo ve veřejném zdravotním pojištění v České republice. O takové skutečnosti má klient povinnost penzijní fond informovat. Pokud tak neučiní, penzijní fond se tuto skutečnost dozví až z informací předaných Ministerstvem financí ČR při prověřovaní splnění podmínek pro vznik nároku na státní příspěvek. Stejně tak zákon určuje pravidla vyplacení tzv. odbytného. Na to má klient nárok, pokud splnil jasně vymezené podmínky - zaplatil příspěvky alespoň na 12 kalendářních měsíců a jehož penzijní připojištění zaniklo výpovědí nebo dohodou, pokud mu není vyplácena penze, penzijní připojištění trvalo alespoň 12 kalendářních měsíců a nedošlo k převodu prostředků do penzijního připojištění u jiného penzijního fondu. Pokud je doba trvání kratších než 12 měsíců, klient se nemusí bát, že o prostředky přijde. Pokud klient opět splní podmínky stanovené zákonem pro účast na penzijním připojištění, má právo požádat o převod prostředků evidovaných v původním penzijním fondu v jeho prospěch k jinému penzijnímu fondu. |
Zánik penzijního připojištění. Kdy může nastat?
Tiež sa mi stala podobná vec, odišiel som pracovať z Čiech na Slovensko a hned v den ked som ukončil...
Docela by me zajimalo, zda se to nekam pohnulo. Tohle je pekne drsny....
Ty odpovedi ze Sporky jsou vysmech, priklad toho, ze ten ombudsman je skutecne k nicemu. Jeste ze js...