zaujalo nás:
Samoobslužná virtuální pobočka dokáže nahradit kamennou pobočku


10. 06. 2013  17:42     Ondřej Hampl     komentáře (0)

Společnost Huawei, přední světový dodavatel řešení v oblasti informačních a komunikačních technologií a koncových zařízení, oficiálně představila na českém trhu inteligentní víceúčelovou samoobslužnou pobočku Huawei eSpace Virtual Teller Machine (VTM), která dokáže nahradit např. celou bankovní pobočku s neporovnatelně menšími náklady.

zaujalo nás: Samoobslužná virtuální pobočka dokáže nahradit kamennou pobočku




Samoobslužný kiosek zprostředkuje například videohovor s bankovním poradcem, nabídne možnost uzavírání smluv včetně elektronického a fyzického podepsání nebo díky speciální tiskárně i okamžité vystavení platební karty. Vzdálená samoobslužná pobočka poskytuje pomocí virtuálního pultu služeb s videokonferenčním systémem zákazníkům stejně komfortní servis jako na pobočce a umožňuje nahradit služby bankovních úředníků, které odlehčí zátěž na klasických přepážkách. První takové samoobslužné virtuální pobočky již s úspěchem fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a v brzké době by se měly dostat i na evropský trh. Huawei se chystá nabídnout samoobslužné zařízení v ČR bankám i velkým nebankovním společnostem, které potřebují distribuční místa, jako jsou například distributoři plynu a energie, telekomunikační operátoři (výdej SIM karet), a další. "Huawei eSpace VTM je vhodné pro všechny společnosti, které potřebují kontakt se zákazníky formou distribuční sítě. Už jsme oslovili několik potenciálních odběratelů a zejména z bankovního sektoru jsou první reakce velmi vstřícné," říká Tomáš Zloch, produktový manažer Huawei Enterprise.

.

Huawei

.

Elektronické bankovnictví není zdaleka poslední inovací bankovního sektoru – konvergence telekomunikačních a finančních služeb postupuje o další krok. Biometrie, videokonference a moderní tiskové technologie otevírají cestu automatizovaným bankovním kioskům. V této souvislosti se obvykle používá zkratka VTM, neboli virtual teller machine - virtuální bankomat. VTM ovšem zdaleka není pouze bankomatem, nahrazuje spíše (bezobslužnou) pobočku.

Bankomaty typu VTM představují jediný přístupový bod, kde zákazník může například uzavřít novou smlouvu. Součástí řešení jsou následující technologie:

  • Videotechnologie – nabízejí komunikaci s bankovním poradcem. Současné širokopásmové technologie již umožňují dostatečně komfortní komunikaci v reálném čase (HD videokonference). I ve světě internetového a mobilního bankovnictví zákazníci pro určité operace preferují osobní komunikaci tváří v tvář. Dohledový videosystém také umožňuje kiosek neustále monitorovat a zajistit potřebnou bezpečnost (např. v porovnání s klasickým bankomatem), ihned zaregistruje a automaticky řeší konflikt v kiosku, pokus o zničení kamery a podobné rizikové situace.
  • Biometrie – biometrické technologie se vedle kódu PIN používají pro autentizaci uživatele.  Například zařízení eSpace VTM od společnosti Huawei používá identifikaci podle žil v dlani. Příslušný „otisk“ je pro každého unikátní, nemění se s věkem, a protože funguje pouze v živé tkáni, lze těžko padělat. Snímání probíhá rychle a bezproblémově v části spektra blízké infračervené oblasti, skenování je bezkontaktní a tudíž hygienické.
  • Technologie elektronického podpisu – v rámci kiosku může klient uzavírat nové smlouvy, které lze podepisovat i elektronicky prostřednictvím pera a dotykového displeje. Pro ochranu důvěrných informací (uložení podpisu apod.) jsou samozřejmě nasazeny šifrovací technologie.
  • Pokročilý tisk – tisknout lze nejen smlouvy a další doprovodné materiály, ale speciální tiskárny mohou klientovi na počkání vytvořit i platební kartu.

Z pohledu banky je kiosek mnohem méně nákladným řešením než klasická pobočka, a proto postupně přicházejí ke slovu. Například eSpace VTM od společnosti Huawei již úspěšně fungují v Číně a dalších východoasijských zemích a jejich rozmach se dá očekávat i v Evropě, kde byly nedávno představeny a v současné době probíhá jejich testování. Na jejich služby se proto již mohou těšit například zákazníci v malých městech či obcích, kde by zřízení pobočky pro banku nebylo dostatečně rentabilní, nebo naopak stávající velké pobočky v centrech měst a nákupních či administrativních komplexech (nádraží, letiště, hotel, atd.), které jsou přetížené a klienti v nich musí čekat na obsloužení v dlouhých frontách. Další velkou příležitostí pro provozovatele VTM je efektivnější vytížení operátorů ve stávajících call-centrech. Pro klienty je pak hlavním přínosem prakticky nepřetržitý provoz 24/7.



zaujalo nás: Samoobslužná virtuální pobočka dokáže nahradit kamennou pobočku

Diskutovat (0)