Zažaluj si svoji banku (Respekt, 14.11.2005)


01. 01. 2005  01:00     Marek Hudema     komentáře (0)

Jakou mají klienti ČSOB šanci, že dostanou své peníze zpět, je těžké zjistit. Zatím byl v Čechách vynesen jen jeden rozsudek ve věci bankovních poplatků - v dubnu 2004 soud rozhodl, že ČSOB neoprávněně účtovala pražskému důchodci Jaromíru Volkovi restante, čili poplatek za "užívání podatelny".




České banky si za vedení účtu počítají příliš mnoho. S největší naší bankou - ČSOB - se chystají soudit hromadně její klienti. To tu ještě nebylo.




Zdroj: Respekt
Datum: 14.11.2005
Název: České banky si za vedení účtu počítají příliš mnoho. S největší naší bankou - ČSOB - se chystají soudit hromadně její klienti. To tu ještě nebylo.
Podtitulek: Zažaluj si svoji banku
Ročník: 16
Číslo: 046
Autor: Marek Hudema
Str.: 08
Rubrika: Ekonomika
Oblast: Časopisy
Zpracováno: 14.11.2005 04:03:34
Identifikace: RE20051114000016

Text:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), největší česká organizace hájící práva zákazníků, vyzvala minulý týden veřejnost, aby začala hromadně podávat žaloby na Československou obchodní banku. Poplatky za vedení účtů jsou u bankovních domů v Čechách vyšší než v západní Evropě, v české bance se platí za stejné služby víc než v její zahraniční centrále a banky u nás vyžadovaly občas i poplatky jinde nevídané - například za zrušení účtu. Zdá se, že lidé už toho mají dost a přestávají se spoléhat na to, že jejich problémy vyřeší stát prostřednictvím ministerstva financí nebo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Minulý měsíc sice ministr financí Bohuslav Sobotka prohlásil, že navrhne zákon, podle kterého by banky musely stejným způsobem a jednoznačně označovat své služby, zrušit účtování poplatků za neuznanou reklamaci a předem informovat své klienty o změně ceny služeb, ale toto opatření nevrátí lidem peníze, které už zaplatili. SOS proto vyzvalo klienty ČSOB, aby požadovali soudně vrácení poplatků za vedení a zrušení účtu, za neoprávněné reklamace plateb kreditními kartami a za účtované poplatky, které se přímo neváží ke službám, jež jim banka poskytuje. Proč si SOS vybralo právě ČSOB, když i ostatní banky jednají stejně bezohledně? Podle pracovnice sdružení Kláry Přikrylové kvůli tomu, že na ČSOB přišlo nejvíc stížností a že banka "měla neústupný postoj a nekomunikovala". SOS totiž banku v květnu písemně vyzvalo, aby poplatky přestala vybírat. Odpověď byla stručná: Nepřestaneme, všechno je v pořádku. "Přiznávám, že odpověď v právní řeči nevypadá pro laika příliš vstřícně," vysvětluje příkrost reakce Pavel Hejzlar z oddělení komunikace ČSOB, "ale oni nám poslali právní výzvu a my jsme odpověděli. Neúčtujeme si nic protiprávního."

Šance


Jakou mají klienti ČSOB šanci, že dostanou své peníze zpět, je těžké zjistit. Zatím byl v Čechách vynesen jen jeden rozsudek ve věci bankovních poplatků - v dubnu 2004 soud rozhodl, že ČSOB neoprávněně účtovala pražskému důchodci Jaromíru Volkovi restante, čili poplatek za "užívání podatelny". Podle soudu poplatek nesouvisel přímo s vedením Volkova účtu a banka musela peníze vrátit. Advokát Petr Holec, jehož právní kancelář prostřednictvím SOS žaloby shromažďuje, se chce tímto rozsudkem inspirovat. Své další a důležitější argumenty však nechce prozradit: "Sbíráme stížnosti, žalobu podáme před Vánocemi. Co v ní bude, vám neřeknu. Nechci, aby se to stalo předmětem mediální přestřelky mezi bankou a sdružením a odrazovalo to klienty od podání žaloby." Nakonec je však přece jen trochu sdílnější: chce prý mimo jiné obrátit pozornost soudu na nerovné postavení banky a klienta, na ceníky, v nichž se klient, pokud není finanční odborník, těžko vyzná, na fakt, že lidem banka často vnucuje další služby. Právníci zabývající se obchodním právem a ochranou spotřebitele, které jsme oslovili, oceňují, že SOS vyvíjí tlak na banky a je ochotno jít až k soudu, nedávají však žalobcům velké šance na vítězství. Někteří se dokonce domnívají, že může jít o reklamní tah SOS nebo zúčastněných právníků. Pochybnosti prý vzbuzuje fakt, že sdružení vyzývá spotřebitele, aby podávali žaloby pouze prostřednictvím Petra Holce, protože samostatná žaloba by mohla "narušit technicky a administrativně náročný proces". "Jsem k tomu skeptický a připadá mi to podivné," říká například odborník na obchodní právo Miroslav Sylla. Stejně jako jeho kolegové však připouští, že bez přesné znalosti Holcových argumentů je těžké celý případ přesně posoudit. Holec kritiku odmítá. Kdyby klienti podávali žaloby odděleně, "zkomplikovalo by to právní kanceláři život". Proč? "Prostě jako každá jiná věc, když není koordinovaná."

Marek Hudema

 


Zažaluj si svoji banku (Respekt, 14.11.2005)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15675901248

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2560
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7050
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8560
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3735
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0530
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0756
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více