Zdroj: Respekt
Datum: 14.11.2005
Název: České banky si za vedení účtu počítají příliš mnoho. S největší naší bankou - ČSOB - se chystají soudit hromadně její klienti. To tu ještě nebylo.
Podtitulek: Zažaluj si svoji banku
Ročník: 16
Číslo: 046
Autor: Marek Hudema
Str.: 08
Rubrika: Ekonomika
Oblast: Časopisy
Zpracováno: 14.11.2005 04:03:34
Identifikace: RE20051114000016
Text:
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), největší česká organizace hájící práva zákazníků, vyzvala minulý týden veřejnost, aby začala hromadně podávat žaloby na Československou obchodní banku.
Poplatky za vedení účtů jsou u bankovních domů v Čechách vyšší než v západní Evropě, v české bance se platí za stejné služby víc než v její zahraniční centrále a banky u nás vyžadovaly
občas i poplatky jinde nevídané - například za zrušení účtu. Zdá se, že lidé už toho mají dost a přestávají se spoléhat na to, že jejich problémy vyřeší stát prostřednictvím ministerstva
financí nebo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Minulý měsíc sice ministr financí Bohuslav Sobotka prohlásil, že navrhne zákon, podle kterého by banky musely stejným způsobem a
jednoznačně označovat své služby, zrušit účtování poplatků za neuznanou reklamaci a předem informovat své klienty o změně ceny služeb, ale toto opatření nevrátí lidem peníze, které už
zaplatili. SOS proto vyzvalo klienty ČSOB, aby požadovali soudně vrácení poplatků za vedení a zrušení účtu, za neoprávněné reklamace plateb kreditními kartami a za účtované poplatky, které
se přímo neváží ke službám, jež jim banka poskytuje. Proč si SOS vybralo právě ČSOB, když i ostatní banky jednají stejně bezohledně? Podle pracovnice sdružení Kláry Přikrylové kvůli tomu,
že na ČSOB přišlo nejvíc stížností a že banka "měla neústupný postoj a nekomunikovala". SOS totiž banku v květnu písemně vyzvalo, aby poplatky přestala vybírat. Odpověď byla stručná:
Nepřestaneme, všechno je v pořádku. "Přiznávám, že odpověď v právní řeči nevypadá pro laika příliš vstřícně," vysvětluje příkrost reakce Pavel Hejzlar z oddělení komunikace ČSOB, "ale oni
nám poslali právní výzvu a my jsme odpověděli. Neúčtujeme si nic protiprávního."
Šance
Jakou mají klienti ČSOB šanci, že dostanou své peníze zpět, je těžké zjistit. Zatím byl v Čechách vynesen jen jeden rozsudek ve věci bankovních poplatků - v dubnu 2004 soud rozhodl, že ČSOB
neoprávněně účtovala pražskému důchodci Jaromíru Volkovi restante, čili poplatek za "užívání podatelny". Podle soudu poplatek nesouvisel přímo s vedením Volkova účtu a banka musela peníze
vrátit. Advokát Petr Holec, jehož právní kancelář prostřednictvím SOS žaloby shromažďuje, se chce tímto rozsudkem inspirovat. Své další a důležitější argumenty však nechce prozradit:
"Sbíráme stížnosti, žalobu podáme před Vánocemi. Co v ní bude, vám neřeknu. Nechci, aby se to stalo předmětem mediální přestřelky mezi bankou a sdružením a odrazovalo to klienty od podání
žaloby." Nakonec je však přece jen trochu sdílnější: chce prý mimo jiné obrátit pozornost soudu na nerovné postavení banky a klienta, na ceníky, v nichž se klient, pokud není finanční
odborník, těžko vyzná, na fakt, že lidem banka často vnucuje další služby. Právníci zabývající se obchodním právem a ochranou spotřebitele, které jsme oslovili, oceňují, že SOS vyvíjí tlak
na banky a je ochotno jít až k soudu, nedávají však žalobcům velké šance na vítězství. Někteří se dokonce domnívají, že může jít o reklamní tah SOS nebo zúčastněných právníků. Pochybnosti
prý vzbuzuje fakt, že sdružení vyzývá spotřebitele, aby podávali žaloby pouze prostřednictvím Petra Holce, protože samostatná žaloba by mohla "narušit technicky a administrativně náročný
proces". "Jsem k tomu skeptický a připadá mi to podivné," říká například odborník na obchodní právo Miroslav Sylla. Stejně jako jeho kolegové však připouští, že bez přesné znalosti
Holcových argumentů je těžké celý případ přesně posoudit. Holec kritiku odmítá. Kdyby klienti podávali žaloby odděleně, "zkomplikovalo by to právní kanceláři život". Proč? "Prostě jako
každá jiná věc, když není koordinovaná."
Marek Hudema
|