Změnit bankovní účet není nic jednoduchého
Sdílení bankomatů nabírá na obrátkách. Přidají se i Air Bank a UniCredit
Žebříček stavebního spoření v listopadu. První místo si drží MONETA Stavební Spořitelna
Air Bank zvyšuje úroky na spořicím účtu. Nově mohou klienti získat roční bonusový úrok 0,75 %
Proč banky a jiné firmy nejsou jako Rohlík.cz?
Nespokojenost klientů se zdá být nekonečná, přesto nedochází k hromadnému úprku klientů z jedné banky do druhé. A tak bude i nadále platit, dokud se klienti ve větším počtu nezačnou více zajímat o služby své banky a při nespokojenosti se pak přesunovat mezi bankami, nebudou mít banky naopak důvod měnit svoji poplatkovou politiku.
V České republice se už delší dobu velmi kriticky diskutuje o úrovni bankovních služeb a především o výši bankovních poplatků. Nespokojenost klientů se zdá být nekonečná, přesto nedochází k hromadnému úprku klientů z jedné banky do druhé. Paradoxně jsou bankovní klientské vody u nás naopak relativně klidné. Důvody by mohly být v zásadě tři – český klient je konzervativní a do jisté míry neaktivní, změnit banku je celkem administrativně náročné a konečně je ve vzduchu vlastně legitimní otázka, zda-li je vůbec alternativa, kam by se člověk mohl uchýlit.
Pokud jde o třetí důvod, v poslední době se pravidelně objevují v médiích a na odborných finančních serverech různá srovnání mezi bankami, a klienti tak mají možnost porovnávat jaké náklady s sebou nesou různé bankovní účty, speciální balíčky a nové nabídky. Odpověď na otázku, zda-li u nás existuje skutečná alternativa, to sice nedává, ale alespoň mají klienti vcelku detailní přehled o výši poplatků jednotlivých bank a šíři nabízených služeb. Pravdou totiž zůstává, že ze sazebníků se to běžný klient zřejmě nedozví, neboť ty zůstávají stále velmi komplikované a nesouměřitelné.
To, že změnit banku není nic jednoduchého, je celkem zřejmé. Se změnou mobilního operátora se to nedá srovnat, spíše je to podobné změně trvalého bydliště. I zde totiž nastupuje mnoho dalších povinností, které člověk musí učinit a v případě, že na něco zapomene, přicházejí problémy a zbytečné starosti. Pojďme si tyto povinnosti krátce popsat.
Starý účet, nový účet
Musíme počítat s tím, že výpovědní lhůta při ukončování smlouvy o založení bankovního účtu, je až několikaměsíční a že se na účtu ještě dějí určité procesy, které je třeba pozorně sledovat - dobíhají platby, trvalé příkazy (pokud už nebyly zrušeny), stále je v platnosti platební karta. Je třeba mít na paměti, že na účtu musí mít klient dostatečný zůstatek nejen pro tyto platby, ale také pro všechny možné i nemožné poplatky, které mu budou počítány průběžně od doby podepsání výpovědi, po skutečné a definitivní ukončení platnosti bankovního účtu. Kolikrát se už stalo, že klient na to zapomněl, dostal se do debetu a zrušení účtu se zkomplikovalo a prodražilo.
Pokud jde o, mezi tím, již fungující nový bankovní účet, tak tam je samozřejmě zapotřebí nastavit všechny služby, které měl klient na původním účtu (trvalé příkazy, příkazy k inkasu, další služby), ale zároveň se nesmí zapomenout na to, že změnu čísla bankovního účtu je nutné nahlásit na všechny strany – zaměstnavateli, obchodním partnerům, zkrátka všem institucím, se kterými je klient v bezhotovostním platebním styku. A samozřejmě nové číslo změnit na všech dokumentech, kde se číslo účtu objevuje (faktury, hlavičkové a dopisní papíry, internet, propagační materiály apod.). Je tedy zřetelné, že úkonů a komplikací je celá řada. Administrativa kolem změny bankovního účtu tak může být v důsledku finančně (ale zejména časově) náročnější než se na první pohled může zdát.
Na druhé straně to ale v zásadě platí nejen pro české klienty, ale s určitými modifikacemi pro bankovní klienty všude na světe. Tudíž ani toto nemůže být klíčovým důvodem jakési apatie a nečinnosti našich klientů. Dostáváme se tím k prvnímu důvodu – tedy, že český bankovní klient je příliš konzervativní a i přes znatelnou nespokojenost, se mu nechce měnit zaběhaný rytmus a zvyky. A tak není ani překvapením, že to vlastně klienti v anketách přiznávají. Téměř 50% z nich neuvažuje o změně banky a kolem jedné pětiny uvádí, že by sice rádi, ale není kam jít. Takže setrvají ve své stávající bance. Ať tak či onak, dokud se klienti ve větším počtu nezačnou přesunovat mezi bankami, nebudou mít banky naopak důvod měnit svoji poplatkovou politiku. To je ze současného stavu naprosto zřejmé.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,3140 | |
1 USD | 23,4540 | |
1 PLN | 5,8640 | |
1 GBP | 29,6035 | |
1 CHF | 25,9030 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0905 |
Zprávy z devizového trhu
- Domácí HDP v roce 2023 klesl o 0,2 %
28. 03. 2024 - Šedivé úterý příliš kurzových pohybů nepřineslo
27. 03. 2024 - Region vlající ve stínu eurodolaru
26. 03. 2024 - Fotbal a data
25. 03. 2024 - Koruna se vrací k oslabování
22. 03. 2024 - Koruna po zasedání ČNB posílila
21. 03. 2024 - Ne zda, ale jak moc dnes ČNB sníží sazby?
20. 03. 2024