Změnit bankovní účet není nic jednoduchého


05. 05. 2007  10:09     Patrik Nacher (pro deník Metro)     komentáře (4)

Nespokojenost klientů se zdá být nekonečná, přesto nedochází k hromadnému úprku klientů z jedné banky do druhé. A tak bude i nadále platit, dokud se klienti ve větším počtu nezačnou více zajímat o služby své banky a při nespokojenosti se pak přesunovat mezi bankami, nebudou mít banky naopak důvod měnit svoji poplatkovou politiku.





V České republice se už delší dobu velmi kriticky diskutuje o úrovni bankovních služeb a především o výši bankovních poplatků. Nespokojenost klientů se zdá být nekonečná, přesto nedochází k hromadnému úprku klientů z jedné banky do druhé. Paradoxně jsou bankovní klientské vody u nás naopak relativně klidné. Důvody by mohly být v zásadě tři – český klient je konzervativní a do jisté míry neaktivní, změnit banku je celkem administrativně náročné a konečně je ve vzduchu vlastně legitimní otázka, zda-li je vůbec alternativa, kam by se člověk mohl uchýlit.

Pokud jde o třetí důvod, v poslední době se pravidelně objevují v médiích a na odborných finančních serverech různá srovnání mezi bankami, a klienti tak mají možnost porovnávat jaké náklady s sebou nesou různé bankovní účty, speciální balíčky a nové nabídky. Odpověď na otázku, zda-li u nás existuje skutečná alternativa, to sice nedává, ale alespoň mají klienti vcelku detailní přehled o výši poplatků jednotlivých bank a šíři nabízených služeb. Pravdou totiž zůstává, že ze sazebníků se to běžný klient zřejmě nedozví, neboť ty zůstávají stále velmi komplikované a nesouměřitelné.

To, že změnit banku není nic jednoduchého, je celkem zřejmé. Se změnou mobilního operátora se to nedá srovnat, spíše je to podobné změně trvalého bydliště. I zde totiž nastupuje mnoho dalších povinností, které člověk musí učinit a v případě, že na něco zapomene, přicházejí problémy a zbytečné starosti. Pojďme si tyto povinnosti krátce popsat.

Starý účet, nový účet

Musíme počítat s tím, že výpovědní lhůta při ukončování smlouvy o založení bankovního účtu, je až několikaměsíční a že se na účtu ještě dějí určité procesy, které je třeba pozorně sledovat - dobíhají platby, trvalé příkazy (pokud už nebyly zrušeny), stále je v platnosti platební karta. Je třeba mít na paměti, že na účtu musí mít klient dostatečný zůstatek nejen pro tyto platby, ale také pro všechny možné i nemožné poplatky, které mu budou počítány průběžně od doby podepsání výpovědi, po skutečné a definitivní ukončení platnosti bankovního účtu. Kolikrát se už stalo, že klient na to zapomněl, dostal se do debetu a zrušení účtu se zkomplikovalo a prodražilo.

Pokud jde o, mezi tím, již fungující nový bankovní účet, tak tam je samozřejmě zapotřebí nastavit všechny služby, které měl klient na původním účtu (trvalé příkazy, příkazy k inkasu, další služby), ale zároveň se nesmí zapomenout na to, že změnu čísla bankovního účtu je nutné nahlásit na všechny strany – zaměstnavateli, obchodním partnerům, zkrátka všem institucím, se kterými je klient v bezhotovostním platebním styku. A samozřejmě nové číslo změnit na všech dokumentech, kde se číslo účtu objevuje (faktury, hlavičkové a dopisní papíry, internet, propagační materiály apod.). Je tedy zřetelné, že úkonů a komplikací je celá řada. Administrativa kolem změny bankovního účtu tak může být v důsledku finančně (ale zejména časově) náročnější než se na první pohled může zdát.

Na druhé straně to ale v zásadě platí nejen pro české klienty, ale s určitými modifikacemi pro bankovní klienty všude na světe. Tudíž ani toto nemůže být klíčovým důvodem jakési apatie a nečinnosti našich klientů. Dostáváme se tím k prvnímu důvodu – tedy, že český bankovní klient je příliš konzervativní a i přes znatelnou nespokojenost, se mu nechce měnit zaběhaný rytmus a zvyky. A tak není ani překvapením, že to vlastně klienti v anketách přiznávají. Téměř 50% z nich neuvažuje o změně banky a kolem jedné pětiny uvádí, že by sice rádi, ale není kam jít. Takže setrvají ve své stávající bance. Ať tak či onak, dokud se klienti ve větším počtu nezačnou přesunovat mezi bankami, nebudou mít banky naopak důvod měnit svoji poplatkovou politiku. To je ze současného stavu naprosto zřejmé.



Změnit bankovní účet není nic jednoduchého

Diskutovat (4)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12524676400

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3140
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4540
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8640
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,6035
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,9030
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0905
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více