Zdroj: Lidové noviny
Datum: 13.02.2006
Název: Změny pro klienty bank: v únoru
Ročník: 19
Číslo: 037
Str.: 02
Pořadí: 01
Rubrika: Rodinné finance
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 13.02.2006 06:38:29
Identifikace: LN20060213000096
Text:
Diskuse na téma bankovních služeb, která vedla až k ustanovení jednací skupiny tvořené zástupci bank i státu, opět utichá. Ke zlevnění produktů tato iniciativa nevedla a jednotný ceník je
zatím v nedohlednu.
Prvních změn se klienti dočkají nejdříve v polovině února.
Vyšetřování antimonopolním úřadem, zapojení ministerstva financí i aktivity spotřebitelských sdružení v minulém roce vyústily až v založení společné expertní skupiny, které má v České
republice řešit postavení klientů vůči bankám.
Ve Společném prohlášení na konci roku stanovila Česká bankovní asociace a ministerstvo financí několik bodů, které má expertní skupina za úkol zanalyzovat. Jedná se o porovnání podmínek
fungování bank a nebankovních subjektů, ale také o vyšší informovanost bankovních klientů, ochranu osobních údajů či posílení postavení jednotlivců vůči bankám.
Nelze proto očekávat, že by ministerstvo financí začalo bankám diktovat maximální ceny za finanční produkty, a klienti se tak dočkali vynuceného snižování sazebníků. "V tuto chvíli máme
nějak sestavené priority a program dalších prací, do poloviny února mají být hotové další analýzy," říká náměstek ministra financí Tomáš Prouza, který byl jedním z iniciátorů zapojení
státního orgánu do diskuse o bankách. Nyní je členem expertní skupiny, ke konkrétním výsledkům její práce se však zatím vyjádřit nechtěl.
Karel Pavlík ze Sdružení obrany spotřebitelů, které se do jednání skupiny také zapojilo, označil za hlavní výstup dosavadní diskuse zvyšování informovanosti klientů bank. "Ve srovnání s
touto dobou minulý rok bylo dosaženo pokroku, ačkoliv jsou to spíše malé krůčky," dodává Pavlík.
Kodex i kratší sazebníky
O jaké výsledky tedy zejména jde? Za významné by se dalo považovat sestavení Kodexu bankovních služeb, který zveřejnila na svých stránkách bankovní asociace a k jehož dodržování se banky
postupně hlásí. Upravuje zejména body z oblasti informovanosti a ochrany osobních údajů klienta, například ukládá bance povinnost přiložit ke smlouvě o koupi produktu příslušnou část
sazebníku a informovat klienta, jakou celkovou částku za něj zaplatí.
V poslední době dochází také k pozitivním změnám v sazebnících bank (viz str. I), jež se dají zčásti právě tlakem ministerstva vysvětlit. Této souvislosti se většina finančních institucí
brání, změny podle nich jen odráží dlouhodobou politiku bank. Pavel Hejzlar z ČSOB však připouští, že činnost ministerstva "rozběhla dialog, který se mimo jiné projevil i ve zrušení
poplatku za rušení účtu." Plánovaným krokem bylo také zavedení jednotného sazebníku bankovních poplatků, který by klientům umožnil srovnat nabídku různých institucí. Jeho vznik však Karel
Pavlík odhadl ve lhůtě dalšího půlroku nebo roku.
Nebankovní instituce chtějí stejná práva
Expertní skupina by měla prověřit i postavení nebankovních institucí na trhu. Ty si stěžují na nerovné podmínky při poskytování služeb. Například družstevním záložnám byla teprve nedávno
přiznána číselná koncovka účtů, která jim umožňuje vypořádat mezibankovní platby. Finanční služby typů úvěrů, splátkového prodeje i vedení běžného účtu u nás poskytuje i množství dalších
nebankovních institucí. Ze zmiňovaného prohlášení ČBA a ministerstva vyplývá obava bank z konkurence. Proto je v dokumentu uvedeno, že jakékoliv případné legislativní omezení bank, které by
expertní skupina podpořila, se bude vztahovat i na "relevantní nebankovní subjekt" na trhu.
***
Banky versus stát
* Antimonopolní úřad zkoumal poplatky tří největších bank. Žádné porušení hospodářské soutěže neobjevil.
* V červenci 2005 se scházela Expertní skupina MF pro bankovnictví, zástupci spotřebitelů a ČBA.
* Ministerstvo zaslalo 88 otázek bankám. Týkaly se např. vztahu k samoregulaci, změnám ceníků nebo připravovaného kodexu. Banky odpověděly v srpnu.
* ČBA z vlastní iniciativy připravila výkladový slovníček, který se stal částí vzdělávací kampaně. Bylo rozhodnuto o zpracování kodexu služeb. *V prosinci 2005 vydalo MF s ČBA prohlášení,
které zakládá pracovní expertní skupinu, vymezuje její oblasti zájmu i některé termíny.
* V polovině prosince 2005 byl vyhlášen Kodex bankovních služeb (najdete na www.czech-ba-cz) *Tomáš Prouza z MF oznámil, že výsledky práce skupiny budou prezentovány v únoru
Foto popis: Dohled nad bankovním sektorem má na starosti Česká národní banka. V diskusi o bankovním trhu se nyní angažuje i ministerstvo.
Foto autor: Foto LN - Hynek Glos
O autorovi: Lada Kičmerová redaktorka LN
|