Změny pro klienty bank:
v únoru (Lidové noviny, 13.2.2006)


01. 01. 2005  01:00     Lada Kičmerová     komentáře (0)

Diskuse na téma bankovních služeb, která vedla až k ustanovení jednací skupiny tvořené zástupci bank i státu, opět utichá. Ke zlevnění produktů tato iniciativa nevedla a jednotný ceník je zatím v nedohlednu. Prvních změn se klienti dočkají nejdříve v polovině února.




Změny pro klienty bank: v únoru



Zdroj: Lidové noviny
Datum: 13.02.2006
Název: Změny pro klienty bank: v únoru
Ročník: 19
Číslo: 037
Str.: 02
Pořadí: 01
Rubrika: Rodinné finance
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 13.02.2006 06:38:29
Identifikace: LN20060213000096

Text:

Diskuse na téma bankovních služeb, která vedla až k ustanovení jednací skupiny tvořené zástupci bank i státu, opět utichá. Ke zlevnění produktů tato iniciativa nevedla a jednotný ceník je zatím v nedohlednu.
Prvních změn se klienti dočkají nejdříve v polovině února.

Vyšetřování antimonopolním úřadem, zapojení ministerstva financí i aktivity spotřebitelských sdružení v minulém roce vyústily až v založení společné expertní skupiny, které má v České republice řešit postavení klientů vůči bankám.
Ve Společném prohlášení na konci roku stanovila Česká bankovní asociace a ministerstvo financí několik bodů, které má expertní skupina za úkol zanalyzovat. Jedná se o porovnání podmínek fungování bank a nebankovních subjektů, ale také o vyšší informovanost bankovních klientů, ochranu osobních údajů či posílení postavení jednotlivců vůči bankám.
Nelze proto očekávat, že by ministerstvo financí začalo bankám diktovat maximální ceny za finanční produkty, a klienti se tak dočkali vynuceného snižování sazebníků. "V tuto chvíli máme nějak sestavené priority a program dalších prací, do poloviny února mají být hotové další analýzy," říká náměstek ministra financí Tomáš Prouza, který byl jedním z iniciátorů zapojení státního orgánu do diskuse o bankách. Nyní je členem expertní skupiny, ke konkrétním výsledkům její práce se však zatím vyjádřit nechtěl.
Karel Pavlík ze Sdružení obrany spotřebitelů, které se do jednání skupiny také zapojilo, označil za hlavní výstup dosavadní diskuse zvyšování informovanosti klientů bank. "Ve srovnání s touto dobou minulý rok bylo dosaženo pokroku, ačkoliv jsou to spíše malé krůčky," dodává Pavlík.

Kodex i kratší sazebníky


O jaké výsledky tedy zejména jde? Za významné by se dalo považovat sestavení Kodexu bankovních služeb, který zveřejnila na svých stránkách bankovní asociace a k jehož dodržování se banky postupně hlásí. Upravuje zejména body z oblasti informovanosti a ochrany osobních údajů klienta, například ukládá bance povinnost přiložit ke smlouvě o koupi produktu příslušnou část sazebníku a informovat klienta, jakou celkovou částku za něj zaplatí.
V poslední době dochází také k pozitivním změnám v sazebnících bank (viz str. I), jež se dají zčásti právě tlakem ministerstva vysvětlit. Této souvislosti se většina finančních institucí brání, změny podle nich jen odráží dlouhodobou politiku bank. Pavel Hejzlar z ČSOB však připouští, že činnost ministerstva "rozběhla dialog, který se mimo jiné projevil i ve zrušení poplatku za rušení účtu." Plánovaným krokem bylo také zavedení jednotného sazebníku bankovních poplatků, který by klientům umožnil srovnat nabídku různých institucí. Jeho vznik však Karel Pavlík odhadl ve lhůtě dalšího půlroku nebo roku.

Nebankovní instituce chtějí stejná práva


Expertní skupina by měla prověřit i postavení nebankovních institucí na trhu. Ty si stěžují na nerovné podmínky při poskytování služeb. Například družstevním záložnám byla teprve nedávno přiznána číselná koncovka účtů, která jim umožňuje vypořádat mezibankovní platby. Finanční služby typů úvěrů, splátkového prodeje i vedení běžného účtu u nás poskytuje i množství dalších nebankovních institucí. Ze zmiňovaného prohlášení ČBA a ministerstva vyplývá obava bank z konkurence. Proto je v dokumentu uvedeno, že jakékoliv případné legislativní omezení bank, které by expertní skupina podpořila, se bude vztahovat i na "relevantní nebankovní subjekt" na trhu.

***

Banky versus stát


* Antimonopolní úřad zkoumal poplatky tří největších bank. Žádné porušení hospodářské soutěže neobjevil.

* V červenci 2005 se scházela Expertní skupina MF pro bankovnictví, zástupci spotřebitelů a ČBA.
* Ministerstvo zaslalo 88 otázek bankám. Týkaly se např. vztahu k samoregulaci, změnám ceníků nebo připravovaného kodexu. Banky odpověděly v srpnu.

* ČBA z vlastní iniciativy připravila výkladový slovníček, který se stal částí vzdělávací kampaně. Bylo rozhodnuto o zpracování kodexu služeb. *V prosinci 2005 vydalo MF s ČBA prohlášení, které zakládá pracovní expertní skupinu, vymezuje její oblasti zájmu i některé termíny.

* V polovině prosince 2005 byl vyhlášen Kodex bankovních služeb (najdete na www.czech-ba-cz) *Tomáš Prouza z MF oznámil, že výsledky práce skupiny budou prezentovány v únoru

Foto popis: Dohled nad bankovním sektorem má na starosti Česká národní banka. V diskusi o bankovním trhu se nyní angažuje i ministerstvo.
Foto autor: Foto LN - Hynek Glos

O autorovi: Lada Kičmerová redaktorka LN

 


Změny pro klienty bank: v únoru (Lidové noviny, 13.2.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16492142464

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1550
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4670
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8270
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3610
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6875
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0552
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více