undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, včera mi GE Money Bank formou SMS oznámila, že mi zablokovala kreditní kartu z důvodu úniku dat u některého z obchodníků. Po zavolání na linku uvedenou ve zprávě mi nedokázali odpovědět, komu data unikla a kterému obchodníkovi se mám vyhýbat, když nemá dostatečně zabezpečená data. Prý pouze dostanou seznam karet k zablokování a víc neví. Dnes jsem na pobočce vyřizoval novou kartu a opět jsem chtěl vědět, kdo zavinil nepříjemnou situaci, protože příští týden odjíždím na dovolenou a autopůjčovny obvykle vyžadují kreditky a nechtějí debetní karty, takže je to pro mě nepříjemná situace. Slečna na pobočce mi opět přes několik telefonátů na různá místa nedokázala zjistit informaci, který obchodník neochránil data o klientech. Důvod tentokrát zněl, že poskytnout tuto informaci nedovoluje zákon. Banka tedy chrání obchodníka, který nemá zabezpečené systémy, nikoliv svého klienta, který se ocitl v ohrožení a nepříjemné situaci a chtěl by vědět, kdo to způsobil a na koho si dát pozor. Třešničkou na dortu je to, že dostanu novou kartu s novým PINem a pokud bych si chtěl nastavit svůj původní a vrátit tak vše do původní situace, musím za změnu PINu zaplatit asi 49 Kč, i když jsem tuto situaci nezavinil a pouze napravuji chybu někoho jiného. Proto bych si chtěl ověřit, jestli skutečně zakazuje nějaký zákon, abych se dozvěděl, která moje platba, u kterého obchodníka způsobila, že moje data unikla a muselo dojít k blokaci karty, vydávání nové, na kterou budu 10 dní čekat a zvykat si na nový PIN. Otázka poplatku za změnu PINu v nezaviněném případě je samozřejmě věcí dobré vůle a vstřícnosti banky, to mohu pouze kritizovat. Děkuji za jakékoliv informace k problému.

Odpověď

Podle méno názoru se banka opírá o tzv. bankovní tajemství, které říká, že třetí osobě nesmí být poskytnuta žádná ifnormace o jiném klientovi jakékoliv banky bez jeho svolení. Tudíž banka vyhodnotila, že jistý obchodík, který může být buď klientem této banky nebo jiné (tuším, že pouze čtyři banky zpracovávají transakce obchodníka), je chráněn tímto ustanovením zákona o bankách. Ustanovení, které hovoří o možnosti průlomu do bankovního tajemství na tuto situace nepamatuje.

Jak sám píšete, další je na vůli Vaší banky. Je její obchodní věcí, jak bude přistupovat ke generování nové karty. Já mám zkušenost s jedním vydavatelem (je to už ale více než 7 let), že mi také zablokoval kartu z důvodu ochrany mé osoby a peněz spojených s užíváním této kreditní karty s tím, že nová byla vygenerována do 24 hodin se stejným pinem a doručena kurárem domů - vše zdarma..... To je pak služba! Pravda je, že karta je o něco dražší než "normální" kreditky.......


Dotaz

Dobrý den,chtěl bych se zeptat, jak je to se zodpovědností za škodu, pokud mi někdo vykrade účet přes internetové bankovnictví - přes phishing. Do počítače se mi dostane vir a vytvoří falešnou stránku (napodobující stránku banky), kam já zadám své přístupové údaje a podvodníci odčerpají hotovost z mého účtu. Zodpovídá za škodu banka, nebo jde o porušení povinností uživatele (248/2009 Sb, paragraf 116). Díky za odpověď

Odpověď

Řešení této otázky je velmi individuální. Obedně zákon o platebním styku hovoří o tom, že pokud byla provedena tzv. neautorizovaná transkace, tak za ni odpovídá poskytovatel platebních služeb (např. banka). Transakce, kterou provedl někdo podvodně, tzn. že podnět k transakci nedala oprávněná osoba, pak je podle výkladu ČNB transakce neautorizovaná a tudíž by ji měl poskytovatel plně nahradit. Jenže praxe je často jiná - poskytovatel velmi pečlivě zkoumá, zda se na podvodu nepodílel i např. sám klient banky nebo jiná oprávněná osoba. Je dále otázkou, jak je to v tomto případě se spoluúčasti klienta na takovéto transakci. Pokud se jedná o podvod např. jak uvádíte "rybaření", pak by měl poskytovatel nahradit vše.

Z tohoto vyplývá, že pokud jde o napadení PC třetí osobou a Vy jste dodržel všechna ustanovení smlouvy o vedení internetnového bankovnictví, za škodu odpovídá poskytovatel v plné výši. Pokud budete nespokojen s řešením Vaší banky nebo jiného poskytovatele, můžete se o rozhodnutí ve věci obrátit na finančního arbitra ČR.

JInak jste si přehodil čísla v zákona.... 284/2009.


Dotaz

Dobrý den, v rámci své diplomové práce srovnávám poplatky platební karty Visa Classic u bank působící v ČR a SR (např. Česká spořitelna vs. Slovenská spořitelna...) Došla jsem k závěru, že tyto poplatky jsou vyšší na Slovensku. Chtěla bych vědět, co je hlavními příčinami, že jsou tyto poplatky vyšší na Slovensku. Děkuji mnohokrát a přeji hezký den.

Odpověď

To nevím,,.... je to asi politika vydavatelů. Poplatková politika je výsadním postavením vydavatelů.


Dotaz

Dobry den, muzu se zeptat jak je to s poplatkama v CR kdyz se prevadi z jednoho uctu na jiny ucet v jinem state v ramci EU? zila jsem v zahranici a tam mi sdelili ze existuje zakon ze poplatky se za prevod z jednoho statu EU do druheho statu EU neplati?proc teda v CR chteji banky za prevod platit?dekuji Vendula

Odpověď

Dobrý den,

 

to proto, že nejsme v eurozóně. Platí Nařízení EU, které toto reguluje, ale pouze v zemích s eurem nebo zemích neeurových, které se k této akativitě dobrovolně přihlásí. Musela jste tedy pobýat v zemi s EUR. Popaltky jsou, ale jsou stejně vysoké v rámci vnitrostátních a přeshraničních převodů, polkud jsou v EUR.


Dotaz

Dobry den, chtěla jsem se zeptat, zda je "normální", že nemám aktuální přehled použitelného zůstatků na svém BÚ který mám u KB, kdy mi strhnou platby až někdy po týdnu, já se díky tomu dostala do mínusu a oni si za to naúčtovali 100 Kč?! Kdyby se mi platby odečítaly max. do 48h tak vím, kolik mám na účtu a zda mohu platit kartou nebo hotově a ne že mi několik plateb odečtou po týdnu a ještě mi zloději za to strhnou 100 Kč. Děkuji za odpověď

Odpověď

Normální to není. Já mám stejou banku jako Vy a vše funguje k mé spokojenosti. Mám internetové bankovnictví, tak to je ideální. Jakým způsobem jste se dostala do mínusu, tak to netuším. Je však věcí banky, aby toto ohlídala. Možné to je v případech vybraných karetních operací a jejich zúčtování, ale i to skoro dnes vylučuji z důvodu autorizací plateb. Platby po týdnu od jejich doručení banka stráhvat nemůže, neboť je to v rozporu se zákonem (nutné do druhého dne nejpozději, lhůty v platebním styku jsou den + jeden další den, a to až k příjemci). Pokud vím, tak mi banka toto zajišťuje bez nejmenších problémů.


Dotaz

Dobrý den ještě jednou. Omlouvám se, ale nerozumím, v čem je můj dotaz komerčního charakteru, když si vlastně stěžuji na výpověď smlouvy o stavebním spoření, která mi byla dle mého názoru dána v rozporu s VOP a důvody, proč si to myslím, jsem uvedl v předchozím příspěvku. Chtěl jsem jen zjistit Vaše stanovisko, k výpovědi, která je koncipována s ignorováním specifických ustanovení VOP pro přidělení cílové částky a od tohoto okamžiku se i odvíjejících se možností podat výpověď stavební spořitelnou. Mám za to, že toto Vaše stanovisko by pomohlo jiným nerozhodným v postupu, zda a jak se bránit, neboť tyto výpovědi obdržely tisíce účastníků smluv. Pouze v závěru jsem se zeptal na případnou lhůtu pro podání žaloby, kterou jsem si již ale dnešního dne zjistil a žalobu jsem již také sepsal. Chtěl jsem tedy po Vás pouze Váš názor na danou výpověď. Nicméně pokud jste neodpověděl z důvodu, že se v této problematice příliš neorientujete nebo k výpovědím z nějakého důvodu nechcete svůj názor sdělit, Vaše rozhodnutí plně respektuji. Osobně jsem odhodlán se soudní cestou bránit bez oledu na případné Vaše stanovisko. Hezký zbytek dne.

Odpověď

Dobrý den,

 

řeknu Vám to takto: je to odborný dotaz, který nejsem schopen odpovědět, aniž bych se mu věnoval jistý delší čas, na který nemám prostor. Je to otázka právní komerční porady a názoru. To není stížnost na banku, která by Vás se stížností "vyhodila".


Dotaz

Dobrý den. Stavební spořitelna Wüstenrot mi vypověděla smlouvu o stavebním spoření s odůvodněním, že v souladu s ust. § 7 Všeobecných obchodních podmínek platných v době uzavření této smlouvy o stavebním spoření (dále je „VOP“) je spořitelna oprávněna smlouvu o stavebním spoření ukončit výpovědí od okamžiku přidělení cílové částky, který v mém případě již nastal a je tak oprávněna učinit bez omezení výpovědním důvodem. Na toto jsem reagoval písemným oznámením o neplatnosti výpovědi, kdy v odpovědi stavební spořitelny bylo uvedeno pouze vysvětlení pojmu „přidělení cílové částky“ = vyčlenění této částky ze společných prostředků pro přidělení k určitému termínu, z čehož vyplývá, že smlouva o stavebním spoření se nachází v režimu po přidělení cílové částky poté, co účastník stavebního spoření splnil podmínky pro přidělení cílové částky, stanovené VOP. Mám za to, že výpovědí, stavební spořitelna porušila ustanovení VOP týkající se dalších podmínek přidělení cílové částky, uvedených v § 8 odst. 5 písm. b) VOP, který stanoví: „ Splnění podmínek pro přidělení a možnost přidělení cílové částky je účastníkovi oznámeno písemně, tzv. nabídkou na přidělení cílové částky.“ Z dikce tohoto znění je zřejmé, že účastník, tedy já, má po splnění podmínek pro přidělení, toliko možnost přidělení cílové částky, což mu má být pouze nabídnuto nabídkou na její přidělení. Pokud účastník nabídku na přidělení cílové částky odmítne nebo na ni nereaguje, je stavební spořitelna nucena postupovat v souladu s ust. § 8 odst. 7 písm. a) VOP, jež stanoví: „Odmítne-li účastník nabídku na přidělení cílové částky … je smlouva o stavebním spoření označena jako nepřidělená a je z dalšího procesu přidělování vyřazena. Z výše uvedeného je zřejmé, že se v uvedených ustanoveních VOP, týkajících se mnou uzavřené smlouvy, hovoří pouze o nabídce na přidělení cílové částky, nikoliv o jejím automatickém přidělení. Z označení smlouvy termínem „nepřidělená“, v případě neakceptování této nabídky, pak rovněž, dle mého názoru, jednoznačně vyplývá, že cílová částka přidělena nebyla. Ve VOP je stanoveno, že takováto smlouva je z dalšího procesu přidělování vyřazena, tedy proces přidělování cílové částky nebyl dokončen jejím přidělením, kdy proces přidělování zcela nepochybně a logicky předchází samotnému přidělení cílové částky, neboť proces „rozhodování“ je vždy procesem předcházejícím vydání rozhodnutí a vydáním rozhodnutí je tento proces ukončen. Skutečnost, že k přidělení cílové částky dosud nedošlo, je evidentní taktéž z ustanovení odst. 6 § 8 VOP, v němž je v odst. a) stanoveno, že přijetí přidělení cílové částky je účastník povinen oznámit Wüstenrotu nejpozději do 15. dne v měsíci, ve kterém má dojít k přidělení. Z tohoto ustanovení VOP je rovněž zcela zřejmé, že k přidělení má teprve v rámci procesu přidělování dojít, nikoli že k němu automaticky dojde. Taktéž z ust. § 8 odst. 4 VOP, jímž je upraveno cílové ohodnocovací číslo a jenž stanoví: „Dosažení cílového ohodnocovacího čísla smlouvy je jednou z podmínek, aby účastníkovi mohlo být nabídnuto přidělení cílové částky, je zřejmé, že přidělení cílové částky musí být účastníkovi společností Wüstenrot toliko nabídnuto, nikoliv, že je cílová částka automaticky přidělena bez projevu souhlasné vůle účastníka. Dále mám za to, že došlo k porušení ust. § 1 odst. 2 písm. d) VOP, v němž se Wüstenrot zavazuje poskytnout účastníkovi při splnění podmínek účelový úvěr ..., a dále ustanovení § 7 odst. 6: Končí li smlouva výpovědí jednoho z účastníků ( účastníky smlouvy kterou jsem uzavřel jsem samozřejmě já a Wüstenrot stavební spořitelna) nebo dohodou stran po uplynutí pěti let od uzavření smlouvy a účastník se vzdá nároku na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření, vyplatí Wüstenrot účastníkovi uspořenou částku ..., neboť spořitelna se zavázala poskytnout mi při splnění podmínek účelový úvěr a já jsem se nároku na poskytnutí úvěru dosud nevzdal, pouze jsem nereagoval na nabídku možnosti přidělení cílové částky, jelikož mi žádná taková nabídka učiněna nebyla. Poprosil bych Vás, laskavě, o zhodnocení mých argumentů pro které považuji výpověď za neplatnou a zejména o sdělení jaká je lhůta pro podání žaloby a od kdy počíná běžet, zda od data převzetí výpovědi, či zda od data, ke kterému byla výpověď dána (data ukončení smlouvy výpovědí). Poprosil bych Vás pokud by jste mohl zareagovat (alespoň stručně)do data 10.6.2014, pokud bych musel žalobu podat do dvou měsíců od data převzetí výpovědi, abych podání žaloby ve lhůtě stihl. Předem děkuji za odpověď. Pavel Grochol

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je ryze komerčního charakteru, není to stížnost na chování banky vůči klientovi. Je mi líto, ale toto není komerční poradna, ale poradna, jak na stížnost, která byla bankou odmítnuta, reagovat.

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, ráda bych se zeptala zda jsou ovlivněny české banky, které mají zahraničního vlastníka, jejich „bankovní politikou“? Jsou nuceny české banky poskytovat totožné finanční produkty stejně jako jejich mateřská banky? Předem moc děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

tato otázka není vhodná pro tuto poradnu, která se zabývá stížnostmi na banky. Proto se omlouvám, ale na tuto otázku odpovídat nebudu.


Dotaz

Byl jsem toho samého názoru. Takže ještě jednou bodově přesně podle sledu událostí... V neděli 25.5. jsem účet běžně využíval. Posílal jsem platby přes mobil.bankovnictví. V pondělí 26.5. v cca 10:30 dop. mě kontaktovalo klientské centrum banky a upozornilo mě, že jsem jednom daném případě, ¨mohl¨ porušit VOP rámcové smlouvy uzavřené mezi mnou a bankou. Pracovník call centra mi oznámil, že nemůže rozhodnout jak v tomto případě bude banka dále postupovat, protože to není v jeho kompetenci. Tedy jsem čekal vyjádření kompetentní osoby banky. Nikdo další mne nekontaktoval. Nebral jsem tedy již na tuto skutečnost žřetel. Hodinu na to, přesně v 11:50 mi přišla e-mailem od banky informace, že mi byl účet zrušen. " Dobrý den, na základě našeho rozhodnutí rušíme Váš běžný účet číslo 1222222222/3030 a všechny platební karty které jste k tomuto účtu používal. A protože pořádek dělá přátele, veškeré zatím nezaúčtované platby Vašimi kartami vyřídíme během následujících 30 dnů. Poté Váš účet uzavřeme, a pokud na něm zbydou nějaké peníze, pošleme Vám je na účet, který jste uvedl v žádosti o uzavření účtu. Ihned jsem tedy kontaktoval banku s dotazem co se vlastně dějě.??? operátorce call centra jsem zdělil informaci, že čekám na připsání větší sumy peněz. Ta mi zdělila, že ke dni zrušení mi žádná taková částka připsána nebyla. A pakliže dorazí, bude vrácena odesilateli. Odesilatele jsem tedy o této skutečnosti informoval. (příkaz odeslal 23.5.) v úterý 27.5. kdy jsem se pídil po tom, kde tedy cestují mé finance, mi pracovnice callcentra sdělila doslova: Ano, tato suma byla připsána na Váš mimochodem již 24h zrušený účet) dnes 27.5. v cca 11:00, ale mi Vám finance uvolníme nejdříve po uplynutí výpovědní lhůty 30ti dnů. T.j. 25.6. Jak by jse mi tedy doporučil dále postupovat? Děkuji za odpověď a za váš čas.

Odpověď

Hm, postup je více než zvláštní. Pokud Vám bylo sděleno, že jste porušil VOP, banka je povinna sdělit, v jakém bodě. Jinak, podle mého názoru, není naplněna možnost po okamžité zrušení účtu. Pak by tam měla být výpověď 2 měsíce s tím, že účet je funkčí. Důkazní břemeno je na bance. Zde na Vašem příkladu je zřetelné, že tzv. call centra coby klientská centra, jsou de facto k ničemu. Pracovník tam není k ničemu kompetentní (jsou to většinou studenti). Bohužel vidím jen soudní cestu. Arbitr nemůže řešit otázku výpovědi, pouze převodů. Pak můžete věc oznámit ČNB, samostatnému doboru ochrany spotřebitle, pokud jste byl v roli "nepodnikatele". Pokud to byl účet pro podniikání, tak to oznámení by bylo zbytečné. Takže v tomto případě soudní cesta,  nic jiného asi nevidím.


Dotaz

Dobrý den. Banka mi bez mého vědomí a předchozího upozornění zrušila běžný účet z interních důvodů. K tomuto došlo 26.5. v 01.04 hodin ráno. Když jsem tuto skutečnost zjistil kontaktoval jsem banku s tim, že čekám v těchto dnech platbu od odběratele. Pracovnice mi na muj dotaz odpověděla, že jakýkoliv příchozí platba se vrátí odesílateli. Kontaktoval jsem tedy odesílatele, kterého jsem seznámil s nastalou situací. V utery 27.5. Mé kontaktoval odesílatel s tim, že platba se mu nevrátila. Kontaktoval jsem tedy mou banku kde jsem se dozvěděl, že platba se mi připsala na muj běžný účet dne 27.5. Který byl ale podle banky zrušen ke dni 26.5. Ted jsem v situaci kdy mi banka sdělila, že mi zůstatek pošle po uplynutí lhůty 30ti dnu na muj účet do jine banky. Banka mi tedy zadržuje skoro 250 tis. Který ji nepatří. Já jsem uplne bez penez nemám na zboží a materiál který potřebují k menu podnikání. Poraďte mi prosím jak mohu postupovat. Živin rodinu a mam 300 korun v kapse. Dekuji

Odpověď

Dobrý den,

 

banka nesmí bez vědomí klienta zrušit účet. O zušení musíte být informovám buď minimálně 2 měsíce dopředu (viz zákon o plat. styku) nebo v případě porušování podmínek banky závěžným způsobem musíte být o této skutečnosti také informován a následně lze účet zrušit i bez výpovědní lhůty (viz NOZ, část účet). Takže buď banka postupovala v rozporu se zákonem nebo Vy jste opomenul, že Vás upozornila (a to musí prokázat banka), že porušujete podmínky pro vedení účetu.

Proč banka zadržuje 30 dní Vaše peníze na účtu, který byl tedy zrušen, tak to nevím a nemám pro to žádné logické vysvětlení. Peníze měla vrátit na účet plátce, když účet právně již neexistoval. Přijala tedy peníze bez právního důvodu, tím se dopustila bezdůvodného obohacení. Můžete si na toto stěžovat u finančního arbitra. Myslím tím to, že nevrátila převod, který byl směrován na účet, který byl zrušen a právně neesistuje. Chýpu však banku, že fakticky účet v systému veden byl, ale měl být zablokován pro jakýkoliv pohyb z něj nebo na něj. Banka pak je povinna evidovaný zůstatek vyplatit v hotovosti nebo zaslat na účet učený původním majitelem účtu.


Dotaz

Dobrý den,mám dotaz ohledně poplatku za vklad drobných mincí na účet.Mám vedeny účty u Ge Money Bank tj.tzv. podnikatelský účet a k němu přidružený tzv.soukromý účet.Na tyto účty vkládám finanční prostředky převážně "vkladem roztříděných mincí dle nominální hodnoty".Banka tento vklad hotovosti postupně zpoplatňuje či již zpoplatnila a to 2% z vložené částky.Abych eliminoval ztráty finančních prostředků zřízením tohoto poplatku chtěl jsem účet nebo účty"vézt v režimu debetního tj.záporného zůstatku na účtu(Flexikredit)"což jsem považoval,že lze chápal jako závazek vůči bance a tak využít v tomto ohledu Zákona o oběhu bankovek a mincí(tuším §5odst.3).Banka však takovýto způsob vzniklého dluhu nepovažuje jako závazek klienta vůči bance což je zásadní ve znění zákona a tím trvá na stanoveném poplatku. Prosím o osvětlení tohoto problému či o radu jak poplatek eliminovat. S pozdravem Miroslav Procházka

Odpověď

No hlavně nenoste do banky mince.....co to je za vklad? Já tu banku celkem chápu, co bude s těmi mincemi dělat..... Toto je komerční záležiitost a já se k tomu nebudu dále vyjdřovat. V tomto případě jsem plně na straně banky......


Dotaz

Dobrý den, v roce 2009 jsem si vzala úvěr na mojí firmu (s.r.o.) a podepsala jsem směnku na moje jméno. Bohužel úvěr se nedařilo splácet, banka začala vymáhat. Zatím splácíme 5.000 měsíčně, ale na úvěru narůstají úroky 25.000 měsíčně. Úvěr byl na částku 450.000, nyní i přesto, že se splácí je tam částka 550.000. Banka tvrdí, že je tam dvojí úročení. Úroky z prodlení se úročí 21%, směnečné úročení je 6%, celkově jsou tedy úroky 27% měsíčně. Přijde mi to příliš vysoké, není reálné abychom spláceli 30.000 měsíčně aby se to více nenavyšovalo. Prosím vás o radu, co v této záležitosti dělat.

Odpověď

Dobrý den,

v tomto případě Vám těžko poradím. Je to věcí Vás a banky, která Vám dala úvěr. Kromě toho je Váš dotaz mimo "záběr" této poradny, kerá se soustředí na to, jak na banky v případě stížností.


Dotaz

Dobrý den, měla bych na Vás dva dotazy, budu velmi ráda, pokud mi poradíte. 1. Moje mamka si před lety založila stavební spoření na svoji matku(tedy moji babičku), která je občanem Slovenské republiky. Spoření reálně platila moje mamka. Jde o to, že při zakládání spoření spořitelna nepožadovala nic jako povolení k pobytu atd., bylo sjednáno jako standardní spoření v ČR, vedené na občana Slovenska. Při skončení spoření však spořitelna sdělila, že nevyplatí státní podporu za celou dobu spoření, právě proto, že nebylo doloženo povolení k pobytu na začátku spoření. Může toto spořitelna udělat? Mamka posílala stížnost jak na spořitelnu, tak na ombudsmana ČR, na ministerstvo, ale všude ji odbyli, že na to nemá nárok. Tudíž posílala x let peníze na spoření, dávala jim je k dispozici, aby nyní nedostala nic(jedná se okolo 20tisíc Kč). Prosím poraďte, co se v této věci dá ještě udělat. 2. Opět Wustenrot - mamka si před deseti lety založila "skvělou životní pojistku", kam posílala 12000Kč ročně. Nyní po deseti letech dostala výnos pouze 6000Kč. Je toto možné? Přitom slibovali výnos až 50%. Pokud byste byli ochotni mi v tomto poradit/pomoci, zjistila bych když tak další podrobnosti. Zvažovaly jsme i právní pomoc, ale nevíme, jak velkou šanci bychom měly na úspěch. Děkuji,

Odpověď

Dobrý den,

předesílám, že tato rubrika není komerční poradna. Co se státní podpory týká u stavebního spoření - pro výplatu státní podpory je nutné ze zákona doložit -

u cizích státních příslušníků
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. rodné číslo,
3. poštovní směrovací číslo adresy místa pobytu v České
republice,
4. druh pobytu.

Pokud toto nebylo při uzavríání smouvy doloženo, nemohla stavební spořitelna zařadit Vaši babičku do seznamu osob, které mají nárok na státní podporu.

 

Ke druhé otázce - nevím, jak zněla smlouva o životním pojštění, ale osobně vím, že pokud se jedná o kapitálovou nebo investiční, tak výnosná je až po nějaké delší době, která je jistě delší než 10 let (min. 20 a více). Kromě toho - pokud to byla investiční, tak tam může dojít i ke ztrátám z investování. Opět záleží na smlouvě. Nicméně o rozbor smlouvy se můžete poradit s některým z komerčně zaměřených poraden, kde se však asi platí....


Dotaz

Dobrý den, prosim Vás o radu v postupu banky, který se mi nezdá moc v pořádku. Platbou přes internet jsem si zaplatila voucher za několik desítek tisíc z portálu slevomat.cz, produkt nebyl uskutecnitelny a tak mi uznali reklamaci s tim, ze 29.4. ve 13:40 mi odeslali peníze zpet na muj účet, poslali mi i potvrzeni že peníze od nich odešli s tim ze je budu mit do tři pracovních dnu na účtě.... nicméně uběhl týden, oni moji peníze nemají a ja je na účtě nemam. Banka tvrdi ze mají 14 dni na to aby mi peníze připsali na účet, protoze je to tak běžné když mi vracejí peníze po platbě přes internet. Jsem z toho překvapena a vůbec nevím kde jsou moje nasporene peníze když slevomat je odeslal a ja je nemam, prosim poraďte mi, přece není možný aby převod který jsem uskutečnila za dvě minuty jim opačným směrem trvá uz vic jak týden a ještě mám "trpelive" čekat další týden. Prosím poraďte mi.... Děkuji, Uličná

Odpověď

Dobrý den,

 

samozřejmě, že platba musí být zúčtována do dvou pracovních dní od okamžiku zúčtování na vrub plátce, tj. slevového portálu. Nicméně máte právo na to, aby Vaše banka provedla šetření u banky plátce. Podejte oficiální reklamaci u své banky, i když asi ona za to nemůže.... Jinak nějaké tvrzení o 14 dnech je nesmysl. Lhůtu v platebním styku jsou dány zákonem o platebním styku (dostupný na stránkách ČNB v sekci platební styk). Jen pozor na tzv. podmínky, které si může stanovit slevový server co se týká vrácení peněz. To nemá se lhůtami v plategbním styku nic společného...... Jo, a pokud by Vám nechtěli vyhovět nebo odmítli, podejte návrh na řešení u Finančního aribtra ČR.

 


Dotaz

Dobrý den 1) Může stavební spořitelna vypovědět smlouvu o stavebním spoření, když podle obchodních podmínek je to možné až po přidělení cílové částky. Já jsem dostal nabídku na přidělení cílové částky ale nereagoval jsem. § 8 všeobecných obchodních podmínek říká: odst. 7 "Nepřijetí přidělení cílové částky: Odmítne-li účastník nabídku na přidělení cílové částky nebo neobdrží-li Wustenrot ve stanovené lhůtě prohlášení o přijetí přidělení, je smlouva o stavebním spoření označena jako nepřidělená a je z dalšího procesu přiřazování vyřazena." 2) Může stavební spořitelna v obdobném případě dát výpovět podle § 582 občanského zákoníku na přespořenou smlouvu? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

podle mého může. Je nutné si prostudovat podmínky dané stavební spořitelny. Pokud jste nereagoval, bylo to ze strany stavební spořitelny chápáno tak, jak citujete z jejich obchodních podmínek. Posuzuji to však pouze z toho, co mi píšete. Jinak § 582 NOZ hovoří o neplatnosti smlouvy... Vy to máte asi z původího zákona 40/19964 Sb......


Dotaz

Dobrý den, v pořadu Stream jsem zaslechla pana Nachera, jak říká, že nová zákonná úprava značně omezila poplatky za předčasné splacení úvěru. Já jsem si v roce 2008 vzala hypoteční úvěr u Komerční banky na nákup nemovitosti, tehdy jsem vůbec nepočítala s možností tento úvěr nějak byť částečně splatit, zároveň jsem udělala velice špatné rozhodnutí s fixací, kdy jsem si ji dala na 10let (v době nejvyšších úroků atp.), neboť jsem měla strach, že v případě jejich růstu bych hypotéku nezvládala. Banka mi to samozřejmě nijak nerozmlouvala. Už několikrát jsem se díky rodičům pokoušela hypoteční úvěr "umořit" první sankce byla samozřejmě velká částka, na další pokusy o sjednání kompromisních podmínek (ve smlouvě je napsáno: až 25%z nesplacené jistiny, účtují samozřejmě maximum)však banka nechtěla přistoupit i přes upozornění, že zcela neprozíravě tak v roce 2018 ztratí klienta, jenž by jim platil dalších 20let. Také jsem se samozřejmě poptávala i na možnost refinancování, kdy by však výsledek byl pro mě stejný. Chci se tedy zeptat, zda existuje nějaké závazné omezení výšky sankce - poplatku za předčasné splacení hypotéky, předem moc děkuji za odpověď.

Odpověď

Není, pokud byste však neuhájila myšlenku, ze je Vaše smlouva v rozpru s veřejným pořádkem nebo dobrými mravy. Sankce je smluvní věc a pevne stanovena doba splatnosti je, podle mého názoru, závazná. 

 


Dotaz

Dobrý den, Byl jsem na služebce v Mexiku. Pokoušel jsem se vybrat peníze v bankomatu ale bez výsledku, 3x ve dvou dnech. Pokaždé s hláškou že čas pro transakci vypršel a bankomat mi vrátil kartu. Po návratu domů jsem zjistil že peníze mi ale z účtu ztrženy byly. Nevíte kde se mám dovolat pomoci? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

zásadně u Vaší banky, resp. vydavatele karty. Mně se to stalo také, ale v ČR. Peníze byly pouze zablokovány, ale nikoliv zúčtovány na vrub účtu. Proto pokud byly opravdu zúčtovány, reklamace je nutná. Otázka je, že nemáte v ruce žádný argument, abyste to dokázal. Ona totiž proběhla úspěšná autorizace, ale už nebyla dokončena. Pokud by Váše reklamace nebyla vyřízena, můžete se pokusit o řešení přes Finančního arbitra ČR, který je zapojen i do mezinárodní sítě memosoudních řešení sporů, mohl by tedy možná pomoci.


Dotaz

Dobrý den, manžel má překlenovací úvěr ze stavebního spoření s cílovou částkou 70 tis. Kč a tento úvěr není zastavený nemovitostí (u Wustenrotu). Chtěli bychom tento úvěr předčasně splatit (buď plně anebo alespoň částečně, abychom se dostali do řádného úvěru ze SS). Spořitelna nám ale sdělila, že to nelze, protože nedosáhneme na potřebné hodnotící číslo (i za předpokladu, že zvýšíme částku, kterou budeme dospořovat nebo tam vložíme jednorázový vklad, na požadované hodnotící číslo dosáhneme nejdříve za dva roky). Chci se proto zeptat, zda toto jednání spořitelny není protizákonné? Neměl by se tento úvěr řídit zákonem o spotřebitelském úvěru (je sice na bydlení, ale není zastavený nemovitostí), který garantuje dlužníkovi možnost úvěr kdykoli předčasně splatit? Děkuji za Vaši odpověď.

Odpověď

Jsem názoru, že o spotřebitelský úvěr se nejedná, neboť se řídí zákonem o stavební spoření, kde je pojednáno i o úvěru ze stavebního spoření. Podle mého názoru není nutné zajištění nemovitostí, neboť zdrojem jeho krytí není výnos z emise hypotéčních zástavních listů.


Dotaz

Dobrý den, stavební spořitelna Modrá pyramida napsala mé manželce 7.4.2014, že od 1.5.2014 mění úrokovou sazbu z 2% na 1%. Na tom by nic nebylo, protože podle smlouvy na to mají nárok, jelikož už uplynulo 6 let a mi smlouvu neprodlužovali. Co mě však zaráží, že v případě našeho nesouhlasu můžeme vypovědět smlouvu až za tři měsíce od začátku nadcházejícího měsíce. Je tohle vůbec přípustné? ?? To je jako by mě řekli v práci, že od prvního dostanu jen půlku výplaty, nemůžu s tím nic udělat a ještě si musím odmakat tři měsíce za poloviční gáži a pak teprve můžu odejít. Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

jedná se o tzv. vyplacení odbytného, tzn., toho, co jste is na stavebním spření nastřádali vč. úroků a státní podpory. Tato lhůta je smluvní a byla jistě uvedena již v původní smouvě o stavebním spoření. Takto to praktikují všechny stavební spořitelny. Je to výpalta odložená, neboť účet stavebního spoření je v podstatě spořící účet vázaný ze zákona po dobu minimálně 6-ti let. Po jeho uplynutí, pokud smlouvu neprodloužíte, banka Vám peníze úročí (sice nižším úrokem), ale je ho třeba chápat jako spořící účet s výpovědní lhůtou. ta lhůta je tříměsíční....... Pokud by však lhůta stanovena ve smlouvě (nebo podmínkách k nim se vážící), pak by ji bylo možno považovat jako neoprávněnou.....


Dotaz

Dobrý den, provedl jsem placení nákupu platební kartou.Transakce mi byla bankou stržena z účtu. Za dalších cca 14 dnů (již v následujícím měsíci)mi byla ta samá transakce stržena znovu. Kontaktoval jsem zpoplatněnou telefonní linku banky a uplatnil ústní reklamaci. Pracovnice mě informovala, že se jedná o chybu banky, ne chybu marketu, kde jsem provedl nákup. Částka mi byla vrácena na účet v plné výši. Na můj dotaz, kdo mi uhradí zhruba 15 min. hovor na mé náklady, mi doporučila uplatnit písemnou reklamaci. Mám v tomto případě nárok na nějakou kompenzaci od banky za neoprávněné stržení finančních prostředků, s kterými jsem nemohl 48 hodin volně nakládat, náklady na telefonní hovor a ztrátu času? Podotýkám, že jsem se nedočkal ani ústní omluvy. Děkuji.

Odpověď

Doborý den, ano máte. Máte nárok po bance požadovat příp. ušlý úrok (pokud to byl ale účet běžný, tak je úročen minimálně, ne-li nulou), příp. další skutečné, ale prokazatelné nákllady (např. poku máte paušál na telefon, tak se náklady na Váš hovor budou těžko dokazovat, totéž je se ztrátou času....). Nový občanský zákoník sice již zná nemajetkovou újmu, ale praxe s tímto je zatím minimální. Je škoda, že se Vám banka písemně neomluvila. Já měl podobný případ, a mně se banka omluvila mailem.


Dotaz

Dobry den, rad bych se zeptal ohledne Smlouvy o hypotecnim uveru. Rozhodl jsem se refinancovat hypoteku u jine banky. Uzavrel jsem smlouvu, ale ted bych od ni rad odstoupil. Jeste nedoslo k cerpani penez ani jsem jeste nepodepsal Zadost o cerpani penez. Je to mozne zdarma a bez udani duvodu? Zadne sankce jsem nenasel ani ve smlouve, ale pro jistotu se ptam. Dekuji Roman Cihalik

Odpověď

Tak možné je všechno. Nový občanský zákoník zná důvod ukončení smluvního vztahu odstoupením od smlouvy. Otázkou je, co upřesňují podmínky dané banky. Prostudujte si podmínky ukničení a uvidíte. Pokud nebudete peníze čerpat, většinou Vám banka sama smlouvy vypoví, ale bývá tam stanovena sankce. Protože již smlouva nabyla platnosti, tak podpisy obou stran, tak je nutné opravdu prostudovat kokrétní podmínky dané banky.


Dotaz

Dobrý den, využívám několik smluv stavebního spoření a samozřejmě na ty smlouvy na které neberu státní podporu jsem posílal pouze minimální částky. ČMSS mě upozornila, že pokud nebudu platit minimálně 1000Kč vypoví mně smlouvu.Proto jsem platil 1000 Kč měsíčně, ale v minulém měsíci jsem poslal pouze 200 Kč namísto 1000 Kč poněvadž jsem měl nepředvídané výdaje - okamžitě jsem dostal dopis, že moje smlouva končí. Ihned jsem poslal 1800 Kč a napsal jim na E- mail, že s tím nesouhlasím a že mám zájem ve spoření nadále pokračovat - mail byl adresován ombudsmanovi ČMSS, kde jsem ho vyzval, aby učinil nápravu poněvadž v jejich podminkách má SS nárok vypovědět smlouvu po 18 ti měsících neplacení. Jaký máte na tento můj případ názor - budu mít šanci ve stavebním spoření pokračovat, když úroková sazba spoření je 3% ? Děkuji za odpověď S.Plevák

Odpověď

Dobrý den,

mohl byste pokračovat, pokud budete plnit podmínky stavební spořitelny. Pouze tam, kde je přiznána státní podpora, je regulace tohoto spoření. Ty další účty bez podpory až tak regulovány nejsou. Tzn. pokud si banka dala do podmínky, že to musí být jeden tisíc Kč, pak to, bohužel, musíte plnit. Chápu, že zúročení je exkluzivní na dnešní výši sazeb. Nicméně, bude-li chtít banka s Vámi skončit, tak důvod má. Vězte, že banka nebude mít zájem takto vysoce úročené vklady mít.


Dotaz

Dobrý den, Potřebuji poradit, která banka má nejlepší spořící účet,co se týče úroků i v návaznisti na poplatky a kde nemusím mít zároveň běžný účet. Děkuji za odpověď S pozdravem Homulka

Odpověď

Dobrý den,

tato poradna není komerční, takže je mi líto..... Prostudujte si internetové stránky banky, tam to všechno je.


Dotaz

Dobrý den, mohu u stavebního spoření považovat ročně připsaný úrok z naspořené částky za formu spoření? Ve VOB mám za podmínku spořit min. částku (cca 5Kč z každé 1000Kč cílové částky měsíčně). Spořitelna mi chce jednostranně smlouvu vypovědět. Smlouva je z roku 1999 s úrokem 3%+1,5%. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

 

obávám se, že připisovaný úrok není spořením ve smyslu zákona. Nicméně nejste nucen ve stavebních spořitelnách spořit... když nebudete, nebude Vám přiznána státní podpora. Můžete ale tím porušovat podmínky dané stavební spořitelny, která pak má právo smlouvu vypovědět. Proto si projděte pozorně podmínky Vaší stavební spořitelny.


Dotaz

Dobrý den.Mám dotaz ohledně předčasného splacení úvěru:dne 20.02.2009 jsem obdržela úvěr na 200000.-kč s roční%sazbou 14,39%(měsiční splátka 3665.-kč)do roku 2016 dne 22.02.poslední splátky 3525.-kč.Zůstatek půjčky činí do této doby 80 680,09kč ale teď v březnu 22.03.2014 mi strhnou splátku 3665.-kč(tudíž o tuto částku bude méně).Když jsem se zašla zeptat na pobočku ČS před termínem březnové splátky,tak na pobočce ČS pracovnice(mimochodem velmi nepříjemná a neochotná) mi sdělila že budu platit 84 369.-kč s poplatkem za předčasné splacení a více se se mnou nebavila,asi jsem ji moc obtěžovala.Chci se zeptat jak je možné že budu platit ještě více za 5let než za 7let,přece 2 roky úroků se mi odečítá tak jako u jiných bankovních subjektů kde jsem taky předčasně splatila půjčky a platila jsem nižší částku.Předem děkuji za odpověď.S pozdravem Libuše Mišáková

Odpověď

Dobrý den,

neznám SW dané banky, abych Vám mohl fundovaně odpovědět. Kromě toho neznám podmínky předčasné splátky. Může tam být sankce za předčasnou splátku (což je celkem normální), protože když jste si dohodla úvěr na určitou dobu, tak když chcete splácet dříve, tak banka může požadovat mimořádné plnění. Váš úvěr byl poskytnut dříve, než nabyl účinosti nový zákon o spotřebiteslkém úvěru. Kromě tho není z Vašeho přípisu zřejmé, že se o tento typ úvěru jednalo. Jen banka Vám může sdělit další podrobnosti,nikoliv člověk, který je mimo daný problém.

Podstata úvěru je totiž v tom, že v rámci splátek platíte nejdříve více úrok z úvěru a nižší splátku daného úvěru (jistinu), a čím více s blížíte termínu spatnosti úvěru, tak platíte sice stále stejnou částku, ale ta je složena z nižší částky úroku a vyšší částky jistiny. Proto za více let na počátku splácení úvěru ve skutečnosti splatíte nižší jistinu a vyšší úrok a čím se blížíte k době splatnosti úvěru, tak se poměr mezi výši úroku a výši jistiny mění..... Ono to není tak jednoduché vysvětlit, chce to vidět např. na grafu apod. Můžete po bankce požadvoat tzv. úrokovou stupnici, na které to jasně uvidíte. Nevím, zda Vaše banka tento typ služby, který však může být zpoplatněn, realizuje.


Dotaz

Dobrý den, jsem u Rajfky (bývalé eBanky) přes 10let...Kromě drobné půjčky mam kreditní karty s limitem 30 000. Splácel jsem 3,5, úrkok 18% tj. kolem 1000,- měsíčně k 10.dni v měsíci. Chtěl jsem,aby se to strhávalo 21.den, navštívil jsem 7.2. pobočku,co se nestalo? Začlo se mi to strhávat 7.3. a teď ještě 21. znovu a místo 1800,- za přečerpání (bylo asi 600-700 skutečně přečerpáno)se jim po 7.3. objevilo, že je stláe přečerpáno (peníze si strhli,ale nepřipsali) a pak je strhli v měsíci znovu! Jak se proti tomuto nekalému jednání bránit? Mimochodem si naúčtovali sankční úrok a přenastavili účet z 18% na 25%! Děkuji

Odpověď

Nevím, co na to odpovědět. Zkrátka něco zadali do systému banky a asi chybně. Takže Vám nebude zbývat nic jiného, než opět do banky zajít a celou věc popsat a vyžadovat, aby situaci prověřili. Já Vám nic k tomu nesdělím, nemám přístup do systému banky. Kromě toho jste se neyjádřil zcela přesně. Nevím pořádně, co se Vám na účtu děje.


Dotaz

Dobrý den. Vladimír Holčák. Chtěl bych se zeptat jestli má KB právo aj podle svých obchodních podmínek zablokovat kreditní karty,když jsem nesouhlasil o konsolidaci to co všude dlužím.Stalo se tak,že nám umřel tatka a jsem chtěl posunout splátkový kalendář o 3 měsíce a pak pokračavat ve splácení dál předchozí konsolidace kde jsem splácel 766kč měsičně,kterou jsem uzavřel před 5 lety a měla skončit v lednu 2015.Oni mi navrhli bud,že to s nima hned udělám konsolidace všeho co dlužím a navážu na předchozí a budu platit pořád stejně,ale já jsem s tím nesouhlasil,tak to se mnou uzavřeli jinak a poslali to do Prahy jestli to schválí.Za 30 dní se mi ozvala ženská a začala se ptá na všechno možné,a taky mi navrhla to stejné.Ja jsem s tím zase nesouhlasil a po 14dnech mi poslali dopis,že to je zamítnuto a tím,že jsem nesohlasil s konsolidací všeho,a nakonec mi odstavily všechny kreditní karty kde čerpám a splácím.Dost mě to rozčílilo.Když jsem pak do té banky zašel zeptal jsem se proč mi nejde platit ani vybrat peníze,tak mi řekli,že jsou zablokované s toho důvodu,že to rozhodli tam kde to posílaly podle sebe.Podle jejich obchodních podmínek prý mají na to právo.Prosím o radu co mám dělat.Děkuji.Naschledanou.

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že Vám neporadím, pokud bych si podrobně neprostudoval podmínky banky. Přeci jen - toto není komerční poradna, ale poradna k možným stížnotem na banku. Omlouvám se Vám.


Dotaz

Dobrý den, chtěl bych vás poprosit o informaci ohledně smlouvy o založení, v mém případě, spořícího účtu. Založil jsem si online spořící účet u EQUA Bank. Následně mi byla přes kurýra dodána k podpisu univerzální rámcová smlouva s uvítacím balíčkem. Od banky mi přišlo několik emailů o aktivaci a v příloze "Potvrzení o založení spořícího účtu". Zajímalo by mě obecně, zda stačí mít pouze takovouto "elektronickou smlouvu" v případě nějakých pozdějších nepředvídaných komplikací nebo sporů s bankou. Když to tak vemu, tak v ruce namám v podstatě žádný dokument s razítkem banky, že nějaký účet u dané banky mám. Když jsem se na to v bance ptal, bylo mi řečeno, že zasílají potvrzení v příloze emailu, což stačí. Je to z právního hlediska v pořádku a platí toto potvrzení (když ho např. vytisknu) stejně jako písemná forma s razítkem banky? Je tento postup běžný a v pořádku? Příklad: Když vezmu tu nejhorší smyšlenou situaci, že banka zbankrotuje, ztratí se elektronická data nebo banka zapře existenci mého účtu, mám poté s těmito materiály vůbec nějakou šanci na úspěch? V dnešní době je vše řešeno hlavně elektronicky, ale všichni víme, jak je tento způsob zranitelný a později těžko dohledatelný, i přesto, že banky by měly mít perfektní zabezpečení. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

možné to je, neboť nový občanský zákoník nevymezuje obecnou povinnst písemné formy sllouvy jako tomu bylo u občanského zákoníku. Kromě toho je otázkou, co je to písemnost. Ona to může být i nabídka a jejínásledná akceptace. Když si mail vytisknete a založíte k dokumentaci k účtu (tj. kopii rámcové smlouvy), pak by to mělo být OK. Další - budete mít potvrzení o zůstatku na Vašem účtu, což je také doklad o tém, že peníze v bance máte.

Razítka jsou pozůstatkem doby minulé, záleží, co je uvedeno ve výpisu z obchodního rejstříku, jak činí jednání zástupce společnosti. To ale není Vaše starost. Vy jednáte v dobré víře. Spíše bych viděl riziko, zda kurýr provedl Vaši identifikaci.....


Dotaz

Dobrý den, u GE Money Bank mám hypotéku. Koncem roku jsem dostal dopis, ve kterém mi banka oznamuje, že vzhledem ke změnám v občanském zákoníku mění jednostranně obchodní podmínky a pokud se změnou nesouhlasím, mám možnost tento nesouhlas vyjádřit a písemně zrušit můj závazek. GE Money mi potvrdila, že tohle ustanovení platí taky pro hypotéky, ale upozornila mě, že v takém případě naúčtuje poplatek za předčasné splacení úvěru (statisíce korun). Smluvní dokumentace ani produktové podmínky neobsahují žádnou zmínku o tom, že banka může požadovat poplatek v případě výpovědi z důvodu nesouhlasu s jednostrannou změnou smluvní dokumentace. Můj dotaz je následující: Má právo banka požadovat poplatek? Můžu se podle Vás obrátit na soud, anebo podobnou instituci? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

toto považuji za nehorázné... pokud banka mění podmínky a Vám nevyhovují, tak přeci oni porušili původní smlouvu a nemohou tedy vybírat poplatek za předčasné splacení úvěru. Je to nátlak a vydírání..... Proto bych neváhal a na soud se obrátil, pokud však podmínky stanovené bankou jsou pro Vás nevýhodnější než ty, za kterých jste si produkt koupil. Prozatím se nemůžete hojit stížností u finančního arbitra ČR. Zatím mu to kompetence neumožňují.


Dotaz

Dobrý den pane Schlossbergere, mám krátký dotaz. Ve firmě řešíme podnikatelský úvěr a v užším výběrovém kole se ocitly 2 bankovní instituce, které se se svými nabídkami "praly" takřka až do konce. Po té, co byla vybrána nabídka jedné z nich a byla podepsána smlouva, poslala druhá banka (Oberbank) fakturu na 20 tis. Kč za práce spojené s přípravou financování a smluv. Motiv samozřejmě chápu, jsou naštvaní a uražení, že jsme si po x týdnech jednání nevybrali je, ale nic takového nebylo předem domluveno. Ani slovně ani písemně. Otázka zní: Má na proplacení obdobné faktury banka z jakéhokoliv (zákonného) důvodu nárok? Děkuji za odpověď. S pozdravem, David Haramija

Odpověď

Dobrý den,

podle mého názoru nemá. Pokud se jednalo o výběrové řízení bez jakékoliv smlouvy (byť ústní), tak na to banka nárok nemá. Pokud má něco takového v sazebníku, tak se to týká jen jejich klientů, nikoliv neklinetů. Vy jako firma nejste jejich klientem. Vy jste se o úvěr neucházeli, nedávali žádost o poskytnutí úvěru. Jen jste je oslolivli, že se mohou o příležitost stát se Vaší bankou ucházet.

To je asi stejné při jakýchkoliv zakázkách. Dokonce ti, co se chtějí zúčastňovat výběrových řízení, platí nevratné zálohy, a to do výše několika desítek tisíc....... tzn. situace přsně opačná. Poroto radím, nic neplaťte a naopak danou fakutru vraťte s písemným vyjádřením, že vůči bance nemáte žádné závazky, neboť neplynou z žádné uzavřené smlouvy. Účast ve výběrovém řízení bylo jejich rozhodnutí, na které nemuseli reagovat nebo se ho účastnit.

Raději si ale projděte nový občanský zákoník, zda se tam nepřisuzuje druhé straně úhrada alespoň nákladů, tzn. to co banka požaduje. Zatím nemám nový OZ tak "zažitý"......


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna