Pojištění na zimu. Víme, které se hodí mít, než udeří mráz


29. 10. 2019  00:39     Tisková zpráva     komentáře (0)

Zimní měsíce jsou rizikové z mnoha důvodů. Působí komplikace řidičům, kteří v mrazivých dnech nenastartují nebo nezvládnou jízdu na kluzké vozovce. Majitelé domů zase řeší havárie na vodovodním potrubí a kompenzace za úrazy těch, kteří si na zmrzlém chodníku před jejich domem způsobí zranění. Rizikové jsou také zimní sporty. Expert radí, které pojištění se hodí mít, než zima udeří.

Pojištění na zimu. Víme, které se hodí mít, než udeří mráz




Péče o miláčka na kolech

Způsobit škodu na cizím vozidle může znamenat velký zásah do rodinného rozpočtu, což se obzvláště před Vánocemi moc nehodí. Proto existuje povinné ručení, které tyto škody kryje. Platit ovšem nemusí ve všech případech. Například pokud řidič nedodržel svou povinnost a nevyměnil včas letní pneumatiky za zimní.

„Pojišťovna má možnost krátit náhradu škody, pokud je prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem havárie. Při jízdě na letních gumách v zimě nebo na výrazně sjetých gumách se vzorkem menším než 4 milimetry, může požadovat vrácení části, nebo dokonce plné částky, kterou vyplatila za úhradu škod,“ říká Lubomír Piko z online pojišťovací služby DOK. Povinnost mít zimní pneumatiky mají řidič v období od 1. listopadu do 31. března, v místech označených příslušnou dopravní značkou. Jelikož však vyhláška pamatuje i na výkyvy počasí, platí tato povinnost v případě, že je na silnici sníh, led či námraza nebo pokud lze předpokládat, že sněžit či mrznout bude. Podle dopravních expertů je ale nejvhodnější přezout pneumatiky, když průměrná denní teplota klesne pod 7°Celsia.

Se škodou na vozidle způsobenou živlem, například pádem stromu, rampouchů či sesuvem sněhu, pomůže havarijní pojištění. Také pro něj ovšem existují výluky, a zatímco u povinného ručení jsou definovány zákonem, v případě havarijního pojištění záleží pouze na pojišťovně, jaké výluky do pojistných podmínek zahrne.

„Pokud vozem cestujete na zimní dovolenou, pak je zvlášť důležitá asistenční služba. Některé pojišťovny ji nabízejí i k povinnému ručení, jde však o naprostý základ, většina úkonů je v něm zpoplatněna. Pokud má řidič havarijní pojištění, asistence bývá v ceně a ve výrazně větším rozsahu. Navíc, při sjednání povinného a havarijního ručení se asistence sčítají,“ říká Piko. Pokud selže vozidlo, což je při teplotách hlouběji pod nulou poměrně časté, pojišťovna je schopna rychle zajistit náhradní vůz či opravu.

Majitel domu musí myslet i na druhé

V případě nemovitostí pojišťovny nejčastěji řeší škody způsobené živly, jako je poškození budov vichřicí, tíhou sněhu nebo mrazem. Často dochází také k poškození vytápěcích systémů a k popraskání vodovodního potrubí. Pojištění proti těmto škodám by měl majitel domu zahrnout do pojištění nemovitosti.

Důležité je dbát i na zdraví a majetek ostatních osob, které může ohrozit například strom padlý pod tíhou sněhu či sesuv sněhové pokrývky nebo ledu ze střechy domu. Odpovědnost v těchto případech nese majitel domu, jehož povinností je zabezpečit nemovitost tak, aby nikoho a nic neohrožovala. „Škody způsobené na cizím zdraví a majetku lze připojistit v rámci pojištěním nemovitosti nebo pojištění občanské odpovědnosti. To slouží také ke krytí škod, které by pojištěný případně způsobil třeba na lyžích, bruslích nebo při dalších sportovních aktivitách,“ říká Lubomír Piko z DOK.

Po nahlášení události pojišťovna posuzuje, jak se majitel pokusil předejít vzniku situace. Například, zda pravidelně odklízel sníh a námrazu. Pokud svoji povinnost zanedbal, hrozí mu, že pojišťovna zkrátí plnění.

Na lyžích bezpečně

Škodu jiné osobě lze snadno způsobit při sportu. Takzvaná pojistka na blbost chrání před finanční zátěží, která je spojená se zaviněním zranění či smrti. V praxi se jedná třeba o nehodu při lyžování, bruslení a dalších rekreačních sportech. „Pokud se nehoda přihodí na sjezdovce a dojde ke zranění nebo poškození vybavení druhé osoby, hodí se mít sjednané pojištění právní ochrany. Ta pomůže se zdokumentováním následků události i řešením situace v místě. Odjet od nehody na „dobré slovo“, bez fotek a popisu situace, může být nebezpečné hlavně pro peněženku. V zahraničí není výjimkou, kdy poškozený zpětně požaduje právní cestou vysoké částky za náhradu škody,“ dodává Piko.

Za samozřejmost by se dalo označit úrazové pojištění pro lyžaře a snowboardisty, a to bez ohledu, zda bude sport provozován v Česku nebo v zahraničí. Mezi klíčové položky, které je potřeba dobře promyslet, patří pojištění léčebných výloh a odpovědnost za škodu, které by mělo být sjednáno s limitem alespoň 5 milionů korun.


POZNÁVÁME BANKOVNÍ SLUŽBY S FILIPEM:

Jak a podle čeho vybírat nejvýhodnější úvěr? A jak spravně vypočítáme RPSN a úrok? Jaká známe druhy úvěrů? ZDE

 

 



Pojištění na zimu. Víme, které se hodí mít, než udeří mráz

Diskutovat (0)