poplatky MBANK

Dotaz: Dobrý den, Jako odborníka v oblasti bankovnictví Vás prosím o odpověď na následující problém: Kdysi jsem uzavřel smlouvu s MBANK. Ve smluvních podmínkách je, že změna smluvních podmínek probíhá zveřejněním v internetovém bankovnictví. To bych plně akceptoval. Náhodou v tisku jsem zjistil, že došlo ke změně sazebníku. Podle mého názoru je součástí smluvních podmínek. Mbank však tvrdí že není, a že změnu zveřejnila vhodným způsobem= na facebooku a svém blogu. Ihned po tomto zjištění jsem smlouvu vypověděl a nové poplatky odmítl uhradit (v březnu 2015). V říjnu jsem náhodou zjistil, že ač dle dokumentace je výpověď přijata tak podle zjištění účet zrušen nebyl a banka si dále a dále účtuje poplatky. V říjnu 2015 jsem uvedené reklamoval. V listopadu mi sdělili, že prodlužují lhůtu k vyřízení reklamace na neurčito že jde o zvlášť složitý problém. Stěžoval jsem si na ČNB a těm to přijde ok. mám tedy dotazy: 1) sazebník poplatků není součástí smluvních podmínek? co to tedy je? Jak je může banka měnit bez exaktně daného způsobu informování klienta? 2)na banku se nevztahuje zákon o ochraně spotřebitele? že si může "základní otázku" prohlásit za obvzlášť složitou a neřešit reklamaci již 4 měsíc? 3) jakým způsobem se dá požadovat nové prošetření reklamace na ČNB? 4) mohl bych nominovat uvedený způsob změny smlouvy tj po informování na facebooku na zvláštní cenu na Vašem serveru za "přínos k bankovní kultuře v poplatcích"?Podrobnější informace Vám rád poskytnu mailem. Děkuji za odpovědi



Odpověď:

Dobrý den,

nejdříve k poslední, tj. 4. otázce - já jsem externí spolupracovník tohot serveru, takže podle mne můžete námět předat... já o  tom nerozhoduji.

Jinak asi víte, že tato odpovědna slouží pro osoby, které si neví rady s reklamací vůči bance.

Postup, který uvádíte, je jednoznačně v rozporu jak se zákonem o platebním styku, tak s občanským zákoníkem. Sazebník je nedílnou součástí smlouvy, resp. podmínek, které jsou součástí smlouvy a cena je podstatnou náležitostí, u které zákon o plat. styku vyžaduje, aby každá změna této skutečnosti byla klientovi poskytnuta, nikliv zpřístupněna (tzn. odkaz na intenret). I kdybych pominul tuto skutečnost, tak každá smlouva je vypověditelná. Pokud jset při výpovědi dodržel podmínky banky, příp. občanského zákoníku či zákona o plat. styku, pak je banka povinna Vám smlouvu zršit s tím, že ji může zrušit nejpozději po uplynutí třiceti dní po doručení výpovědi (prakticy - může ji zrušit o jeden měsíc později ke dni doručení výpovědi). Není možné účet nadálé vést a účtovat poplatky.

Takže k otázkám:

ad 1) Ano, sazebník je součástí smlouvy (musí být), příp. podmínek, které jsou součástí smlouvy. Cena služby je považována stále za podstatnou náležitost smlouvy o účtu. Zákon o plat. styku ukládá bance povinost poskytnout klientovi informaci o změně. Poskytuntí znamená, že klient musí být o této změně informován na nosiči dat, který je schopen trvalého záhnamu. Musí mu tato informace býti doručena. To jistě není odkaz na web stránkách banky.

ad 2) Ano, vztahuje a dokonce se vztahuje občanský zákoník, který chrání spotřebitele celkem významným způsobem (je zaměřen právě do oblasti obchodních podmínek).
K tomu lze podotknout, že banka ze zákona o plat. styku musí mít reklamační řád, který musí jasně stanovit závaznou lhůtu pro vyřízení reklamace.

ad 3) Nevím, zda jste oznámil tuto svou zkušenost samostatnému odboru ochrany spotřebitele ČNB. Můžete se svého práva domáhat i soudní cestou, bohužel u finanančního aribtra byste asi prozatím neuspěl, není podle mého názoru prozatím k vyřízení této stížnosti kompetentní.

Zdravím....



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy