Poradna Otakara Schlossbergera:
Banka musí změnu poplatku prokazatelně oznámit


23. 10. 2015  00:38     Miroslav Zeman     komentáře (0)

PÁTEČNÍ SERIÁL PORADNA JUDR. OTAKARA SCHLOSSBERGERA: Čtenář si v poradně stěžuje na to, že mu nebyla oznámena změna poplatku a v důsledku toho se dostal do mínusu a byly mu účtovány pokuty. Jak odpoví náš poradce? ČTĚTE DÁLE!

Poradna Otakara Schlossbergera: Banka musí změnu poplatku prokazatelně oznámit




Banka musí vždy prokazatelně informovat svého klienta o změně výše poplatku a to s dostatečným předstihem. Také je povinna umožnit mu bezsankční vypovězení služby pokud by klient s novou výší poplatku nesouhlasil. Banka je přitom povinna prokázat, že klienta řádně o změně poplatku informovala. Zda v tomto konkrétním případě banka klienta informovala či nikoliv ponecháme nyní bez komentáře. Jde nám zde o modelový příklad, který může potkat kteréhokoliv s klientů bank. Jde tedy o posouzení modelové situace, nikoliv o rozhodování o chybě nějaké konkrétní banky.

Dotaz čtenáře:

Dobrý den, měl jsem účet u BANKY veden zdarma se zůstatkem 150 Kč s úmyslem nechat účet pro případnou žádost o hypoteční úvěr. Banka rozhodla o změně poplatku za vedení účtu na 250 Kč, tím jsem se dostal do záporného zůstatku - poplatek 500 Kč a dalších 500 Kč za upozornění. Jakým způsobem je banka povinna dát vědět o změně sazebníku - v mém případě je evidentní, že o cenu 250 Kč za měsíc bych neměl zájem, tuto informaci jsem i sdělil v případě, že mě telefonicky cca před rokem informovali o změně účtu na jiný program. Děkuji S pozdravem Miloslav Filip

Odpověď JUDr. Otakara Schlossbergera:

Dobrý den,

jde o porušení zákona o platebním styku, § 94, dost 1 ve vazbě na § 80 odst. 1 téhož zákona (č. 284/2009 Sb.). Kromě toho jste v roli spotřebitele a žijete jistě v dobré víře (viz nový občanský zákoník), že banka je profesionální strana obchodu a že je schopna dodržovat předpisy. Je tedy ve smyslu výše uvedeného ustanovení povinna minimálně dva měsíce dopředu Vám poskytnout informaci zachycenou na nosiči schopného trvalého záznamu tuto změnu. Pokud tak neučinila, porušila zákon. Viz výpis z § 94 odst. 1:

"Navrhuje-li poskytovatel uživateli změnu rámcové smlouvy, musí tak

učinit na trvalém nosiči dat způsobem uvedeným v § 80 odst. 1 nejpozději 2 měsíce

přede dnem, kdy má podle návrhu změna rámcové smlouvy nabýt účinnosti...."

Ten § 80 hovoří o poskytnutí - tj. předání informace na trvalém nosiči dat co se mj. týká ceny či úplaty za služby.

Můžete také podat podnět na Odbor ochrany spotřebitele ČNB, která by mohla na základě Vámi podaného podnětu zahájit v bance šetření, zda skutečně nedošlo k porušení zákona. Váš případ však konkrétně jako takový řešit nemohou. Bohužel, ani finanční arbitr, podle mého názoru, tento případ řešit nemůže.

DALŠÍ DOTAZY A ODPOVĚDI NAŠEHO PORADCE JUDR. OTAKARA SCHLOSSBERGERA NALEZNETE ZDE!



Poradna Otakara Schlossbergera: Banka musí změnu poplatku prokazatelně oznámit

Diskutovat (0)