Osmidílný kurz má podobu pracovních listů pro jednotlivé hodiny.
Jednoduchý kurz rodinných financí a finančního vzdělávání pro žáky základních škol si mohou ode dneška stáhnout učitelé z webu www.financnivzdelavani.cz. Kurz připravený Českou bankovní asociací (ČBA) má podobu jednoduchých pracovních listů pro jednotlivé hodiny s komentářem pro
pedagogy. Tím pádem jim ušetří velkou část práce se složitou přípravou. "Potřebu finančního vzdělávání vidíme dnes již všichni. I proto už existuje řada jednorázových kurzů, které si
mohou základní školy objednat, stejně jako učebnic či metodických pokynů pro výuku tohoto předmětu. Naší aktivitou jsme se rozhodli jít o kousek dál a připravit jednoduchý kurz do toho nejvyššího
možného stádia rozpracovanosti a zároveň jej učinit jednoduše dostupným pro učitele všech základních škol v České republice,“ prohlásil náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace
Jan Matoušek. Cílem projektu je tak zpřístupnit podklady pro finanční vzdělávání každému učiteli, který si najde čas osmkrát kliknout na internet a poté si materiály v klidu pročíst. Kurz je
rozdělen do osmi pracovních listů s metodickými pokyny, z nichž čtyři a čtyři vždy tvoří uzavřenou část. Důvod je jednoduchý: vzhledem k hodinové dotaci předmětu „Výchova
k občanství“ je pravděpodobné, že minimálně osmihodinový celek se někomu bude zdát příliš velký. První čtyři listy nejprve studenty seznamují s penězi a jejich funkcí, především je učí, jak
má vypadat rodinný rozpočet, jaké existují příjmy a výdaje, jak si hlídat, abychom neutráceli víc, než si vyděláme, které nákupy mají hodnotu dlouhodobých investic a které jen krátkodobé spotřeby.
Jedním z nejdůležitějších bodů je varování před neuvážlivým půjčováním si peněz s jednoduchou radou, jak si stanovit maximální možnou půjčku, kterou si mohu dovolit. Další čtyři listy
demonstrují, že banka není místo, kam se chodí pro peníze, když dojdou, ale místo, kde se peníze jen schraňují, případně půjčují. Většina druhé části je pak věnována bezpečnému placení, bezpečnému
nakládání s platebními kartami apod. „V podstatě se tak soustřeďujeme na dvě klíčové věci – jak hospodařit a jak nakládat s penězi ve smyslu obezřetnosti a bezpečí platebních
prostředků,“ zdůraznil Jan Matoušek. „Samozřejmě, děti a mladí lidé by se měli připravovat v úvahách také nap. na nutnost zajištění se na stáří a na pojištění. To je však již podle
našeho názoru spíše téma pro střední školy, především kvůli omezenému prostoru ve výuce škol základních,“ zdůraznil Jan Matoušek. Kurz vznikl na půdě ČBA. Na jeho obsah dohlíželi odborníci
asociace, podobu lektorovala z didaktického hlediska Ing. Michaela Dvořáková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. „Zvolená podoba podle mého názoru přesně zapadá do potřeb našich
základních škol v oblasti zvyšování finanční gramotnosti a z mého hlediska provedení velice dobře naplňuje cíl celého projektu,“ konstatovala Michaela Dvořáková.