undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, rád bych se zeptal na úročení hypotéčních úvěrů v době, kdy končí fixační období. Banka poslala oznámení o změně úrokové sazby, která zásadně nesouhlasí s veřejně nabízenou sazbou. V mém případě se jedná o pětiletý fix u Hypoteční banky v druhém období. Na internetových stránkách banky je nabízena sazba 5,14%, ale mě banka oznamuje, že mám splácet s úrokem 5,79%. Na dotaz mi banka odpovídá, že se jedná o běžnou praxi. Nabízená úroková sazba se prý týká pouze nových klientů. S tímto nemohu souhlasit, protože v sazebníku se o nových klientech nehovoří ani znímkou. Domnívám se, že banka nemůže zvýhodňovat jednu skupinu klientů před druhou u stejného produktu. Můj dotaz tedy zní: Jedná se opravdu o běžnou praxi? Má na takovýto postup banka právo? Případně podle čeho je dobré se řídit při refinancování hypotéčního úvěru. Děkuji J.Novak

Odpověď

Dobrý den,

ano, bohužel, je to běžná praxe. V tomto případě bych doporučoval refinancování celé hypotéky jinou bankou. Dnes už tyto produkty existují. Máte možná pravdu i v tom, že se jedná o klamavou reklamu, k když jste to tak přímo nepojmenoval. Můžete to zkusit stěžovat si na České obchodní inspekci nebo se poradit v některém sdružení na ochranu spotřebitele, např. v SOS.

 

Zdraví O. S.


Dotaz

Dobrý den, již delší dobu je jediným pohybem na mém bankovním účtu poplatek za zasílání měsíčního výpisu z účtu ve výši 30 Kč, a proto mám zájem o zrušení zasílání výpisu. Banka mě informovala o tom, že zrušení zasílání výpisu není možné a mohu pouze změnit zasílání poštou na e-výpis, tzn., že by mi pak měsíčně účtovali 20 Kč, ale to by bylo jen snížení o 10 Kč a ne zrušení. Domnívám se, že poplatky v sazebníku jsou za služby, které od banky požaduji, ale nenašla jsem, jestli mi může banka poskytování služby "nařídit". V případě že může, proč je to zrovna měsíčně a ne ročně? Jednou za rok bych tento nesmysl za  30 Kč dokázala "spolknout".  Čím je určeno, že právě měsíční výpis je povinný a denní (roční ?) si mohu objednat navíc? Děkuji za odpověď. Zdena

Odpověď

Dobrý den,

povinný je pouze roční výpis,  ostatní je věcí banky a Vás. Pokud si banka dala do podmínek, že měsíčně výpis brát "musíte" a Vy jste to akceptovala kdysi podpisem smlouvy, pak je to povinností. Pokud banka nedává možnost dalšího výběru, pak to chce změnit banku. Já mám jednu, co je v ní všechno zadarmo a výpisy mi chodí na mail a jsem s tím spokojen.....nemohu Vám jméno banky však sdělit, protože by to byla reklama........ chápete.

Takže si projděte internet a jistě si tu banku také naleznete. No - ono už jich je i více.......

 

 


Dotaz

Dobrý den, jsem 8l klientem CITIBANK a nyní mě přišel inf.dopis o změně poplatků.Pokud budu mít na účtě 500 tis a více,budu mít vedení účtu zdarma,jinak musím měs. platit 250Kč. S bankou jsem byla velmi spokojena,ale jejich podmínky se mě netýkají. Proto bych ráda změnila banku a proto Vám také píši o radu. Poraďte,kterou z nabízených bank v ČR bych si měla vybrat,která má dobrá kriteria. Jsem fyz.osoba a šlo by o běžný účet. Děkuji za odpověď a s přáním hezkého dne Mirka

Odpověď

Dobrý den,

tato poradna není finančím poradenstvím, ale odpovědnou pro možné stížnosti klietnů na banky. Proto se obraťte na poradnu, která je avizovana "pode mnou". Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, rád bych se Vás zaptal, jak funguje příkaz k úhradě u čs ze sporožirovéhu účtu. Obecně ale u všech bank. Platil jsem v pátek odpoledne a teprve za 5 dnů v úterý měl příjemce  položku bez identifikace v nezaúčtovaných položkách a komplet dorazila ve středu. Trvalo to tedy celkem 6 dnů. Příjemce používá stejnou banku. Proč to tak dlouho trvá když jde vlastně pouze o změnu čísel přes internet což je dle mého názoru technická otázka na několik sekund? Využívají banky takto zadržení peníze k nějakým obchodům? Provádějí nějaké kontroly? Co se tam prosím děje? Já platím poplatky stále stejné bez vazby na kvalitu - rychlost služby. Proč to ttakto nešikovně a neefektivně dělají?   Děkuji jan

Odpověď

Dobrý den,

tak to je zajimavá otázka. Pochopil jsem správně, že jde o platbu v rámci jedné banky?

Pokud ano, pak banka musí zúčtovat platbu v den, kdy ji zpracovalal na straně účtu plátce. Tzn. pokud jste ji podal v pátek v rámci bankovního pracovního dne (což u internetového bankovnictví bývá cca do šesti sedmi do večera, ale jen v rámci jedné banky), pak také příjemce musí peníze obdržet tentýž den ve prospěch svého účtu.... To je uvedeno v zákoně o palatebním styku.....

Pokud však to byla mezibankovní transakce (lhůta by tomu odpovídala), tak to může trvat až tři bankovní pracovní dny. Vy do lhůty počítáte i sobotu a neděli, tak to prosím nepočítejte, zákon hovoří o dnech bankovncích pracovních, a těmi nejsou víkendy a svátky....příp. i další ČNB vyhlášené dny.

Takže - pokud jste platbu zadal internetem v odpoledních hodinách do jiné banky, podle podmínek většiny bank zde v ČR se má zato, že jste platbu dával už jako v pondělí, tzn. následující bankovní pracovní den. To prototo, že odpoledne v pátek už položku do mezibankovního platebního styku v podstatě Vaše banka není schopna dát. Podmínky banky pro oblast platebního styku musí tanovit, o jaký den se vlastně jedná. Častokrát se stává, že bankovní pracovní den pátek končí např. ve dvanáct hodin v poledne a aod této doby se počítá den následující. Je to ale v každé bance různé.

Pokud položka dorazila ve středu, vypadá to, že - ač jste polužku udělal v pátek, banka s ní pracovalal už s pondělním datem. Pokud Vám však odúčtovala v pátek a peníze neúročila, tzn. Vy jste z výpisu poznal, že peníze z účtu "zmizly" v pátek, tak tento den se do platebního styku už počítá. Pokud má banka ze zákona dodržovat tedy lhůty, měla na účet příjemce peníze doručit v úterý, a ne ve středu. Podle  toho, co jste mi napsal, to vypadá na jeden den zpoždění. Pokud bych viděl Váš výpis z účtu a výpiš z účtu, na který peníze šly, určil bych jednoznačně, zda o zdržení šlo či ne. Takto vycházím jen z Vašich předpokaldů.....

Zdraví O. Schlossberger

 


Dotaz

Vážený pane, dovoluji si Vás požádat o následující informaci: Mám necelý rok po kolaudaci nového RD. Z rodinných důvodů předpokládám jeho prodej v době do 2 roků od kolaudace, resp. od prokazatelného užívání nemoitosti. Jak budu muset danit získané finanční prostředky z prodeje, resp. mohu je všechny opět použít ke koupi jiné nemovisti pro bydlení, případně do jaké doby musím takovouto koupi realizovat. Není mi jasná také problematika DPH s tím spojená. Děkuji za odpověď. Šebesta

Odpověď

Vážený pane,

 

tento dotaz je jako stvořený pro správce daně. Jsem z obalsti bankovnictví a platebního styku speciálně, v daních se orientuji, ale obávám se, že Vám to z hlavy nebudu schopen říci. Váš dotaz je nad rámec této odpovědny, která si vzala za cíl radit lidem, kteří si stěžují či chtěji stěžovat u banky a nevědí, kudy kam......

Omlouvám se....


Dotaz

Dobrý den pane Schlossberg, protože mě trošku vadí poplatky u bank v ČR, po nějakém hledání jsem objevil FIO družstevní záložnu. Jsem rozhodnut si zde zřídit účet a převést si na tento účet všechny platby neboť většinu "obyčejných" transakcí poskytuje FIO zdarma. Zajímá mě však názor nezávislý neboť jsem si jist, že mé informace jsou omezené.  Proto moje otázka zní - je pro mě s cca 5 inkasy a 20 jednorázovými příkazy měsíčně výhodné si tento účet uzavírat? A to z hlediska toho, že se jedná o družstevní záložnu a ne banku a navíc platební karty využívá u banky ČSOB. Mimochodem chci si zřídit kombinaci FIO BÚ a FIO konto (zde je úrok z vkladu 3,1% a styk mezi oběma účty je okamžitý). Děkuji i za další Vaše postřehy a rady s přáním hezkého dne Ing. Zbyněk Boguaj - Pardubice.

Odpověď

Dobrý den, pané inženýre,

pokud Vás zaujala nabídka této družstvní záložny, tak ji zkrátka vyzkoušjete. Dnes jsou vklady u DZ pojištěny stejně jako vklady u bank, tj. 90 % z vkladu, max. do výše 25 tis. euro. To je, myslím, dost. Takže např. ze sta tisíc byste v případě, že by se něco stalo, dostal 90. tis. Ale podle všeho tato DZ je na tom dobře, nakonec máte k dispozici inforamce o konsolidaci trhu DZ na stránkách ČNB. Jediné, co budete muset podstoupit, je skutečnost, že se v případě zájmu budete muset stát členem družstva, protože DZ smí poskytovat své služby jen členům.

Myslím, že plateb nemáte až tak málo, pokud jsou pravidelné a ve stejné výši, tak využijte trvalých příkazů, je to pak bez práce. Co se užití karet týká, tak služby, ač jsou zprostředkovány bankou, jsou v podstatě k nerozeznání od služeb bankovních.......

Přeji Vám, abyste byl se službami Vámi vybrané DZ spokojen.

 

 


Dotaz

BYL JEDNOU JEDEN HONZA, A ZIL V KRALOVSTVI JMENEM KOCOURKOV,A PROTOZE BYL CHUDY,A ZENA VYCHOVAVALA DETI,PUJCIL SI OD STRYCKA Z MARSU.A PROTOZE ZIJEME V DOBE MODERNI,HONZA DOSTUDOVAL,ZISKAL PRAXI,S USMEVEM SI PUJCIL V BANCE,A JENIK TEN DEN KOUPI A PRODEJEM AKCII ZBOHATNUL.NEVITE PROSIM, KTERA BANKA PUJCUJE CHUDYM,BEZ PRIJMU A MAJETKU PENIZE? A NEVITE,KDYZ JE MOZNE STAT SE ZE DNE NA DEN MILIONAREM,PROC STAT DAVA SOCIALNI PODPORY A BYDLENI? DEKUJI PS.PRIPADNA PODOBNOST JE JEN CISTE NAHODNA...

Odpověď

Dobrý den,

děkuji Vám za příspěvek. Myslím, že nečkáte ani žádnou reakci, jen Vám řeknu, že takovou banku neznám. Ale vězte, že nemohu a ani nechci znát všechno....


Dotaz

Dobrý den, prosím o Váš názor, popř. radu, kam, na koho v ČR se mohu obrátit se stížností na postup banky České spořitelny k vyřízení mé reklamace poplatku spojeného s platbou OUR. Dne 7.1.2008 jsem podal platební příkaz na pobočce ze svého cizoměnového účtu v částce 8.000 euro na soukromý účet v Turecké republice. Při vyplňování nových formulářů jsem žádal pracovníka banky o informaci jaké poplatky budou účtovány k tíži mého účtu. Odpovědí bylo, že mohou být účtovány bankovní poplatky v částce cca 65 Euro. Na základě této informace a na základě obdobného příkazu ze dne 5.11.2007, ke kterému žádné poplatky za OUR připsány nebyly, jsem ověřil telefonicky možné poplatky u banky příjemce v Turecké republice. Transakce byla v pořádku zaúčtována na účtě příjemce a k tíži mého účtu včetně poplatků za zahraniční platbu celkem 8065,03 Euro dne 8.1.2008. Dne 15.1.2008 bylo z mého účtu stržena další částka a to 40 Euro opět ve spojitosti s platebním příkazem. Osobně jsem byl celou záležitost reklamovat 28.1.2008. Že na další poplatky spojené s touto transakcí jsem nebyl upozorněn. Pro jazykovou bariéru mi bylo sděleno, že mi bude zaslána písemná odpověď. Při tomto osobním jednání bylo zmíněno poradcem ČS, že se jedná o poplatek zprostředkující banky v Německu. Dne 19.2.2008 mi byla zaslána odpověď banky že zmiňovaný poplatek ve výši 40 Euro byl účtován oprávněně, protože jsem zatrhl OUR. Nespokojil jsem se s touto odpovědí a proto jsem byl osobně žádat o prošetření tohoto poplatku u Týmu ombudsmana ČS. Dne 4.4.2008 mi byla zaslána odpověď, že litují postupu pracovníka, který mě o možných poplatcích neinformoval, ale že poplatek je účtován správně dle dispozic OUR a na možnost plateb cizích bank upozorňuje také sazebník ČS viz. "mimo ceny za úkony uvedené v sazebníku se účtují náhrady skutečných výloh vlastních i cizích (např. výlohy jiných bank a institucí)". Neovládám český jazyk jako rodilý čech, z toho důvodu jsem požádal o překlad celého e-mailu mou přítelkyni, nicméně z tohoto upozornění nejsem ani já ani přítelkyně češka dostatečně upozorněni na poplatky zprostředkujících bank, přes které ČS bankovní převod provede a ani o její výši popř. maximální hranici. Platebním příkazem jsem zadal platbu z ČR do Turecké republiky, ne přes Německou republiku. Prosím Vás o radu, kde mohu tuto záležitost opětovně reklamovat o navrácení poplatku, nebo žalovat, neboť jsem nebyl upozorněn na tyto poplatky a ani na poplatky zprostředkujících bank, ze sazebníku ČS není jednoznačně řečeno, že musím platit poplatky zprostředkovatele. Již při jednání u Ombudsmana jsem uvedl, že kdybych o těchto poplatcích byl informován dopředu, mohl jsem zvolit jiný způsob zaslání finančních prostředků, popř. zvolit jinou banku pro příkaz. Děkuji předem za vaši odpověď . S pozdravem Genc  

Odpověď

Dobrý den, pane Genci,

svůj problém jste popsal velmi zasvědceně a jasně. Je vidět, že máte dobrý přehled, i přesto Vám banka opravdu neposkytla řádnou informaci. Zákon o platlebním styku, který by mohl řešit Váš problém, se bohužel vztahuje pouze na tzv. přeshraniční převody, tj. převody do zemí Evropského hosporářského prostoru. Vaše paltba do Turecka touto zemí není. Nepatří do EHP, proto nelze tento zákon uplatnit. Tam totiž je uvdeno, že banka je povinna klientovi sdělit před provedením převodu cenu prřevodu, a to i za banky, které převod zprostředkovávají. Taková banka jako Česká spořitelna by mohla vědět alespoň odhadem, kolik si její partnerské banky za OUR platbu berou. Jenže při platbách mimo země EHP tato povinnost není uzákoněna, jen nepřímá. Samozřejmě, můžete se domáhat soudní cestou nápravy, ale obávám se, že by to nebylo efektivní a hlavně - výsledek je s ohledem na nejasné právní řešení nejistý. Banka má s ohledem na platné právo Sazebník postaven tak, že "je akceptovatelný", i když nejasně formuluje to, co jste z něj ve svém přípise citoval. Váš případ nespadá ani do kompetence finančního arbitra. Udělal jste pro to vše, co bylo možné, můžete snad znovu požádat banku prostřednictvím dopisu na generálního ředitele, pak už zůstává jen soud.


Dotaz

Založili jsme si červené konto poštovní banky kde jsme uložili 700 000,- kč ,měli nám to úročit 3% , ale měsíčně dostaneme tak kolem 1400,. kč poplatků, tak by mě zajímalo jak to úročí. Balogová

Odpověď

Dobrý den,

hlavní je položit tuto otázku právě ČSOB, ale předtím si pozorně přečtěte podmínky k tomuto účtu. Já tento produkt nevyužívám, takže k němo konkrétně nic nevím. Ale obecně je důležité si prostudovat podmínky. To jste měla pozorně udělat před uzavřením smlouvy. Nyní si to prostudujte alespoň dodateně s posouzením, jak podmínky korespondují s realiztou. Pokud zjistíte nejasnosti, jste oprávněna se kdykoliv obrátit na svou banku o vysvětlení. Jen ona Vám může vnést jasno. Dotaz můžete položit písemně nebo i ústně při návštěvě konkrétní pobočky, kde jste smlouvu podepisovala.

PS, divize ČSOB, poměrně dost medializovala, že byla zřízena funkce "ombudsmana" pro tutu divizi. Pokud Vás odpvoěď pracovníků ČSOB, PS neuspokojí, obraťte se písemně se stížnosti právě na jeho osobu.


Dotaz

Dobrý den, mám krátký dotaz: Je banka povinna mi poskytnout kopii (klidně i za poplatek), případně mě nechat alespoň nahlédnout do odhadu ceny nemovitosti, který pořídil její interní odhadce jako podklad k hypotečnímu úvěru, který již nějakou dobu splácím? Děkuji za informace.

Odpověď

Dobrý den,

myslím si, že ne. Nemám oporu v žádném předpise, ale jde o interní záležitost banky, která si pro svoje pottřeby nechá ocenit majetek, který dáváte do zástavy. Podle mého názoru je pouze na její vůli, zda Vám toto umožní. Nejsem však spcialistou na hypotéční úvěry a to, co kolem nich je.


Dotaz

Vážený pane, existuje prosím někde přehled bankovních domů a jejich základních bankovních poplatků (vedení účtu, bezhotovostní i hotovostní platební styk atd) pro srovnání ? Mám na mysli vybrané bankovní domy - třeba jen velké a porovnání účtů jak pro fyzické osoby tak pro OSVČ? Našla jen takové porovnání stavebních spořitelen celkem bez problémů, ale u bank nikoli.  Děkuji za radu V. Kučerová 

Odpověď

Bohužel, to nevím. Já to nikdy nehledal, ale vím, že sem tam finanční servery to občas činí. Takže v tomto Vám, bohužel, Vážená paní Kučerová, neporadím.


Dotaz

Dobrý den, je možné si někde v ČR založit účet u zakraniční banky aniž bych musel jezdit do ciziny. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz byste měl směrovat právě na tu zahraniční banku. Dnes máte možnost si založit účet kde chcete, ale důležité je, že ta zahraniční banka toto bude akceptovat. Takže v ČR si účet u zahraniční banky nezaložíte, to opravdu musíte udělat u Vámi vybrané banky a u ní se např. dotazem přes internet zeptat na podmínky přípdaně takto zřízeného účtu.

Předpokládejte však nutnost ověření určitých dokumentů, podle kterých zahraniční banka provádí identifikaci klienta, u notáře, který může činit úkony i do zahraničí. Pozor, nejsou to všichni.......


Dotaz

Dobrý den p. Schlossbergere,               před nekolika lety jsem si založila účet v E-bance a to bohužel na základě reklamy, že se u této banky za vedení účtu neplatí. Opak byl pravdou, doslova jsem se zhrozila, jaké poplatky mi banka účtovala. Navíc mi při zrušení zaúčtovali nějaký "E-klíč" za 1.800,- Kč. Vůbec mě nevyzvali, abych ho vrátila a rovnou mi ho naúčtovali. Dnes se se mnou výše uvedená banka soudí a to konkrétně za údajný 20,- Kč pozitivní zůstatek, který jsem byla povinna údajně u banky udržovat a výše uvedený poplatek za E-klíč, který jsem musela vždy složitě použít, abych se vůbec k účtu dostala. V okamžiku, kdy jsem přestala tento účet využivat ho banka sama zrušila, poplatek za zrušení si strhla z hotovosti, která tam byla.   Můžete mi prosím sdělit Váš názor na tuto věc?   Děkuji   Jana Janíková      

Odpověď

Dobrý den, paní Janíková,

omouvám se za zpoždění v odpovědi, ale dotaz mi dorazil až nyní. Sice jsem se těmito problémy jako FA nezabýval, neboť mi nepříslušely, avšak názor bych měl. Ona reklama, která byla např. i v TV zpočátku totiž "lákala" klienty, aniž by sdělila, že je to bez popaltků, pokud na účet dáváte měsíčně více než 15 tis. Kč čistého. To se tam pak dostalo dodateně.....

Poplatky, o kterých hovoříte, může banka strhávat bez  Vašeho dalšího souhlsu a to proto, že jste bance tento způsob s největší pravděpodobností odsouhlasila podpisem smlouvy o vedení běžného účtu. Ta smlouva se asi odkazovla na tyto podmínky s tím, že Vy s nimi souhlasíte. Banky tuto praxi velmi často dělají, že stanoví celou řadu podmínek  do samostaného materiálu, který je součástí smluvního vztahu. Je to pro řadu klientů pak složité hledat různé návaznosti na sazebník a tyto podmínky. Nyní, po rušení účtu je to už těžké soudit, ale pokud byste si našla čas a začetla se do svých podmínek, tak zjistíte, že to tam bude.

Pokud by se stalo, že odkazy na sazebník či sazby nejsou uvedeny ve Vaši smlouvě nebo podmínkách, pak si banka poplatky strhal protiprávně a Vy máte možnost je vymáhat soudní cestou. Jak je ale vidět, banka naopak vymáhá něco po Vás..... Více Vám k tomu už asi nebudu schopen sdělit.....

 

 


Dotaz

Dobry den pane Schlossbergere, chtel bych pozadat o konzultaci k nasledujicimu problemu: Pri zadosti o zruseni uctu je klient podle GE povinnen vratit kartu (mastercard, embosovana). Tuto kartu jsem shodou okolnosti zapomel v puli brezna v Nemecku na benzince, coz jsem zjistil az po dvou dnech. Na telefonicky dotaz mi na benzince sdelili, ze kartu prestrihli a odeslali do banky (ma nemecka nebo jina zahranicni banka povinnost vystavce karty informovat o jeji likvidaci?) a na zaklade teto informace jsem kartu ani neblokoval (nelze s ni platit na internetu a zustatek byl v te dobe cca 4000 Kc). K memu udivu mi pracovnice GE pobocky na Vinohradske sdelila, ze pokud nevratim pri ruseni uctu kartu bance jsem povinnen zaplatit poplatek 2000 Kc (blokace a mez. stoplistace). Na moji namitku, ze po bance zadnou blokaci nepozaduji, na uctu neprobehly od 11/3 zadne kartove transakce a soucasny zustatek je cca 400 Kc mi rekla, ze neni jina moznost. V Obchodnich podminkach je uvedeno, ze v tomto pripade je banka opravenena, nikoliv povinna, tento poplatek uctovat. Cekam na navrh reseni z jejich strany, zatim z toho mam pocit, ze mne chteji trestat za to, ze rusim ucet. Od GE odchazim jako relativne spokojeny klient (po temer 8 letech), ale pokud budu nucen zaplatit tento nesmyslny poplatek odejdu jako velmi nespokojeny klient. Dekuji predem za Vas komentar.

Odpověď

Dobrý den,

nejprve si neodpustím poznámku, že jste měl štěstí na poctivé lidi v Německu a pak také, že přeci jen jste poněkud riskoval. Váš risk Vám tentokráte vyšel, ale nemusí to tak být vždy. Nevím, zda šlo o kartu pouze elektornickou (bez reliéfiního písma) a dále, zda šlo o kartu, kdy bylo nutno tipovat PIN. Pokud byste zapoměl u benzinky kartu s nutností tipovat PIN, pak je relativně velká šance toho, že i bez blokace karty nebylo možno ji užít (pokud jste si však byl jistý, že např. pracovník čerpací stanice Vám "neodezřel" toto číslo při tipvání.

Pokud jste se však musel na účtenku podepsat a transakce měla být obchodíkem (čerpadlářem) odsouhlasena podle shodnosti podpisů na kartě a účtence, pak to riziko bylo opravdu veliké a kartu jste zablokovat měl.

Pokud jste to neučinil, všechny transakce učiněné touto kartou byste hradil. K tomu však, k Vašemu stěstí, nedošlo.

Není obecná povinnost zahraniční banky informovat banku vydavatele, ale je to dobrý zvyk. Možná smluvní podmínky mezi německou bankuo a karetní asociací mohou obsahovat tuto povinnost vždy doručit nalezenou kartu bance výstavce. Neznám však konkrétní ujednání mezi bankou v Německu a karetní asociací.

Pri rušení účtu je klient povinen  (viz např. i Obchodní zákoník, § 715, odst. 4, posl. věta) vrátit platební prostředky bankou vydné, tzn. nespotřebované šeky a paltební karty. Poukud však kartu nemáte (nemusel jste ji zapomenout u benzinky, ale mohl jste ji někde doma založit nebo i sám zničit, protože jste ji např. ani nechtěl - byla Vám bankou "vnucena" jako doplňkový produkt),pak je obvyklé, že banka sepíše s klientem prohlášení, že kartu nemá a že příp. všechny transakce, které budou učiněny do okamžiku zrušení účtu (tedy právní účinnosti okamžiku zrušení, fakticky v bance účet v systému existuje) vše uhradí zpětně. Samozřejmě banka si ve svém systému kartu zablokuje, ale podle mého názoru není klient povinen kartu blokvoat, pokud mu to neukládají podmínky k účtu nebo používání karty.  Neblokací však nesete výše uvedené riziko. On obchodní zákoník sice na jednu stranu říká, že dnem doručení výpovědi smlouva o účtu zaniká (viz § 714, odst. 1), ale účet se zruší po vypořádání pohledávek a závazků týkajících se daného účtu. To jsou dvě rozdílné věci.  

Takže závěr - pokud Vám banka v platených podmínkách k Vašemu účtu, který jste vypověděl, neprokáže, že jste kartu povinen zablokovat, není oprávněna po Vás požadovat poplatek za blokaci, i když je v sazebníku. Ta je tam pro případ, že Vy kartu zablokovat chcete. Banka je dále povinna smlouvu o účtu považovat za zanikou dnem doručení výpovědi   Není oprávněna, podle mého názoru, požadovat poplatek za blokování "nenalezené" karty, když Vy blokaci nepožadujete. Máte sice zákonnou povinnost kartu vrátit, ale pokud není k nalezení, tak by bance mělo postačovat Vámi podepsané prohlášení. Jinak by byl totiž účet nevypověditelný. Pokud má banka ale v podmínkách, že pro případ, že kartu ztratíte nebo ji nemůžete naléz, povinnost tuto zablokkovat, pak to, bohužel, musíte udělat - tedy zablokovat. Pokud to za Vás udělala banka, pak budete muset poplatek uhradit. Důkazní břemeno však ponechte na bance, tzn. že banka Vám musí prokázat, že jste porušil dané obchodní podmínky.

Osobní zkušenost - já jsem kartu platnou u jedné banky opravdu zničil sám, protože jsem ji nechtěl (vnutili mi ji) a při rušení účtu jsem podepsal prohlášení, že jsem ji zničil osobně a banka to vzala jako dostatečný podklad pro splnění podmínky nutnosti vrátit kartu...(viz zmiňovaný § 715, odst. 4 - poslední věta) a účet mi celkem bez problému zrušila.


Dotaz

Dobrý den, máme takový cocela velký problém - mamka nastoupila do zaměstnání kde jí ovšem asi po 2,3 měsících přestali dávat výplatu a pomalu začli docházet úspory taxme se rozhodli že dáme výpověd ze stavebního spoření. Jenomže Česká spořitelna - Buřinka - nám odmítla peníze vyplatit protože je tam více neš 200 000 - doporučili nám obrátit se na opatrovnický soud ale tam mamce řekli že by to možná trvalo ještě déle neš do kdvětna kdý mi má být 18 a navíc bychom ještě musel hledat mého otce kterého s náma nežije a nemuže ho najít ani finančák. Takže mamka tuto variantu zavrhla a rozhodla se čekat neš mi bude 18. Ve spořitelně nám řekli že máme přijít v tom březnu tak, aby ta 3 měsíčí výpovědní lhůta vyšla akorát na měsíc mých narozenin a peníze bychom obddrželi již v v červnu tedy. Jenomže kdyš přišel březen a mamka jela do jejich pobočky tak jí řekli že to nemůže udělat, že musí počkat neš mě bude 18 a že si tu výpodvěd pak dám sám - je opravdu nepochopitelné že se člověk, když spoří téměř 6 let, nemůže dostat ke svým penězům a musí na ně 3/4 roku čekat!!!!  Proto se vás chci zeptat jestli měla pravdu ta paní z prosince, která tvrdila že máme přijít v březnu a dát výpověd ze stavebka nebo ta která v březnu tvrdila že takto to nezle, že si musíme počkat do mých 18-tin? A ještě jednu otázku - řekli nám tam že jakmile mi bude 18 můžu požádat o okamžté vyplacení peněz avšak s 0,5% "poplatkem" - to chápu, že je to možné a normální ale nechápu proč tento krok nemohla udělal mamka uš před tím 3/4 rokem - Mohla tento krok mammka udělat nebo ne? Ty uřednice za přepážkou lhali  a my tu na ty peníze čekáme již téměř rok zbytečně, nebo měli pravdu? Vím je to celkem dlouhý román =))) tak aš se jím prolouskáte tak doufám že mi odpovíte =) Předem děkuji, nashle =))

Odpověď

Dobrý den,

v tomto Vám, bohužel neporadím. Neznám kokrétní podmínky stavebnho spoření této banky. Vše je jistě přesně uvedeno v podmínkách. Víte, stavební spoření je termínované spoření se státním příspěvkem. Pokud byste jej vypovídali před ukončním příslušné 6-ti leté lhůty, pak ztrácíte státní podporu za šest let. Kromě toho si může st. spořitelna stanovit výpovědní lhůtu, kterou jste povinni dodržet, protože bude uvedena v podmínkách ke stavebnímu spoření. Protoře podmínky nemám, nemohu říci, zda měla pravdu ta či ona osoba. Vše je opravdu v podmínkách.

Omlouvám se za opožděnou odpověď, přišla mi do mailu až včera.....


Dotaz

Dobry den Važeny, rad by som sa touto cestou u Vas informoval  o vyhodnych vyberoch v bankomatech  v Ceskej republike.Su to bankomaty poštovni sporitelni nebo jine?Ja vlastnim visa kartu Slovenskej poštovej banky a občas cestujem do Cech. A stym su spojene I vybery financii v hotovosti k bežnej potrebe z osobneho učtu.Za odpoved Vopred dekuji s pozdravem Anton Kotrla

Odpověď

Dobrý den, pane Kotrlo,

to víte, že v ČR je bankomatů poměrně dost. Jenže pozor při výběru z něho. Pokud máte účet u banky na SR, tak výběr v ČR je chápán jako výběr hotovosti v zahraničí a bude zatížen poplatkem podle sazebníku Vaší banky. Takže se podívejte, kolik za to zaplatíte, ať se pak neidvíte. Poplatek bývá stanoven různě, ale zahraničí výběry jsou často kontruovány tak, že výběr je zatížen procentem z bybírané částky + k tomu fix (např. 100, Skk a k tomu se přičte procento z částky,např. 1%,což je z 1 000,-- Skk deest korun, celkový poplatek by pak byl 110,-- kč. Při nižších částkách je to poměrně velký poplatek, protože ta stovka bývá opravdu často fix. Někdy je to jiná částka, ale je to obvykle vyšší než když vybíráte v tuzemsku.


Dotaz

  Dobrý den  obracím se na Vás s prosbou co dělat? pokud se vyskytne to že banka konkrétně GE u které jsem si vzal  úvěr (NAJEDNOU VYRUKUJE S NĚJAKÝMY ÚROKY O KTERÝCH MĚ NIKDO NEINFORMOVAL)   který jsem předčasně splatil a dokonce s přeplatkem 23kc a banka najednou z ničeho nic mi poslala složenku ze bych jim mel ještě do 28.brezna zaplatit 370KC presto ze jsem jim volal 3x a musel si vytrpět ten jejich záznamník který se mi telefonicky prodražil. bylo mi sděleno ze je to OK. a teď toto. čekám na slíbené zavoláni. připadají mi tam všichni jako když nikdo neví co vlastně dělá. mam vynikající zkušenosti s bankami z USA a UK ale to co předvádějí banky V ČR  je sproste lichvarstvi,pokud nezavolají a nebudou to rešit chci na ně podat stížnost. NA SMLOUVE MAM ZE PREDCASNE SPLACENI JE ZDARMA!! děkuji uprimne za radu   s pozdravem  VÍTĚZSLAV ŠIMON  LANGŠÁDL PS VIZ NIZE DETAILY CHATOVE KOMUNIKACE S PRACOVNIKY GE BANKY     Chat s asistentem zákaznických služeb GE Money 25.03.2008 10:13:54  - Asistent Zuzana Zbojkova - Dobrý den, jak Vám mohu pomoci?   25.03.2008 10:14:29  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - Dobry den potrebuju doresit jednu nesrovnalost   25.03.2008 10:15:00  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - Platba nakup v Tescu na splátky GE Money Multiservis 48100/0600  720,00 CZK 720,00 14.01.2008 00:00 15.01.2008 23:59 Zrealizováno 3896518542 0558  OK Platba nakup v Tescu na splátky 48100/0600  1 000,00 CZK 1 000,00 14.02.2008 00:00 15.02.2008 23:59 Zrealizováno 3896518542 0558  OK Platba nakup v Tescu na splátky 48100/0600  1 000,00 CZK 1 000,00 02.03.2008 00:00 03.03.2008 23:59 Zrealizováno 3896518542 0558  OK Platba nakup v Tescu na splátky 48100/0600 Informace o chatu: Asistent Lucie Winklerová Přihlašovací údaje zákazníka: Datum a čas přihlášení 25.03.2008 10:11:15 Kategorie Řešení dlužné částky (Banka) Společnost GE Money Bank, a.s. Jméno a Příjmení VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL Strana 1 z 3 GE Money Multiservis, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 2092, IČ:49241150,tel:+420 224 446 244, www.gemoney.cz GE Money Auto, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 7026, IČ:60112743,tel:+420 224 446 262, www.gemoney.cz GE Money Bank, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 5403, IČ:25672720,tel:+420 224 443 636, www.gemoney.cz  1 000,00 CZK 1 000,00 02.03.2008 00:00 03.03.2008 23:59 Zrealizováno 3896518542 0558  OK   VÍTĚZSLAV ŠIMON LANGŠÁDL   DUBÍ HORA 49     tel: 721148930   25.03.2008 10:15:58  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - splatku jsem zaplatil predcasne a pres to mi prisla slozenka ze po me chcete 370kc   25.03.2008 10:16:36  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - podle mych vypoctu mi naopak dluzite 23kc   25.03.2008 10:16:41  - Asistent Zuzana Zbojkova - Sdělte mi prosím číslo Vaší smlouvy nebo rodné číslo a celé Vaše jméno a adresu a podíváme se na to.   25.03.2008 10:17:52  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL -  cislo smlouvy je 3896518542   25.03.2008 10:23:20  - Asistent Zuzana Zbojkova - Děkuji, souhlasí, jedná se tedy o úvěr na mikrovlnou troubu, ale zde momentálně nedoplatek nemáte, částka o které jste se zmínil, je vyčíslení předčasného splacení, ohledně této záležitosti Vás můžu předelegovat na zákaznický servis, pokud si to chcete zkontrolovat.   25.03.2008 10:28:09  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - TAK PROC MI OD VAS PRISLO TOHLE.!   DLUŽNÁ ČÁSTKA  ………………….719 KČ PŘEDPLATEK  ……………………….. -2282 KČ ČÁSTKA JISTINY………………….     1933 KČ POPLATEK  ZA PREDČASNÉ SPLACENÍ ……………0 KČ CELKEM DOPLATIT ………….370 KČ   25.03.2008 10:29:13  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - ZE PRY TO MAM ZAPLATIT DO 28.BREZNA   25.03.2008 10:30:36  - Asistent Zuzana Zbojkova - To je částka, která zbývá k dohrazení úvěru formou předčasného splacení a termín skutečně je do 28/03/2008.   25.03.2008 10:31:52  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - dohrazeni jakeho uveru cena uveru je 3697!!!!!!KC   Strana 2 z 3 GE Money Multiservis, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 2092, IČ:49241150,tel:+420 224 446 244, www.gemoney.cz GE Money Auto, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 7026, IČ:60112743,tel:+420 224 446 262, www.gemoney.cz GE Money Bank, a.s., Vyskočilova 1422/1a, 140 28 Praha 4-Michle  Zapsáno u MS v Praze odd. B 5403, IČ:25672720,tel:+420 224 443 636, www.gemoney.cz 25.03.2008 10:32:40  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - predcasne splaceni je zdarma!!!! mam to ve smlouve   25.03.2008 10:33:24  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - naopak u vas mam 23kc   25.03.2008 10:35:06  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - Tak ze co?   25.03.2008 10:35:33  - Asistent Zuzana Zbojkova - Předčasné splacení má v kompetenci zákaznický servis, pokud se chcete zeptat na jeho podmínky, můžu vás tam jedině předelegovat, toto oddělení pohledávek neřeší.   25.03.2008 10:37:57  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - podminky ynam moc dobre jakorat pozoruji ne neschopnost GE banky vzrusta tam uz jsem volal 3x!!! a   25.03.2008 10:39:57  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - pripravuje me o cas a penize moje telefoni cislo 721148930 ocenil bych zavolani   25.03.2008 10:42:25  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - prosim vas muzete  teda neco udelat????   25.03.2008 10:42:47  - Asistent Zuzana Zbojkova - Co se týká předčasného splacení, je skutečně zapotřebí se spojit se zákaznickým servisem, buď si tam zavolat znovu nebo Vás můžu přímo přepojit na jejich chat, jinak Vám s tím pomoci nemohu.   25.03.2008 10:45:06  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL -  prosim budte tak hodna, a prepojte me na ten chat k  nim diky   25.03.2008 10:47:34  - Asistent Zuzana Zbojkova - Také děkuji a přeji hezký den.   25.03.2008 10:47:52  - System  - Vyčkejte prosím, na připojení nového Asistenta. Za několik okamžiků budete spojeni. Děkujeme.   25.03.2008 10:48:21  - Asistent Lucie Winklerová - Dobrý den, děkuji Vám, že jste vyčkal na předání Vašeho chatu. Požádám Vás o chvíli strpení, nahlédnu na Váš dotaz, který můžeme společně vyřešit. Děkuji.   25.03.2008 10:55:42  - Asistent Lucie Winklerová - pane Langšádle, nyní jsem si dohledala, že k doplacení úvěru bude třeba ještě dohradit částku 370 Kč. Je to proto, že po dobu splácení smlouvy si ze splátky účtujeme určitý úrok a proto když dohradíte, tak se může z aktuální splátky nějaký ten úrok ještě dopočítat.   25.03.2008 10:58:37  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - ten urok je kolik?   25.03.2008 10:59:02  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - a proc jsem nebyl informovan!!!!   25.03.2008 11:04:29  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - tak jak je to? kde smlouve najdu ten vas urok??   25.03.2008 11:05:21  - Asistent Lucie Winklerová - já si dohledám tuto informaci, požádám o strpení   25.03.2008 11:05:33  - VÍTĚZSLAV LANGŠÁDL - diky   Chat s asistentem zákaznických služeb GE Money 25.03.2008 11:14:11  - Asistent Lucie Winklerová - Dobrý den, jak Vám mohu pomoci?   25.03.2008 11:15:22  - Anonymní zákazník 36482 - tady S Langsadl cekam na tu vasi odpoved nejak to vypadlo   25.03.2008 11:17:47  - Anonymní zákazník 36482 - DLUŽNÁ ČÁSTKA  ………………….719 KČ PŘEDPLATEK  ……………………….. -2282 KČ ČÁSTKA JISTINY………………….     1933 KČ POPLATEK  ZA PREDČASNÉ SPLACENÍ ……………0 KČ CELKEM DOPLATIT ………….370 KČ     25.03.2008 11:18:13  - Asistent Lucie Winklerová - určitě to předám na dořešení a ozvu se vám na kontaktní telefon s řešením   25.03.2008 11:18:57  - Anonymní zákazník 36482 - jak vidite nic o uroku tam neni, myslim ze se jen nekdo trosicku spletl v pocitani   25.03.2008 11:19:50  - Anonymní zákazník 36482 - pokud se vam to povede aby mi nekdo zavolal o coz se snazim uz tyden tak to velmi ocenim   25.03.2008 11:21:39  - Anonymní zákazník 36482 - bude to jeste dnes?   25.03.2008 11:22:04  - Asistent Lucie Winklerová - jak jsme domluveni, ozvu se Vám, jakmile budu mít odpověď od kolegů, ovšem nemohu zaručit, že to bude ještě dnes, záleží to na oddělení, na které to předávám   25.03.2008 11:22:43  - Anonymní zákazník 36482 - ja jen aby to nebylo po 28.breznu   25.03.2008 11:23:32  - Anonymní zákazník 36482 - Tak Vam dekuju S pozdravem S Langsadl   Informace o chatu: Asistent Lucie Winklerová Přihlašovací údaje zákazníka: Datum a čas přihlášení 25.03.2008 11:14:00 Kategorie Spotřebitelský úvěr Společnost GE Money Multiservis, a.s. Jméno a Příjmení Anonymní zákazník 36482

Odpověď

Dobrý den,

dotaz je trochu nepřehledně prezentovaný. Banka je povinna na Váš požadavek vše objasnit. Tento telefon lze pvoažovat za stížnost a banka má na vyřízení stížnsotí stanovit lhůty. Pokud nereagovala dále, stěžujte si písemně.

Já mám ale pocit, že tech 370 Kč je doplatek úroku za dobu, kdy byste normálně peníze splácel. Oni to totiž neprezentují jako poplatek za předčasné splacení úvěru, ale doplatek úroku, který si propočítali..... Víte, banky povětšinou u těchto drobných úvěrů část informcí klientovi "skryjí" tak, že normální člověk o tom vůbec neví. Když se začnete v tomto šťourat, tak zjistíte, že to tam nakonec je, ale Vy jste o tom vůbec nevěděl nebo jste to nepředpokládal. Já osobně mám nyní na pořadu dne podobný případ, jen s tím rozdílem, že tuším, že to tam bude skryto. Ne, nebudu předčasně splácetm, ale tuším, že kdybych to udělal, nebude mne banka postihovat za předčasnou splátku, ale ač splácím již pár měsíců, splatím jim skoro celou částku jako jsem si půjčil. To proto, že většina mé splátky jde na úrok a splátka jistiny je tvořena prozatím na počátku jen malou částkou. Čím déle splácíte, tím Vám část úroků klesá a částka jistiny stoupá. Pro Vás se to však jeví, že platíte pořád stejně. Na tom jsou založeny např. hypotéční úvěry, ale právě také řada těchto dorbných spotřebitelských úvěrů.....

Nicméně, požadujte vysvětlení a označení této možnosti ze strany banky vůči Vám ve smlouvě. Váš postup je logický a podle  mého názoru správný.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda když mi má přijít na účet (ČSOB) větší obnos peněz cca 200 000,-  jestli je tam nějaký poplatek . Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

nekoukal jsem do sazebníku ČSOB. Zde je nutno ale rozlišit, zda Vám příjde v rámci tuzemského platebního styku, tj z ČR nebo zda dorazí ze zemí Evropské unie (nebo Evropského hospodářského prostoru) či z jiného zahraničí.

V rámci tuzemského platebního styku se ve většině případů za došlé platby neplatí, ale v rámci zahraničních plateb ano. Bývá to buď absolutní částka nebo procento z částky. Prosím, podívejte se na internetové stánky ČSOB. To víte, jako FA jsem poplatky neřešil, ale to neznamená, že mne také netrápily.....


Dotaz

Dobrý den rád bych se vás zeptal jestli existuje v ČR nějaká banka, která by si neúčtovala žádné poplatky za převody peněz v rámci EU - konkrétně z ČR do Německa. Převádím a do budoucna budu převádět částky cca 1000 Euro a Česká spořitelna si účtuje 200Kč a více za převod peněz i když ho provedu on-line přes servis24 a to jí to ještě trvá cca 3dny. Mají sice novou možnost nechat peníze převést do 4hodin ale tento převod stojí 750Kč což je nohoráznost.   Předem vám děkuji za radu.

Odpověď

Dobrý den,

to nevím, zda taková banka existuje. Musel bych si, jako Vy, pohrát s internetem a takovou banku hledat. Prosím, udělejte to, pokud to potřebujete. Jenže přeci jen - nějakou práci s tím ta banka má, takže nechtějte zase, aby dělala zadarmo. Možná, že nějaou najdete, ale ta si pokryje náklady za převody jinými popltky, třeba za službu, kterou Vy ale neužijete, takže vlastně tím Vás přikryje jiný klient. Já myslím, že částka 200,--kč  za převod 35 tis. Kč je celkem přiměřená. Zkuste poslat poštovní poukázkou pár stovek a uvidíte, jak vysoký je poplatek držitele poštovní licence. Relace v procentech k částce převodu bude mnohonásobně vyšší.

 


Dotaz

Dobry den, moc prosim o radu. Pracuji jako externi grafik pro firmu v USA. Dohodli sme se, ze za kazdou odvedenou praci mi poslou na muj ucet (tady v CR - komercni banka) penize. Na centrale KB jsem ale s hruzou zjistil, ze poplatky jsou taky vysoke, ze po jejich splaceni pomalu cela akce ztraci smysl. Pokud jsou me informace sparvne, tak za poplatek za prijeti platby ze zahranici zaplatim v rozmezi 800 - 1500,- Jedna se tedy v podstate o tretinu sumy, kterou spolkne banka v ramci meho vydelku. Existuje prosim nejake jine reseni, jak s penezi zachazet? Slysel jsem neco o systemu paypal, pripadne o jinych, ale nevim. Zkusite mi prosim poradit, co delat v takovem pripade? Moc dekuji S pozdravem David Borovicka

Odpověď

Dobrý den,

sazbeník bank je k dispozici na každém prodejním místě a než si necháte poslat peníze do banky, je dobré se seznámit s ceníkem za došlé platby. Jsou banky,  které už tolik došlé platby nezpoplatňují. Proto je vhodné, pokud se má jednat o pravidelnější platby, projít si sazebníky nekolika banka a pak si vybrat tu pravou.

Jiné cesty, než přes banky (nebo zavedené družstevní záložny) bych nedoporučoval. Neznám také všechny produkty, to je pravda, ale přeci jen hladký plat není zase až tak špatný, pokud si vyberete banku s nižšími poplatky. Myslím, že už je z čeho si vybrat. Pak bych také doporučovatl zřídit si účet v příslušné měně, abyste netratil na konverzi a tu udělat až tehdy, potřebujete-li ji.


Dotaz

Dobrý den Mám účet u ČS a od únorového výpisu se mi tam objevila nová položka POPLATKY ZA BANKOVNÍ SMS. Chtěl jsem se zeptat, jestli je možné, že si od teď banka tyto poplatky účtuje? Jestli na to má právo, když do teď  tyto poplatky neuplatňovala?  

Odpověď

Dobrý den,

banka pravděpodobně doplnila svůj sazebník. Měla Vás na to však jakýmkoliv způsobem upozornit. Pokud však se zpoplatněním nesouhlasíte, dejte to vědět písemnou formou. Důvodem může být to, že jste si službu aviza pohybu na účtu prostřednitvím sms zřídil právě proto, že to byla služba zdarma. Po Vašem vyjádření nesouhlasu (ale při první příležitsoti, což je asi nyní), je banka povinna uplatňovat sazebník v půvdoní výši, tedy z doby, kdy jste si uzavíral smlvuní vztah. Může se ale stát, že Vám banka službu vedení účtu vypoví. Na to má právo, neboť obchodní zákoník - zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předůisů v  § 715, odst.2 hovoří o tom, že banka může vypovědět smlouvu, a to kdykoliv (to znamená ii bez udání důvodu).  Důvodem však bude Vaše neakceptace nového bankovního poplatku.

 


Dotaz

Dobrý den,mám  účet u Poštovní spořitelny. Syn nyní pracuje v Irsku a chce na můj ůčet zasílat nepravidelné částky. Zaslala jsem mu údaje, které jsem dostala v PS, tzn. BIC, IBAN,název účtu apod. Syn nyní telefonoval, že potřebuje k převodu znát SORT CODE a ACCOUNT NUMBER a číslo IBAN je prý dlouhé. V PS mě ujistili, že údaje, které jsem mu poskytla jsou správné. V čem dělá syn chybu?Děkuji za odpodvěď  

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, ře syn chybu nedělá, ale jaksi irská banka poněkud zaspala. Takže synovi nebude zbývat nic jiného, než pracovníky na přepážce přesvědčit, že BIC a IBAN jsou pro přeshraniční převod to nej...... Alespoň vidíte, že banky na území naší země nejsou tak ještě úplně mimo mísu..... Váš dotaz mi jin potvrzuje moji osobní zkušenost, že lidi jsou na světě v podstatě všude stejní......


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz: jaké poplatky jsou účtovány za příchozí a odchozí platbu z/do zahraničí u Studentského konta Plus ČSOB?

Odpověď

Dobrý den,

to si jako myslíte, že nosím sazebník ČSOB v hlavě? Když máte internet, tak si můžete, stejně jako bych to udělal já, podívat na stránky této banky a zjistit, jaké Ty zasby jsou.

 


Dotaz

Dobrý den, uvažuji o koupi nového auta v zahraničí. Myslím si, že už znám všechny administrativní postupy, které sice nejsou jednoduché, ale vcelku překonatelné a v rámci jednoho dne realizovatelné. Narazil jsem ale na jeden problém: jak zaplatit  zahraničnímu prodejci legálně částku, přesahující limit 15.000 EUR? Nejrychlejší je samozřejmě  platba v hotovosti (v tom případě se dá  navíc event. i sjednat výhodnější cena), ale jak se vypořádat  s tím limitem? Vložit hotovost  na místě do banky prodejce? Nebo jak jinak bezhotovostně  co nejrychleji převést finanční prostředky? Nebo "obchod" rozdělit do 2 dnů? Jeden den zaplatit zálohu a druhý den částku doplatit?  To ale tak  trochu účelové obcházení zákona. Jinak platit zálohu před tím , než si kupující auto pořádně prohlédne, je pochopitelně příliš riskantní a toto riziko prostě podstupovat nechci. Děkuji za odpověď, která by mohla zajímat i ostatní, protože  nová auta lze koupit v zahraničí, např. v Německu, podstatně levněji.

Odpověď

Dobrý den,

to je otázka docela složitá vzheldem k tomu, co akceptuje prodejce. Osobně si myslím, že asi byste si měl auto prohlédnout a pak teprve zaplatit, nejlépe je převodem nebo si nechtě na částku vozu vystavit bankovní šek znějšíci na cenu vozu. Pokud je Vaše banka zde bankou celkem renomovanou, nebude mít zahraniční prodejce, pokud je to opravdu prodejce na úrovni, s akceptací šeku problém. Je jen otázka, zda Vám dovolí vozem odjet dříve, než dojde k inkasu šeku. Nedoporučuji posílat peníze tzv. v hotovosti prostřednictvím některých společností, které to nabízejí. Z praxe znám průšvihy, kdy klient o peníze přšel a nikdo to moc nechtěl řešit.... Bankovní šek nebo behotovostní převod na účet prodejce po prohlédnutí vozu.....  Jisté riziko tam vždy je buď na straně Vaší nebo na straně prodejce, ale ..... V tuzemsku je to stejné, prohlédnete vůz a platíte bazhotovostně. Pokud částka příjde, auto si můžete vyzvednout...... Zkuste to, uvidíte....


Dotaz

dobrý den, ráda bych věděla proč musím platit tak vysoký poplatek při výběru z bankomatu.když je to vlastní od KB je to 30kč z jiného dokonce 60kč o přepážce ani nemluvím.vždyt jsou to moje peníze!MOŽNA SE PTAM HLOUPĚ,ALE FAKT mě to štve

Odpověď

Dobrý den,

věřím Vám, že Vás to štve, ale o poplatku za výběr víte dopředu. Takže když to víte, tak to nedělejte nebo si najděte jinou banku, kde jsou poplatky levnější nebo dokonce pro určitý počet transakcí žádné.

Banky tam poplatek dávají proto, aby právě odradili klenty čerpat hotovost, která je pro banky drahá. Někdo ji musí k bankomatu přivést, předtím ji spočítat, pojsitit převoz peněz a pak - jsou to mrtvné peníze. Vy máte v bance sice své peníze, ale v bezhotovosntí formě, tedy peníze účetní, které Vám banka napomohla výběrem z bankomatu (a tedy z Vašeho účtu) přetvořit z bezhotovostní formy do formy hotovostní. To však něco stojí. Banky, které poplatek z bankomatu nemají nemo jej mají opravdu symbolický, musejí ztráty z těchto služeb nahradit jinými příjmy ze služeb jiných. Vše je věc přístupu každé jedné banky.Proto se tedy rozhlédněte po internetu a třeba naleznete tu, která Vám bude více vyhovovat.


Dotaz

Dobrý den,      prosím o Váš názor na tuto věc. V roce 2003 mi zemřel manžel, který měl účet u Komerční banky. Jelikož jsem neměla podpisový právo, neměla jsem možnost s tímto účtem manipulovat a čekala jsem na vyřízení pozůstalosti, tak jsem tuto událost  pouze nahlásila KB a notář, který pozůstalost vyřizoval, tak Komerční banku též informoval, protože si žádal o zůstatek na tomto kontě. Po vyřízení pozůstalosti jsem chtěla vybrat danou částku z účtu, kde bylo 9.000Kč a banka mi vyplatila pouze 400Kč, s tím, že zbytek peněz, který byl na účtě, si KB strhla za výpisy z účtu, které po dobu řízení pozůstalosti na adresu zemřelého nepřišly.      Děkuji                                                                                                              Auderová    

Odpověď

Dobrý den,

v prvné řadě je nutno říci, že banka má nárok na ceny, uvedené v sazebníku. Pokud se pozůstalost vyřizovala delší dobu, mohlo se stát, že nákldy na vedení účtu mohly činit i více než 8 tis. Kč za ta léta. Důležité je však vědět, že máte právo, aby Vám banka do detailu rozepsala celou strukturu nákladů na vedení účtu. Požadujte tedy jako oprávněný dědic, aby Vám sepsali položku po položce. Banka musí všechny skutečnosti o účtu archivovat. Je však možné, že i toto si banka zpoplatní. Pokud je to v sazebníku, má na to právo. Nevím, jaká je cena za neodeslaný výpis. Zde mi nějak nehraje Vámi uvedená skutečnost.


Dotaz

Dobrý den. Měl bych takový dotaz .V družstevní záložně jsem měl přes 1mil.kč.Záložna skrachoval nám vylatily 300 000kč ale co zbytek .Přesto že jsme vyhrály mezinárodní soud ve Štrasburku nic se neděje .Děkuji za odpověd.

Odpověď

Prosím, s tímto dotazem se obraťte na regulátora, tj. na Českou národní banku. Ona včlenila dozor nad družstevními záložnami k sobě, takže tam jsou nejkopetentnější lidi. Društevní záložny jsou dnes nuceny platit do Fondu pojištění vkladů tak jako banky. Vy ale nepíšete, kdy to bylo a jak je to dlouho. Max. výplata dnes činí 90 % z uložené částky, max. 25 tis. EUR na vklad a klienta. u jedné banky (záložny).

To, co nebylo vyplaceno, je nárokem v rámci přihlášení Vaši pohledávky v rámci konkursu a pak likvidace. Ale ta bu´d již byla nebo probíhá.... Vy si můžete na internetu v rámci Obchodního rejstříku najít, kdo je likvidátorem záložny a jak to s ní vypadá. Případně i v této věci lze vznést dotaz na ČNB, odbor regulace a dohledu....


Dotaz

Vážený pane Schlossbergr, založil jsem s.r.o. a nevím pro jakou banku se rozhodnout. Mohl byste mi prosím poradit? Budu hodně obchodovat se zahraničními partnery v rámci EU. Mnohkrát děkuji a jsem s pozdravem Lukáš Navrátil 773 555 666

Odpověď

Dobrý den, pane Navrátile,

moje odpovědna není poradna a to záměrně. Mám historické vazby na několik bank, o některých vím toho více, o některých nevím vůbec nic. Proto se, a to z důvodu podjatosti, raději zdržím doporučení pro Vás. Jednak to přesahuje rámec této poradny a jednak bych opravdu nerad někoho doporučoval. Je to opravdu na  Vás. Pokud máte hodně aktivit do zahraničí, pak si vyberte banku, která Vám bude rychlostí, poplatky a podmínkami do tého oblasti nejvíce vyhovovat. Máte internet, tak se tak den dva probírejte podmínkami a uvidíte. Různé internetové servry dělají také srovnání různých bank, tak toho využijte.


Dotaz

Dobrý den, chci se optat na bankovní zkratky- Iban a Bic používají se asi v Nizozemí při převodu peněz.Jaký tyto zkratky mají význam???

Odpověď

IBAN - International Bank Account Number, BIC - Bank Identified Code. Jedná se o anglické zkratky Bankovního spojení (Mezinárodní bankovní číslo účtu) a tzv. adresu banky (Bankovní identifikančí kód). Obě záležitosti se musejí v současné době používat při realizaci plateb mezi klienty zemí Evropského hospodářského prostoru. Jedná se tedy i o naši zemi. Pokud jste klientem jakékoliv banky (nebo dokonce i družstevní záložny), tak Vám musí Vaše banka Váš IBAN i její BIC sdělit. To proto, pokud byste si nechal posílat peníze např. z Nizození, o kterém se zmiňujete, tak Váš plátce musí do příkazu k převodu peněz uvést číslo Vašeho účtu právě ve struktuře IBAN a dále musí uvést BIC Vaší banky, kde máte účet veden. Kdyby se tak nestalo, mohla by ho jeho banka zpoplatnit zvýšenou cenou za převod. Totéž hrozí Vám, když byste platil vůči klientům v zemích EHP (což jsou země EU + Norsko, Island a LIchtenštejnsko). V každém případě je banka povinna Vás v případě Vašeho dotazu poučit, jak platební příkaz vyplnit.


Dotaz

Dobrý den.  Platil jsem kartou u obchodníka 28.1.2008 zatím platba nebyla zúčtována tj. k 14.3.2008  Tímto se ptám do jaké lhůty by měl obchodník požádat o proplacení, pokud je nějaká lhůta daná.  Co nastane po lhůtě, pokud tato existuje a nebude platba z účtu stažena?  Ptal jsem se ve třech bankách a v každé mi řekli něco zcela jiného!!     Za odpověď děkuje Aleš Krawczyk z Ostravy

Odpověď

Dobrý den,

v podsttě by měl obchodk mít zájem platbu zrealizvat co nejdříve. Mohla se ale stát chyba na straně zpracovatelské banky. Záleží, zda to byla transakce elektronická nebo přes papírový doklad (tj. otisk karty na účtence s autorizací po telefonu). Lhůty v tomto případě jsou obsaženy ve smlouvě. Pokud Vám nebyla operace zúčtována na vrub Vašeho účtu, pak obchodník peníze za zboží nebo služby nedostal.

Zákon stanoví jen lhůty pro banky, lhůty mezi obchodníkem a bankou co se karetních oprací týká, tak obecně upraveny nejsou. Tudíž není možné říci, jak dlouá by ta lhůta měla být. Obchodník by měl mít zájem, aby byla co nejkratší. Obecně je pak možno uilatnit tzv. promlčesí lhůty.

 


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna