undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký typ spořícího účtu a jaká banka by ho mohla poskytnout, při požadavku co nejvyššího úročení, žádné nebo krátké výpovědní lhůty, bez poplatků za zrušení, založení a vedení účtu. Minimální riziko. Našla jsem Červené konto od PS nebo od mBank účet eMax - je tento výběr správný? Doporučil byste nějakou z těchto či jinou variantu? Děkuji a přeji hezký den.

Odpověď

Vážená paní,

je mně líto, že Vám neodpovím. Tato odpovědna, jak jsem již několikrát napsal, není poradnou finanční, nýbrž pordnou o tom, co má klient banky dělat, když si neví rady s konkrétním problémem, který se mu stal. Jde např. o to, že mu banka vypoví účet nebo se najednou zevdla úrovková sazba a pod.

Protože se neživím finannčím poradenstvím, nejsem schopen Vám odpovědeět a ani to není záměrem této on-line odpovědny. Omlouvám se Vám.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na podmínky běžného účtu u ČSOB. Chtěla bych internetové bankovnictví, pokud možno bez výpisu nebo maximálně 1x rok. Dále bych se chtěla zeptat na uložení většího množství peněz - jaký je úrok a poplatky za vedení a to buď u ČSOB nebo i u jiných bank. Je u ČSOB nějaká výhoda při zavedení těchto dvou účtů? Děkuji a přeji hezký den. Slezáková Andrea

Odpověď

Dobrý den, paní Slezáková,

jsem rád, že mi natolik věříte, že se ptáte na konkrétní služby konrkrétní banky. Já jsem však v hodnocení uplynulých 14-ti dní psal o tom, že nejsem finanční poradce. Já neznám podmínky produktů jednotlivých bank, i když se jedná o tak velkou banku jako je ČSOB. Pokud máte zájem o proudkty této banky, není nic jednoduššího, než jim buď  tento doatz napsat rovnou nebo se u nejblišží Vám vhodné příležitosti dostavit na pracoviště této banky a vše s nimi probrat. Je to služba zadarmo, takže nemusíte mít obavy z nějakého zpoplatnění. Já opravdu tyto informace nemám a musel bych stejně jako Vy, jít buď na internet a tam si prostudovat podmínky, zda odpovídají Vašim požadavům či nikoliv. Tato situace ale přesahuje rámec tého rychlé a operativní poradny. Omlovuám se.

 


Dotaz

Hezký den, Evropská komise si prý chce posvítit na banky - zejména na transparentnost poplatků, mobilitu klientů, schopnost vzájemného porovnání jednotlivých nabídek bank. Myslíte si, že to k něčemu povede? Jaké má vlastně Evropská komise možnosti či kompetence něco přikazovat bankám? Jsem euroskeptik, ale toto je jedna z mála užitečných aktivit, tak mě zajímá, jestli to může k něčemu pozitivnímu vést. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

tak zda si EK na banky posvítí či ne, to je otázka. EK vyvíjí jisté aktivity, které se promítají v právu EU, které jsou "prezetovány" veřejnosti ve směrnicích nebo nařízeních. Co se popaltků týká, tak už tady jedna závazná norma je, která říká, že eceny za platby v euru mezi zeměmi EU nabo tzv. Evropského hpsodářského prostoru nesmějí být vyšší než ceny tuzemského převodu. To je sice hezké, ale týká se to jen plateb v euru. Protože v ČR europlatby v tuzenmsku nerealizujeme, pak také ceny nemusejí býti totožné. Není totiž to s čím srovnávat. Ale pokud bych Váš dotaz měl zobecnit, tak jsem názoru, že aktvita EK jistě k něčemu povede. V zemích na západ od našich hranic, které jsou stejými členy sice jako my, tak přeci jen více něšco říká ochrana spotřebitele i v olbatsi bankovních či finančích služteb,  než u nás. Takže musíme buď psivně vyčkávat nebo se aktivněji podílet na prosazování vyšší ochrany spotřebitele za pomoci např. Sdružení obrany spotřebiele nebo podobných struktur. Určitě tato aktivita k něčemu povede, i když výsledek nepoznáme hned až tak brzy. ČR zavede euro někdy kolem roku 2012, tak pak bychom mohli vidět zlepšení. Je však ale také možné, že by se, jako např. Švédsko, přihlásila k tomu, že bude ceny za převody v rámci EHP účtovat jako ceny tuzemské...... Obávám se však, že k tomu není vůle....Je to můj názor. Kéž bych se mýlil.

Pěkný den.


Dotaz

Dobrý den, dne 12.1.08 jsem provedl 2x platbu MAXkartou v celkové sumě cca 3000,-Kč. Dne 30.1. jsem převedl 6500,-Kč na můj nový účet a na účtu mi tak zůstalo cca 500,-Kč na poplatky spojené se zrušením účtu u PS, který jsem 30.1. vypověděl. Téhož dne 30.1. mi banka následně strhla oněch 3000,- za platby, které jsem provedl 12.1.!!! Z toho vidíte, že jsem se nechtěně dostal do nepovoleného debetního zůstatku a hned mi v internet. bankovnictví naskočilo, že mi posílají avízo (vyhotovení 50,- + zaslání 10,-Kč). Má banka nějakou povinnost platbu strhnout do nějakého dne po uskutečnění transakce kartou? 18dní se mi zdá mnoho a já přeci nemusím sledovat IB, zda platba již byla uhrazena. Má smysl totu věc reklamovat nebo stejně neuspěji? Děkuji Pavlík

Odpověď

Dobrý den,

určitě v tomto případě má cenu podat reklamaci. Jak jste sám vycítil, 18 dnů na zúčtovíání operace platební kartou je opravdu velmi dlouhá lhůta. Vzhledem k tomu, že jste účet rušil, jsem názrou, že by Vám banka neměla účtovat sankční poplatek ani úrok. V den oprace (tedy autorizace) tam peníze byly, tudíž banka si je měla ve svém systému "zarezervovat". To znamená, že když jste konecm ledna účet rušil, měli Vám vyplatit rozdíl mezi "autorizovanými" transakcemi a celkovým zůstatkem na účetu. To nejspíše, podle toho, co píšete, neuidělail..

Podle mého názoru, stala se jistá chyba na straně banky. Operace platební kartou se zúčtovávají na vrub účtů klientů u bank tzv. inkasní formou placení, tzn. že podnět k platbě dává příjemce platby. V tomto případě je to buď obchodík nebo "bankomat". Vámi provedená operace je v podstatě považována za pokun obchodníka provést na vrub Vašeho účtu inksao částky za nákupo zboží nebo služeb.Lhůta pro inkasní způsob placení je maximálně 5 pracovních dní od provedení Vašeho nákupu. Lhůta je nepřímo uvedena v zákoně o platenbním styku (pro Vaši informaci č. 124/2002 Sb a prováděcí vyhlášce č. 62/2004 Sb.)  Je ale také možné, že ochodník předal bance zúčtovací data pozdě, ale s mou znalostí věci to celkem vylučuji, to proto, že MAX karta je karta elektronická. Lze ji použít jen v elekronickém terminálu. Pokud by byla s reliéfním písmem, pak by musel obchodník provést stejně telefonickou atuorizaci. Dnešní lmity pro obchodníky stanoví banky opravdu nízké nebo dokonce vyžadují autorizaci vždy (tzn. limit je "0").

Teď to už záleží na Vás, zda si budete u ČSOB, divize poštovní spořitelna stěžovat. Poštovní spořitelna si ustanovila vnitřního obudsmana, takže si stěžujte u něj. Jeho jméno neznám, ale jistě jej na internetu banky nalznete. Pokud Vás odpověď neuspokojí, obraťte se na finančího arbitra. Řízení u něj ja zadarmo a je tu velká šance, podle mého názoru, že z principiálních důvodů byste řízení u něj vyhrál.


Dotaz

Dobrý den, mám dotazy dva: 1. Jak se orientovat v bankovní tabulce "nákup-prodej" cizích měn, nikdy nevím, zda nákup-prodej klienta nebo z pohledu nákupu-prodeje bankou. 2. Euro a dolar klesají, snažím se vyhmátnout nejnižší cenu na nákup pro letní dovolenou, pořád váhám, podle vás koupit teď, nebo ještě počkat? Děkuji za laskavost. Navarrová

Odpověď

Dobrý den nebo večer,

k první otázce:

Kurzy měn jsou uváděny vždy z pohledu finannčí instituce, zejména banky nebo směnárny. Tzn. je li v kursu uvedeno nákup USD = 20,--, znamená to, že inistituce nakupuje jeden dolar za dvacet korun. Kurs prodej zase znamená opadk, tzvn. že instituce prodává příslušnou měnu za tuzemskou měnu, v našem případě Kč. Bude-li tedy uvedeno USD = 23,--, znamená to,že Vám banka či jiná finanční instituce prodá dolar za 23,-- Kč.

Kurs prodej je vždy vyšší než nákup, což je v tomto poměru, laicky řečeno, promítnut  výnos dané operace.

Ke druhé otázce: vzhledem k tomu, že nejsem analyltik, tak Vám asi neporadím. Nezabývám se očekáváními vývoje kursu, ale v každé finanční instituci jsou na to specialité. Kursy se stejně odvíjejí od kursovního lístku ČNB. Ta má tým analytiků, takže si můžete na internetu přes jejich stránky příp. najjít časové řady nebo stati, které se zabývají očekáváními. Takže je to na Vás.

 

 

 


Dotaz

Chtěl bych se zeptat jaký je Váš názor na chování bank v ČR. Vlastně všechny banky v ČR mají jako majoritní akcionáře renomované zahraniční banky s vyspělých zemí. Pobývám mčasto v zahraničí a vím,  že tyto banky, majoritní akcionáři našich bank, si nedovolí inkasovat od svých klientů v těchto zemích takové absurdní poplatky, jako v naší zemi (poplatek za vedení účtu, za účetní položky, za vedení hypotéční ho úvěru, za vklad nadměrné hotovosti na účet a mnoho jiných). Jak je možné že si toto bez zardění dovolí? Jsme v očích managerů těchto bank považováni za rozvojovou zemi a občany druhé kategorie? Co je to v jejich očích klientský přístup v ČR? Co dělá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když se jedná  jednoznačně o zneužití dominatního postavení a kartel velkých bank v ČR? Děkuji za odpověď 

Odpověď

Dobrý den,

svým názorem se blížím názoru Vašemu, ale s ohledem na mou bankovní praxi mám trošku větší zázemí toho, proč to tak je..........

Už podobný dotaz jsem obdržel a nějak na něj reagoval. V podstatě banky v polovině devadesátých let zjistily, že nebudou mít tak vysoké výnosy z poskytovaných úvěrů, takže budou muset tyto výpadky něčím  nahradit. Tehdy si nechávaly zpracoávat vnitřní studie a rozbory o tom, jaký podíl na výnosech tvoří úroky, poplatky, příp. jiné příjmy z hlavní činnosti. No a konstatovali, že procentní podíl poplatků na všech výnosech je malý a je nutno jej zvýšit. Proto banky započaly předhodnocovat své sazebníky a vytvářet nové, které zavedly poplatky skoro na všechny služby. Nakonec jistou logiku to má - přeci podnikatelský subjekt založený pro to, aby svému majiteli nesl zisk nebude dělat nějakou činnost zadarmo. O kompenzacích jedné služby za druhou i v oblsti výnosů se nehovořilo. Vařejnost si na to celkem bez remcání zvykla.

No a pak začaly prodeje bank zahraničním subjektům a veřejnost započala (a po vstupu do EU ještě více) jezdit do evropského zahraničí, začala se, podle mého názoru, více zajímat o bankovní služby jinde. A hle, veřejnost zjistila, že cenová politika v bankách kolem nás je jiná. Tyto banky totiž mezitím, co u nás byl podíl poplatků zvýšen na celkových výnosech, přehodnotliy přístup (byly k tomu nuceny nejen hledáním nových produktů, ale také veřejným míněním) a našly si sofistikovanější produkty a služby, které zpoplatňují a od poplatků za základní služby mnohdy (ale ne vždy a každá banka) upustily. Častokrát se poplatky sloučily v jeden vyšší, ale u náročnějšího produktu nebo se vytvořil produkt  "nový", tedy s novým nýázvem, kde se poplatková politika uplatnila nově.

Víte, ono je těžko soudit v době, kdy si můžete účet otevřít ve kterékoliv zemi EU. Jenže ono to otevření účtu není tam tak jednoduché. Když znám výši poplatků, než si účet či produkt v bance koupím, tak si mohu vybírat. Ono mezi těmi více než 30-ti bankami je přece jen rozdíl, chce to jen projít internet a porovnat si. Nebo si vybrat hotové porovnání, které některé finanční servery dělají. No a pak stačí banku oslovit a povětšinou je produkt poskytnut. Hodně mi ale vadí, že se poplatky v průběhu smluvního vztahu mění. Banka jednostranně oznámí zvýšení a konec. Vy nemůžete skoro nic, tedy můžete - např. nesouhlasit. Pak by Vám banka poplatek zvýšit neměla, ale může Vám legálně vypovědět produkt, pokud to bude produkt neúvěrový, (běžný účet, vkladový účet). U úvěrového porudktu zase povětšinou klient nemůže od produktu odjít, protože by nebyl schopen úvěr splatnit a když ano, tak se sankčním postihem (tedy velmi často). Takže moc možností nezbývá.

Obávám se, že výše a četnost poplatků není schopen Úřad na ochranu hospodářské soutěž řešit. Tady v podstatě nidko nepodniká "na úkor jiného podnikatelského subjektu", neohrožuje zdravé podnikatelské prostředí.  Je to můj názor. Řešení: silnější hlas veřejnosti a zdravé konkureční prostřdí. Vidíte, už je tu banka, která poplatky opravdu skoro nemá. Má jen pár položek, celkem nevýznamných, ale základní služby sjou zadaramo. A funguje u severních slovanských sousedů již 7 let (myslím). Některé etablované banky zde se už snaží tento nový vítr v naších bankovních vodách dohonit. Už jsem zahlédl nějaké televizní šoty o změně poplatků na nula u nějaké další banky... Takže, já myslím, že se doba mění. K  tomu napomáhá nemalou měrou i tento server, na kterém jste našel tuto odpovědnu.

Pěkný den.

 


Dotaz

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na názor týkající se bezpecnosti nové banky Mbank. Osobne jsem intenzivne zvazoval, ze bych k dane bance prestoupil (jeji poplatkova politika je skutecne svezim vetrem mezi ceskymi bankami), co me ale prekvapilo je dle meho nazoru naprosto nevyhovujici uroven bezpecnosti a ochrany klienta jak u platebnich karet tak internetoveho bankovnictvi. Napr. k platebni karte neni mozne si sjednat u jinych bank jiz standartni pripojisteni. Sam jiste jako byvaly financni arbitr vite jak velky je to deficit vzhledem k tomu jak se banky pri ztrate a zneuziti platebni karty vuci klientovi chovaji.V oblasti internetoveho bankovnictvi jsem byl prekvapen jeste vice,kdyz jsem zjistil, ze jediny zpusob zajisteni je fromou klientskeho hesla a cisla. Zadny certifikat ani nic podobneho neni potreba. Prave za podobne mizerny zpusob zajisteni byla kritizovana napriklad Ceska sporitelna a ta take pred nejakym tim rokem presla na overovani prostrednictvim certifikatu.

Odpověď

Dobrý den,

přístup je sice k účtu podle toho, co píšete, ale pro transakce a vůbec oživení systému mustíe mít mobil, na který Vám příjde heslo,které tam tipujete. Pro transakce z účtu to platí také. Je to podobné jako např. u Komrční banky. Jenže já to prakticky nezkoušel.

Co se karet týká, tak banka, bohužel, vydává karty bez čipu. Tzn., že sama velmi riskuje v tom,ž e bude-li zneužita její karta u ochodníka, který by u čipové musel vyžadovat PIN, pak odpovědnost za takové ztráty ponese taktao vydavatelská banka. Budte-li mít karta čip, pak budete nucen typovat na klávesnici PIN. Ten znáte jen Vy a nikdo jiný. Pokud ztrátíte či Vám ubde ukradena karta a neoprávněný držitel budu znát PIN (to ale v podstatě jen díky Vaši nedbalosti nebo neobezřetnosti), pak za všechno budete moci Vy. Takto je to řešeno v zákoně o platebníms tyku (zákon č. 124/2002 Sb., část III.).

K další bezpečnosti se nemohu vyjádřit, neboť v tomto nejsem takový expert. Případ zneužití interenetového bankovncitví jsem sice řešll, ale pouze několik případů za celých 5 let mého arbitrování. Takže si myslím, že ta problematika není zase až tak na pořadu dne.

 


Dotaz

Součástí mého internetového účtu jsou i mailové zprávy od ČS, která v něm uvádí, že budou zpoplatněny sms zprávy,které informují o zůstatku účtu všem klientům. Kdyžbych neměla internetové bankovnictví, zprávu bych asi nedostala. O co se banka opírá, když najednou ze svého popudu bude účtovat sms, které do 1.2. byly zdarma? Jak se proti tomu bránit a je povinna informovat o této placené službě? Co když o to klient nestojí?

Odpověď

Dobrý den nebo večer,

tak to je typická změna či zavedení popaltku za službu v době trvání smluvního vztahu s klientem. Mně osobně se takovýto postup nelíbí, že z ničeho nic najednou banka stanoví nový poplatek, na který klient v podstatě "musí" přistoupit. No, vlastně nemusí. Podle jednoho výkladu soudce vrchního soudu můžete poplatek odmítnout a banka je povinna držet původní ceny za služby. Jenže na druhou stranu banka Vám můžte ve smyslu platného práva uvedeného v obchodním zákoníku vypovědět smlouvu i bez udání důvodu. To víte, když to odmítenete platit, tak Vám banka může službu asi vypovědět, což asi udělá. Není to, bohužel, rovný přístup mezi bankou a klientem. Banka se mnohdy hájí, že má ve smlouvě o vedení účtu či v podmínkách, že si vyhrazuje právo měnit výši poplatků. Podle mého názoru je tato záležitost chybná, protože Vás uvádí do "nejistoty". Ona Vám vlastně oznamuje dopředu, že se něco stane, ale není řečeno ani kdy a ani o kolik - zda dolů nebo nahoru. Je to jakási domněnka, která může, ale nemusí nastat. Podle mne není právně relevantní, tedy není platná. Je to čistý alibismus, na který jsme si zvykli. Pokud tato věc nebude dána k soudu k rozhodnutí, asi se daleko nedostaneme. Jisté kroky již podnikala SOS (Sdružení obrany spotřebitele), ale osobně nevím, s jakým výsledkem. Finanční arbitr výši poplatků ani jejich změny řešit nesmí.


Dotaz

Dobrý den, dcery mají v současné době účet u KB  G2. V současné době nejsme moc spokojeni s podmínkami (jako např., že 333 Kč odměna je připsána pouze tehdy, pokud budou platit v obchodě alespoň jednou za měsíc, apod.) Byl by jste tak laskav a z pohledu odborníka by jste doporučil účet u některého jiného ústavu? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

je mi líto, ale jak už jsem odpovídal na podobný dotaz jinému tazateli, nejsem člověk, který by si dělal marketingová porovnání výhodnosti různých produktů. Vaše otázka je nad rámec této jednoduché dotazovny, která by měla pomoci se základní orientací klientů bank v případě jistých problémů. Já nemám přehled o konkrétních produktech jednotlivých bank. Omlouvám se, já se tím neživím, takže nemohu být nápomocen, co který kontrkétní produkt je lepší. Řada internetových serverů se však o tyto produkty zajímá a dělají různá porovnání. Jde jen o to najít si čas a vybrat si..... Zkuste to, možná budete úspěšní.


Dotaz

Dobry den chtěl bych se zeptat jestli dostanu pujčku kdyš začinam podnikat a nemam ještě vípis z danoveho uřadu děkuji mnohokrat s pozdravem Timura David

Odpověď

Dobrý den,

 

tak na to je celkem těžká odpověď. Banky většinou nechtějí pracovat s "neznámými" podnikatelskými subjekty, které nemají historii. U každé banky může být jiný postup. Vím však, že družstevní záložny mají trošku "pozitivnější" přístup k začínajícím podnikatelům. Pravdou ale je, že jsou trošku dražší....

 

 


Dotaz

Vážený pane doktore, mé sestře byla v zaměstnání ukradena platební karta ( dále ještě hotovost, mobilní telefon) a vzápětí  bylo na tuto kartu zakoupeno v několika obchodech zboží. Policie tuto  krádež vyšetřovala a následně vyšetřování zastavila, pachatel neznámý. Hypermarket Lidl, kde zlodeji nakoupili zboží za několik tisíc ,vrátil sestře peníze na účet, jelikož uznal své pochybení ( v obchodě byl instalován kamerový systém, nesouhlasil podpisový vzor). K jednání  s ostatními obchodníky však sestra potřebuje kopii dokladu o nákupu zboží hrazeném platební kartou. Jedná se o kartu České spořitelny. Při dotazu jí odpovědná pracovnice ČS sdělila, že podpisy na dokladech nesouhlasí s podpisovým vzorem, ale odmítla jí je dát v kopii. Jenže bez tohoto dokladu nelze jednat s ostatními obchodníky o navrácení peněz. Můžete nám poradit jak dále postupovat a jestli tento postoj České spořitelny je správný. V tomto případě chrání zloděje co kartu ukradli před svým klientem. Děkuji. J.Stránská  

Odpověď

Dobrý den, paní Stránská,

obdivuji Vás, jak daleko jste už pokročili při vyřizování své lapálie. Je dobře, že obchod Lidl uznal chybu.

Můžete na to jít ale také jinak - reklamovat navrácení transakcí přes svou banku, která Vám vydala odcizenou kartu. Tam požádat o zajšitění navrácení peněz za nákupy na kartu, protože podpisy na účtenách nejsou provedeny držitelem karty. Pokud Vás Vaše banka odmítne či odmítne to řešit, pak můžete předat tuto stížnost finančnímu arbitru. Já měl takových podobných případů kolem 90 % všech případů. Pokud se prokázalo, že podpisy na účtenkách jsou falešné, byla banka vždy odsouzena (viz příklady nálezů na internetových stránkách FA).

Jinak - spořitelna není povinna z žádného předpisu předkládat originály účtenek. Pouze pokud to chce i ona. Pokud není vstřícná, nemůžete ji bez sprvního či soudního řízení přinutit. Proto, abyste se dostali k účtenkám, můžet zahájit řízení u FA, které je zadarmo a je to řízení podobné správnímu řízení.

Na protější liště na tomto servru je odkaz na FA, tam je prolink na jeho stránky. Je tam formulář na zahájení řízení a také vše kolem.

Dalšími podrobnostmi o postupu v daném případu se nebudu pro jeho celkem složitost rozepisovat, to bychom nechali v případě podání Vaší stížnosti u FA na něm.

Přeji Vám ve Vašem snažení úspěch, abyste dostali zpět své neoprávněně odebrané peníze.

 

 


Dotaz

Vážený pane doktore, co je to vlastně poplatek za položku? Přijde mi to jako dost duplicitní záležitost. Obdržel jste ve své funkci arbitra nějakou stížnost na tento nekonkrétní a těžko uchopitelný poplatek? Lze se nějak bránit proti podobným nesmyslným poplatkům? Děkuji Jarda    

Odpověď

Dobrý den, pane Jardo, 

už se mi tu dotaz ukázal.... 

Finanční arbitr nebyl a není ani dnes nadán tím, aby řešil poplatkovou politiku u převodů či položek, jak jste to naůzval. Mohl by řešit pouze to, že např. banka má v sazebníku poplatek 10,-- Kč za položku a banka klientovi "vybrala" stovku. Protože je to absurdní příklad, tak předpokládám, že by banka v případě reklamace klienta tuto záležitost vyřešila ke spokonjenosti klienta a vátila mu 90,-- Kč a příp. úrok z prodlení (byl by ale bagatelní). Jako finanční arbitr jsem řešil pouze podobný případ - poplatek na znvou vydanou kartu. Klient si stěžoval, že si vzal od banky kartu zdarma, a to mu za rok vzala tuším 250,-- Kč ve II. roce platnosti karty. Banka klienta odmítla a já to pak řešil, protože se klient obrátil na FA. Bohužl jsem musel jeho stížnost zamítnout, neboť si klient nevšiml v podmínkách věty zcela zrozumitelné, že od II. roku se za kartu  platí roční poplatek... Bylo velmi obtížné prokázat, že byl klient obětí tzv. klamavé reklamy. V podstatě se chytl na to, že karta je zdarme, jen si nevšiml, že jen I. rok, ale za II. a třetí rok platnosti se již platilo ročně 250,-- Kč tuším. Je to příklad toho, že nečteme pořádně smluvní podmínky.

Víte, pokud uzavřeme smlouvu a předem víme, že budeme za položky platit, tak to celkem beru. Horší je, když tu smlouvu uzavřete, poplatky nejsou a za rok či dva se najednou objeví aktualizace sazebníku a ejhle - poplatek je tam. Tak to není dobré. Jinak už jsou tu banky (nebo možná jedna), která poplatky za položky neúčtuje. takže to tam zkuste, uvidíte.....

O samotných poplatcích za položky si myslím, že pokud je to tzv. debetní položka (tedy pložka, kdy já jsem plátcem), nemám proti zpoplatnění nic. Já totiž o tom vím, že budu platit. Buď předám příkaz k úhradě nebo povolím někomu inkaso z mého účtu. Otázka je výše toho poplatku. KdYž dělám např. vše elektronicky, tak by poplatek měl být nižší či skoro žádný. Banka nevykonává žádnou fyzicou práci, vše jde přes PC, sítě s pomocí SW. Je fakt, že ten něco stál, ale to by si mohla banka zahrnout do ceny služby jako takové, když si ji kupuji. Pak by mohlo býti vše zdarma.... U došlé položky však nejsou pro poplatek. Je řada věcí, kdy dostáváte např. vratku z finančího úřadu a Vy máte za své peníze, na které máte právní nárok platit. Přitom kdybyste je dostal v hotovosti na pokladně FÚ, tak to máte zdarma... To jsou absurdity... je jich více. Proto si myslím, že došlé položky by se platit obecně nemělo.


Dotaz

Dobry den, rad bych se zeptal, proc platime v cesku bankam poplatky, nemyslim tim poplatky za naproste hlouposti, obecne, proc tomu tak je ? v UK se neplati za nic, az na par standartnich poplatku jako jsou vybery hotovosti v zahranici ap. v USA taktez neplati se za nic. me zajima proc a taky jestli nekdy nastane doba kdy nebudeme platit bankam za to ze jim "davame" sve penize... dekuji

Odpověď

Dobrý den,

tato otázka je velmi obecná a obtížně se na ni bude odpovídat. Podle mého názoru a zkušeností platíme v podstatě proto, protože jinou možnost jsme si vlastně si nenašli. Je to také torchu historická věc. V polovině devadesátých let banky na území ČR hledaly zdroje na pokrytí ztrát ze špatných úvěrů, prováděly si statistická porovnání a zjistily, že podíl výnosů z poplatků je nízký ve srovnání s výnosy z úvěrů. Proto banky přehodnotily své sazebníky. Jenže mezi tím banky jinde ve světě (vyspělém) poplatky také přehodnotily, ale směrem dolů. Zavedly totiž jiné, sofistikovanější produkty, které nabízely klientům a na nich získavaly více a více výnosů. No, u nás tomu tak zatím, až na výjimky není. Protože však devizové předpisy umožňují mít účet i jinde ve světě, proto je možné požádat jinou banku např. v zemi EU o zřízení a vedení účtů, poskytování služeb apod. Řada klientů, zejména podnikatelských, si stěžuje na poplatky např. z přeshraničních převodů, že jsou vysoké oproti převodům např. z Německa. Nic však nebrání tomu, abychom měli účty i tam (nebo jenom tam, pokud nás však banka "vezme"). Už i zde máme banku (banky), které poplatkovou politiku přehodnocují nebo mají řadu poplatků nastavených na částku "O". Jde o to, zda se pro takovou rozhodneme a co to pro nás jako klienta stávající banky bude znamenat.


Dotaz

Navážu na předchozí dotaz ohledně založení obchodní společnosti bez nutnosti mít účet. Musím potvrdit slova tazatele, že bez účtu vás obchodní soud nezaregistruje. Bohužel. Nejsem právník, jak si tedy vyložit vámi citovaný zákon. Jde to nebo ne? Děkuji

Odpověď

Účet mít, podle mého názoru nemusíte, když nejste exitující společnost. Zákon zná správce vkladu.... Banka Vám účet bez výpisu z obchodního registru v podstatě nezřídí. Pokud ano, tak jedině na dokumentaci společnsoti, ale účet nebude aktivní pro odchozí operace, jen pro příchozí... Je to totiž riziko, protože banka si není jistá, kdo nakonec bude OR potvrzen jako statutární zástupce společnosti. Je třeba si pozorně nastudovat pasáže založení společnosti, vznik společnosti ve vazbě na obchodní zákoník.


Dotaz

Prosím omluvte mě , přehlédl jsem Vaši odpověď na můj předchozí dotaz ! Takže jsem místo díků dotaz  zopakoval . Přijměte  prosím  moji omluvu .Hezký den Vám z Ostravy přeje Hadaščok Petr

Odpověď

Vůbec nic se neději, nemusíte se omlouvat. To se stává každému. Mějte se hezky., pane Hadaščoku.

 


Dotaz

Dobrý den .Společnost  AXA s.r.o. nabízí formou veřejného příslibu poměrně vysokou finanční částku za on line uzavření smlouvy o penzijním připojištění u PF AXA . Protože dle mého názoru musí být  PF akciovou společností s nemalým kapitálem , jde zřejmě jen o dceřinnou společnost    / proč?/, nebo také o společnost maskující svým zavádějícím názvem nějaké podivné praktiky  / čeština má pro to nový výraz  tunel / . AXA s.r.o. nabízí :Zajištění životní úrovně ve stáříStátní příspěvky až 1 800 Kč za rokÚspora na daních až 1 800 Kč za rokNadprůměrné zhodnocení u přední světové pojišťovací skupiny AXA - spravuje aktiva v celkové výši 1 164 miliard Euro (údaje ke konci roku 2005).Možnost naspořit o 182 232 Kč víc díky penzijnímu připojištění a věrnostní kartě AXAZdarma asistenční služby v hodnotě 49 000 Kč ročně pro členy AXA ClubuOdměna až 7 500 Kč od AXA při sjednání smlouvy on-lineProsím o Váš názor na tuto akci ,  je možné jim důvěřovat a jak to je s plněním VEŘEJNÉHO   PŘÍSLIBU ? Děkuji Vám za odpověď - potřebné inf. jsou  na www.axa.cz

Odpověď

Dobrý den,

 

na podobnou otázku jsem již reagoval, tuším že tento týden v pondělí. Prosím, podívejte se na můj názor.

 

Děkuji.


Dotaz

Dobrý den.Měl jsem dluh u Severomor. plynárenské a.s. včera mi bylo doručeno rozhodnutí a  platební rozkaz od soudu. Dluh jsem ihned zaplatil. Dále mám platit úroky z prodlení a to 9% ročně od14.8. 06 do 31.12.06, 9,5% ročně od 1.1. 07 do30.6.07, 9,75%ročně od1.7.07 do 18.12.07 a od 19. 12. 07 do zaplacení (tj. 23.1.08) z částky ve výši, která v každém jednotlivém kal. pololetí trvání prodlení  odpovídá výši repo sazby stanovené ČNB a platné pro den příslušného kal. pololetí zvýšené o 7 procentních bodů. Dále mám platit 8454,- tj. SOP 600,- paušál odměna advokáta 6000,- 2x RP po 300,- a DPH 1254,-. Táži se prosím zda mám šanci tyto částky snížit v případě že podám odpor? A kolik mne bude podání odporu stát peněz? Děkuji Lubomír Franc  

Odpověď

Dobrý den, pane Franci,

pokud jste skutečně dlužil, což asi ano, protože jste pak dluh po vynesení platebního rozkazu uhradil, tak věřitel má ze zákona (tedy následně z nařízení vlády) právo na úroky z prodlení, o které si řekl. Pokud podáte odpor coby opravný prostředek proti části platebníhí rozkazu, soud posoudí Vámi uvedené důvody. Moc velkou šanci však tomu nedávám. Nevím totiž, co byste na svou obrahu do odporu mohl uvést pro změnu rohododnutí soudu o platebním rozkazu. Pokud odpor vydáte, nastane normální řízení ve věci......Ale protože jste dluh zaplatil, tak jste rozhodnutí soudu akceptoval. 

 Kolik to stojí, tak to nevím. Pokud jste však skuteně dlužil, tak bych se asi v odvolacím řízení "nesoudil". 

 


Dotaz

Dobrý den,chci se zeptat, u které instituce a jaký typ spoření je nejvhodnější pro studenta, který ukončuje 3. ročník a dále pokačuje na magisterské studium? Měsíční částka max. 300, 500 kč více ne.Děkuji a s pozdravem hezkého dne Jan Sztanko 

Odpověď

Dobrý den, pane Sztanko,

 

tak tenhle dotaz je dost konkrétní a přesahuje možnosti této rychlé poradny. Toto je přímo poradenská činnost, kterou provádějí finanční poradci, takže se obaťte na některého z nich. Já nemám takvý přehled produktů banka musel bych se tomu věnovat několik hodin, abych Vám mohl odpvoědně sdělit své doporučení. Tato on-line poradna slouží pro rychlou a základní informaci široké veřejnosti, ne soukromoekonomické poradenství....... Je mi líto.

 

 


Dotaz

Mám celkem jednoduchý dotaz. Jaký je váš názor na bezpečnost uložených peněz v kampeličkách? Nemůže se podle vás opakovat situace z 90. let, kdy krachovala jedna záložna za druhou a klienti se téměř ničeho nedomohli. Je dnes vůbec rozdíl mezi kampeličkami a bankami? Banky mě totiž štvou svými poplatky, které u kampeliček nejsou, ale tam zase mám určité obavy. Děkuji za odpověď a přeji vše dobré.

Odpověď

Dobrý den,

já nevidím důvod, proč byste neměl dnes věřit družstevním záložnám. Dnes jsou i tyto finanční instituce dozorovány Českou národní bankou a vklady, které přijímají, jsou pojištěny stejně, jako vklady u bank (tedy 90 % vkladu, max. však do vývši 25 ti. euro). Toto je uvedeno v § 14 zákona č. 87/1995 Sb, o spořitelních a úvěrních družstvech ve znění pozdějších předpisů. Pokud Vám tedy úrovneň služeb a cen vyhovuje lépe, nic Vám nebrání stát se jejich klientem. Nakonec většina těchti institucí má své internetové stránky, takže si je můžete projít vč. výsledků hospodaření.

Jinak rozíly samozřejmě jsou veliké, ale to je na podrobný robor přesahující tuto on-line odpovědnu. Spčívají v tom, že v podstatě klient družstvení záložny stává "členem družstva", protože aktivity uvedeé v zákoně mohou být poskytovány jen jejím členům (viz § 3 zákona). Jde např. o přijímaní vkladů od člnů, poskytování úvěrů členům, provádění platebního a zúčovacího styku pro členy apod.


Dotaz

Hezký den,právě se chystám založit společnost s ručením omezeným. Je skutečně nutné mít zavedený účet v bance při založení s.r.o. či jiné obchodní nebo neziskové společnosti? Zaregistruje mi obchodní soud společnost bez založeného bankovního účtu? Základní jmění bych měl u jiného správce vkladu (např. u advokáta). Děkuji a přeji pěkný den.

Odpověď

Dobrý den,

nejsem odborníkem pro zakládání obchodních společností, působeil jsem léta v bance. Ale pokud si vyložím ustanovení obchodního zakoníku, tak pro vznik a založení společnosti by to mělo být dostačující. Tento můj výklad opírám o ustanvení § 60, odst. 5 zákona 513/1991 Sb.,  obchodního zákoníku ve znění pozdějších předpisů. To Vám ale řekne každý notář, který většinou zajišťuje úkony související se založením společnosti.


Dotaz

Dobrý den, víte o tom něco? Co si myslíte i o trestním oznámení na ČSOB a 2 manažery, Kavánka a Švejnara? Znáte osobně "dobře" někoho z ČSOB, myslím z právního, mediálního oddělení nebo obecně z TOP-manažerů? Děkuji za zodpovězení, ať se Vám daří...(:-+)Z.Vašíček,Brno  

Odpověď

Dobrý den, pane Vašíčku,

 

já o oznámeních na ČSOB ve věci úniku dat nic nevím. Jednou jeden stěžovatel se u mne zastavil, když jsem byl v pozici finančního arbitra a sděloval mi jisté skutečnosti, které souvisly s tím, že jakési dokumenty se měly nalézat v kontejnerch u předmětné banky, které obsahovaly údaje podleháající zákonu na ochranu osobních údajů. Já mu tehdy vysvětlil, že kompetence arbitra do této oblasti nezasahuje. Pokud však kterýkoliv občan ČR má zato, že by mohl být spáchán buď trestný čin nebo přestupek, je (dopkonce) povinen toto nahlásit příslušným orgánům.

Samozřejmě znám lidi z ČSOB, s některými jsem přicházel běžně do služebních kontaktů vyplývající z funkce finančního arbitra. Vystupování zástupců např. právního odboru bylo, podle mého subjektivního názrou, vřždy profesionální. Dobře znám pár lidí z této banky také, ale to se jedná spíše o soukromý, resp. osobní vztahy, které se služebními nemají nic společného. Ale TOP management to není.

Ovávám se, že tato odpověď Vás asi moc neuspokojí.

 


Dotaz

Dobrý den,měla bych následující dotaz: od 7.1. 2008 mám vystaven živonostenský list na vedení daňové evidence a účetnictví. Chtěla jsem se zeptat, zda je nutné mít  založený podnikatelský účet. Mám vlastní účet u KB, kde provádím jak osobní platby, tak jsem z tohoto účtu platila vystavení ŽL. Je to nějaký problém? Na účet mi z podnikatelské činnosti bude chodit měsíčně pouze jedna platba, ostatní pohyby na účtě jsou soukromé. Podnikatelskou činnost mám pouze jako vedlejší činnost a tím pádem neplatím další odvody. Děkuji za odpověď Dagmar Zemková

Odpověď

Dobrý den, paní Zemková,

tento dotaz je spíše dotazem na příslušný finanční úřad. Na druhé straně však banky tento problém také zajímá. Je to z toho důvodu, že podnikatelské účety v bance nejsou zatíženy srážkovou daní jako účty občanů - vyzických osob. Některé produkty banky, tedy běžné účty, mají přímo v podmínkách uvedeno, že účet nesmí (neměl-by) sloužit k podnikatelským účelům.

Pokud budete mít na účet sem tam příjmy z podnikání a účet je soukromý a budete schopna v případě kontroly finančnímu úřadu vše doložit, pak bych v tom ale problém zase až tak neviděl. Jde jen o to, abyste pak raději připsaný úrok zahrnula do přiznání dani z příjmu fyzických osob, protože část prostředků na tomto účtu bude z podnikání, i když úrok bude zdaněn srážkovou daní. Tato částka bude ale s největší pravděpodobností bagatelní. Chcete-li však mít vše v pořádku (což bych už s ohledem na to, v čem budete podnikat) doporučoval, bylo by lepší mít pro podnikání samostatný účet. Pak bude vše průkazné.


Dotaz

Dobrý den, omlouvám se, ale protože s veřejným příslibem nemám vůbec žádné zkušenosti, tak Vás chci tímto požádat o Vaše vyjádření. Až 7500,-Kč prémie po 24měsících spoření u PF AXA je částka myslím více než zajímavá, obzvláště přičtu-li k tomu státní příspěvky a nějaké zhodnocení fondu. Nejde tento veřejný příslib dodatečně zrušit např. na základě rozhodnutí státních orgánů - např. nekalá soutěž? Nebo víte o nějakém jiném možném úniku z veřejného příslibu? Můžete-li pomoci radou či jiným způsobem, budu potěšen.Hezký den

Odpověď

Také zdravím,

nevím, kdo by se mohl domáhat zrušení tohoto "veřejného příslibu" či jisté reklamy za účelem získání dalších klientů. Již podobné snahy zde byly (např. jedná velká banka prohlásila, že vyplatí odměnu 10 tis. každému studentovi,který si u ni zřídí studentské konto a absolvuje studium na VŠ s červeným diplomem - tedy s vyznamenáním). Když však mělo dojít k realizaci, začala se samostná instituce vymlouvat na to, že to vlastně nebyla podmínka smlouvy, jen jistá nezávazná informace. Podle názoru právníků by pak šlo o tzv. klamavou reklamu. Takže pokud daná společnost nechce dopadnout stejně, měla by tento "veřejsný příslib" coby kategorii občanského zákoníku jistě dodržet. Pak byste se mohl, podle mého náhzoru, docela dobře soudní cestou domáhat vyplacení této veřejně prezentované odměny za to, že jste se stal klientem dané spoldečnsoti a dodržel jste jí dané podmínky.


Dotaz

Jak se vyhnout bankovním poplatkům za vedení účtu při blokaci účtu po zemřelém způsobenou dědickým řízením? Jsou případně i banky, které si poplatek v tuto chvíli neúčtují?

Odpověď

Dobrý den, pane Draha,

banky by v případě úmrtí majitele účtu tento blokovat vůbec neměly, proto poplatky spojené s vedením účtu by měly nadále uplatňovat podle původně uzavřené smlouvy se zemřelým. Pouze v případě, že majitel účtu ještě za svého života ozámil bance, že účet nebo některé platby z něj se po jeho smrti vykonávat nemají, banka v tomto případě účet zruší nebo zastaví provádění plateb z něj. Obchdní zákoník však již neřeší nic, co se poplatků týká. Z logiky věci však vyplývá, že pokud účet zruším , tak nemohu uplatňovat poplatky, pokud účet zablokuji, tak znemožňuji jeho základní funkci, tudíž llogicky bych také poplatky uplatňvat neměl, a to ani za vedení účtu. Je to však můj názor. S ohledem však na uvedené výše, by k této situaci v podstatě nemělo vůbec dojít. Účet je buď zcela funkční nebo je nutno jej po smrti majtiele zrušit podle jeho dispozice.

Praxe, o kterou opíráte Váš dotaz, byla uplatňována před novelou obchodního zákoníku., kterou byl do něj vložen § 715a.

 


Dotaz

Dobrý den,ráda bych se Vás zeptala, zda má klient banky nějaké zastání v zákonných normách proti bance? Původně jsem měla kreditní kartu vedenou u HVB Bank a mé splátky čerpání úvěru se na účtu u HVB objevovaly hned následující den po odeslání z mého běžného účtu vedeného u Poštovní spořitelny. Po sloučení HVB a myslím Živnostenské banky do Uni Credit jsou mé splátky úvěru připisovány až třetí pracovní den. Banka se samozřejmě ohání zákonným třídenním limitem, který jí povoluje zákon a nezbytností pohybu peněz přes clearingové centrum. Myslím, že tyto podmínky měla i HVB a dařilo se připisovat splátky ihned. Podle mé zkušenosti s HVB jsem posílala i Uni Credit splátky den před splatností, ale narazila jsem. Jejich zpoždění/využití zákonného limitu tří dní, mě stálo cca 200 Kč na úrocích za nedodržení termínu splatnosti.Domnívám se, že kromě mých 200 Kč na úrocích z mého úvěru, si mou splátkou cca 10000 Kč, vydělali i na bankovním trhu s penězi slušné úroky za ty dva dny, po které zadržovali připsání této splátky na můj úvěrový účet. Lze vůbec prokázat bance, že peníze úmyslně zadržuje a vydělává na tom? Nebylo by už načase změnit zákon a neposkytovat bankám takový prostor pro manipulaci s penězi klientů? Tři dny na převod se mi zdají dost na to, aby kurýr peníze v jedné bance vzal a dovezl je do druhé, natož aby byl převod uskutečněn elektronicky.Můžete na můj dotaz nějak reagovat, případně mi poradit, jak se takovému jednání banky bránit?

Odpověď

Dobrý den,

Váš problém je probléme asi celé řady klientů. Ze zákona o platebním styku (mj. zákon č. 124/2002 Sb.) v podstatě opravdu vyplývá, že banky mezi sebou mohou realizovat převod opravdu až za tři dny, tedy jeden den se odepíše z účtu plátce, druhý den se platba předá do zúčtovacího systému ČNB a třetí den připisuje banka příjemce klientovi převáděnou částku. Realizace paltby však může i ve standardních podmínkách trvat kratší dobu a mám osobní zkušenost, že dokonce i jeden pracovní den v rámci dvou bank na území ČR. Ze zákona se obávám banku k rychlejší reakci nepřinutíte. Před fůzí mohl půvondí peněžní ústav mít jiné vnitřní předpisy pro to, jak bude s platbnou pracovat.

Zákon o platební styku se bude měnit, tuším že nejpozději na podzim roku 2009, neboť Česká republika bude muset do tohoto zákona promítnout novou směrnici EU o platebních službách na vnitřním trhu. tato směrnice sice stanovní zpočátku lhůty, které se nezdají býti pro nás atraktivní  (mnohdy jsou delší než dnes u nás), ale cílově se počítá až se lhůtou D + 1.

Rada - budete si, bohužel, se znalostí toho, jak banka splátky úvěru připisuje, odečíst od lhůty, kdy máte úvěr splatit, počet dnů převodu a tento den stanovit jako den splatnosti Vašeho příkazu k převodu. Např. je -li den splátky úvěru 15-tý den v měsíci a převod trvá 3 dny, pak den splatnosti musíte dát 13.  den v měsíci. To znamená, že 13. se platba odepíše z Vašeho účtu, 14. dne bude v zúčtovacím systému a 15 . den bude (musí být) připsána ve prospěch úvěrového účtu jako řádná splátka.

 


Dotaz

Dobrý den,prosím o radu jak postupovat. Banka si na základě smlouvy o pronájmu bezpečnostní schránky, kterou jsem nakonec nepodepsal, t.j. s bankou neuzavřel, strhla z mého účtu 196,40 Kč. dne 20.8.2007 a 15.1.2008 si opět strhla 460,- Kč, to mi bylo divné a proto jsem se byl zeptat v bance osobně a sepsal jsem stížnost, načež 17.1. mi byly obě částky vráceny zpět na účet, (podotýkám, že jsem požadoval písemné vysvětlení na email, které samozřejmě nepřišlo :) ) jde mi o to, zda mohu požadovat kromě vráceníé poplatků za tyto platby i nějaký úrok/náhradu za zadržování oné částky 196,40 po dobu 149 dní. V zákoně je to obecné. Děkuji a jsem s pozdravem, Kopecký

Odpověď

fake hermes Odpovědět na dotaz | Bankovní poplatky similar internet site http://bybusklubben.dk/images/hermes-italia-hermes-herbag-zip-9135.asp


Sekce obsahuje celkem 956 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna