TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Čím se řídit při volbě úvěru. Reklama ne, porovnání ano
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak porovnávat úvěry na internetu? Přehled webů porovnávačů
JAK NA ÚVĚRY: Jak vybrat nejlepší úvěr? Musíte vědět na co ho chcete
28. září. Svátek svatého Václava, aneb jak bychom se neměli chovat
Česká republika je pro finanční poradce zemí zaslíbenou. Čech mnohem více než kterýkoliv jiný Evropan svému finančnímu poradci skutečně a často nekriticky věří. Podle průzkumu České asociace pojišťoven z roku 2013 věřilo svému finančnímu poradci a na jeho rady dalo 55 % Čechů. Pro srovnání na Slovensku na rady finančního poradce dalo 48 % Slováků, ve zbytku Evropy pak preferuje poradnství finančních poradců v průměru pouze 35 % lidí.
Po mnoho let pak bylo toto odvětví poradenství velmi liberální a velmi málo regulované, čeho často zneužívali a zneužívají mnozí nepoctiví poradci, nebo zprostředkovatelé. Tento stav se však začal pomalu zlepšovat.
Pochybení finančních poradců je moc a jsou vážná
O tom, že pochybení finančních či pojišťovacích poradců a zprostředkovatelů bývají vážná svědčí i rozhodnutí o pochybení, která vydává Česká národní banka. Nejčastějšími prohřešky finančních poradců jsou nesdělování či zamlčování povinných informací požadovaných zákonem, sdělování nepravdivých údajů klientům, neprovedení analýzy nabídky pojišťoven v dostatečném rozsahu a formě, nezaznamenání požadavků a potřeb klienta sousvisející se sjednávaným produktem. Velmi častým problémem je upřednostňování profitu finančních poradce nad zájmy klienta. Finanční poradci tak nabízejí klientům produkty, které nepotřebují, nebo které plně nevyužijí, radí klientům zrušení starých produktů a založení jiných, kdy klient přichází z tohoto důvodu o své prostředky a naopak poradce získává výrazné provize, nebo klientům zamlčí informace, které mohou být pro klienta nevýhodné. Právě velká důvěry Čechů ve své finanční poradce pak vede k množství škod, které jsou klientům způsobovány.
Jak jednat s finančními poradci
Abychom se vyhnuli rizikům spojeným s nekvalitními radami či informacemi od finančních poradců, měli bychom si osvojit několik zásad. Předně bychom měli trvat na co nejširším zdokumentování celého jednání s poradcem ať už formou nahrávky či zápisu. Jasně také formulujme svůj požadavek na to co chceme a to co nejpodrobněji. Není na škodu si náš požadavek připravit písemně ještě v klidu doma. Na první schůzce s poradcem neuzavírejte žádné smlouvy, nebo jiná závazná rozhodnutí. Pouze si vyslechněte informace od poradce a tyto si nechte sepsat, nebo si je sami zaznamenejte.
PŘÍBĚH OBYČEJNÉHO ČLOVĚKA:
Jana využila služeb svého finančního poradce, kterého jí doporučila její kamarádka. Mělo se jednat o poradce finančního, který měl Janě poradit jak zajistit financování pořízení nemovitosti. Poradce sice Janě poradil a ta udělala vše tak, jak Janě řekl. Následně se ale ukázalo, že některé věci byly jinak, než tak jak je podával a vysvětloval poradce. V souvislosti s hypotékou u banky sdělil poradce Janě, že aby jí úvěr banka schválila, musí uzavřít i životní pojištění, které je poměrně drahé a také poradce i drahé pojištění Janě doporučil. Argumentoval tím, že má toto životí pojištěn lepší parametry a u levnějších pojistek bych nic nedostala a nemusela by pak ani banka Janě příslušný úvěr schválit. Jana tedy přistoupila na radu poradce a pojištění v rámci hypotéky uzavřela a to přesto, že si už jiný druh životního pojištění Jana hradí a poradce byl o tom informován. Jana tak platí šest tisíc korun každý rok. Hypotéka jí následně byla schválena a Jana si pořídila nový byt. Splátky hypotéky, ke kterým se připočítá ještě platba pojistného na uzavřené životního pojištění však Janu dosti finančně zatěžuje.
Článek můžete dočíst v dnešních Lidových novinách v rámci velkého Kurzu rodinných financí. Lidové noviny si koupíte v trafice nebo v digitální čtečce zde: www.lidovenoviny.cz