17. díl - Kazuistika:
Mikropůjčky mohou být velmi zrádné
Jedná se o tzv. mikropůjčky, kdy si celkem u 3 věřitelů klientka vypůjčila dohromady 30.000 Kč, které by měla splatit jednorázově, to však klientka není schopna. Zatím si u 2 úvěru klientka prodloužila splatnost vypůjčených částek, za toto prodloužení splatnosti klientka zaplatila poplatek okolo 5.000 Kč. V současné době již klientce začínají chodit upomínky, neví, jak situaci řešit. Uvažovala, že by si vzala jeden větší úvěr, kterým by toto „nevýhodné“ vyplatila.
Řešení: Poradkyně upozornila klientku na skutečnost, že v současné době se jí velmi výrazně snížily příjmy a uzavřením dalšího finančního závazku riskuje, že se dostane do dluhové pasti.
Poradkyně vysvětlila klientce, že již v současné době by se mohlo stát, že některý z věřitelů by na klientku mohl podat trestní oznámení pro úvěrový podvod, neboť při uzavírání uvěrové smlouvy věděla, že bude mít pokles příjmů a nebude schopna závazek splácet.
Klientka sdělila, že na to se jí nikdo z věřitelů při uzavírání smluv neptal, vyplnila formulář – žádost o úvěr on – line, udala číslo účtu a peníze ji přišly na účet. Poradkyně sdělila klientce, že tato praxe je bohužel častá, a správně by ji žádný věřitel, bez řádného pověření její situace neměl žádný úvěr poskytnout.
Poradkyně s klientkou řešila, jak by si klientka mohla znovu zvýšit svůj příjem, kde by mohla najít práci, které firmy v současné době přijímají zaměstnance. Nedoporučila klientce přijímat žádný další finanční závazek.