Banky získávají čím dál více informací o svých klientech. Jak je využijí?
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Čím se řídit při volbě úvěru. Reklama ne, porovnání ano
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak porovnávat úvěry na internetu? Přehled webů porovnávačů
JAK NA ÚVĚRY: Jak vybrat nejlepší úvěr? Musíte vědět na co ho chcete
28. září. Svátek svatého Václava, aneb jak bychom se neměli chovat
Rizika existují vždy a ve všem. Vždy je rizikem, pokud o vás nějaká instituce ví více, než by bylo reálně skutečně potřeba. Banky se už nyní staly největšími nositeli informací. Banky jako celek tak vědí téměř vše o návycích, výdajích, příjmech a dalších věcech českých občanů.
Jak banky informace získávají?
Primárně banky získají informace z osobních údajů, které klient bance sdělí při založení účtu, nebo při zřízení nějaké služby. Další informace banka zjišťuje z informací o stavech a pohybech na účtu. Tyto informace sice představují bankovní tajemství, ale odpovědní lidé v bance samozřejmě do účtů klientů vidí. Banka tak získá dokonalý přehled o příjmech klienta, jeho struktuře a stejně tak získá přehled o jeho výdajích, způsobech nakupování, způsobech placení apod.
Banky zjistí návyky klienta i díky elektronizaci plateb, kdy stále více klientů využívá k placení za zboží a služby právě platby kartou. Banka tak přesně ví, kde klient jakou částku utratil, v jakém rozsahu a co si zhruba zakoupil.
Další informace získá banka o klientovi například při zřizování náročnějších služeb, jako je například hypoteční úvěr. Banka tak zjistí jaká je hodnota domu či bytu, v němž klient bydlí, jaké jsou příjmy klienta, jaké jsou jeho závazky u jiných bank, struktura výdajů atd.
Banky chtějí využívat informace ve prospěch klientů
Banky prohlašují, že informace využijí pouze ve prospěch klientů, tedy za účelem zlepšování a zkvalitňování služeb pro své klienty. To je dosti obecný pojem. Co si tedy můžeme pod zlepšováním a zkvalitňováním služeb pro klienty představit? Předně je nutné konstatovat, že banky využívají a využijí těchto komplexních informací i ve prospěch svůj.
Informace o klientech totiž dává bankám do rukou velmi silný nástroj. Banky toho totiž ví o svých klientech často více, než ví o občanech stát, nebo třeba i jeho vlastní rodina. Banka tak může vyvíjet služby přímo se znalostí nákupních návyků klientů s vědomím jejich potřeb a preferencí.
Je přitom zřejmé, že informace tak banky nepoužívají pouze v zájmu a prospěch svých klientů, ale také v zájmu zvýšení svých zisků, což je samozřejmě zcela v pořádku. Banky tak mohou přesně zaměřovat na své klienty i nabídku svých produktů s vědomím a znalostí těchto informací.
Zneužití informací je rizikem vždy
Zneužití informací je rizikem, které existuje vždy a všude. Nejčastěji se lidé setkávají se zneužíváním informací například ve chvíli, kdy jim volá operátor firmy a nabízí jim vitamíny, nebo se jim snaží vnutit uzavření nějaké nevyžádané smlouvy. Člověk přitom neví a netuší, kde soukromá firma jeho kontakty vzala a proč je bez svolení konkrétního člověka používá soukromá firma.
Právě proto rozsah zjišťovaných informací dává větší nároky na banky, aby tyto informace dokázaly zabezpečit a zabránit tak jejich zneužití či zneužívání.