ČLFA pomáhá při zodpovědném rozhodování o spotřebitelském úvěru


08. 03. 2012  17:38     tz     komentáře (0)

Česká leasingová a finanční asociace přichází s pomocí lidem se zájmem o spotřebitelské úvěry. Asociace sdružující významné leasingové společnosti a poskytovatele spotřebitelských úvěrů připravila materiál nazvaný 10 + 1 otázek pro zodpovědného spotřebitele. Jde o návod, jak správně zvolit spotřebitelský úvěr a vyvarovat se služeb společností používajících nekalé praktiky. Jako pomoc pro orientaci spotřebitelů v oblasti nebankovního financování ho doporučují všechny členské společnosti ČLFA.





Materiál obsahuje jedenáct doporučení. Při jejich dodržení by se měli lidé čerpající spotřebitelské úvěry vyvarovat situacím, kdy si sjednají úvěr u neseriózní společnosti nebo se nabíráním úvěrů neodpovídajícím jejich možnosti splácet dostanou do složité finanční situace,“ říká Andrea Zatloukalová, předsedkyně Výboru pro financování spotřebitelů.

V první řadě ČLFA radí spotřebiteli položit si otázku, zda úvěr skutečně potřebuje. Rozhodně se nevyplatí investovat pomocí úvěru do věcí či služeb, jejichž životnost je kratší než doba splácení úvěru nebo jejichž užitek pro spotřebitele je nižší než cena, kterou zaplatí. Dále by si měl spotřebitel dobře zvážit, jestli má daný úvěr z čeho splácet, a to i za předpokladu, že se jeho finanční situace změní. Podle ČLFA by mělo po zaplacení všech měsíčních výdajů včetně splátky úvěru zůstat spotřebiteli na účtu alespoň 20 % jeho měsíčního příjmu.

Při samotném výběru konkrétní půjčky radí ČLFA zaměřit se zejména na následující parametry: solidnost věřitele, úvěrový produkt, podmínky sjednání a informační otevřenost. U věřitele je dobré zjistit všechny dostupné informace a ověřit i to, zda je členem některé asociace, která je zárukou důvěryhodnosti a solidnosti.

Dále ČLFA doporučuje podrobně prostudovat předsmluvní formulář, který by měl obsahovat vše podstatné – kolik žadatel přeplatí, jaké je RPSN, další poplatky, frekvence splácení či případné sankce. Navíc je nezbytné pečlivě pročíst všeobecné obchodní podmínky věřitele. Dobrým tipem je zaměřit se na odpovědi společnosti na otázky žadatele o úvěr. Jsou-li dostatečné a srozumitelné, lze předpokládat, že i finanční instituci záleží na poučeném zákazníkovi, což je znakem serióznosti.

Materiál ČLFA také poukazuje na konkrétní varovné signály. Spotřebitel by měl zpozornět, jestliže věřitel o sobě neudává dostatek informací, je dostupný pouze na telefonické lince s drahým tarifem nebo naléhá na rychlý podpis smlouvy. Solidního věřitele zajímá schopnost spotřebitele splácet a je-li tomu opačně, nemusí být vše v pořádku.

Vydáním 10 + 1 otázek pro zodpovědného spotřebitele je dalším krokem členských společností k osvětě občanů a jejich přístupu k zodpovědnému úvěrování. Společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci navíc dodržují Etický kodex ČLFA a Memorandum k ochraně spotřebitele při poskytování spotřebitelských úvěrů. To spotřebiteli zaručuje seriózní přístup a podmínky v rámci nebankovního financování.



ČLFA pomáhá při zodpovědném rozhodování o spotřebitelském úvěru

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16581689840

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1530
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4390
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8215
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3325
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6725
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0539
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více