Číslo týdne 39
Prodlouží se moratorium na odklad splátek? Poplatkovi se vrací ke splácení
Kamil Rataj z Banky CREDITAS: Chceme modernizovat, připravujeme nové internetové i mobilní bankovnictví
Děti a účty: průměrné kapesné na účet je 700 Kč. Nejčastější útrata je za jídlo, aplikace a dopravu.
Česká leasingová a finanční asociace přichází s pomocí lidem se zájmem o spotřebitelské úvěry. Asociace sdružující významné leasingové společnosti a poskytovatele spotřebitelských úvěrů připravila materiál nazvaný 10 + 1 otázek pro zodpovědného spotřebitele. Jde o návod, jak správně zvolit spotřebitelský úvěr a vyvarovat se služeb společností používajících nekalé praktiky. Jako pomoc pro orientaci spotřebitelů v oblasti nebankovního financování ho doporučují všechny členské společnosti ČLFA.
„Materiál obsahuje jedenáct doporučení. Při jejich dodržení by se měli lidé čerpající spotřebitelské úvěry vyvarovat situacím, kdy si sjednají úvěr u neseriózní společnosti nebo se nabíráním úvěrů neodpovídajícím jejich možnosti splácet dostanou do složité finanční situace,“ říká Andrea Zatloukalová, předsedkyně Výboru pro financování spotřebitelů.
V první řadě ČLFA radí spotřebiteli položit si otázku, zda úvěr skutečně potřebuje. Rozhodně se nevyplatí investovat pomocí úvěru do věcí či služeb, jejichž životnost je kratší než doba splácení úvěru nebo jejichž užitek pro spotřebitele je nižší než cena, kterou zaplatí. Dále by si měl spotřebitel dobře zvážit, jestli má daný úvěr z čeho splácet, a to i za předpokladu, že se jeho finanční situace změní. Podle ČLFA by mělo po zaplacení všech měsíčních výdajů včetně splátky úvěru zůstat spotřebiteli na účtu alespoň 20 % jeho měsíčního příjmu.
Při samotném výběru konkrétní půjčky radí ČLFA zaměřit se zejména na následující parametry: solidnost věřitele, úvěrový produkt, podmínky sjednání a informační otevřenost. U věřitele je dobré zjistit všechny dostupné informace a ověřit i to, zda je členem některé asociace, která je zárukou důvěryhodnosti a solidnosti.
Dále ČLFA doporučuje podrobně prostudovat předsmluvní formulář, který by měl obsahovat vše podstatné – kolik žadatel přeplatí, jaké je RPSN, další poplatky, frekvence splácení či případné sankce. Navíc je nezbytné pečlivě pročíst všeobecné obchodní podmínky věřitele. Dobrým tipem je zaměřit se na odpovědi společnosti na otázky žadatele o úvěr. Jsou-li dostatečné a srozumitelné, lze předpokládat, že i finanční instituci záleží na poučeném zákazníkovi, což je znakem serióznosti.
Materiál ČLFA také poukazuje na konkrétní varovné signály. Spotřebitel by měl zpozornět, jestliže věřitel o sobě neudává dostatek informací, je dostupný pouze na telefonické lince s drahým tarifem nebo naléhá na rychlý podpis smlouvy. Solidního věřitele zajímá schopnost spotřebitele splácet a je-li tomu opačně, nemusí být vše v pořádku.
Vydáním 10 + 1 otázek pro zodpovědného spotřebitele je dalším krokem členských společností k osvětě občanů a jejich přístupu k zodpovědnému úvěrování. Společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci navíc dodržují Etický kodex ČLFA a Memorandum k ochraně spotřebitele při poskytování spotřebitelských úvěrů. To spotřebiteli zaručuje seriózní přístup a podmínky v rámci nebankovního financování.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1530 | |
1 USD | 23,4390 | |
1 PLN | 5,8215 | |
1 GBP | 29,3325 | |
1 CHF | 25,6725 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0539 |
Zprávy z devizového trhu
- Americká ekonomika zpomaluje, středem pozornosti zůstává inflace
26. 04. 2024 - Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024