dTest:
Nevhodný vánoční dárek – vrátit či vyměnit? Ani jedno, slyší často zákazníci.
27. 12. 2011 09:59
Jan Votočka
komentáře (0)
V českých domácnostech jde o poměrně častý jev – sejdou se dva stejné dárky nebo nový svetr nesedí tak, jak by měl. Obdarovaný nebo sám „Ježíšek“ pak přemýšlejí, co si počít, zvláště jde-li o dárek hodnotnější. Pomineme-li možnost předat takový dárek někomu jinému, nabízejí se prakticky jen dvě možnosti – dárek prodejci vrátit nebo jej v obchodě vyměnit za jiné zboží.
V tento moment však mnoho zákazníků narazí, jak ostatně dokazují četné dotazy nespokojených spotřebitelů, které v minulém roce zaznamenala poradenská linka časopisu dTest –
299 149 009. Prodejce jednoduše zakoupené zboží přijmout zpět odmítá a někdy nepřistoupí ani na možnost jeho výměny za jiný sortiment v prodejně. Jeho postoj je však v souladu se
zákonem. . „Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí,“ říká Jan Votočka, právní
poradce čsopisu dTest, a dodává: „Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět a to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět
minut po odchodu od pokladny.“ . Výjimkou jsou však případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací napsanou přímo
v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takovéto právo je pak
vymahatelné, a to třeba i soudní cestou. . „I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se prodejce
k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení,“ radí Votočka s ohledem na zkušenosti s některými
obchodníky. Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto případech nemá podnikatel povinnost
vrátit cenu poukazu či jen vyplatit rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy
bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. . „Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení
však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu,“ upozorňuje Votočka závěrem.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
16592152992
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1530 | |
1 USD | 23,4390 | |
1 PLN | 5,8215 | |
1 GBP | 29,3325 | |
1 CHF | 25,6725 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0539 |
Zprávy z devizového trhu
- Americká ekonomika zpomaluje, středem pozornosti zůstává inflace
26. 04. 2024 - Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024