dTest:
Nevhodný vánoční dárek – vrátit či vyměnit? Ani jedno, slyší často zákazníci.


27. 12. 2011  09:59     Jan Votočka     komentáře (0)

V českých domácnostech jde o poměrně častý jev – sejdou se dva stejné dárky nebo nový svetr nesedí tak, jak by měl. Obdarovaný nebo sám „Ježíšek“ pak přemýšlejí, co si počít, zvláště jde-li o dárek hodnotnější. Pomineme-li možnost předat takový dárek někomu jinému, nabízejí se prakticky jen dvě možnosti – dárek prodejci vrátit nebo jej v obchodě vyměnit za jiné zboží.





V tento moment však mnoho zákazníků narazí, jak ostatně dokazují četné dotazy nespokojených spotřebitelů, které v minulém roce zaznamenala poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009. Prodejce jednoduše zakoupené zboží přijmout zpět odmítá a někdy nepřistoupí ani na možnost jeho výměny za jiný sortiment v prodejně. Jeho postoj je však v souladu se zákonem. . „Prodejce v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nehodí,“ říká Jan Votočka, právní poradce čsopisu dTest, a dodává: „Pokud si tedy spotřebitel koupi rozmyslí, nemusí mu prodejce vyhovět a to ani v případě, kdyby se zákazník s tímto požadavkem vrátil třeba jen pět minut po odchodu od pokladny.“ . Výjimkou jsou však případy, kdy prodejce dopředu výslovně garantuje možnost vrácení či výměny zboží. Nejčastěji se tak děje informací napsanou přímo v provozovně nebo na dokladu o zaplacení, postačí však i ústní prohlášení. Prodejce si též může stanovit různé podmínky, zejména lhůtu pro uplatnění tohoto požadavku. Takovéto právo je pak vymahatelné, a to třeba i soudní cestou. . „I v těchto situacích však evidujeme problémy a to především byla-li takováto možnost garantována pouze ústně a po Vánocích se prodejce k plnění svých slibů již nemá. Proto doporučuji požádat dopředu prodejce o potvrzení této možnosti přímo na doklad o zaplacení,“ radí Votočka s ohledem na zkušenosti s některými obchodníky. Mimo dárků si zákazníci často nevědí rady ani s tím, jak využít nejrůznější poukazy k nákupu zboží či služeb. Bohužel ani v těchto případech nemá podnikatel povinnost vrátit cenu poukazu či jen vyplatit rozdíl jeho nevyužité části. O něco lehčí může být vracení nevhodných dárků zakoupených přes internet. Zde totiž lze využít zákonného práva odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. . „Zákazník pak má právo na vrácení celé kupní ceny a to včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení však musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. Zvláště v období vánočních svátků tak jde o velmi šibeniční lhůtu,“ upozorňuje Votočka závěrem.


dTest: Nevhodný vánoční dárek – vrátit či vyměnit? Ani jedno, slyší často zákazníci.

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16592152992

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1530
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4390
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8215
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3325
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6725
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0539
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více