Finanční poradna BP:
Úroky z hypoték bývají vyšší než v reklamě
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak porovnávat úvěry na internetu? Přehled webů porovnávačů
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Jak vyřizovat úvěr v bance. Nenechte se uvést do tísně a spěchu
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Refinancování půjček. Revoluci přinesly nové banky
TÝDENNÍ SPECIÁL - JAK NA ÚVĚRY: Aleně rychlá, bezstarostná půjčka málem zlomila vaz
Banky tak do výsledné výše úroků zahrnují nejrůznější rizika, bonitu klienta nebo třeba výši spoluúčasti. Nabídnutý úrok se tak od toho deklarovaného v reklamách může lišit i o mnoho desetin procent. To dokazuje i náš čtenář, kterému byl nabídnut úrok o téměř jedno procento vyšší, než banka deklarovala v reklamě.
Dotaz čtenáře:
Dobrý den, nechal sem se zlákat na nabídku banky, která slibovala úrok k hypotéce 2,5 procenta. Když jsem tam přišel a všechno přinesl a vyplnil, tak mi nabídli úrok 3,5 procenta. Jak je možné, že se může dít takové oblbování lidí? Nejdříve vás nalákají. Vy kvůli tomu ztrácíte čas a pak vám nabídnou takhle vysoký úrok? Půjdu samozřejmě do jiné banky a v téhle si žádnou hypotéku brát nebudu. Nebudu nechávat ze sebe dělat hlupáka. Přitom jak řekli, by mi úvěr schválený byl, takže nejsem žádný neplatič nebo nemakačenko. Můžete se mi k tomu nějak vyjádřit?
Odpověď odborníka:
Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Vámi uvedený případ je velmi častý a v podstatě i logický. Všimněte si, že banky při svých reklamách či prezentacích nabízejí úrok "už od", tedy od nějaké výše, ale rozhodně neslibují, že tento úrok dostane každý zájemce o hypotéku. Někdy to však lidé bohužel tak chápou. Banky se tedy snaží nalákat klienty na velmi výhodný prvotní úrok na který však dosáhnou vlastně ti nejlepší a nejkvalitnější klienti. Ti méně bonitní klienti sice dostanou také nabídku úvěru, pokud splňují příslušné podmínky, ale už s vyšším úrokem. Banky do tohoto úroku promítají nejrůznější rizika, které mohou pro banku ve spojení s klientem nastat. Nižší úrok tak samozřejmě získá klient s výrazně vysokým příjmem, s trvalým pracovním poměrem, dlouhou praxí, vysokoškolským vzděláním a větším objemem naspořených prostředků, které investuje do pořízení nemovitosti. Naopak ti méně kvalitní klienti musí počítat s úrokem vyšším.
DALŠÍ ZAJÍMAVÉ DOTAZY A ODPOVĚDI V NAŠÍ FINANČNÍ PORADNĚ NALEZNETE ZDE!