Tříměsíční odklad splátek využilo za první měsíc přes 45 tisíc klientů
Nadace České spořitelny posílá půl milionu korun na přímou pomoc seniorům
Česká spořitelna začala přijímat žádosti o zvýhodněné úvěry se zárukou pro firmy a podnikatele s provozovnou v Praze
ČS doručuje karty seniorům až do domu
V předvánoční době se všichni snažíme udělat našim nejbližším radost. Někdy dárky sami vyrobíme, ale často je kupujeme, ať již v kamenných, nebo online obchodech. Jak za ně zaplatit, ale zároveň se nevystavit zbytečnému riziku? Nabízíme pár tipů na co si dát (nejen) v prosinci pozor při platbě kartou, využívání internetbankingu a používání bankomatů. Navíc jsme přidali i dvě desatera – pro platby kartou a pro bezpečný internetbanking.
PLATBY KARTOU
Zákazníci mají možnost i v internetových obchodech platit kreditní, nebo debetní kartou. S platebními kartami České spořitelny navíc klienti mohou na internetu platit ještě bezpečněji pomocí služby 3D Secure – zabezpečené platby kartou na internetu, díky které jsou platby kartou v zabezpečeném internetovém obchodě chráněny ještě jednorázovým SMS kódem. Služba je pro klienty ČS zdarma.
Navíc pokud měl klient při nákupu problém s internetovým obchodem, kvalitou, kvantitou nebo druhem zaplaceného zboží či služby a obchodník odmítl reklamaci řešit, Česká spořitelna mu pomůže. V rámci reklamačního řízení obchod kontaktujeme a celou záležitost prošetříme. Výsledkem pak je buď dodržení podmínek nákupu obchodníkem, nebo vrácení peněz na účet klienta. Za klienta tak například vyřešíme, když se zaslané zboží liší od popisu na webu, je poškozené nebo jde o padělek nebo když klient zboží vůbec neobdrží, obchodník nedodrží termín dodání a podobně.
Platí-li klient kartou, může banku požádat o pomoc s reklamací v následujících případech:
- zboží se liší od popisu na webu, je poškozené, nebo obdržel padělek
- zboží neobdržel
- obchodník nedodržel domluvený termín dodání (vánoční dárky, vstupenky atd.)
- koupil si letenku a letecká společnost zkrachovala nebo vstupenku na akci, která se nekonala
- obchodník nedodal všechno objednané zboží
- obchodník začal pravidelně strhávat peníze z účtu bez souhlasu klienta
K úspěšnému vyřešení reklamace takové platby stačí spojit se s obchodníkem a upozornit ho na vzniklý problém. Když obchodník odmítne reklamaci řešit nebo vůbec nereaguje, klient může podat reklamaci na takovou platbu v České spořitelně. Výsledkem reklamace bude to, že obchodník s klientem začne spolupracovat a dodrží podmínky nákupu, nebo klientovi vrátíme peníze na jeho účet. Každý měsíc se na Českou spořitelnu obrátí zhruba 500 klientů, kterým pomáháme řešit jejich potíže s nákupy.
Příklady vyřešených reklamací s pomocí České spořitelny:
Pomohli jsme například klientovi, který si objednal akvárium s exotickými rybičkami. Akvárium bylo dodáno rozbité, rybičky v jiném počtu a v jiném barevném provedení, nebo klientce, která kartou zaplatila vstupenky na koncert, který byl pro indispozici zpěváka zrušen. V obou případech obchodníci na stížnost klienta nereagovali. Po reklamaci a prošetření v České spořitelně jsme jim vrátili peníze zpět na jejich účet.
INTERNETBANKING
Klienti by měli dodržovat základní bezpečnostní pravidla. Především to znamená nesdělovat třetím osobám identifikační údaje k internetovému bankovnictví, přeposílat bezpečnostní kódy v SMS a do internetového bankovnictví se vždy přihlašovat z oficiální zabezpečené stránky (stránka označená zámečkem v adresovém řádku).
Nejslabším článkem při používání internetového bankovnictví bohužel i nadále zůstává koncový uživatel: úspěšnost útoků má na svědomí především neznalosti zásad správného chování na internetu a nedostatečně chráněný počítač. Vysoká bezpečnost našeho internetbankingu je zajištěna sérií bezpečnostních prvků, které na sebe navazují, ale jsou na sobě nezávislé: klientským číslem a heslem, autorizačními SMS zprávami; vyšší zabezpečení poskytuje klientský certifikát.
Pár bezpečnostních pravidel pro internetbanking:
- nepřihlašovat se do služby z neznámých nebo veřejně dostupných počítačů
- chránit své přihlašovací údaje
- nestahovat do svých počítačů soubory z neznámých zdrojů
- věnovat pozornost aktuálnímu antivirovému zabezpečení svého počítače.
Obecně mezi nejčastější typ útoků patří tzv. phishing. Jedná se o podvodné emaily, kterými chtějí podvodníci od lidí
získat přístupové údaje do internetového bankovnictví. V některých případech obsahují infikované přílohy, ve kterých
jsou distribuovány různé typy malware. Přibývá také podvodů přes Facebook. Pachatelé se jeho prostřednictvím
snaží vylákat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví klienta a z něj pak následně vyčerpat jeho peníze. V
poslední době pachatelé díky takto získaným údajům zřizují klientům přes internetové bankovnictví úvěrové produkty,
ze kterých následně peníze vyberou.
BANKOMATY
Být obezřetní při výběru peněz z bankomatu se vyplatí po celý rok, ale v období předvánočního shonu a silvestrovských oslav to platí dvojnásob. Snížené pozornosti se totiž snaží využít i podvodníci, kteří se prostřednictvím takzvaného skimmingu snaží bankomaty zneužít k nelegálnímu pořizování dat platebních karet. Doporučujeme kontrolovat vzhled zelených, takzvaných FDI prostředků, do kterých se zasouvají platební karty pro využití funkcí bankomatů. Je potřeba se také podívat, zda u nebo na bankomatu není nastražená skrytá technika k pořizování videozáznamů zadávaných PIN kódů. Ta bývá umísťována v okolí klávesnice nebo výše nad ní.
Pokud klient zjistí přítomnost nelegální techniky na našich bankomatech, prosíme, aby okamžitě kontaktoval naše klientské centrum na bezplatném telefonním čísle 800 207 207 nebo přímo Policii ČR na lince 158.
Před skimmingem varuje i Policie ČR, která na tomto videu názorně ukazuje odstraňování skimovacího zařízení z jednoho z našich bankomatů.
VÍCE INFORMACÍ O BEZPEČNOSTI VČETNĚ INSTRUKTÁŽNÍCH VIDEÍ NAJDETE NA NAŠICH WEBOVÝCH STRÁNKÁCH ZDE.
PRO DOPLNĚNÍ
DESATERO Správného používání platební karty
Karta Vám může život zpříjemnit, ale také dokáže přinést mnoho problémů, jestliže se poškodí, nebo když umožníte její zneužití. Chcete-li se problémům vyhnout, dodržujte, prosím, tato pravidla:
1) Chránit se začínáte již při převzetí karty
Při převzetí kartu ihned podepište a pořiďte si kopii podepsaného podpisového proužku.
2) Karta je pouze Vaše
Kartu nikomu nepůjčujte, porušovali byste tak obchodní podmínky. Držení karty neoprávněnou osobou zakládá podstatu trestného činu.
3) Chraňte PIN
PIN nikomu nesdělujte - ani rodinným příslušníkům, zaměstnancům banky či orgánům policie. V žádném případě si PIN nepište na kartu.
4) Při použití bankomatu buďte opatrní
Při zadávání PIN při výběru z bankomatu dbejte na to, aby nikdo za Vašimi zády nemohl PIN odpozorovat.
Zásadně si u bankomatu nenechte od nikoho radit a řiďte se pouze pokyny na obrazovce. Nikdo nemá právo Vaši operaci přerušit. Obsluha bankomatu, která doplňuje hotovost, zásadně nikdy nevstupuje do transakcí klientů.
Vybranou hotovost i kartu ihned uschovejte. Používáte-li bankomat v noci, vyberte si takový, který je dobře osvětlen.
5) Poškozená karta přestává sloužit
Je nezbytné chránit magnetický proužek karty před mechanickým poškozením (poškrábáním) a před zmagnetizováním. Ke zmagnetizování může dojít např. mobilním telefonem, magnetickým zapínáním kabelek, počítačem.
6) Ztrátu karty je třeba odhalit co nejdříve
Karta by měla být uložena odděleně od osobních dokladů a tak, aby byla maximální pravděpodobnost, že její ztrátu co nejdříve odhalíte. Pravidelně kontrolujte, zda je na svém místě.
7) Při placení kartou buďte pozorní
Při placení kartou sledujte personál obchodu; zejména dbejte na to, aby k jedné platbě byl vyhotoven pouze jeden prodejní doklad. Personál prodejny či restaurace by neměl s kartou odcházet. Pokud se tak stane, máte právo žádat navrácení karty a provedení transakce pod svým dohledem. Každý seriózní obchodník či restaurace Vám bez problémů vyhoví. Zkontrolujte, zda Vám personál vrátil skutečně Vaši kartu.
8) Nákupy bez návštěvy obchodu šetří čas, ale zvyšují riziko
Při poštovní nebo telefonické objednávce (tzv. MO/TO) nebo při použití karty pro placení prostřednictvím internetu je nutná maximální obezřetnost. V případě jakýchkoli pochybností o obchodníkovi raději zvolte jiný způsob úhrady než platební kartou.
9) Sledujte své výpisy z účtu
Pravidelně kontrolujte výpisy z účtu. Při jakékoli nesrovnalosti neprodleně informujte banku, která Vám kartu vydala, a požádejte o prověření transakce (předložení prodejního dokladu od obchodníka). Máte-li pocit, že při placení kartou nebo při výběru z bankomatu nebylo vše v pořádku, raději si co nejdříve zkontrolujte stav účtu.
10) Pokud dojde k nejhoršímu, jednejte co nejrychleji
Při ztrátě nebo odcizení karty je nutno ji ihned zablokovat. Telefonní číslo, kde zprostředkují blokaci karet vydaných Českou spořitelnou, je: 800207207.
Ke své kartě se chovejte vždy se stejnou pozorností jako ke svým penězům!
ZÁSADY BEZPEČNÉHO POUŽÍVÁNÍ INTERNETBANKINGU Dodržováním následujících zásad minimalizujete možnost zneužití vašich finančních prostředků.
|
Další rady a doporučení v otázkách bezpečného chování na internetu najdete na našich webových stránkách www.csas.cz nebo v internetovém bankovnictví.
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1670 | |
1 USD | 23,4820 | |
1 PLN | 5,8250 | |
1 GBP | 29,3780 | |
1 CHF | 25,7300 | |
100 HUF | 6,4150 | |
1 RON | 5,0573 |
Zprávy z devizového trhu
- Americká ekonomika zpomaluje, středem pozornosti zůstává inflace
26. 04. 2024 - Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024