„Lidé se dnes už nemusí bát družstevních záložen“, říká prokurista Fio, družstevní záložny Ján Franek v rozhovoru pro www.bankovnipoplatky.com
„Lidé se dnes už nemusí bát družstevních záložen“,
říká prokurista Fio, družstevní záložny Ján Franek v rozhovoru pro www.bankovnipoplatky.com Jaké bankovní služby vlastně nabízíte? Nabízíme obdobné služby pro běžné klienty
jako banky – běžné účty, termínované vklady, velmi kvalitní internetbanking, a na to navazující obsluhování účtů přes mobil. Dokonce spadáme pod stejný dohled jako ostatní banky, tedy pod dohled
České národní banky. V čem je tedy rozdíl mezi vámi a tradiční bankou, když to není ve spektru nabízených služeb? Nemůžeme sice nabídnout úplně všechny služby, které poskytují banky, jde
ale spíše o složitější produkty, které normální klienti nepoužívají. Od ledna 2006 jsme již přímo napojeni na clearing ČNB a máme vlastní kód banky 2010, takže pro běžného klienta není rozdíl téměř
žádný. A zákonné pojištění vkladů? Jsme účastníky Fondu pojištění vkladů dle zákona o bankách. I u nás se pojištění vkladů vztahuje stejně jako u bank maximálně na 90% vkladu a 25 tisíc EUR.
Plánujete do budoucna přerod na banku, když už nabízíte téměř všechny bankovní služby, abyste za názvem neměli onen dodatek „družstevní záložna“? Je to náš dlouhodobý výhled. Není to však
otázka nejbližších několika let. Inzerujete v reklamní kampani, že účet bez poplatků existuje. Jaké poplatky, které banky účtují, vy vůbec nemáte? Standardní bankovní operace u nás nejsou
zpoplatněny vůbec. Nenajdete u nás poplatky za založení, vedení ani zrušení účtu, internetbanking, účetní položku, příchozí korunové platby, zdarma máme také odchozí korunové platby podané
elektronickou formou. Stejně tak většina hotovostních operací na pokladně je bez poplatku. Jak to u vás funguje s platebními kartami? Momentálně zprostředkováváme platební karty ČSOB a to
za stejných poplatkových podmínek. Ale zhruba od letošního podzimu chystáme další zlepšení služeb v této oblasti. Poplatky za používání karty se tedy dosud řídí ceníkem ČSOB? Přesně tak,
klienti neplatí ani korunu navíc. Přebíráme jejich ceník za tyto služby. Takže lidé mohou vybírat kdekoliv a to dle pravidel zpoplatňování platebních karet u ČSOB? Ano, za stejných podmínek.
Ke svým penězům u nás má tak přístup každý v celé šíři bankomatní sítě. Jak hustou máte síť poboček v ČR? Máme sedm poboček (Praha, Brno, Ostrava, Hradec Králové, Plzeň, Olomouc a
Přelouč). Orientujeme se zejména na klienty, kteří chtějí přístup ke svému účtu on-line přes internet. Pro ně není pobočka tolik důležitá. Lze přes internet zvládnout veškeré úkony spjaté
s účtem? Ano, včetně zřízení či rušení účtu. Ani kvůli tomu nemusíte chodit na pobočku. Poboček tedy moc nemáte, proto bude návštěvníky webu jistě zajímat, zda-li existuje služba, kterou
musíte řešit na pobočce? Ne. Vše je opravdu možné řešit korespondenčně. Nyní zabrousíme trochu do stanov vaší družstevní záložny. Jak je to s členským vkladem a s uhrazovací
povinností v případě ztráty? Aby si u nás někdo mohl zřídit účet, musí se stát členem družstevní záložny. To obnáší vyplnit přihlášku a složit členský vklad ve výši 1 koruny. V případě
jakýchkoliv problémů záložny, každý člen ručí do výše dvojnásobku svého členského vkladu, tedy do výše max. 2 korun. To je tedy největším rizikem, bereme-li v úvahu standardní pojištění
vkladů? Přesně tak. Jsou nějaké další povinnosti člena ze stanov, například zápisné? Ne, žádné další povinnosti nejsou. U některých družstevních záložen existuje zápisné, u nás nikoliv.
Jste spokojeni s nárůstem vašich klientů a jak hodláte dále pokračovat v marketingových aktivitách? Snažíme se komunikovat naší bezpoplatkovou politiku společně s bezpečností pro
klienty. Je totiž pravdou, že u nás stále přetrvává negativní vnímání družstevních záložen, ale postupně se to zlepšuje. Dále se snažíme marketingovými kampaněmi informovat i o dalších možnostech,
např. o vedení podnikatelských účtů, úschov pro notáře a advokáty apod. Jak reagují klienti, mluvil jste o přetrvávání negativních konotací pojmu „družstevní záložna“? Jak chcete tuto
atmosféru určitého strachu překonat? Výbornou reklamou jsou naši vlastní klienti, kteří naše služby využívají, jsou s nimi spokojeni a celkem aktivně tuto spokojenost rozšiřují. Také díky nim se
daří postupně zlepšovat povědomí o naší družstevní záložně. Nemáte poplatky, přesto zřejmě vyděláváte. Jaká je vaše dlouhodobá strategie? Politikou Fio, družstevní záložny je uživit se ze
zhodnocení prostředků, které nám klienti svěří, tj. z rozdílu mezi přijatými a vyplacenými úroky. To by mělo být primárním zdrojem příjmů každé finanční instituce. Patrik Nacher
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
16601114816
Kč
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1670 | |
1 USD | 23,4820 | |
1 PLN | 5,8250 | |
1 GBP | 29,3780 | |
1 CHF | 25,7300 | |
100 HUF | 6,4150 | |
1 RON | 5,0573 |
Zprávy z devizového trhu
- Americká ekonomika zpomaluje, středem pozornosti zůstává inflace
26. 04. 2024 - Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024