4. díl. Kazuistika:
Zadlužení může řešit i splátkový kalendář


09. 04. 2018  00:02     Asociace občanských poraden     komentáře (0)

Výchozí situace: V srpnu letošního roku přišla do OBČANSKÉ PORADNY Karviná zájemkyně o službu s tím, že byla dva roky nezaměstnaná. Protože neměla dostatečný příjem, nemohla si platit paušál u spol. T-mobile, a proto jí u této společnosti vznikl dluh.

4. díl. Kazuistika: Zadlužení může řešit i splátkový kalendář




Jelikož ji sankčně vyřadili z evidence Úřadu práce, neplatila si ani zdravotní pojištění (neví přesně, jak dlouho, údajně zhruba ¾ roku). Nyní jsou po ní dlužné částky ve výši celkem 20 000 Kč vymáhány. Zájemkyně již pracuje a má vůli své závazky splácet. Na pojišťovně VZP jí pracovnice sdělila, že si má napsat žádost o splátkový kalendář. Zájemkyně o službu neví, jak na to.

Zájemkyně o službu potřebuje pomoci se sepsáním splátkového kalendáře pro VZP.

Intervence:

Uživatelce byl poskytnut vzor Splátkového kalendáře (Dohoda o splátkách),

(zdroj: www.zbynekmlcoch.cz).

Dle tohoto vzoru a na základě jí sdělených informací a potřeb byla uživatelce poskytnuta pomoc při naformulování splátkového kalendáře. Při formulaci splátkového kalendáře jsme vycházeli z reálných ekonomických možností uživatelky. Dbali jsme na formální a i obsahovou správnost SP.

Uživatelce bylo dále doporučeno, aby splátkový kalendář zaslala doporučeně na adresu zdravotní pojišťovny, či aby jej zanesla osobně na pobočku a vyžádala si potvrzení o přijetí.

Možnosti řešení:

V závěru konzultace sociální pracovnice s uživatelkou zrekapitulovaly následující možnosti řešení:

  • Uživatelka má možnost si sepsaný splátkový kalendář znovu pročíst a popřípadě poupravit dle vlastního uvážení či přepsat na PC. Poté má možnost jej doporučeně zaslat na VZP, nebo jej též může odnést na pobočku osobně a vyžádat si potvrzení o jeho přijetí.
  • Uživatelce též bylo doporučeno, aby si zavolala do společnosti T-mobile a informovala se na možnosti splátkového kalendáře zde.
  • Dále byla uživatelka upozorněna na to, aby si hlídala termíny schůzek na Úřadu práce, řádně si plnila své povinnosti uchazeče o zaměstnání a tím předešla opětovnému sankčnímu vyřazení z evidence Úřadu práce (a v důsledku tak předešla potenciálnímu dluhu na zdravotním pojištění).
  • V případě potřeby má uživatelka možnost opět se dostavit do občanské poradny k další konzultaci.

Prognóza:

V případě, že uživatelka zašle splátkový kalendář do VZP, a tento jí bude schválen, může svůj závazek hradit (na své poměry) v akceptovatelné výši, a tak postupně splatit svůj dluh. Totéž platí, pokud se na možnosti splátkového kalendáře domluví ve společnosti T-mobile.

V případě, že si bude hlídat termíny schůzek na Úřadu práce a plnit si povinnosti uchazeče o zaměstnání, z této evidence ji nevyřadí, z čehož vyplývá, že jí nebude hrozit vznik dalšího dluhu na zdravotním pojištění.

Zpětná vazba:

Uživatelka si naformulovaný splátkový kalendář přepíše na PC a podá jej na VZP. Pokud jí bude splátkový kalendář schválen, bude si své závazky hradit řádně. Dále zavolá do spol.

T-mobile a informuje se o možnosti splátkového kalendáře zde.  

Citované zdroje:

www.zbynekmlcoch.cz



4. díl. Kazuistika: Zadlužení může řešit i splátkový kalendář

Diskutovat (0)