Zdroj: Právo
Datum: 15.09.2006
Ročník: 16
Autor: Jakub Svoboda
Str.: 18 - Celostátní
Rubrika: Trhy & ekonomika
NÁMĚSTEK VÝKONNÉHO ŘEDITELE ČESKÉ BANKOVNÍ ASOCIACE PAVEL ŠTĚPÁNEK:
* V loňském roce vznikl velký tlak na banky ze strany ministerstva financí ohledně poplatků a chování ke spotřebitelům. Letos poněkud utichl. Nová vláda může mít jen dočasný mandát,
takže klid může přetrvat... Spotřebitel může být klidný. Pro banky je spotřebitelské téma velice významné.
* Opravdu? Vždyť jsou samy proti sobě. Banky potřebují, aby se spotřebitel uměl zeptat, aby si uměl vybrat, zkrátka aby byl emancipovaný. Takový spotřebitel je součástí
konkurenčního prostředí, na němž mají peněžní ústavy logicky zájem. Proto naše iniciativy přežijí všechny politické turbulence. Náš závazek pokračovat například ve vzdělávacích aktivitách
je zřejmý a nezpochybnitelný. Spotřebitelské téma navíc rezonuje v celém našem okolí. To nelze ignorovat.
* Zvažovala se i regulace poplatků. Může regulace konkurenci dokonce pomoci? Za určitých okolností ano. Ovšem iniciativy, které směřovaly k vytvoření nových regulačních
omezení, jsme vnímali jako výraz nedůvěry v účinnost tržního mechanismu. Často se mělo například zakazovat něco, co už trh zlikvidoval. Čili ten tržní mechanismus naopak prokázal svoji
funkčnost.
* Jak to vypadá s přípravou vzdělávacích projektů, k nimž jste se zavázali na jaře? V průběhu podzimu hodláme vydat sérii jednoduchých produktových letáků, které by měly
být dostupné na pobočkách bank. Jejich smyslem je vysvětlit zákazníkům velice jednoduchou formou podstatu různých finančních produktů.
Druhým krokem bude spuštění vzdělávacího webového portálu. S účastí na jeho naplňování předběžně souhlasily také ostatní finanční asociace. Šlo by tak v podstatě o společný projekt, který
bychom my jako ČBA pouze iniciovali a pak provozovali. Základní obrysy projektu již existují, na webu se intenzivně pracuje.
Nabídli jsme své experty ministerstvu financí a ministerstvu školství při přípravě jejich programů finančního vzdělávání. První univerzita již připravuje ve spolupráci s ČBA kurs rodinných
financí. Vzdělávání je kontinuální proces, takže budeme v programech pokračovat.
* Budete klientům něco doporučovat? Nikoliv. Bude to striktně vysvětlovací. Budeme vysvětlovat, jak který produkt funguje a třeba k čemu je vhodný. Ale přímo doporučovat
nemůžeme, to by byl marketing.
* Může ČBA dělat pro spotřebitele více, než je pouze vzdělávat? V některých mediálně zajímavých oblastech je to těžké. Zákon o ochraně hospodářské soutěže nám znemožňuje
například diskusi o poplatcích. V praxi to znamená, že existují témata, která jsou sice z hlediska spotřebitele zajímavá, ovšem na asociační platformě je nelze probírat.
Vedle vzdělávání vydáváme určitá pravidla pro poskytování nebo nabídku některých služeb. Vydali jsme několik standardů, z nichž nejdůležitější jsou asi Kodex chování mezi bankami a klienty
a kodex definující informační standardy při poskytování půjček na bydlení.
* Můžeme se v Česku dočkat toho, že řada bankovních služeb bude stejně jako na Západě bez poplatků? V první řadě pevně doufám, že bankovní podnikání bude vždy ziskovou
záležitostí. Myslím si, že každý ze spotřebitelů na tom má bytostný zájem. Nikdo nechce své peníze svěřit prodělečnému ústavu.
Existuje jen určité spektrum cest, jak tento zisk generovat. V extrémním případě si samozřejmě dovedu představit, že by bankovní služby nebyly vůbec zpoplatněny. Potom by ovšem musely banky
generovat o to více zisku z úrokových marží. Klesly by úroky z vkladů a stouply by úroky z úvěrů. To je ovšem jen hypotetický příklad. Vždy budou existovat nějaké poplatky. Je ovšem možné,
že se bude měnit jejich struktura. Tak, jako v posledních šesti měsících téměř zmizely z české bankovní scény některé poplatky, možná v budoucnu zmizí i jiné.
|