Poplatky nezmizí, mohou se ale výrazně měnit (Právo, 15.9.2006)


01. 01. 2005  01:00     Jakub Svoboda     komentáře (0)

Rozhovor deníku Právo s náměstkem výkonného ředitele České bankovní asociace Pavlem Štěpánkem.




Poplatky nezmizí, mohou se ale výrazně měnit


Zdroj: Právo
Datum: 15.09.2006
Ročník: 16
Autor: Jakub Svoboda
Str.: 18 - Celostátní
Rubrika: Trhy & ekonomika
 
 
NÁMĚSTEK VÝKONNÉHO ŘEDITELE ČESKÉ BANKOVNÍ ASOCIACE PAVEL ŠTĚPÁNEK:
* V loňském roce vznikl velký tlak na banky ze strany ministerstva financí ohledně poplatků a chování ke spotřebitelům. Letos poněkud utichl. Nová vláda může mít jen dočasný mandát, takže klid může přetrvat... Spotřebitel může být klidný. Pro banky je spotřebitelské téma velice významné.

* Opravdu? Vždyť jsou samy proti sobě. Banky potřebují, aby se spotřebitel uměl zeptat, aby si uměl vybrat, zkrátka aby byl emancipovaný. Takový spotřebitel je součástí konkurenčního prostředí, na němž mají peněžní ústavy logicky zájem. Proto naše iniciativy přežijí všechny politické turbulence. Náš závazek pokračovat například ve vzdělávacích aktivitách je zřejmý a nezpochybnitelný. Spotřebitelské téma navíc rezonuje v celém našem okolí. To nelze ignorovat.

* Zvažovala se i regulace poplatků. Může regulace konkurenci dokonce pomoci? Za určitých okolností ano. Ovšem iniciativy, které směřovaly k vytvoření nových regulačních omezení, jsme vnímali jako výraz nedůvěry v účinnost tržního mechanismu. Často se mělo například zakazovat něco, co už trh zlikvidoval. Čili ten tržní mechanismus naopak prokázal svoji funkčnost.

* Jak to vypadá s přípravou vzdělávacích projektů, k nimž jste se zavázali na jaře? V průběhu podzimu hodláme vydat sérii jednoduchých produktových letáků, které by měly být dostupné na pobočkách bank. Jejich smyslem je vysvětlit zákazníkům velice jednoduchou formou podstatu různých finančních produktů.
Druhým krokem bude spuštění vzdělávacího webového portálu. S účastí na jeho naplňování předběžně souhlasily také ostatní finanční asociace. Šlo by tak v podstatě o společný projekt, který bychom my jako ČBA pouze iniciovali a pak provozovali. Základní obrysy projektu již existují, na webu se intenzivně pracuje.
Nabídli jsme své experty ministerstvu financí a ministerstvu školství při přípravě jejich programů finančního vzdělávání. První univerzita již připravuje ve spolupráci s ČBA kurs rodinných financí. Vzdělávání je kontinuální proces, takže budeme v programech pokračovat.

* Budete klientům něco doporučovat? Nikoliv. Bude to striktně vysvětlovací. Budeme vysvětlovat, jak který produkt funguje a třeba k čemu je vhodný. Ale přímo doporučovat nemůžeme, to by byl marketing.

* Může ČBA dělat pro spotřebitele více, než je pouze vzdělávat? V některých mediálně zajímavých oblastech je to těžké. Zákon o ochraně hospodářské soutěže nám znemožňuje například diskusi o poplatcích. V praxi to znamená, že existují témata, která jsou sice z hlediska spotřebitele zajímavá, ovšem na asociační platformě je nelze probírat.
Vedle vzdělávání vydáváme určitá pravidla pro poskytování nebo nabídku některých služeb. Vydali jsme několik standardů, z nichž nejdůležitější jsou asi Kodex chování mezi bankami a klienty a kodex definující informační standardy při poskytování půjček na bydlení.

* Můžeme se v Česku dočkat toho, že řada bankovních služeb bude stejně jako na Západě bez poplatků? V první řadě pevně doufám, že bankovní podnikání bude vždy ziskovou záležitostí. Myslím si, že každý ze spotřebitelů na tom má bytostný zájem. Nikdo nechce své peníze svěřit prodělečnému ústavu.
Existuje jen určité spektrum cest, jak tento zisk generovat. V extrémním případě si samozřejmě dovedu představit, že by bankovní služby nebyly vůbec zpoplatněny. Potom by ovšem musely banky generovat o to více zisku z úrokových marží. Klesly by úroky z vkladů a stouply by úroky z úvěrů. To je ovšem jen hypotetický příklad. Vždy budou existovat nějaké poplatky. Je ovšem možné, že se bude měnit jejich struktura. Tak, jako v posledních šesti měsících téměř zmizely z české bankovní scény některé poplatky, možná v budoucnu zmizí i jiné.

 



Poplatky nezmizí, mohou se ale výrazně měnit (Právo, 15.9.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16679534896

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1650
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,5310
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8250
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3845
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,7450
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4150
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0561
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více