Stávající práce i rozjezd nové agendy čeká novou finanční arbitryni M. Strejcovou
V závěru loňského roku nastoupila na post finančního arbitra Monika Strejcová, která na této pozici vystřídala Františka Klufu. Ačkoliv je o úřadu slyšet čím dál více, mnoho bankovních klientů stále neví, že je možné služeb arbitra využít na svou obranu. Přinášíme vám exkluzivní rozhovor...
BP.com: Jak se vůbec přihodí, že se člověk stane finančním arbitrem ČR?
Finančního arbitra jmenuje vláda na návrh ministra financí. .BP.com: Kdy jste poprvé zaregistrovala, že tato pozice v ČR existuje?
O instituci finančního arbitra vím od samého začátku, v odborných kruzích se diskutovalo o institutu mimosoudního rozhodování sporů z platebního styku již v roce 2002. .BP.com: Jak podrobně jste sledovala práci Vašeho předchůdce Františka Klufy? Přicházela jste s pozicí finančního arbitra do styku z Vašich minulých pracovních působišť?
Nedá se říci, že bych práci mého předchůdce nějak podrobně sledovala, ale registrovala jsem práci a vývoj této instituce. Přímo s Františkem Klufou jsme byli členy Výboru pro finanční trh, poradního orgánu bankovní rady, neboť ze zákona jsou členy tohoto výboru mimo jiné i finanční arbitr a zástupci ministerstva financí; já jsem v roce 2011 zastupovala ve výboru ministerstvo financí. .BP.com: Působnost úřadu je skutečně široká. Je to velký záběr, přebírat tak rozsáhlou instituci?
Je potřeba si uvědomit, že s účinností od 1. 7. 2011 se z instituce finančního arbitra jako nezávislého úřadu v rozpočtu České národní banky stala samostatná organizační složka státu v rozpočtové kapitole Ministerstva financí a současně došlo k rozšíření působnosti finančního arbitra o spory mezi věřiteli nebo zprostředkovateli a spotřebiteli při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru a současně mezi investičními fondy, investičními společnostmi nebo zahraničními investičními společnostmi a spotřebiteli ze standardních a speciálních fondů kolektivního investování, které shromažďují peněžní prostředky od veřejnosti. .Po mém jmenování 16. 11. 2011 bylo tedy potřeba nejen převzít úřad co do stávajícího personálního obsazení a dosavadní agendy, ale pokračovat v rozjezdu nové agendy, resp. jejího zajištění a současně pracovat i na dokončení přechodu Kanceláře finančního arbitra na režim organizační složky státu, včetně dokončení účetních operací a uzavírání rozpočtu roku 2011 apod.
K tomu jsem měla velkou podporu svých nových kolegů i pracovníků ministerstva financí.
.BP.com: Řadě lidí či firem je Vaše pozice tak trochu utajená, což je škoda, protože byste jim mohla být velmi užitečná. Můžete lidem přiblížit, jak vypadá Váš pracovní den a jaké případy nejčastěji řešíte?
Z předchozí odpovědi je jasné, že k běžnému pracovnímu dni se teprve dostanu. V každém případě, finanční arbitr rozhoduje spory, ke kterým je podle zákona o finančním arbitrovi příslušný a současně vykonává činnosti spojené s provozem Kanceláře finančního arbitra, v jejímž čele stojí a která plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti arbitra. .V tuto chvíli ve spolupráci se mými kolegy dokončujeme nastavení procesů k zajištění plynulosti jak rozhodovací činnosti, tak činnosti provozní.
.Stejně tak do budoucna předpokládám, že běžný pracovní den bude zahrnovat jak činnost rozhodovací a osvětovou (spory z platebního styku, spotřebitelského úvěru nebo kolektivního investování, prezentace úřadu a jeho činnosti atd.), tak činnost provozní (zajištění plynulosti chodu úřadu, uzavírání smluv, vedení účetnictví, atd.).
.BP.com: Pohled na Vaši profesní historii napovídá, že se světem financí máte bohaté zkušenosti. Ve svém pozici jste velmi krátce, nicméně - které z nich podle Vás nejvíce využijete?
Zcela jistě využiji své právní vzdělání a všechny své dosavadní pracovní zkušenosti z advokacie i ze státní správy čili ministerstva financí, Komise pro cenné papíry i České národní banky. .BP.com: Co má člověk dělat, když má jakožto klient podezření, že jej finanční instituce poškodila (například že nepřipsala složené peníze včas na účet)? Může se obrátit přímo na Vaši kancelář, nebo působíte až jako ona "poslední instance" a měl by to nejprve řešit např. přes advokáta?
Podmínky pro úspěšné zahájení řízení před finančním arbitrem stanoví zákon o finančním arbitrovi výslovně. Jednak se klient - navrhovatel před podáním návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem musí pokusit o vyřízení reklamace své záležitosti přímo u instituce. Využití služeb advokáta není nezbytné, leč mnohdy správné a prospěšné. Vedle toho je současně nepřípustné, aby spor klienta - navrhovatele byl v okamžiku podání návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem v řízení před soudem nebo rozhodcem. .BP.com: Máme začátek roku 2012. Dokážu si představit, že do toho nového vstupujete v plném pracovním tempu... Můžete našim čtenářům prozradit, jaká si dáváte do nového roku předsevzetí?
Jako každý rok, bez ohledu na pracovní pozici, aby byl dobrý. A vše dobré do nového roku přeji každý rok i všem ostatním..
Foto: Úřad finančního arbitra ČR
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1530 | |
1 USD | 23,4390 | |
1 PLN | 5,8215 | |
1 GBP | 29,3325 | |
1 CHF | 25,6725 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0539 |
Zprávy z devizového trhu
- Americká ekonomika zpomaluje, středem pozornosti zůstává inflace
26. 04. 2024 - Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024