Vstřícná banka z pohledu bankovních poplatků - I. čtvrtletí 2013


02. 05. 2013  01:29     Vstřícná banka     komentáře (0)

Přinášíme vám další část hodnocení projektu Vstřícná banka, tentokráte z pohledu bankovních poplatků. Čtvrtletí bylo plné změn, proto se podívejte, jak si vaše banka vede v aktuálním pořadí...

Vstřícná banka z pohledu bankovních poplatků  - I. čtvrtletí 2013




Kritéria:

1) Výše bankovních poplatků a jejich struktura.

2) Vývoj poplatkové politiky banky v posledním čtvrtletí.

3) Přehlednost sazebníku banky.

4) Analýza na základě výsledků kalkulátoru či jiných porovnání na www.bankovnipoplatky.com.

Podklady:

  • Vývoj poplatkové politiky za poslední čtvrtletí.
  • Výsledky analýzy kalkulátoru.

Podklady od společnosti Scott & Rose

Aktuální I. čtvrtletí bylo jako každý rok plné změn. Aktivita bank byla do jisté míry ovlivněna aktivitou kolem hromadného vymáhání poplatků za vedení úvěrových a hypotečních účtů. Pokud už banky snížily nebo zrušily nějaký poplatek, tak to byl právě tento a učinilo tak v krátkém časovém úseku rekordních 9 bank. Jinak Volksbank se přejmenovala na Sberbank, Raiffeisenbank přišla s rozšířením svého eKonta a GE pak s celou řadou poplatkových změn.

Air Bank (8, 7, 9, 8) = 8

Druhá retailová banka s českými vlastníky (vedle Fio banky). Air Bank razantně vstoupila na český trh s několika poplatkovými a nabídkovými unikáty. Prvním originálním prvkem byl příslib zachování vysoké úrokové sazby u spořicího účtu – tzv. garance TOP 3. Z pohledu poplatků je zase unikátní záležitostí možnost odmítnout poplatek v případě, že je klient nespokojen se službou banky. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k žádným poplatkovým změnám, a proto hodnocení v této části neměníme. Nicméně banka oznámila téměř revoluční změny od 1. 4. 2013 (zrušení poplatku za odchozí platbu a cashback, snížení měsíčního poplatku u velkého tarifu a především úročení BÚ ve stejné výši jako SÚ). Tyto změny budou proto součástí hodnocení v dalším čtvrtletí s reálným výhledem na jeho zvýšení.

Pokud jde o vývoj v poplatkové politice banky, nedošlo v I. čtvrtletí k žádným změnám. Banka nabídla svým klientům zdarma výměnu (do konce dubna) svých platebních karet za bezkontaktní a oznámila významné poplatkové i strukturální změny k datu 1. dubna. Vzhledem k tomu není důvod měnit naše minulé hodnocení v této části.

Sazebník patří stále mezi ty nejjednodušší a nejpřehlednější. Včetně vysvětlujících textů se vešel pouze na jednu A4. Jednoduchý sazebník se v prvních měsících působení nové banky stal její předností. Je srozumitelný, nenajdete v něm žádné hvězdičky, písmenka ani vysvětlivky pod čarou. Bankovní klient jistě ocení informaci, že ceny v sazebníku jsou stejné pro všechny druhy kanálů – ať už klient využije služeb pobočky, internetbankingu či telebankingu. Sazebník se nezměnil ani v I. čtvrtletí a tak vysoké hodnocení z minulého čtvrtletí ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose nevyplývá, že by se postavení banky proti IV. čtvrtletí změnilo. Náklady standardního klienta zůstaly na úrovni 1.193 Kč ročně. Hodnocení ponecháváme na stejné úrovni.

Citibank (5.5, 6.5, 7.5, 5) = 6,13

Banka zaměřená spíše na majetnější klienty jakkoliv Citibank přišla v poslední době s rozšířením nabídky. Po těchto strukturálních změnách se dá říci, že nastalo období uklidnění, jakkoliv došlo k několika poplatkovým změnám. V aktuálním čtvrtletí banka tedy s dalšími novinkami nepřišla a tak hodnocení v této části nemáme důvod měnit.

Citibank v aktuálním čtvrtletí udělala několik poplatkových změn. První s datem od 1. 1. 2013 a týkala se zejména hotovostních operací. V rámci účtu Citikonto Plus se zjednodušil sazebník u výběru na pobočce, kdy od 2 mil. Kč výše, bude jednotný poplatek 300 Kč (dříve to banka členila až do výše poplatku 3 tisíc Kč za výběr nad 20 mil. Kč). Změny u hotovostních operací se týkaly i účtu Citigold a Citi® Premium a to oběma směry. Zvedl se například poplatek za neuskutečnění avizovaného výběru hotovosti na 500 Kč (dříve zdarma). U balíčku Citi® Premium byl také nově zaveden poplatek za telefonní bankovnictví - služba CitiAlert (zasílání neomezeného množství informačních zpráv dle výběru klienta) – ve výši 29 Kč (dříve zdarma). Na druhé straně banka nabídla vedení svých účtů první tři měsíce po otevření zdarma. Od 1. 3. 2013 pak banka jako jedna z mnohých v tomto kvartále zrušila poplatek za vedení úvěrového účtu u CitiPůjčky (dříve 49 Kč). Banka zároveň přišla s kampaní, kdy v únoru a březnu neplatili klienti CitiPůjčky úroky. Vzhledem ke změnám oběma směry, ponecháváme zatím hodnocení v této části na stejné úrovni.

Sazebníky všech druhů kont zůstávají i nadále ve stejné podobě, tudíž hodnocení v této části ani pro aktuální I. čtvrtletí neměníme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že ani u standardního klienta (2.529 Kč ročně), ani u aktivního klienta (5.050 Kč ročně) se pozice banky nemění. Vzhledem k tomu není důvod měnit hodnocení banky v této části.

Česká spořitelna (5.5, 8, 5, 4.5) = 5,75

Banka zaměřená na retailové klienty s obrovskou výhodnou velkého klientského kmene z dřívějších dob. Osobní účet ČS sice umožňuje individuální sestavení účtu, na druhé straně se klient nevyhne stavu, kdy může platit i za služby, které nepotřebuje či nevyžaduje. Dílem je to tím, že produktové a výběrové sady jsou celkem složité na pochopení a sestavení a především tím, že si klient nevybírá vždy jen jednotlivé služby, ale celé sady služeb. Jakkoliv došlo k dílčím poplatkovým změnám, struktura poplatků se ani v aktuálním čtvrtletí nezměnila a tak hodnocení v této části ponecháváme.

V I. čtvrtletí ČS přišla s několika poplatkovými změnami. Jedna z nich se týkala nepopulární sKarty, kde banka zrušila (od 1. 1. 2013) poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky (dříve zdarma jen jeden výběr za každou dávku, jinak za 6 Kč). Šlo o druhou podstatnou poplatkovou změnu u sKarty (po zrušení poplatku za cashback). Další změny se týkaly úvěrových produktů. Od 1. 3. 2013 sjednotila ČS poplatek za posouzení a vyhodnocení žádosti o úvěr u všech druhů úvěrových produktů (na 1% z částky, maximálně 5 tisíc Kč). A ČS se přidala k dalším bankám, které v tomto období zrušily poplatek za vedení úvěrového účtu, nicméně jen pro klienty, kteří uzavřou úvěrovou smlouvu od 1. 3. do 31. 5. 2013. ČS se také přidala k Air Bank a začala nabízet možnost volby hodnot bankovek při výběru z bankomatu. Vzhledem k předchozím zvýšením, nebudeme toto čtvrtletí hodnocení v této části měnit.

Podoba sazebníku se v aktuálním čtvrtletí nezměnila, takže i nadále zůstává hodnocení totožné. Sazebník je sice snadno dohledatelný na webu ČS, na druhé straně příliš přehledný a uživatelsky vstřícný není – překlikávání ze souboru na soubor, řada důležitých informací pod tabulkami, nemožnost snadného dohledání poplatků v jednom dokumentu. Výsledkem této podoby pak je, že každá část sazebníku (např. vkladové produkty, platební styk, přímé bankovnictví, kartové služby) se může měnit v různé době a sazebník jako celek tak působí nesourodě a nepřehledně. Hodnocení v této části nemáme důvod měnit.

Z údajů Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že se postavení ČS vůbec nezměnilo a tak standardní klient zaplatí i nadále 2.145 Kč ročně a aktivní klient pak 5.038 Kč ročně. Hodnocení ponecháváme beze změny.

ČSOB (6, 6.5, 7, 6) = 6,38

Banka, která byla po celý loňský rok velmi aktivní. Na počátku roku ovšem k žádným výrazným změnám nedošlo, takže se v aktuálním I. kvartále celková poplatková struktura a filozofie banky nezměnila. Ani my tedy nebudeme měnit hodnocení banky v této části.

ČSOB v aktuálním I. čtvrtletí změnila sazebník k 1. 2. 2013 a šlo především o zdražování. Banka zdražila odchozí platby na přepážce ze 40 na 50 Kč a přes sběrný box z 20 na 30 Kč. Dále ČSOB začala vybírat poplatek za zpracování hotovosti připisované na běžný účet na základě karty (vklad hotovosti) na České poště a za výběr hotovosti kartou na České poště ve výši 35 Kč. Naopak u kreditních karet přestala banka zpoplatňovat změnu smluvní dokumentace. Vzhledem k výše popsaným změnám snižujeme hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

Sazebník ČSOB patří i nadále mezi ty spíše přehlednější. Osobní konta jsou v jedné tabulce a je tak na první pohled zřejmé, co do balíčku patří a co nikoliv a to použitím malých barevných ikonek. Pozitivní je také fakt, že je sazebník na webových stránkách banky snadno k nalezení. Hodnocení pro aktuální I. čtvrtletí neměníme.

Postavení ČSOB se v Q Reportu Scott & Rose proti minulému kvartálu mírně zhoršilo a to vlivem výše popsaných poplatkových změn. Standardní klient nově zaplatí za rok 1.831 Kč (minule 1.807 Kč) a aktivní klient 7.231 Kč (minule 7.195 Kč). Vzhledem k drobným změnám ponecháváme zatím hodnocení v této části beze změny.

Equa Bank (8, 8, 8.5, 9) = 8,38

Další nová nebo přesněji řečeno staronová banka. Původně Banco Popolare, kterou koupil britský fond AnaCap. V I. čtvrtletí tentokrát nedošlo k podstatným či strukturálním poplatkovým změnám. Proto ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni jako minule.

Banka se snaží po svém vstupu na trh každé čtvrtletí přijít s něčím novým. Tentokrát navázala na svou RePůjčku a nabídla konsolidaci půjček s bonusem 5 tisíc korun pro klienty, kteří konsolidují svoje úvěry u banky do konce března. Poplatek za vedení úvěrového účtu zrušila u hypoték a to od 15. 4. 2013, takže to bude předmětem našeho hodnocení příště. Vzhledem k minulému zvyšování ponecháváme pro aktuální čtvrtletí hodnocení na stejné výši.

Sazebník je stejně jako u Air Bank přehledný, jednoduchý. Sice se nevešel jen na jednu A4, ale i tak se na třech stranách budou klienti velmi dobře orientovat. Je zcela evidentní, že nové banky přistoupily k sazebníkům proklientsky a to jak z hlediska přehlednosti, stručnosti, barevnosti, tak i z pohledu různých dodatkových a vysvětlujících informací. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k žádným změnám v podobě sazebníku a tak vysoké hodnocení z minula ponecháváme.

Z Q Reportu Scott & Rose vyplývá, že proti minulému čtvrtletí nedošlo k žádným změnám a tak roční náklady banky u standardního klienta jsou i nadále 218 Kč, což ji v průzkumu této agentury řadí na 2. místo (za Fio banku). V této části proto ponecháváme hodnocení na stejné výši jako minule.

Fio banka (9, 8.5, 7.5, 9.5) = 8,63

Fio banka se stala Nejvstřícnější bankou i pro rok 2012. Uvidíme, jak si v souboji bank povede letos. V aktuálním I. čtvrtletí nedošlo k žádným strukturálním poplatkovým změnám a tak hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni.

V tomto čtvrtletí banka udělala jednu kosmetickou změnu ve svém sazebníku. Týkala se vydání nové platební karty MasterCard Debit PayPass pro dva různé držitele, která je nyní zdarma. V ostatních případech si banka účtuje za toto vydání poplatek 99 Kč. Vzhledem ke klidnému I. kvartálu nemáme důvod měnit hodnocení v této části.

Sazebník banky patří i nadále k těm přehlednějším, kdy všechno najdete v jednom dokumentu, který je aktuálně na šesti stranách. Pro někoho může působit rušivě oceňování poplatků i v jiných měnách než jenom v korunách (euro, dolary), ale pro jiné klienty to může být vítaná přidaná hodnota. V sazebníku také najdeme na relativně malém prostoru množství hvězdiček a pomocných vysvětlení. Hodnocení neměníme.

Fio banka se ve většině průzkumů umísťuje i v I. čtvrtletí se svým běžným účtem na druhém místě, hned za mKontem, případně na místě prvním (Q Report Scott & Rose). První místo v Q Reportu Scott & Rose obhájila banka i pro I. čtvrtletí, jakkoliv se roční náklady standardního klienta zvedly z původních 117 Kč na aktuálních 147 Kč. Podle Reportu to bylo způsobeno snížením úrokové sazby u BÚ z 0,1% na 0%. Hodnocení i přes tuto drobnou změnu nemáme důvod měnit.

GE Money Bank (7, 7.5, 7, 7) = 7,13

Banka pravidelně měnící svůj sazebník. V aktuálním čtvrtletí byla GE jednou z nejaktivnějších bank. Velkou změnu sazebníku představila banka k 1. 1. 2013. Poplatkové změny jdou oběma směry, nicméně celková architektura sazebníku se nezměnila a tudíž ani my neměníme hodnocení v této části pro I. čtvrtletí 2013.

První poplatková změna nastala k 1. 1. 2013. A změn bylo opravdu požehnaně. Tak předně se zvýšil poplatek za výpisy poštou z 15 Kč na 20 Kč, dále překvapivě i poplatek za zjišťování zůstatku přes bankomat ostatních bank (nejabsurdnější bankovní poplatek pro rok 2012) z 10 Kč na 20 Kč. Naopak se snížil poplatek za vedení účtu pro Konto Genius Gold ze 499 Kč na 199 Kč a to v případě měsíčního kreditního příjmu přes 40 000 Kč, stejně tak jako poplatek za vedení účtu pro Konto Genius Silver ze 199 Kč na 149 Kč v případě měsíčního kreditního příjmu přes 25 000 Kč. Další změny se týkaly debetních a kreditních karet, například zdražení výběru z bankomatu GE kreditkou z 29 Kč na 59 Kč pro produkt MoneyCard Gratis a z 39 Kč na 59 Kč pro produkt MoneyCard Plus. A na 2% se zvýšil poplatek za příkaz k úhradě u kreditní karty. Banka také globálně zvýšila poplatky za zasílání upomínek u úvěrů a hypoték. Zajímavé je, že banka zvýšila poplatek za vedení úvěrového účtu z 69 na 79 Kč, aby pak tento poplatek u Expres půjčky a Konsolidace půjček od 1. 2. 2013 zrušila podobně jako řada dalších bank. GE také zrušila poplatek za poskytnutí úvěru a za předčasné splacení u těchto produktů. Od 18. 3. 2013 pak banka přestala účtovat poplatek za vedení hypotečních účtů. Poplatkové změny šly oběma směry, více položek se sice zdražilo, i přesto pro toto čtvrtletí ponecháme hodnocení na stejné výši, nicméně s negativním výhledem.

Sazebník banky se v aktuálním čtvrtletí nezměnil. Opakovaně kvitujeme a oceňujeme, že veškeré změny, které banka připravuje, vždy prezentuje ve zvláštním souboru v pdf formátu, který je dostupný v sekci přímo u nové verze sazebníku (aktuálně jde o soubor změn k 1. 3., 19. 3. a 1. 4. 2013 pro fyzické osoby i podnikatele), kde si klient může najít všechny změny, jakých kapitol a služeb se týkají a především srovnání s původní cenou dané služby. Hodnocení ve I. čtvrtletí neměníme.

Vlivem poplatkových změn, které šly oběma směry, nastala zajímavá situace v Q Reportu Scott & Rose. Zatímco u standardního klienta došlo k drobnému posunu směrem nahoru a to z 2.682 Kč ročně na 2.709 Kč, tak u aktivního klienta jsme zaznamenali snížení z 5.178 Kč na 5.060 Kč. V aktuálním I. čtvrtletí proto ponecháváme hodnocení v této části beze změny.

Komerční banka (7, 7.5, 8.5, 5) = 7

Komerční banka dlouhodobě patří mezi nejaktivnější banky, pokud jde o poplatkové změny, ale i o novinky v sazebníku. V aktuálním I. čtvrtletí na vlastní aktivitu z loňského roku navázala a změny sazebníku připravila hned od nového roku. Nicméně nedošlo ke strukturálním změnám, které by nás přiměly změnit hodnocení v této části, které ponecháváme na stejné výši jako minule.

V aktuálním I. čtvrtletí změnila KB sazebník několikrát. Nejvýrazněji k 1. 1. 2013, kdy jako jedna z bank, zrušila poplatek za vedení úvěrového účtu (původně 50/80/150 Kč) a hypotečního účtu (původně 150/250 Kč). Naopak banka zvýšila poplatek za pojištění z 276 Kč na 348 Kč ročně. Vzhledem k tomu, že KB zrušení nepopulárního poplatku nekompenzovala zvyšováním jiných poplatků, zvyšujeme bance hodnocení v této části o 0,5 bodu.

Sazebník banky se díky změně konceptu ještě více zjednodušil a zredukoval a tak i nadále obhajuje pozici jednoho z nejpřehlednějších ceníků na českém trhu. Zejména je třeba podtrhnout uvádění ceny mimo balíček v jedné tabulce či tipy u každé kapitoly. Banka mimochodem nabízí oba koncepty pohledu na sazebník. Jeden soubor v pdf formátu ke stažení, kde je všechno na jednom místě a pak sazebník rozčleněn do jednotlivých kapitol (depozitní produkty, karty, platební styk, úvěry atd.), kde si klient může hledat jednotlivé služby a mezi kapitolami si přeskakovat. Hodnocení ponecháváme na stejné výši.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným změnám. Standardní klient tak i nadále zaplatí 2.192 Kč ročně a aktivní klient pak 7.334 Kč. Hodnocení v této části proto nemáme důvod měnit.

mBank (9, 7.5, 8, 9.5) = 8,5

Nízkonákladová banka, která svou politiku postavila na nulových poplatcích. V aktuálním čtvrtletí nedošlo k významným poplatkovým změnám. I nadále je tak mBank z pohledu poplatků nejlevnější bankou u nás, ale její postavení již není zcela neotřesitelné. Hodnocení v této části neměníme.

Banka příliš poplatkových změn nedělá, protože není moc kde. V aktuálním I. čtvrtletí banka přišla jen s doplněním sazebníku o povolené přečerpání účtu (kontokorent) až do výše 300 tisíc a to s poplatky od 19 Kč do 150 Kč měsíčně podle výše částky. Po minulém zvyšování v tomto čtvrtletí nemáme důvod hodnocení v této části měnit.

Podoba sazebníku se ani v aktuálním čtvrtletí nezměnila. U sazebníku mBank je třeba ocenit, že je snadno k nalezení hned na homepage. Dále v něm klient v horní části najde přehlednou tabulku s archívem změn, a jakého okruhu služeb či produktů se tyto změny a kdy týkaly. Bohužel jednotlivé konkrétní změny klient nenajde a musí sazebníky porovnávat. Hodnocení neměníme.

V Q Report Scott & Rose nedošlo k žádnému pohybu a tak standardní klient zaplatí stále 647 Kč ročně, což ovšem banku posunulo až na 3. místo (za Fio banku a Equa bank). Předminule jsme kvůli tomuto pohybu dolů snižovali hodnocení v této části, tentokrát jej ponecháme na stávající úrovni.

LBBW Bank (8, 5.5, 5.5, 8) = 6,75

Struktura bankovních poplatků se u této banky ani v aktuálním I. čtvrtletí nezměnila. Hodnocení v této části proto ponecháváme na stejné úrovni jako v minulém čtvrtletí.

Banka v aktuálním I. čtvrtletí přišla s několika poplatkovými změnami. Od 1. 2. 2013 například zpoplatnila obnovu kreditní karty (v případě změny embosovaných dat na kartě nebo poškození karty držitelem karty) a to ve výši 200 Kč. U kreditních karet také zvýšila poplatek za upomínky - u první ze 100 Kč na 300 Kč, u druhé z 200 Kč 500 Kč a u třetí z 300 Kč na 500 Kč. Pozitivnější změny nabídla LBBW v březnu, kdy se od 7. 3. 2013 přidala k ostatním bankám a zrušila mediálně frekventovaný poplatek za vedení hypotečního účtu (dříve 150 Kč). Vzhledem k pohybům oběma směry, hodnocení v této části zatím ponecháváme beze změn.

Sazebník nedoznal žádných grafických změn a tak platí hodnocení z předchozího čtvrtletí. Je sice celkem viditelné, co všechno spadá pod balíčkové účty, přesto by mohl být sazebník poněkud přátelštější ke klientům. Členění jednotlivých částí uvnitř kapitol je graficky nepřehledné a především nevýrazné. V sazebníku se špatně orientuje. Jinak je dostupný jak ve formátu html, tak ve formátu pdf. Pro klienty je také přínosné, že má banka zároveň na stejném místě archív sazebníků (pdf. dokumenty) s přesnými daty změn. Banka také pravidelně dopředu informuje v tiskových zprávách o změnách ve svém sazebníku a k tomu přikládá i dokument, kde jsou změny popsány, takže klient hned ví, jakých služeb se budou týkat. Hodnocení v této části zatím není důvod měnit.

Podle Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným pohybům u standardního klienta, který ročně i nadále zaplatí za účet 1.249 Kč, zato u aktivního klienta se jeho náklady zvýšily ze 7.599 Kč na 7.999 Kč. Hodnocení zatím pro aktuální I. čtvrtletí měnit nebudeme.

Poštovní spořitelna (7.5, 5.5, 6.5, 8.5) = 7

V posledním roce se stalo téměř pravidlem, že většinu změn, které PS aplikuje, činí tak společně s ČSOB. V aktuálním I. čtvrtletí sice obě banky provedly několik změn, ale tyto změny se tentokrát vysloveně nekopírovaly. Největší změny provedla PS k 1. 3. 2013 a je nutné podotknout, že došlo ke zdražení napříč různými službami i kanály ovládání účtu. Hodnocení v této části pro I. kvartál sice zatím neměníme, ale s negativním výhledem pro následující čtvrtletí a případné další poplatkové změny.

Jak již bylo předesláno, Poštovní spořitelna v aktuálním I. čtvrtletí změnila sazebník k 1. 3. 2013. A došlo v zásadě jen ke zdražování – například zpracování hotovosti připisované na účet na pobočce vyjde nově na 12 Kč (dříve 8 Kč), poplatek za příkaz k úhradě zadaný na pobočce pak nově činí 20 Kč (dříve 18 Kč) a dokonce zdražil i poplatek za odchozí platbu zadanou elektronicky a to na 2 Kč z původní 1 Kč. Nahoru šel také poplatek za vedení platební karty k Osobnímu účtu a to na 10 Kč měsíčně z 8 Kč. Vzhledem k těmto změnám snižujeme hodnocení v této části, stejně jako minule, o 0,5 bodu.

Sazebník PS patří k těm méně přehledným. Je příliš dlouhý, komplikovaný a graficky nepřehledný. Nicméně změnou sazebníku na počátku minulého roku (k 1. 2. 2012) došlo přece jen ke zlepšení. Hned na začátku sazebníku v pdf formátu je celkem přehledná tabulka, která znázorňuje poplatky u jednotlivých druhů kont a to za vedení účtu a za transakce. Pro klienty je příjemné, že je tabulka rozdělená podle druhu účtů, komunikačního kanálu, který klient použije a na jednotlivé transakční služby. Může si tak snadněji než dosud najít, kolik a za co zaplatí. Po této tabulce již pokračuje původní sazebník PS. V aktuálním čtvrtletí k žádným grafickým změnám nedošlo a tak hodnocení nemáme důvod měnit.

V Q Reportu Scott & Rose došlo vlivem zdražení některých položek ke zvýšení ročních nákladů standardního klienta a to z minulých 1.568 Kč na 1.620 Kč. Hodnocení v této části zatím ponecháváme na stejné úrovni s negativním výhledem do dalších čtvrtletí.

Raiffeisenbank (7, 6.5, 7.5, 6.5) = 6.88

Raiffeisenbank svoji poplatkovou politikou směřuje klienty k maximálnímu využívání eKonta při splnění podmínek pro věrnostní výhody, tedy varianty Prémium. V aktuálním čtvrtletí přišla nicméně banka s rozšířením konceptu eKonta a nabídla dvě jeho varianty eKonto Mini a eKonto Komplet. V této chvíli zatím přesně nevíme, jak tyto zásadní a strukturální změny ovlivnily nabídku banky, nicméně vzhledem k určitému opuštění jednoduchého konceptu eKonta, na který si klienti zvykli, snižujeme hodnocení v této části o 0,5 bodu s výhledem možných dalších změn pro následující kvartál. Na druhé straně je nutné podotknout, že pro stávající klienty eKonta se nic nemění.

Jak již bylo řečeno, v I. čtvrtletí byla Rajfka velmi aktivní bankou. Předně banka změnila sazebník od 1. 1. 2013, kdy u debetních a kreditních karet zvýšila cenu cestovního pojištění pro její držitele z 50 Kč na 89 Kč měsíčně. Především ale, podobně jako ostatní banky, zrušila poplatek za poskytnutí úvěru (dříve 1 % z poskytnutého úvěru) a hlavně poplatek za vedení úvěrového účtu (dříve 99 Kč/150 Kč měsíčně). Na druhé straně zvýšila Rajfka smluvní pokutu za nepovolený debet z 200 Kč na 500 Kč. Hlavní změnou ovšem bylo, že banka přestala od 1. 2. 2013 nabízet Osobní účet eKonto. Nahradily ho cenové programy MINI a KOMPLET. Cena eKonta Komplet při splnění věrnostních podmínek (25 tisíc Kč kreditní obrat a 3 debetní transakce) činí 129 Kč měsíčně (jinak 250 Kč). Za tuto cenu klient získává vedení účtu včetně podúčtů až v devíti různých zahraničních měnách, dvě platební karty, kreditní kartu, přímé bankovnictví, kontokorent, spořicí účet, úrazové pojištění, bankovnictví pro chytré telefony. Zdarma má neomezený počet elektronických domácích příchozích i odchozích plateb, neomezený počet výběrů z bankomatu jakékoli banky v ČR i v zahraničí a vklady hotovosti. Cena eKonta Mini je 0 Kč měsíčně při splnění věrnostních podmínek (15 tisíc Kč kreditní obrat a 3 debetní transakce), jinak klient zaplatí 169 Kč měsíčně. Nicméně snad kromě přímého bankovnictví si za vše ostatní musí klient připlatit – např. vedení platební karty 45 Kč / 65 Kč, výběr z bankomatu vlastní banky 20 Kč, ostatních bank 30 Kč či příchozí platba ve výši 4 Kč. To je jistě velká změna proti dosavadnímu stavu, nicméně po minulém snížení ponecháme zatím hodnocení v této části beze změny s určitým negativním výhledem do budoucna.

Sazebník nedoznal žádných výraznějších grafických změn a patří tak stále k těm přehlednějším a klienti by se v něm měli dobře orientovat. Jasně je poznat, co všechno patří do preferovaného eKonta. U RB je třeba vyzdvihnout, že jako jedna z mála bank vydává při změnách sazebníku speciální pdf. dokument, kde nejen, že popíše seznam změn s původní a novou cenou (dokonce i s výpočtem rozdílu), ale také přidá tipy a alternativy pro klienty, kteří jsou změnou nějak postiženi. V rámci aktuálního I. čtvrtletí se podoba sazebníku nezměnila a tak hodnocení v této části neměníme.

Q Report Scott & Rose zaznamenal již podruhé za sebou pohyby směrem vzhůru v nákladech za účet a to u standardního klienta z 1.877 Kč na 2.324 Kč a u aktivního klienta z 2.405 Kč na 2.664 Kč. Tyto změny byly zapříčiněny nabídkou nových tarifů MINI a KOMPLET. Vzhledem k opakovanému nárůstu nákladů klientů, snižujeme mírně hodnocení banky v této části o 0,5 bodu.

UniCredit Bank (7.5, 7, 8, 7) = 7,38

UniCredit výrazně změnila svůj sazebník minulý rok. Aktuální I. čtvrtletí bylo viditelně klidnější. Po minulé změně konceptu banky, kdy UniCredit nabídla nová osobní balíčková konta (Expresní, Aktivní, Perfektní a Premium), v I. kvartále došlo jen k pár poplatkovým změnám. Proto ponecháváme hodnocení v této části na stejné úrovni jako minule.

UniCredit v aktuálním I. čtvrtletí nejprve vypustila ze sazebníku poplatek za vedení hypotečního úvěru, nemá-li klient v UniCredit konto (dříve 400 Kč) a poté banka vyhlásila zrušení tohoto poplatku pro všechny klienty, kteří si uzavřou hypotéku u banky do konce května. Tím se přidala k dalším bankám, které tento poplatek zrušily. Vzhledem k dočasnosti zrušení poplatku nebudeme zatím měnit hodnocení v této části.

UniCredit měnila významně podobu svého sazebníku v roce 2012. Banka rozšířila možnost prezentace sazebníku - dříve byl k dispozici jen v jednom dokumentu, nově banka rozdělila sazebník na logických 15 kapitol, které je možné ovládat samostatně. Zároveň ale umožňuje sazebník stáhnout v jednom pdf formátu, kde je hlavní tabulka se všemi nabízenými konty a podobně jako u KB i s cenou služby mimo balíčkový účet. V aktuálním I. kvartále tedy vysoké hodnocení z minula neměníme.

V Q Reportu Scott & Rose tentokrát po minulých pohybech nahoru a dolů nedošlo k žádným změnám a tak i nadále standardní klient zaplatí ročně 1.638 Kč a aktivní klient pak 7.495 Kč. Vzhledem k tomu není důvod měnit naše minulé hodnocení.

Volksbank CZ / Sberbank (7, 7, 7, 7.5) =7,13

Banka, která je v poslední době velmi aktivní. V I. čtvrtletí na tuto aktivitu vlastně navázala, kdy se oficiálně přejmenovala podle svého nového majitele na Sberbank. Jinak k žádným strukturálním ani významným poplatkovým změnám nedošlo, a tak po minulém snížení ponecháváme hodnocení v této části beze změny.

V aktuálním I. kvartále přišla banka, pokud jde o poplatky, jen s drobnými úpravami. Především se Sberbank zařadila mezi ostatní banky, které v tomto období zrušily poplatek za vedení úvěrového účtu a to od 28. 2. 2013 (dříve 150 Kč měsíčně). Místo spotřebitelských úvěrů začala banka poskytovat tzv. FÉR půjčky. V aktuálním čtvrtletí nemáme důvod měnit hodnocení v této části.

Sberbank přejala podobu sazebníku Volksbank a tak i nadále nabízí přehledný seznam jednotlivých kapitol, který je pro klienty transparentní. Sazebník je postaven na odlišném konceptu například od KB nebo UniCredit Bank, kde je vše v jedné tabulce a v jednom souboru. Relativní nevýhodou takto děleného sazebníku je, že klient musí mezi jednotlivými službami a produkty překlikávat. Nově je u každé kapitoly možnost stáhnout si ji v pdf formátu. Jinak jsou jednotlivé kapitoly (služby) jasně definované a snadno k nalezení. Hodnocení v aktuálním I. čtvrtletí nemáme důvod měnit.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo tentokrát po minulých pohybech k žádným změnám, takže standardní klient i nadále zaplatí ročně 2.053 Kč a aktivní klient pak 5.893 Kč. Hodnocení proto v této části měnit nebudeme.

Zuno Bank (8, 8, 8.5, 8) = 8,13

Třetí nová banka v našem hodnocení. Zuno Bank patří do bankovní skupiny Raiffeisen Bank International. Zuno Bank přišla, podobně jako obě nové banky, s několika originálními prvky. V aktuálním I. čtvrtletí nepřišla banka s žádnými poplatkovými změnami a ani se nezměnila základní poplatková filosofie banky, takže hodnocení v této části ponecháme také beze změn.

Zuno Bank v aktuálním I. kvartále nepředstavila výrazné poplatkové změny a tak nemáme důvod měnit naše hodnocení ani v této části. Nicméně s určitým negativním výhledem do budoucna, pokud by banka byla pasivní v delším časovém horizontu.

Sazebník je podobně jako u Air Bank či Equa bank přehledný a celkem jednoduchý. Všechny tři nové banky vyslyšely volání klientů po srozumitelnosti na první přečtení. Sazebník Zuno Bank se i po rozšíření služeb vešel na dvě A4. Hodnocení v této části ponecháváme na stejné úrovni jak v minulém čtvrtletí.

V Q Reportu Scott & Rose nedošlo k žádným pohybům ve výši bankovních poplatků a tak i nadále jsou roční náklady standardního klienta 908 Kč. Hodnocení ponecháme na stejné úrovni jako minule.



Vstřícná banka z pohledu bankovních poplatků - I. čtvrtletí 2013

Diskutovat (0)


Vstřícná banka

Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor