Výsledky soutěže Zlatá koruna mohou být vodítkem pro klienty


18. 06. 2008  01:27     Patrik Nacher     komentáře (0)

Na soutěži Zlatá koruna jsou přitažlivé zejména dvě skutečnosti. Nejde o hodnocení institucí, ale konkrétních produktů. A porota je skutečně porotou odbornou, kde každý hodnotí jen ty kategorie, kterým opravdu rozumí a nikoliv porotou známých tváří či VIP osobností.





 

 

Nelze jen kritizovat, je třeba také oceňovat. Pouhou kritikou nelze efektivně ničeho dosáhnout, to je zřejmé a platí to bezezbytku i o bankách a jejich službách. I proto mě potěšilo, že jsem byl jako letitý kritik poplatkové politiky našich bank a provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com přizván do čestné funkce porotce letošního 6. ročníku soutěže Zlatá koruna 2008. Mohl jsem tak ocenit finanční instituce a jejich produkty a udělal jsem to rád. Není ale ocenění jako ocenění. Nerad bych se účastnil akce, kde je rozhodování neprůhledné, hodnocení povrchní a kritéria nejasná, a kde jediným cílem je rozdat tituly, které se pak hojně využívají jako nástroj PR. Toho bych se nechtěl účastnit.

Na soutěži Zlatá koruna jsou přitažlivé zejména dvě skutečnosti. Nejde o hodnocení institucí (kde jde spíše o sympatie), ale konkrétních produktů. A porota (v tomto případě finanční akademie) je skutečně porotou odbornou, kde každý hodnotí jen ty kategorie, kterým opravdu rozumí a nikoliv porotou známých tváří či VIP osobností, kde jde především o image než o cokoliv jiného.

Má-li mít navíc ocenění i nějakou informační hodnotu pro klienty, musí být postaveno na určitých základech. Jedním z nich je nejen již zmíněné složení poroty, ale i počet hodnotitelů. Letos ve Zlaté koruně hlasovalo 215 porotců z oboru. Druhým fundamentem je hodnocení nikoliv institucí samotných, ale přihlášených služeb a produktů rozdělených do jasně a logicky vymezených kategorií. Pro klienty je totiž dost neuchopitelné, dozvědí-li se třeba, že Komerční banka je bankou roku. Znamená to snad, že má nejlepší všechny nabízené produkty? Zřejmě nikoliv, ale kdo má vědět, jaké jsou ty nejlepší. Jedna věc je image a druhou pak kvalitní služby, abych parafrázoval jeden reklamní slogan „image je nanic, následuj svůj instinkt“.

Do letošního ročníku Zlaté koruny bylo přihlášeno 182 produktů od 63 společností a hodnoceny byly v 16 kategoriích. Užitečné je i dělení kategorií na produkty pro retailového klienta a produkty určené malým a středním podnikům. Obě kategorie mají svoje specifika a poněkud jiná kritéria hodnocení. A konečně mě také potěšilo, že i u hlasování veřejnosti jde o hlasy pro konkrétní produkty a nikoliv pro instituce. Očekával bych, že to na hlasující klade poněkud vyšší informační nároky. Při hlasování pro finanční ústavy totiž zpravidla a v logice věci vítězí instituce s největším počtem klientů neboť poměr těch, kteří jsou ochotni se aktivně účastnit podobných anket, je u všech přibližně stejný.

A tak první místo v kategorii Cena veřejnosti soutěže Zlatá koruna získala mBank za své mKonto – osobní účet (účet oceněn také jako novinka roku). Na druhém místě skončil Servis 24 České spořitelny a na bronzovém stupínku pak Aviva EasyLife od stejnojmenné životní pojišťovny.

Jako porotce jsem měl možnost hodnotit devět kategorií, ale věnoval jsem se třem – účty, elektronické bankovnictví a hypotéky. Mezi „účty“ zvítězil spořící účet ING Konto. Za vítěze jsem tento produkt nenominoval, ale měl jsem jej v první trojce. Dá se říci, že právě ING Konto a masivní kampaň na tento produkt nastartovala sérii nabídek dalších spořících účtů ostatních bank a to v době, kdy úrokové sazby byly kolem jednoho procenta. Pro běžné spoření tak dnes již nejsou módní termínované účty, ale právě účty spořící. Na místě druhém skončilo eKonto a třetí pak již zmíněný vítěz ceny veřejnosti mKonto. Hlasování odborné poroty tedy nebylo příliš vzdálené od mínění klientů.

V kategorii „elektronického bankovnictví“ se ukazuje, že stálicí na našem trhu je Přímé bankovnictví eBanky, které obhájilo loňské vítězství. Jak mezi odborníky, tak i mezi laiky je zkrátka internet dlouhodobě spojován s eBankou a je fakt, že tento produkt si našel své místo mezi spokojenými klienty. Byl i mým favoritem na vítězství. To druhé místo pro Servis 24 České spořitelny pro mě byl celkem překvapivý výsledek, mimo jiné také vzhledem k potížím, kterými jsme byli v poslední době svědky.

U „hypoték“ se na stupně vítězů dostaly specifické a zajímavé nabídky různých finančních ústavů, které zákazníkům mají uspořit především jejich čas. Nejvíce porotce oslovil Dálkový přístup do katastru nemovitostí od Hypoteční banky, který klientům šetří také peníze a nervy. Za ním pak refinancování hypoték od GE Money Bank. Tento produkt je zajímavý mimo jiné snadností změny, nulovými poplatky a minimem dokladů, které banka vyžaduje, stejně tak jako maximální dobou splatnosti až 40 let. A konečně na třetím místě se umístila Variabilní hypotéka od Raiffeisenbank. Jde o neúčelovou hypotéku, která klientům umožňuje čerpat finance na principu kontokorentního úvěru.

Domnívám se, že výsledky soutěže mohou být pro klienty vodítkem a mohou jim usnadnit orientaci ve spletité nabídce finančních institucí. Samozřejmě je potřeba brát v potaz, že jde o subjektivní názor 215 porotců, což ale určitou vypovídací hodnotu zajisté má.

 

 

Účty

1. Spořicí účet ING Konto / ING Bank N.V., organizační složka

2. eKonto - účet s nejvyšším zabezpečením a službami zdarma / Raiffeisenbank, a.s.

3. mKonto - osobní účet / mBank - BRE Bank SA organizační složka podniku

 

Elektronické bankovnictví

1. Přímé bankovnictví eBanky / eBanka, a.s.

2. SERVIS 24 / Česká spořitelna, a.s.

3. ČSOB Elektronické bankovnictví / Československá obchodní banka, a.s.

 

Hypotéky

1. Dálkový přístup do katastru nemovitostí / Hypoteční banka, a.s.

2. Refinancování hypoték / GE Money Bank, a.s.

3. Variabilní hypotéka / Raiffeisenbank, a.s.

 

 

 

Výsledky všech kategorií najdete na:

https://www.bankovnipoplatky.com/aktualne/vysledky-6-rocniku-souteze-zlata-koruna-4880/



Výsledky soutěže Zlatá koruna mohou být vodítkem pro klienty

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16575114320

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1530
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4390
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8215
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3325
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6725
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0539
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více