Zdroj: Lidové noviny
Datum: 19.01.2006
Název: Nejlepším regulátorem je finančně gramotný klient
Ročník: 19
Číslo: 016
Autor: PAVEL KAVÁNEK
Str.: 16
Pořadí: 04
Rubrika: Byznys / názory
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 19.01.2006 06:35:10
Identifikace: LN20060119000095
Text:
DISKUSE O REGULACI BANKOVNÍHO TRHU A POPLATKŮ
V Česku je v oblasti finančních služeb dravé konkurenční prostředí. Boj o klienty je velmi tvrdý. Nedávné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nicméně vyvrátilo podezření o
kartelových dohodách mezi třemi největšími bankovními domy. Tak jako u jiných služeb, záleží především na schopnosti banky nabídnout vhodný produkt za dobrou cenu a zajistit kvalitní
služby. Řadu měsíců trvající diskuse o bankovních službách, v níž se politický tlak na "změny ve prospěch klientů" neopíral o objektivní odborné analýzy, skončila Svatomikulášským
prohlášením ministerstva financí a zástupců finančního sektoru. ČSOB je podporuje.
Přes veškerou snahu bankovního sektoru však existují nespokojení bankovní klienti a kritická média. Sdružení na ochranu spotřebitelů dokonce organizuje žalobu výhradně proti ČSOB. To nelze
brát na lehkou váhu.
A co si o problematice finančních služeb myslí klienti ČSOB? Obrátil jsem se osobně v polovině prosince na desítky tisíc z nich s žádostí o jejich názor. Výsledky elektronického šetření
budeme sice znát až v únoru, ale již nyní je zřejmé, že klienti ve velké většině odmítají další regulaci bankovního sektoru státem. Vedle pozitivních reakcí jsme obdrželi i některé velmi
kritické. Jejich společným jmenovatelem byl "vrchnostenský" přístup bankovních úředníků. Ten ale nesmí mít v ČSOB místo a měl by na celém českém bankovním trhu být jen vzpomínkou na
minulost.
Etapa kultivace
Avšak i bankovní služba něco stojí. Náš trh, kam banky investovaly velké prostředky, prošel v posledních letech dynamickým rozvojem. To, co se v Evropě zavádělo desítky let, trvalo u nás
jen roky a měsíce. Jsou dokonce oblasti, v nichž jsme zahraničí předběhli. Například u nás má GSM banking jednotný standard pro všechny mobilní operátory a banky, což poskytuje jedinečný
klientský komfort při výběru a změnách poskytovatelů těchto služeb. Před deseti lety jsme si nedokázali ani představit, že více než 70 procent všech současných transakcí budou klienti ČSOB
provádět prostřednictvím elektronického bankovnictví. Zisk poskytovatelů finančních služeb je nejzřetelnějším ohodnocením schopnosti nabídnout to, co klient žádá a užívá. Současné zisky
jsou navíc podnětem pro budoucí inovace těchto služeb, které přinesou užitek zákazníkům. Právě bankovnictví dokázalo v posledních letech vytvořit nabídku služeb, která poprvé od roku 1989
předbíhá poptávku.
Překotný a veskrze pozitivní vývoj sektoru finančních služeb má před sebou další etapu kultivace. Na straně poskytovatelů služeb je to trend přesně cílené nabídky jednoduchých produktů pro
různé typy zákazníků, schopnost vést s nimi zasvěcený dialog a způsobilost jim kvalitně poradit. Na straně zákazníků jde o nárůst znalostí, informovanosti a sebevědomí. Sebevědomý a znalý
zákazník je pak zcela jistě nejefektivnějším regulátorem trhu finančních služeb.
O autorovi: PAVEL KAVÁNEK, Autor je generální ředitel ČSOB
|