Tři z pěti Čechů preferují placení u klasické pokladny, samoobslužnou ale vnímají jako rychlejší


29. 01. 2016  13:20          komentáře (0)

Se samoobslužnými pokladnami se v obchodech setkalo 85 % Čechů, téměř dvě třetiny z nich však stále dávají přednost klasickému odbavení u pokladny. Při nákupu potravin jsou samoobslužné pokladny nejoblíbenější mezi mladými lidmi do 24 let a u uživatelů bezkontaktních karet. 

Tři z pěti Čechů preferují placení u klasické pokladny, samoobslužnou ale vnímají jako rychlejší




Pro více než polovinu lidí (56 %) je hlavní výhodou pokladen se samoobsluhou rychlost nákupu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti MasterCard u příležitosti vyhlášení soutěže MasterCard Obchodník roku 2015. 

„V posledních několika letech se již stává běžným standardem instalovat samoobslužné pokladny v prodejnách s potravinami. Mezi zákazníky si získávají velkou oblíbenost a užívá je stále více lidí,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Lidé mají o samoobslužných pokladnách vysoké povědomí, o tomto pohodlnějším způsobu placení nákupu ví 85 % z nich. Při nákupu potravin je už preferuje třetina Čechů. 

Míra povědomí o samoobslužných pokladnách roste s velikostí měst. „Ve velkých městech jsou hojně zastoupeny prodejny velkých řetězců, takže je mnohem větší šance zde samoobslužné pokladny najít,“ vysvětluje Josef Machala. Zatímco na vesnicích o nich vědí jen tři čtvrtiny (76 %) obyvatel, v městech nad sto tisíc obyvatel zná samoobslužné pokladny 94 % lidí.

 

Samoobslužně nakupují mladí a lidé s bezkontaktní kartou

Výsledky průzkumu ukázaly, že dominantními faktory pro preferenci samoobslužných pokladen je věk uživatele i jeho vztah ke způsobu placení nákupu. Zatímco mladí do 24 let nakupují raději u samoobslužné pokladny v 52 % případů, u obyvatel nad 55 let je to jen každý pátý (21 %). 

Podstatný je i způsob placení nákupu. Využití samoobslužných pokladen jde ruku v ruce s použitím bezkontaktních platebních karet – tyto pokladny preferuje 42 % jejich vlastníků oproti 32 % uživatelů klasických karet. Naopak z lidí, kteří moderním technologiím příliš nedůvěřují (mají platební kartu, ale nepoužívají ji) má samoobslužné pokladny raději jen 19 %. A to i přesto, že 80 % Čechů preferuje ty obchody, kde si může nakoupit potraviny, aniž by docházelo k interakci s personálem prodejny. U mladých lidí do 24 let je to dokonce 88 % z nich. Pouze málo lidí tak při nákupech rádo přichází do kontaktu se zaměstnanci prodejen.

 

Při nákupu rozhoduje čas strávený na pokladně

Nejpodstatnějším důvodem pro využívání samoobslužných pokladen je pro zákazníky rychlé odbavení a zaplacení nákupu. To považuje za jejich největší výhodu 56 % lidí, každý pátý (19 %) pak vítá také výrazně menší fronty než u klasických pokladen. Pro 14 % zákazníků je důležité, že u samoobslužné pokladny mají nákup pod kontrolou a značně tak snižují riziko špatně namarkovaných položek. 

Jako největší nevýhodu naopak 17 % respondentů průzkumu vidí čekání na obsluhu při problému s pokladnou, obsahem nákupu či chybě, každý desátý Čech se obává nedostatečné znalosti či zkušenosti se samoobslužnou pokladnou. „Obavy zákazníků jsou však zbytečné. S jednoduchým systémem samoobslužných pokladen se lze velmi rychle naučit pracovat. Tyto pokladny zákazníkům přinášejí vysokou rychlost a pohodlí nákupu, obzvláště pokud platí bezkontaktně,“ uzavírá Josef Machala.

 

MasterCard Obchodník roku 2015

Již po třinácté budou v letošním roce oceněni titulem MasterCard Obchodník roku nejlepší obchodníci ve svém oboru. Celkem se soutěží ve třinácti kategoriích, jednou z nich je MasterCard Obchodník roku 2015 – GE Money Bank Cena veřejnosti, kde zákazníci mohli hlasovat prostřednictvím internetu a SMS zpráv pro svůj nejoblíbenější obchod. Dále se bude vyhlašovat Absolutní vítěz soutěže a devět oborových vítězů (všichni na základě nezávislého průzkumu), odborná porota určí vítěze dalších 2 kategorií. Výsledky budou vyhlášeny 2. února 2015 v rámci slavnostního galavečera konference Retail Summit v Praze. 

Průzkum byl v listopadu 2015 realizován společností GfK Czech na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů internetové populace. 

 

Otázka 1: Setkáváte se při svých nákupech potravin s možností platit u samoobslužných pokladen?

Otázka 2: Jakému způsobu platby při nákupech potravin dáváte přednost?

 

graf kolo.PNG

 

Otázka 3: Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody samoobslužných pokladen? 

dotaznik.PNG




Tři z pěti Čechů preferují placení u klasické pokladny, samoobslužnou ale vnímají jako rychlejší

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16649732464

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1670
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4820
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8250
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3780
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,7300
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4150
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0573
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více